Урок № Тема: Способи вираження присудка. Простий дієслівний присудок. Складений дієслівний присудок Мета



Скачати 80.18 Kb.
Дата конвертації09.05.2017
Розмір80.18 Kb.
ТипУрок
УРОК №
Тема: Способи вираження присудка. Простий дієслівний присудок. Складений дієслівний присудок

Мета: пояснити види присудків, ознайомити зі способами вираження простих і складених присудків; розвивати вміння знаходити їх у реченні; виховувати любов до мови, повагу до слова.

Очікувані результати: учні вміють визначати види присудків; розрізняють простий, складений дієслівний присудки; знаходять їх у реченнях.

Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, синтаксис, пунктуація.

Міжпредметні зв’язки: мова, художня література.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок

Обладнання: підручник, робочі зошити, критерії оцінювання, таблиці “Види присудків”, “Способи вираження присудка”, картки, фішки для оцінювання.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання

2. Перевірка присутніх

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Метод “Атака на учня”

  • Який розділ науки про мову ми вивчаємо? (синтаксис і пунктуація)

  • Що таке речення? (Речення – синтаксична одиниця, що виражає закінчену думку)

  • Що становить граматичну основу речення? (головні члени речення)

  • Які члени речення називаються головними і чому? (Підмет і присудок ми називаємо головними членами речення, тому що удвох вони формують і передають думку, тобто синтаксичний центр речення)

  • Який член речення називаємо підметом? (Підмет – це головний член речення, що означає предмет (особу, явище, поняття), про який говориться в реченні, і відповідає на питання хто? що?)

  • Яку роль у структурі речення виконує підмет? (Підмет – це незалежний член речення, від якого залежить форма присудка)

  • Чим може бути виражений підмет? (Підмет виражається іменними частинами мови, неозначеною формою дієслова)

  • Наведіть приклад вираження підмета словосполученням.

  • Який член речення називаємо присудком? (Присудок – головний член речення, що означає дію, стан або ознаку предмета, вираженого підметом, і граматично підпорядковується йому; присудок відповідає на питання що робить предмет?, що з ним робиться?, який він є?, ким він є?)

  1. Робота з картками (перевірка домашнього завдання)
    Картка № 1

  • Спишіть речення, розкриваючи дужки. Підкресліть граматичні основи. Над кожним підметом скорочено надпишіть частину мови, якою він виражений. Доведіть, що останнє речення не має підмета.
    1. Хай в маленьких очах відбивається світ од маленьких ромашок до стартів в(е,и)ликих (В. Симоненко). 2. Правічну думу думають ліси, вгрузають в мох столітні дідугани (Л. Костенко). 3. Три зорі грають в грі семибарвистій . Гарасевич). 4. “Будь ласка” не кланяється, “спасибі” спини (не)гне (Нар. творчість). 5. Всяк розумний (по)своєму (Нар. творчість). 6. А Шлях Чумацький теплою ст(е,и)жиною вертається в історію назад (О. Пухонська). 7. О, скільки спогадів дарує цей клаптик рідної землі! (О. Підсуха). 8. (Не)розчаруй мене, любове, (не)зрадь мене, (не)обмини (М. Боровко).


Картка № 2

  • Визначте підмети в поданих реченнях. Поясніть думку.
    1. Справа миру – священна. 2. Рівень успішності в класі – високий. 3. Стати переможцем – його мрія.



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

З’ясування емоційного стану.

Діти, погляньте один на одного і подаруйте усмішку. А тепер вперед працювати!
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

На сьогоднішньому уроці ми будемо опрацьовувати навчальний матеріал з теми “Синтаксис”, тобто удосконалюватимемо вміння знаходити в реченні та пояснювати способи вираження простих і складених дієслівних присудків.


ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

  1. Пояснення нового матеріалу вчителем

Присудок – це головний член речення, який означає те, що говориться про підмет (предмет, особу, явище), і відповідає на питання що робить підмет? що з ним робиться? який він є? хто він такий? Наприклад: Хлопці замовкли.

Присудок, виражений дієсловом у будь-якому способі – дійсному (теперішній, минулий, майбутній час), умовному, наказовому, виді (доконаному, недоконаному) або неозначеною формою дієслова, називається простим дієслівним присудком. Наприклад: Знімався інший фільм.



Складений дієслівний присудок має дві частини. Перша – це допоміжне слово, що виражає граматичне значення присудка. Друга частина виражається неозначеною формою дієслова, що вказує на його основне лексичне значення. Наприклад: Сонце почало припікати (В. Стадниченко).

Допоміжне слово в складеному дієслівному присудку може бути виражене різними частинами мови:



  • дієсловом (починати, стати, знаходитися, продовжувати, переставати, кидати, закінчувати, могти, вміти, хотіти, бажати, вирішувати, збиратися, намагатися, прагнути, готуватися, поспішати);

  • прикметником (радий, готовий, ладен, згоден, повинен);

  • дієприкметником (зобов’язаний, змушений, покликаний);

  • прислівником (треба, необхідно, слід, можна).

  1. Робота з таблицею “Способи вираження присудка”

  2. Робота з підручником



V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної діяльності

1. Пояснювальний диктант

  • Записати речення. В кожному з речень визначити присудки. Вкажіть, чим вони виражені. Вказати присудки прості й складені.
    Гетьмана Хмельницького історики цілком можуть поставити в один ряд із найвизначнішими полководцями середньовічної Європи. У боях він демонстрував блискавичність дій Олександра Македонського, ганнібальську точність розрахунку й наполеонівське вміння скористатися з прорахунків противника. Нас не може не вражати його вміння вчасно обрати момент для наступу. Водночас увагу привертає тверезість оцінки гетьманом становища.
    (З підручника).

  1. Розподільний диктант (робота в групах)

Лине наді мною небо України (В. Сосюра). Небо в сутінь буває сірим. А насправді воно голубе (В. Симоненко). У праці, в боротьбі воскреснуть маю я обов’язково! (Л. Забашта). Був хліб святинею для мене (Д. Луценко). Є рідний друг лише один (П. Перебийніс). Мелодія була тендітна (Р. Лубківський). Слова звучать примусить сильно й гучно лише одна поетова душа (В. Симоненко). Були слова палкими й не сучасними (Л. Костенко). Був час жорстоким, швидкоплинним. Та залишився світ в душі дитинним (В. Осадчий).

  1. Синтаксична вікторина “Хто швидше?”

  • Якомога швидше знайдіть і підкресліть головні члени в поданих реченнях.

Мовчання – не завжди згода (Нар. творчість). Праця – багатство людини (Нар. творчість). Вік прожити – не поле перейти (Нар. творчість).

4.  Хвилинка відпочинку

Щось не хочеться сидіти.

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз.

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки.

Вище руки підніміть.

А тепер їх опустіть.

Плигніть, діти, кілька раз.

За роботу, все гаразд.



5. Вправа “Я – творча особистість”

  • Замініть прості дієслівні присудки складеними дієслівними з різними допоміжними дієсловами (за зразком); з’ясуйте, який новий зміст вносить ця частина присудка (початок, продовження, кінець дії, її необхідність, можливість, бажаність чи небажаність).

ЗРАЗОК: Брат вчиться в ліцеї.

може


хоче

мріє


радий

збирається

Брат сподівається вчитися в ліцеї

вирішив


згоден

почав


продовжує

закінчує


VІ. Систематизація й узагальнення знань із теми

  1. Інтерактивна гра “Так чи ні”

  • Присудок – це другорядний член речення? (Ні)

  • Присудок відповідає на питання що робить підмет? що з ним робиться? який він є? хто він такий? (Так)

  • За будовою присудки бувають двоскладні та односкладні? (Ні)

  • Складений дієслівний присудок має три частини? (Ні)

  • Простий дієслівний присудок має дві частини? (Ні)

  • Допоміжне слово наявне у простому дієслівному присудку? (Ні)

2.  Цілепокладання

VІІ. Підведення підсумків уроку

1. Рефлексія

Ток-шоу “Зміни позицію” “Я так думаю”

(Діти доводять неправильність суджень)

  • Роль присудка у реченні другорядна.

  • Присудок відповідає на питання: кого? чого? як? коли?

  • У реченні завжди легко знайти присудок. І щоб знайти присудок, достатньо лише знайти у реченні дієслово.

2. Оцінювання

(оцінка діяльності на уроці, обґрунтування виставлених балів, педагогічні рекомендації щодо вдосконалення навчальної роботи).


VІІІ. Домашнє завдання

§ ; вправа



За бажанням: скласти кросворд за темою

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал