Українська література



Сторінка1/8
Дата конвертації22.12.2016
Розмір1.42 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8
Українська література

8 клас (5)
Автор: Баранова Вікторія Анатоліївна,

вчитель української мови і літератури

спеціалізованої загальноосвітньої школи

І – ІІІ ступенів №1 з поглибленим вивченням слов’янських мов м. Білої Церкви



Тема уроку. Новаторство літературного стилю Михайла Коцюбинський.

Мета: система смислових завдань репродуктивно-перетворювального та творчого характеру щодо особливостей авторського стилю М. Коцюбинського, новаторства в змалюванні жіночого характеру, ролі пейзажів для розуміння психологічних переживань героїв твору.

Учні повинні знати:

  • Про появу імпресіонізму як мистецького стилю та його риси в творчості М. Коцюбинського

  • Основні ознаки авторського стилю М. Коцюбинського

  • Зміст повісті "Дорогою ціною"

  • Новаторство М. Коцюбинського у змалюванні жіночого характеру.

Учні повинні вміти:

  • Визначати особливості авторського стилю письменника

  • Давати характеристику літературним персонажам

  • Аналізувати значення пейзажів для відображення психологічного стану героїв

  • Робити висновки

  • Висловлювати свою думку

  • Добирати цитати та коментувати їх

  • Працювати в парах.

Тип уроку: комбінований.

Методи: робота з текстом, гронування, сенкан, павутинка дискусії, незакінчене речення.

Випереджувальні завдання: скласти сенкани до слів: темрява, вітер, комиші, пожежа, плавні.

Оформлення дошки: у центрі – портрет М. Коцюбинського, на дошці записаний план уроку.

Обладнання: портрет М. Коцюбинського, репродукція картини Клода Моне «Враження. Схід сонця», тексти повісті «Дорогою ціною», 5 аркушів А – 3, 2 ватмани, 10 маркерів, роздруковані цілі заняття по кількості учнів у класі.


Хід заняття


І. Мотиваційний етап.

  1. З'ясування емоційного стану школярів ( рефлексія психологічної готовності): намалювати на полях зошита сонечко або хмаринку, або блискавку.

  2. Актуалізація суб'єктного досвіду.

    • Подивіться у вікно, зверніть увагу, яка чудова сьогодні погода. Який настрій пробуджує у вас пейзаж за вікном, які думки чи переживання викликає у вас? (відповіді дітей).

    • Пейзаж за вікном один, а думки і враження у всіх різні, кожен бачить у природі щось своє, особисте, на що відгукується тільки його серце. М. Коцюбинський називав рослинний і тваринний світ "книгою природи", яку ніхто, крім нього, не міг так проникливо і з любов'ю читати. Коли читаєш описи природи, створені майстром, здається, що вони оживають і перед нашими очима постають чудові пейзажі: і ми бачимо сонячних зайчиків, які граються пелюстками волошки, вмитої ранковою росою, чуємо пісню жайворонка, шелест листя, шепіт моря, відчуваємо подих повітря на своєму обличчі.

    • Пригадайте, які твори М. Коцюбинського ви читали в попередніх класах? ( "Харитя", "Ранок у лісі", "Ялинка").

    • Чи були у цих творах описи природи, які вам запам'яталися найбільше?

    • Продовжте речення: Природа М. Коцюбинського… ( яка?..)

    • Глибоко інтуїтивно Михайло Коцюбинський розуміє і проникає в таїну живої і прекрасної природи, спостереження за якою сповнені такої мистецької вишуканості, що сприймаються як окремі невеличкі твори - мініатюри. Кожен твір М. Коцюбинського – це незбагненне художнє відкриття шаленства фарб, гармонії звуків, почуттів, які «населяють» природу і людську душу. Це неповторний стиль письменника. А який він, цей авторський стиль, ми спробуємо з’ясувати на сьогоднішньому занятті.

ІІ. Цілевизначення та планування діяльності.

  • Чи є в когось доповнення і зміни до цілей і плану уроку ?

(Відповіді учнів. За потреби коригуються і уточнюються цілі та план роботи)

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

    1. Пояснення вчителя щодо появи імпресіонізму в мистецтві та рис імпресіонізму в творчості М. Коцюбинського (мультимедійний супровід ).

    2. Перевірка домашнього завдання. Діти зачитують сенкани до слів: вітер, темрява, комиші, пожежа, плавні.

    3. Бесіда.

* Тема протесту проти кріпаччини, неволі – це лише одна тема цього твору. Друга – вічна – тема кохання. Письменник створює новий образ української жінки – сміливої, мужньої, кохаючої.

    • Читачу відомо, як Соломія стала дружиною нелюбого чоловіка?

    • Чи зі своєї волі?

* Боротьба за своє кохання до Остапа – це її жіночий вияв свободолюбства, прагнення вирватися з моральної неволі. Не роздумуючи довго, вона кидається навздогін за своїм коханим і разом із ним поділяє небезпеку важкого шляху.

  • Як вела себе Соломія, коли загубила пораненого Остапа в плавнях?

  • Як її психологічний стан у цей момент перегукувався із станом природи? Знайдіть цитату. ( « Жовтий, гладкий, високий – він { очерет } глузував із неї, помахуючи над її головою рудим чубом. Соломія чула до нього зненависть, як до живої істоти. Він дратував її. Коли б у неї був серп або ніж, вона різала б його доти, поки б він не поліг увесь або вона сама впала трупом. Соломія накинулась на нього і почала трощити зі злості, з озвірінням, як свого ворога.» )

Справжнім гімном хоробрості жінки, сили її кохання звучать останні сторінки оповідання. Як ви оцінюєте вчинок Соломії напасти на турецьку варту і відбити Остапа?

жінка

людина

героїня

утікачка

Соломіяя

мужня


рішуча

закохана


віддана

романтична

благородна

свободолюбива

смілива

Гронування ( колективне ). 2 хвилини ( кожен працює в зошиті, а потім усі разом складають гронування на дошці ).


жіночна
Павутинка дискусії ( у парах )

Прикро, що така героїня загинула. Вирішальним моментом життя Соломії стало те, що вона покинула рідне село і пішла за коханим, ризикуючи разом із ним своїм життям. Зараз у парах подумайте, які аргументи «За» і «Проти» її вчинку.



Соломії не слід було йти за Остапом
Так! НІ!

( Відповіді дітей )

ІУ. Рефлексія. Підбиття підсумків. Самооцінка роботи на уроці.

На сьогоднішньому занятті ми спробували визначити особливості авторського стилю М. Коцюбинського в зображенні пейзажів та жіночого характеру. Які ваші враження від уроку?



  • Яким був настрій під час заняття?

  • Чого ви навчилися на уроці?

  • Які труднощі зустрічалися і як їх долали?

  • Що було найцікавіше?

  • Що було найголовнішим для кожного з вас?

  • Який головний результат вашої діяльності на занятті?





Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал