Українська мова Вивчення теми



Скачати 277.31 Kb.

Сторінка1/3
Дата конвертації23.12.2016
Розмір277.31 Kb.
  1   2   3





Українська мова

Вивчення теми
«ТЕКСТ»







2 клас Текст
До уваги батьків !
Згідно « Програми для середньої загальноосвітньої школи на кінець
2 класу учень повинен уміти
- добирати, або вибирати із запропонованих заголовок до навчального тексту, відповідний його темі
- визначати в тексті зачин, основну частину, кінцівку
- дотримуватися абзаців у процесі списування
- удосконалювати навчальні і власні тексти, усуваючи лексичні повтори.
Текст
2 клас
Пригадай:
Завдання №1
Зв’язані за змістом речення утворюють текст. У тексті речення розміщені у
певній послідовності. До тексту можна дібрати заголовок.
У тексті є початок ( зачин ), основна частина, кінцівка. Кожна частина
починається з нового рядка – абзацу.
Зачин називає тему висловлювання. (Що Де Коли)
Основна частина розкриває думку, намічену взачині. (Як Чому Хто
Що?)
Кінцівка завершує текст, підводить до висновку. (Що з того Для чого)
Типи текстів
-
розповідь (Що сталося Що відбулося)
-
опис ( Який Яка Яке Які )
-
міркування ( Чому )
-
З яких частин складається текст?
-
Які бувають тексти за метою висловлювання
Завдання №2
Добери до тексту заголовок.
Восени я приніс у школу зайченя. Спочатку воно всіх боялося і ховалося під
шафу. Потім звірятко звикло до дітей, і вони годували його морквою та
капустою. Навесні діти відпустили зайченя на волю.
Зі слів кожного рядка побудуйте речення. Запишіть. Визначте тип тексту. Доберіть заголовок.
Восени, лісі, цікаво, у.
Пролетіла, ось, і, сіла, сойка, пеньок, на.
Принесла, дзьобі, вона, жолудь, у.
Його, під, ховати, почала, коріння.
3.Прочитайте. Переставте абзаци так, щоб вийшов текст. Доберіть заголовок. Запишіть утворений текст.
Та раптом Наталка з Миколою зупинилися здивовані. Перед ними на стежці
сиділо мокре кошеня і жалібно нявчало. І ось кошенятко солодко муркоче на
теплій ганчірці. Діти подружилися з ним і назвали Дружком.
Був холодний осінній ранок. Падав дрібний дощ. Хотілося швидше добігти до
школи.
4.Зі слів кожного рядка склади речення. Запиши їх прочитай текст.
Хитра лисиця
на, лежить, хитра, снігу, лисиця
над, кружляють, нею, ворони
лисиця, ноги, очі, витягнула, закрила
одна, клюнула, лисицю, в хвіст, ворона
тут, спіймала, ворону, і побігла, в, лисиця, ліс.

5.Прочитай речення. Чи відповідає їхній зміст заголовку Якими реченнями слід доповнити текст
Снігова баба
Взимку діти гралися, у дворі. Руки у них замерзли. Але баба снігова вийшла гарна.

6.Склади і запиши оповідання ― На дачі. Встав замість крапок потрібні слова з довідок.
В нас є. Там ми капусту, огірки, помідори, … , … . На дачі посаджені …
та … . На них ростуть … . Цього року буде гарний урожай та … .
Слова для довідок: дача, посадили, фруктів, овочів, дерева, кущі, плоди.
7.Прочитай текст. Які слова повторюються в ньому Заміни їх іншими словами. Запиши виправлений текст.
Зайчик зупинився на галявині. Зайчик злякано прислухався до шелесту дерев.
Лячно зайчикові самому в лісі.
Перевір себе
Будова тексту
ВАРІАНТ 1
1. Текст - це ...
а) зв'язані за змістом слова

б) зв'язані за змістом речення
в) зв'язані за змістом словосполучення.

2. Текст складається
й) із зачину, основної частини, кінцівки
б) з основної частини
в) із зачину і кінцівки.

3. Допиши незакінчений тексті добери до нього заголовок.
Оленка прийшла зі школи. Мама ще не повернулася з роботи. Дівчинка ....

4.Встав, де потрібно, м'який знак і спиши. Добери заголовок.
Прийшла весна. Припекло ласкаве сонечко. Незабаром набубнявіют... брун...ки,
зазеленіют... листочки, розцвітут... тюл...пани.
5. Прочитай текст. Визнач який це текст.
Моя киця Мурка — велика витівниця. Вона гарна. Тільки вушка і ніс білі.
Шерсть у Мурки гладенька і блищить на сонці.
а) текст - розповідь
б) текст - опис
в) текст - міркування.

6. Перестав речення так, щоб вийшов текст.
Кошеня
Воно причаїлося на гілці біля годівнички. Кошеня захотіло зловити пташку. Він
сміливо кинувся на розбишаку. Це помітив горобець.

ВАРІАНТ 2
1. Текст - це ...
а) не пов'язані за змістом речення
б) пов'язані за змістом слова
в) пов'язані за змістом речення.

2. До тексту можна дібрати
а) заголовок
б) слова

в)речення.
3. Прочитай текст. Визнач, який це текст.
Восени хлоп'ята знайшли в кущах журавля. У нього було поранене крило. Діти
принесли пташку в село. Вони довго лікували його. І журавель видужав.
а) текст-розповідь;
б) текст-опис;
в) текст-міркування.

4. Перестав речення так, щоб вийшов текст.
Щиглик
Посадив його у клітку. Щиглик перестав співати. Зимою Василько знайшов
щиглика. Хлопчик пожалів пташку і випустив її на волю.

5.Добери заголовок із дужок.
Облітає лится з клена. Клен від холоду тремтить. Біля клена килим золотий
лежить.( Осінь. Клен. Золотий килим)

6.Продовжи і запиши незакінчений текст. Добери заголовок.
Наполі зібрано врожай. Трактор переорює стерню. А поруч поважно ходить
лелека. Птах…
Доведи, що це текст.

ВАРІАНТ 3
Текст-розповідь. Текст-опис
1.

Текст – це
а) заголовок
б) речення
в) зв’язані за змістом речення.

2. Визнач, який це текст.
Проникла мишка в хлів. Побачила вона розсипане зерно. Підбігла мишка до
нього. А мишоловка цап мишку за лапку
а) текс-опис;
б) текст-міркування;
в) текст-розповідь.
3. Мета тексту-розповіді - це
а) розповісти про щось
б) описати предмет
в) запитати про щось.

4. З поданого тексту випиши тільки кінцівку.
Заготівля дров
Бабусі й дідусеві привезли дрова. Дідусь порубав її на тонкі полінця. Артемко й
Надійка носили дрова в сарай. Добре працювати гуртом
5. Прочитай, поділи текст наречення і запиши. Добери до тексту заголовок.
їжачок боїться води хитра лисиця закочує їжачка в річку у воді їжачок
розгортається тоді лисиця хапає його зубами.
6. За поданим початком склади і запиши 3-4 речення про свої канікули.
Влітку я побував (побувала) ...


ВАРІАНТ 4
1. Визнач, який це текст.
У мого друга є киця Варварка. Вона така красуня Сама руденька. Кінчик
хвоста білий, а зелені очі такі світяться. Всім подобається Варварка
а) текст-розповідь;

б) текс-опис;
в) текст-міркування.
2. Мета тексту-опису - це
а) розповісти про щось
б) щось описати
в) запитати про щось.
3. З поданого тексту випиши тільки зачин.
Кульбаба
Кульбаба як лікарська рослина відома давно. Вона має довге, зубчасте листя,
жовту квітку. У кульбаби добре розвинений корінь. Тому вона росте скрізь.
4. Прочитай, поділи текст наречення і запиши.
У лісі швидко насувається вечір темні тіні лягають попід деревами старі
сосни стоять непорушно надвечірнє сонце сховалося за деревами.
5. Добери до тексту заголовок.
6. За поданим початком склади і запиши 3-4 речення про свої канікули.
Прийшла чарівниця зима.
3 клас
До уваги батьків !
Згідно « Програми для середньої загальноосвітньої школи на кінець
3 класу учень повинен уміти
- визначати в тексті зачин, основну частину, кінцівку
- відновлювати деформований текст,
- впізнає художні, наукові, науково – популярні та ділові тексти
- визначає тему та мету тексту
- добирати заголовок до навчального тексту, відповідний його темі

- впізнає і визначає кількість абзаців
- зв’язує два сусідні речення в тексті
- складає і записує художні і науково – популярні описи за поданим зразком
- будує текст – міркування за зразком та поданим зачином:
- складає тексти - інструкції щодо виготовлення окремих предметів.

ТЕКСТ
Пригадай!
Текст — це зв'язані за змістом речення. Те, про що йдеться у тексті, — це його тема. Кожен текст чогось навчає. Це його мета. До тексту можна дібрати
заголовок. Текст можна поділити на абзаци. Абзаци зв'язані між собою за змістом. Кожен абзац починається з нового рядка.
Текст-розповідь розповідає про одну або кілька подій, що відбуваються в певній послідовності.
Текст-опис описує людину, предмет, погоду, трудовий процес тощо.
Текст-міркування доводить, пояснює, робить висновок.
Ознаки тексту: тема й головна думка

зв'язок речень за змістом певна послідовність речень використання мовних засобів.

Текст. Добір заголовків
1.Із запропонованих заголовків добери до тексту найбільш влучний.
Жовтокоса чарівниця – осінь примчала на золотому коні у ліс. Торкнулася
чарівною паличкою верхівок дерев. І зашелестіли на них багряні
Шати. На землі рясніє барвистий килим.
Чудовий килим

(Осінь. Золота осінь. Чарівниця – осінь. Щедра осінь)
2. До тексту добери заголовок.
Сергійко посадив деревце. Воно було кривеньке і негарне. Сусіди дивувалися Навіщо отой непотріб уземлю встромив Але хлопчик старанно
доглядав саджанець. Обкопував його, підживлював, поливав, збирав гусінь.
Пройшли роки. Сергійкове деревце стало гарним, струнким, вигналося ген над
хатаю.
(Сергійко – садівник)
Тема і метав тексті
1.Визнач тему тексту. Яка мета цього тексту Добери заголовок.
Мурашки – дуже корисні тварини. Живуть вони переважно в лісах.
Охороняють дерева від шкідливих комах. Житла вони влаштовують під старими
пеньками. Мурашині сім’ї дуже дружні і працьовиті.
(Заголовок. Мурашки. Тема. Життя тварин. Мета. Любити природу, оберігати
її, зокрема мурашок)
2.Прочитай вірш. Визнач тему і мету цього тексту.
Ти, дитино, покликана захищати своїми долоньками
крихітну свічечку букви і,
а також, витягнувшись на пальчиках,
оберігати місячний серпик букви є.
бо кажуть, дитино, що мова наша – солов’їна.(І.Малкович)
(Тема. Рідна мова, слово рідне… Мета. Любові шанобливе ставлення дорідної
мови.)
3.Прочитай текст Зимне диво. Визнач його тему і мету.
Люди сіють хліб. Щедро оспівана ця праця людська. Зерно для людини і досі
залишається земним дивом. Воно безсмертне. Кинуте в землю, стає колосом.
Наливається соками землі й сонця. Красується, тішить урожаєм.
Нелегко дається хліб. Справжню його ціну знають хлібороби.
(Тема. Хліб. Ціна хлібові. Мета. Шанувати працю хлібороба і бережно ставитися
до хліба)
4. Чи всі речення відповідають темі та меті тексту Познач зайве. Добери заголовок.
Який урочистий стоїть лісу своєму зеленому вбранні Тихо шумлять дерева
під теплим сонячним промінням. Ось стрункий клен про щось ніжно шепоче.
Поблизу великого пня красується горобина. На полях, у садах, нагородах
збирають урожай. У пишних шатах стоять велетні – дуби.
5. Чи відповідає заголовок темі та меті тексту Доберіть свій заголовок.
Курличуть в небі журавлі

У кінці вересня – жовтня птахи відлітають на південь. Відлітають вони по
- різному. Зграї птахів прямують великим правильним трикутником. Гуси летять
вервечкою, а качки - прямою шеренгою. Зозулі відлітають поодинці.

Засоби зв’язку речень у тексті
1.Прочитай текст. Знайди слова, що повторюються. Заміни їх синонімами. Запиши удосконалений текст.
Маленьке горобенятко випало з гнізда. Горобенятко жалібно пищало.
Андрійко знайшов горобенятко. Андрійко посадив горобенятко у гніздо.
(Горобенятко, воно пташеня, маля, бідолаха Андрійко, він, хлопчик, малий)
2.Удоскональ текст, уникаючи повторень. Добери заголовок.
Рябчик живе у густому великому лісі.Тут рябчик завжди знаходить, чим
підживитися. Взимку - бруньками, сережками з дерев, в інші пори року – ягодами.
На деревах рябчик спочиває. Чудово літає між вітами. Притулившись до
стовбура. Рябчик ховається від ворогів.
Потренуйся!
1. Спиши текст. Добери до нього заголовок. Побудуй звукову модель виділеного слова.
Ось ранок. Ясний та погожий ранок після короткої ночі. Зірочки кудись зникли
у синю безодню блакитного неба. Край його палає рожевим вогнем. Піднімається
сизий туман.
(За Панасом Мирним)
2. Прочитайтекст. Спиши. Добери до нього заголовок. Побудуй звукову модель виділеного слова.
Вирує навколо чарівна золота осінь. Виблискують у небесній сині жовтою
різьбою берези. Святковими стоять у своїй красі золотаво-червоні клени. Сяють
вдалині ще вбрані в свої шати дерева.

3. Спиши текст. Добери до нього заголовок. Підкресли двоскладові слова. Напиши, хто полюбляє збирати липовий нектар.
У зеніті літа по дібровах розливається солодкий медовий запах. Звідки він
Здогадатися неважко зацвіла липа. Ось вона, вся облита кремовим цвітом.
Тисячі дрібних квіточок виділяють такий аромат, що його відчуєш і на значній
віддалі.
4. Зі слів кожної групи побудуй речення і запиши. Визнач тип записаного тексту. Добери до нього заголовок.
1.
Ліс, дарунками, восени, своїми, дарунками, калини, червоніють, кетяги.
2.
Цілими, ростуть, родинами, опеньки.
3.
У, вологі, дні, теплі, можна зустріти білі гриби, рижики, маслюки.

5. Прочитай. Розташуй речення відповідно до того, як відбувались події. Запиши
текст. Підкреслив кожному реченні слова, які допомогли тобі встановити послідовність подій.
Через деякий час вилупилось п'ятеро гороб'яток.
Дзьобики у них жовтій м'якенькі.
А замість пір'ячка ріденький пушок.
Цілими днями батьки носять своїм маляткам їжу.
За віконцем малі горобчики в'ють собі гніздечко.
Ось гніздечко і готове.

6. Прочитай. Розташуй речення відповідно до того, як відбувались події. Запиши текст. Добери заголовок.
Він збирає осінні листочки.
З них їжачок зробить м'яку постільна зиму.
Біля мене заворушилась листяна кулька.
Я йшов лісом і збирав різнокольорові листочки.
Я торкнув її ногою. Та це їжак
(За Юрієм Старостенком)
7. Склади і запиши запрошення для однокласників на свято Козацькі розваги.
8. Прочитай текст. Знайди в ньому опис собаки і випиши його.
Я дуже люблю собак. У нас є собачка Білка. У неїдовга м'яка шерсть,
пухнастий, завжди піднятий угору хвостик. Лапки маленькі з гострими
кігтиками. Мордочка у Білки біленька, лише носик чорний, як ґудзик.
Білка любить м'ясо, сирі цукерки. Вона дуже слухняна і виконує мої накази. Білка
приносить користь стереже наш дім.

9. Прочитай і порівняй два тексти. Визнач тип кожного. Спиши художній текст.
1.
Ромашка — однорічна рослина, Стебло пряме, розгалужене. Листки дрібно
розсічені. Квіти мають жовту середину та білі дрібні пелюстки. Деякі види
ромашки мають лікувальні властивості.
2.
На затишній лісовій галявині росла ромашка. її яскрава жовта голівка з білими
пелюстками кожного ранку зустрічала сонечко. Висока і струнка, немов цариця,
красувалася вона серед трав. Своїми зеленими листочками вона ніби загравала з
метеликами і бабками.

10. Прочитай текст. Визнач його тип.
Мурашки — наші друзі. Вони роблять родючішим ґрунт, розносять на далекі
відстані насіння рослин. А ще воюють з різними шкідниками лісу, саду та городу.
У мурашнику панує злагода, і кожен знає своє діло. Запиши міркування,
використовуючи слова з тексту.
Мурашки корисні комахи, тому що ...


11. Прочитай текст. Запиши його тему одним реченням.
Ти завжди пам'ятатимеш мамин голос, мамині очі,
мамині руки. Мама навчила тебе ходити, говорити. Мама прочитала тобі першу
книжку. Мама завжди поряд з тобою. Усе, що ти бачив, ніби починалося з мами. І
любов до Батьківщини починається з любові до матері. (За Юрієм Яковлєвим)

12. Прочитай текст. Знайди в ньому зачин, основну частину, кінцівку. Спиши зачин.
Бушує, піниться схвильоване море. На берег набігають хвилі, розлітаються на
дрібненькі краплини. Море стає чорним, зловісним. Виє, голосить вітер.
Сонце яскраво сяяло на блакитному небі. Його проміння переливалось у прозорій
безодні моря. Та раптом воно кудись зникло. Здійнявся вітер.
Насунули темні, грозові хмари, які закрили небо. Вони пливли швидко, набігаючи
одна на одну. Небо потемніло.
13. Запиши, як треба звертатися в листах, листівках, у запрошеннях до вказаних осіб. З одним словом склади і запиши речення.
Олексій, Тетяна, Марійка, Лариса Петрівна, Віктор Іванович, Надія Михайлівна,
Олександр Васильович.
14.Склади і запиши вітання своїм знайомим з нагоди їхнього дня народження. Напиши листа до своїх бабусі й дідуся. Запроси їх до себе. Склади і запиши текст за поданим початком.
Пізньої осені Оля і Ніна гуляли в яблуневому саду.
Був тихий сонячний день. Дівчатка підійшли до великої яблуні. На гілці вони
побачили велике яблуко.
(За Василем Сухомлинським)
17. Прочитай текст. Визнач його тип.
Наші предки дуже шанували воду. Вважалося великим гріхом кинути в річку чи
озеро сміття, каміння. Не можна було бити поводі. Вважали, що вода має велику
цілющу силу. Вода миє, очищає. З лікувальною метою люди збирали росу, а воду
брали до схід сонця у річці.
Запиши міркування, використовуючи слова з тексту. Наші предки шанували воду, тому
що...
18. Прочитай кінцівку тексту. Про що розкажеш у зачині та основній частині Запиши весь текст. Добери заголовок.

Раптом дівчинка побігла за каштаном, що покотився на край тротуару. Дівчинка
підняла знахідку й простягнула його хлопчикові, який вдячно подивився дівчинці в
очі.
19. Склади і запиши твір-опис кульбабки за опорними словами і словосполученнями.
Весняна квіточка, жовта, тепла, схожа на сонечко, стебло ніжне, з отвором
усередині, листки ніжно-зелені, наче вирізьблені, соковиті.

20. Прочитай. Подумай, як переставити частини, щоб утворився зв'язний текст.
Та на одному з кущів він побачив якийсь дивний руденький гриб. Раптом гриб
стрибнув — і прямо до рибалки в човен. У човні він перетворився на мокру перелякану
білочку.
Рибалка довіз її до берега. Білка одразу вискочила з човна й пострибала в ліс.
Рибалка ставив сітки на лящів у залитих паводком луках. Він повільно пробирався
човном крізь кущі, що стирчали з води. (За Віталієм Біанкі)

21.
Склади і запиши оголошення для учнів початкових класів про початок занять гуртка Умілі руки. Прочитай. Визнач тип кожного тексту. Запиши науковий текст, дібравши до нього заголовок.
1.
Зацвіла у квітні сон-трава. Галявина стала схожа на святковий килим. Ніби весна-
художниця розмалювала її фіолетовими барвами. Кожна рослинка вбралась ум який
білий пух і стала схожа нащось надзвичайно чарівне і ніжне.
2.
Сон-трава — багаторічна рослина. Вона росте на галявинах, добре освітлених
сонцем. Період цвітіння — квітень. Стебло її завдовжки 10-20 см. Квітка-дзвіночок
складається з шести пелюсток світло-фіолетового кольору.
23. Прочитай. Добери заголовок і запиши текст. Визнач його тип. Слова останнього речення поділи вертикальними лініями для переносу.
На столі стояв кухлик з молоком. Кицька його побачила, і схотілося їй молочка.
Скочила на стіл — та до кухлика. Аж тут лихо голова в кухлик не влазить. Так
гарно молоко пахне, а язиком до нього кицька не сягне. Засмутилася вона, але
ненадовго... Скоро кицька зметикувала, що їй робити. Вона почала вмочувати лапку
в молоко й обсмоктувати її. Умочить лапку, обсмокче з неї молоко й знову вмочає.
(За Борисом Грінченком)
24. Склади і запиши розповідь про свою маму за поданими запитаннями.
1.
Як звати твою маму
2.
Де і ким працює твоя матуся
3.
Опиши її зовнішність (яка вона на зріст, які очі, волосся, усмішка.
4.
Чому ти любиш свою маму

25. Доповни пункти плану і запиши.
План
1. Іде по ... весна.
2.... підсніжники — перші квіти весни.
3. Гарячі сонечка ... мати-й-мачухи.
4.... проліски — квіти душі.
Слова для довідок: землі, тендітні, квітів, голубі.
26. За планом (вправа 27) і початками абзаців склади і запиши розповідь з елементами опису провесняні квіти. Добери заголовок.
Іде по землі тепла і радісна весна.
На пригрітих.
Весна зігріла і схили річок.
Там ...
А коли сонце піднялося у небесній блакиті.
Квіти — це душа землі. Вони ...
27. Склади записку, адресовану бабусі (мамі, татові, що містить якусь інформацію, прохання тощо. Використай уній слова ввічливості.
Перевір себе!
1. Прочитай. Розташуй речення так, щоб вийшов зв'язний текст.
Потім звик і живу нас давно.
Він не вмів літати.
Біля деревами знайшли маленького горобчика.
Ми принесли його додому.
Спочатку горобчик не хотів їсти, боявся нас.

2. Прочитай. Розташуй речення так, щоб утворився текст. Запиши його.
Тепло світить березневе сонце. Його прикриває сухе велике листя торішнього
бур'яну.
Повіває лагідний вітерець.
Він шелестить густою торішньою травою.
Під кущем бур'яну народилося зайченя. Сидить воно у ялиці під корінням.
(За Олександром Копиленком)
3. З кожної групи слів склади і запиши речення.
Сонячний дощик
Блукав, я, лісом, довго.
День, і, був, сонячний, спекотним.
Синя, раптом, хмарка, набігла.
Дощик, посипався, дрібний.

Але, все одно, сонечко, світило, яскраво.
Дощові, на, землю, краплини, падали.
У, краплинах, промінчики, дощу, сонячні, грали.
(За Георгієм Скребицьким)
4. Прочитай текст. Добери заголовок. Визнач зачин, основну частину, кінцівку. Спиши кінцівку.
Закінчився урок читання. Почалася велика перерва. Усі учні класу вийшли на шкільне
подвір'я. Тільки Василько і Мар'янка залишились у класі. Вони сьогодні чергові. Діти
провітрили класну кімнату, витерли дошку.
Скоро пролунає дзвінок. Але в чергових все готове до наступного уроку.

5. Прочитай текст. Добери заголовок. Спиши зачин. Річка біжить між зеленими луками й огинає ліс.
Високі стрункі берези і клени шумлять над її берегами. Діти полюбляють ходити
до лісу. У лісі тихо. Тільки вітер колише верхів'я дерев. Порушує цю тишу щебет
пташок, кування зозулі, стукіт дятла. Діти збирають суниці, спостерігають за
барвистими метеликами і працьовитими бджолами. Добре в лісі Скоро вечір. Гарно
відпочивши, діти йдуть додому.

6. Прочитай текст. Випиши опис квітки.
Під густими кронами дерев, серед буйної трави розцвітають лісові конвалії. Вони
наповнюють повітря ніжним п'янким ароматом. Великі темно-зелені листки, як
долоньки, тримають стрілку білих квіточок. Ці квіти схожі на сріблясті дзвоники,
запашні й ніжні. Але цвіте ця квітка недовго і має лікувальні властивості.
Вона занесена до Червоної книги України.
7. Прочитай текст. Визнач його тип. Випиши опис лисички. Після довгої прогулянки полісу сів я перепочити.
Повівав легенький вітерець, десь лунав стукіт дятла. Та раптом мою увагу
привернув шурхіт листя. На галявину вибіг лис. Його золотиста і пухнаста
шерсть вилискувала на сонці. А на шиї у нього був ніби біленький комірець. Свій
пухнастий хвіст лис ніс обережно. Він ніби усміхався, показуючи свої білі гострі
зуби. Потім, пригнувшись до землі, тихо зник.

8. Прочитай текст. Добери до нього заголовок. Визнач тип тексту (опис, розповідь, міркування.
Весна — період пробудження природи. Розпускаються дерева, зеленіє трава,
розцвітають квіти. Зустрічають весну звірі і птахи. Пташки в'ють гнізда і ви-
водять пташенят. Тому не можна галасувати у весняному лісі, вмикати надто
голосно музику. Ви можете злякати пташку, вона злетить з гнізда, яєчка, які
вона насиджувала, захолонуть, із них ніколи не виведуться пташенята. Отже, не
галасуйте, послухайте, як шумить ліс

9. Прочитай. Запиши міркування, користуючись словами тексту.
Відпочиваючи на природі, будьте уважними та обережними.
Ніщо не губить все живе так швидко і безжалісно, як вогонь. Від нього легко
може початися лісова пожежа. Пожежу в лісі важко погасити. Від вогню гинуть
дерева і тварини. Простежте, щоб у лісі не залишилося навіть іскри
непогашеного вогню.
Відпочиваючи на природі, треба бути уважним і обережним тому, що ... Прочитай текст. Добери до нього заголовок. Визнач тип тексту (опис, розповідь, міркування.
Полісся — величний край дикої краси. Загустими лісами, за синіми озерами
розкинулися села. Сині бори пестять під сонцем свої сизі верховіття. Шелестять
ніжно колискову пісню. Повіє вітер із заходу — закипить гнівом зелене море.
Пожене тоді верховіттям густий шум.
11. З кожної групи слів склади і запиши речення, щоб утворився зв'язний текст.
Гніздечко
Полем, школярі, йшли. Вони, колоски, збирали.
Гніздечко, Юрко побачив, раптом.
В, лежала, ньому, суха, травичка, м'які, стебельці, і.
Це, жайворонка, було, гніздо.
В, ця, житті, пташка, гніздо, в'є.
12. Прочитай текст. Усунь помилки, пов'язані з невиправданим повторенням одного й того ж слова. Запиши виправлений текст.
Калина
Не було в народній медицині корисніших ліків від застуди, ніж калина і калиновий
сік.
Свіжі ягоди калини з медом та водою вживали при кашлі, серцевих захворюваннях.
Соком калини навіть очищали обличчя, щоб рум'янилося. Калина — це користь і
здоров'я.

Завдання для самоперевірки
ВАРІАНТ 1
1.Текст – це
а) кілька речень, не зв’язаних однією думкою
б) кілька слів, зв’язаних однією думкою
в) кілька речень, зв’язаних однією думкою.

2. Речення виражає
а) закінчену думку

б) звертання
в)речення - це кілька слів.

3. Вкажи правильну відповідь
З яких частин може складатися текст
а) із зачину, речень, слів
б) із слів, абзаців, речень
в) із зачину, основної частини, кінцівки.

4. Вибери правильне твердження.
а) абзацу тексті включає речення, зв'язані між собою за змістом
б) абзацу тексті включає речення, не зв'язані між собою за змістом.
5. Вибери правильне твердження.
Дома ми дали їжакові їсти. У лісі ми знайшли їжака. Він їв хліб, пив молоко.
а) запропоновані речення є текстом
б) запропоновані речення не є текстом

6. Заголовок тексту - це
а) тема тексту

б) назва тексту
в) мета тексту.

7. Прочитати даний текст. Добери заголовок.
Осінні місяці - це час, коли більшість наших птахів стає мандрівниками. Вони
відлітають у теплі краї - вирій.
Летять, звісно без компаса, але ніколи не зіб'ються зі свого маршруту. Ці
перельоти тривають уже тисячі років кожен птах мандрує своїм шляхом.
8. Познач тему тексту.
а) осінні місяці

б) теплі країв) відліт птахів.

9.Напиши, як ти допомагаєш птахам взимку (2-3 речення ),
10. Склади і напиши оголошення про класні збори.
11. Запиши кілька слів, правопис яких потрібно запам'ятати. ВАРІАНТ 2 1. Текст - це
а ) словосполучення
б) речення, об'єднані за змістом
в) кілька речень.

2. Абзац - це
а) слово, або кілька слів, зв'язаних між собою за змістом

б) одне або кілька речень, зв'язаних між собою.

3. Текст складається
а) із зачину, основної частини, кінцівки
б) із заголовка, абзаців
в) із слів, абзаців, речень.

4. Вибери правильне твердження.
Глухар - типовий лісовий птах. Він живе у тайзі. Сьогодні глухарі взяті під
охорону.
а) запропоновані речення є текстом
б) запропоновані речення не є текстом.
5. Кінцівка тесту - це
а)розповідь про події
б)висновок.
б) назва тексту
6.Пронумеруй речення в такому порядку, щоб вийшов текст.
Вони готуються до відльоту в далекі теплі краї
Раптом удалині із-за лісу з'явилася хмарка
Це зовсім і не хмарка, а величезна зграя шпаків
Вона насувалась швидко-швидко і зростала на очах
Сонячний осінній день
7. Прочитай даний текст. Добери заголовок.
8. Прочитай текст. Запиши одним реченням його тему.
9. Склади і запиши вітання однокласникові з днем народження.
10. Запиши кілька слів, правопис яких потрібно запам'ятати.






4 клас Текст
До уваги батьків !
Згідно « Програми для середньої загальноосвітньої школи на кінець
4 класу учень повинен уміти
- знаходити в тексті зачин, основну частину, кінцівку
- виявляти в тексті слова, які несуть на собі важливі відомості тексту
- самостійно визначати тему та мету тексту
- добирати заголовок до навчального тексту, відповідний його темі, або меті тексту
- зв’язувати два сусідні речення в тексті за допомогою особових займенників
- ділити текст на частини за поданим планом і самостійно записує кожну частину тексту з абзацу
- аналізувати тексти – міркування, тексти – описи та будувати, удосконалювати їх.
- написати особистий лист, адресований близькій людині, ровеснику.
Текст
Текст — це зв'язані за змістом речення. Те, про що йдеться у тексті, — це його


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал