Урок № Дата проведення Тема: Рослинництво світу



Скачати 135.13 Kb.
Дата конвертації13.02.2017
Розмір135.13 Kb.
ТипУрок

10 клас Урок № ________ Дата проведення__________________

Тема: Рослинництво світу.

Географія вирощування найважливіших зернових, технічних, тонізуючих, плодових і ягідних культур.

Мета:

Н. – Розширити знання учнів про галузеву структуру сільського господарства, сформувати знання і розуміння закономірностей поширення у світі найважливіших, технічних, тонізуючих, плодових і ягідних культур, удосконалювати просторове мислення та вміння використовувати картографічний метод дослідження.

Р. – розвивати вміння самостійно робити висновки, мислити, аналізувати та узагальнювати, працювати з підручником схемами та табличним матеріалом.

В. – виховувати любов до природи, формувати економічне мислення.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручники, політична карта світу (настінна), атласи, контурні карти, фотографії з зображенням основних сільськогосподарських культур.

Література:

  1. Географія 10 клас. Профільний рівень: підручник для 10 кл. загльноосв. навч. закладів / Л.Б. Паламарчук, Т.Г. Гільберг, В.В. Безуглий. – К.: Генеза, 2010.

  2. Географія 10 клас. Профільний рівень: Розробки уроків / В.Ф. Вовк , О.Г. Стадник, О.В. Яковчук – Х.: Ранок, 2010. – 464 с.

  3. http//www.wikipedia.com.ua


Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

  • Перевірка присутності учнів.

  • Перевірка наявності в них підручників , зошитів, атласів.

  • Психологічна підготовка до роботи на уроці.


ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Бесіда

  1. Закономірності розвитку сільського господарства світу

  2. Галузева структура сільського господарства

  3. Особливості сільського господарства розвинутих країн

  4. Особливості сільського господарства в країнах, що розвиваються.

  5. Сільське господарство постсоціалістичних країн.


ІІІ. Повідомлення теми уроку. Постановка мети і завдань.

А) актуалізація

1. Конкурс «Розпізнай»

Учитель звертає увагу учнів на список країн, який записаний на дошці. Він повідомляє, що далі зачитає опис сільського господарства кількох країн зі списку. Завдання учнів — визначити, якої країни стосується опис, аргументувати свій вибір і показати країну на політичній карті світу. Слід зазначити, що в списку повинні бути також країни, сільське господарство яких учитель не даватиме. Орієнтовний список країн: Бразилія, ДР Конго, Ірак, Куба, Монголія, Польща, Судан, Таїланд,Туреччина, Франція.

Описи сільського господарства країн


  1. Ця країна — найбільший в Європі експортер сільськогосподарської продукції та продуктів харчування. Сільське господарство її високо інтенсивне, особливо в північній, рівнинній частині. Тут у значних обсягах вирощують пшеницю і цукрові буряки. А от у невисоких горах і нагір'ях провідною культурою є виноград, за збором якого країна посідає 1—2 місця у світі. (Франція)

  2. Сільське господарство країни дуже відстале. Головна експортна культура — бавовник. Проте навіть її вирощування здійснюється дрібними селянськими господарствами і ґрунтується на малопродуктивній ручній праці. Значна частина території країни через посушливий клімат для землеробства практично непридатна. Тут провідна галузь — екстенсивне вівчарство споживацького напрямку. На півдні країни — малотоварне рослинництво і тваринництво. (Судан)

Б) мотивація

Оскільки знання учнів про географію галузей світового сільського господарства ще неповні, про що свідчать труднощі, які виникали у багатьох учнів під час проведення конкурсу, необхідно усунути зазначений недолік.


В) повідомлення теми уроку.

Одже, тема сьогоднішнього уроку:



«Рослинництво світу. Географія вирощування найважливіших зернових, технічних, тонізуючих, плодових і ягідних культур»
План

  1. Структура галузі.

  2. Загальна характеристика зернового господарства.

  3. Географія вирощування технічних культур.

  4. Закономірності вирощування коренеплодів.

  5. Географія вирощування плодових та овочево-баштанних культур.


ІV. Вивчення нового матеріалу


  1. Структура галузі.

  1. Аналіз таблиці


Завдання 1.

Проаналізуйте таблицю 1. ст. 171 та дайте відповідь на питання:



  • Охарактеризуйте структуру рослинництва.

  • Вкажіть, які культури вирощує Україна?


2.Загальна характеристика зернового господарства.


  1. Розповідь вчителя

Провідну роль у структурі посівних площ відіграють зернові культури, які вирощують повсюдно і на які припадає приблизно половина всіх посівів. У розвинутих країнах більшу частину зерна згодовують х у (до 75 %), а в країнах, що розвиваються, його, навпаки, використовують п;і довольчі потреби (до 90%).

Загальне виробництво зерна у світі становить приблизно 2 млрд т. Рівні позиції мають три основні культури - пшениця, рис, кукурудза.

Лідером за площею посівів та експортом є пшениця. Для неї найсприятливіші степові і лісостепові області помірного поясу, де вона є головною продовольчих зернових культур. Найбільші в світі виробники пшениці ‒ Китай, Індія, США, Росія, Франція, Канада, Австралія, Україна, Німеччина. Більшість з перелічених країн (Канада, Франція, Австралія, Аргентина) експортують її у великих кількості. Останнім часом порівняно швидко зростає урожайність пшениці в розвинених країнах світу (з 29 до 35 ц/га), а в країнах, що розвиваються, ‒ з 12 до 15 і найвищі врожаї пшениці отримують країни Західної та Східної Європи, особливо Нідерланди, Бельгія, Данія, ФРН, Франція (до 65-70 ц/га).


  1. Аналіз таблиці

Завдання 2

Проаналізуйте таблицю 2 ст. 171 та назвіть країни-лідери з вирощування рису.




  1. Розповідь вчителя з елементами демонстрування

Отже, найсприятливіші для вирощування рису природні умови тропічних і субтропічних широт. У країнах Східної, Південно-Східної та Південної Азії.

Провідне місце серед зернових культур у світовій торгівлі посідає кукурудза. Це теплолюбна рослина, яка в Латинській Америці й Африці є продовольчою, а в США та Західній Європі - кормовою. Тому в країнах розвинутого тваринництва під кукурудзу виділяється значна частина посівних площ. Абсолютним лідером у вирощуванні та експорті кукурудзи є США (близько половини світового збору і більше 70% світового експорту). Провідні позиції мають Китай, Бразилія, Мексика, Аргентина, а також деякі європейські (Франція, Угорщина, Молдова, Україна, Росія та ін.) та африканські (ПАР, Кенія, Ангола тощо) країни.



З інших зернових культур найважливіші в господарстві світу жито, ячмінь, овес, просо і сорго.
3.Географія вирощування технічних культур.


  1. Розповідь вчителя

Найбільшою різноманітністю вирізняється група технічних культур. Серед них добре виражену регіональну спеціалізацію мають волокнисті культури, які є сировиною для текстильної промисловості. До них належать бавовник, льон, джут, коноплі.


  1. Робота з картою

Завдання 3.

Користуючись картою атласу ст._________ вкажіть найбільші країни виробники:



  • Бавовни

  • Джуту

  • Льону

До яких кліматичних поясів приурочене вирощування цих культур?


  1. Розповідь учителя

Важливими культурами є олійні. Особливого значення вони мають для країн, що розвиваються (дефіцит тваринних жирів).

  • Соя - найважливіша олійна культура, яка набула найбільшого поширення в США (близько половини світового виробництва та експорту соєвих бобів), Китаї, Бразилії, Аргентині.

  • Соняшник (Росія, Україна),

  • Оливкове дерево (країни Середземномор'я),

  • Олійна пальма (країни Західної та Екваторіальної Африки, Малайзія, Індонезія),

  • арахіс (тропічні країни Америки, Азії та Африки),

  • ріпак (Канада, Індія, Аргентина, Східна Європа),

  • кунжут (Азія).


До цукроносних рослим відносять цукровий буряк і цукрову тростину. За збором цукрових буряків лідирують європейські країни (Франція, ФРН, Україна, Росія, Польща та ін.) і США.

Більше половини цукру виробляють з цукрової тростини багаторічної теплолюбної і вологолюбної рослини, яка культивується в тропічних і субтропічних районах земної кулі. Головні виробники цукрової тростини - країни Латинської Америки (Бразилія, Куба, Мексика та ін.), Східної, Південної та Південно-Східної Азії (Індія, Китай, Філіппіни, Таїланд, В'єтнам та ін.), а також Австралія.

До тонізуючих культур відносять каву, какао, чай, які вирощують у тропічних і субтропічних широтах. Великі плантації і збори чаю зосереджені в Азії (Китай, Індія, Шрі-Ланка). Індія і Китай забезпечують понад 50 % світового збору чайного листя. Перше місце за споживанням чаю займають його виробники - Індія і Китай, за якими йдуть Велика Британія, Японія, Росія. Вирощування кави найбільше розвинуте в Латинській Америці, а також в Африці, Азії та Океанії. Найбільшими її експортерами є Бразилія й Колумбія, а також Мексика, Кот-д'Івуар, а найбільшим споживачем - США. Какао у великих обсягах вирощують в Африці (Кот-д'Івуар, Гана, Нігерія) і Латинській Америці (Бразилія).

Дерево вологих тропічних лісів - гевею - використовують у господарстві для виробництва натурального каучуку. Найбільші у світі плантації каучуконосів (гевеї) розташовані в країнах Південно-Східної Азії (Малайзія, Індонезія, Таїланд) і Бразилії.


4.Закономірності вирощування коренеплодів.
8. Робота з текстом підручника
Завдання 4.

Проаналізуйте текст підручника ст. 173(останнє питання) і охарактеризуйте закономірності вирощування коренеплодів.


9. Повідомлення учнів

1-учень. МАНІОКУ

Маніоку − це багаторічна вічнозелена кущова рослина з родини молочайних, що широко культивується в Африці. У культурі досить давно відомі хлібні види - маніок їстівний та маніок солодкий. В їжу використовують подібне на картоплину коріння. Маніок виростає на 2 м у висоту; коріння може сягати 1 м завдовжки з масою від 3 до 10 кг. У коренеплодах багато крохмалю (77%). У сирому вигляді дуже отруйні, споживаються лише вареними або печеними. З сирого маніоку роблять крупу (тапіоку), з якої варять кашу, а сушену маніоку перемелюють на борошно, з якого печуть тонкі коржі, які отримали назву хліб з касави.

Щорічно одержують до 100 млн. т бульб цієї рослини.

Маніок активно культивують на його батьківщині - у Бразилії, а також у Мексиці, Аргентині, Перу, Індонезії, Таїті, Мадагаскарі. Понад половину площ, зайнятих маніоком, розташовано у тропічній Африці. До речі, тропічна Африка, Ява, а також східна частина Бразилії за виробництвом маніока посідають перші місця у світі.


2-учень. БАТАТ

Бата́т або солодка картопля — багаторічна трав'яниста рослина родини берізкових. Походить з Південної Америки. В країнах з помірним кліматом батат вирощують як однорічну рослину для одержання кореневих бульб, які за хімічним складом близькі до картоплі, але багатші на вуглеводи (до 30%), в тому числі цукри (2—6%).

Вміст крохмалю в бульбах 72%. Урожайність батату досить висока — 30—40 т/га і більше.

Бульби споживають печеними, смаженими, вареними і консервованими, переробляють на крохмаль, патоку та інше. Стебла і відходи бульб згодовують худобі.


3-учень. ЯМС

Ямс їстівний — широко застосовується в кухні народів світу, особливо Західного Судану.

Бульби ямсу сягають до 2,5 метрів у довжину і можуть важити до 70 кг.

Ямс вирощується в Африці, Азії, Латинській Америці, Океанії (переважно у тропіках та субтропіках).

Ямс багатий на вітамін C, клітковину, вітамін B6, калій та марганець.

Найважливіші види ямсу — білий ямс та жовтий ямс, розповсюджені в Африці, ямс крилатий і ямс їстівний у Південно-Східній Азії, Китаї, ямс цибуленосний, що росте, як у Африці, так і в Азії.

Найбільший виробник ямсу у світі — Нігерія.
4-учень. ТАРО

Таро екзотичний коренеплід, широко застосовуваний в африканській кухні, кухнях Азії і Карибського басейну. Таро цінується за високий вміст вуглеводів. Має кілька різновидів, дрібні коренеплоди називаються Еддо або Дашин, їх розмір близький до розміру молодої картоплі. Дорослий корінь таро - овоч бочкоподібної форми, з шорсткою шкіркою і м'якоттю світлого кольору.

За смаком таро - щось середнє між картоплею і каштаном. При тепловій обробці таро втрачає багато води, тому традиційно коренеплід використовують в супах і рагу. З відвареного таро роблять пюре і оладки. Подається тільки в гарячому вигляді, так як остиглий таро стає липким.
5.Географія вирощування плодових та овочево-баштанних культур.
10. Розповідь вчителя

Важливу роль у харчовому раціоні населення розвинутих країн відіграють овочеві і плодові культури. Найбільші райони світового виробництва цитрусових, інших плодів і овочів - Каліфорнія і Флорида в США, країни Середземномор'я, Китай, Індія, Бразилія.

Із цитрусових найбільше збирають:


  • апельсинів (Бразилія, СІЛА),

  • лимонів (Іран, Мексика, Індія, США). У першу десятку виробників

  • бананів входять Індія, Бразилія, Еквадор, Філіппіни, Китай, Індонезія, Колумбія, Коста-Рика, Мексика і Таїланд.

Значна частина цієї продукції надходить на світовий ринок. Найбільшим експортером апельсинів є Іспанія, бананів - Еквадор.

Вирощуванням якісних сортів винограду (столових і винних) славиться Шампань у Франції, Рейнланд-Пфальц у Німеччині (мозельські вина). Найбільшими у світі виробниками вин є Італія, Франція, Іспанія, Аргентина, США, Німеччина, Австралія, ПАР, Португалія.



Овоче-баштанні культури поширені по всій земній кулі.
V. Узагальнення та систематизація засвоєних знань, умінь і навичок.

Розв’язування кросворду
Кросворд «Рослинництво світу»








1




2













3








































4






















5










6

























7



















8




























9

























10

































































































11



















12




























По горизонталі:

3. Отруйний коренеплід.

6. Тонізуюча культура, яка входить до складу деяких кондитерських виробів.

8. Кормова зернова культура.

9. Одна із найпоширеніших олійних культур, що вирощується в Україні

10. До якого типу культур відносять дині та кавуни?

11. Волокниста культура, що використовується в текстильній промисловості

12. Тонізуюча культура, що зростає в Латинській Америці та Африці.


По вертикалі:

1. «Солодка картопля».

2. Стебла цієї культури використовують для виготовлення віників.

4. За вирощуванням цієї культури на душу населення перше місце посідає Білорусь.

5. Вирощуванням яких фруктів славиться Шампань у Франції.

7. Більш ніж половина посівних площ цієї культури припадає на США.


Відповіді: 1. Батат. 2. Сорго. 3. Маніоку. 4. Картопля. 5. Виноград. 6. Какао. 7. Соя. 8. Овес. 9. Соняшник. 10. Баштанних. 11. Льон. 12. Кава.
VI. Організація домашнього завдання

  • Опрацювати текст § 50(ст. )

  • Дати відповідь на питання в кінці параграфу


VIІ. Підсумок уроку.

Учні підбивають підсумки уроку, вказуючи що нового вони сьогодні дізналися.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал