У своїй практичній роботі працюю за схемою



Скачати 112.87 Kb.
Дата конвертації07.01.2017
Розмір112.87 Kb.
Зрозуміти та допомогти зростаючій особистості дитини розкрити власний творчий потенціал і природні можливості, дати мудру пораду і навчити добру, розрадити серце й допомогти у навчанні, створити позитивне мислення, збудити віру в добре, щасливе майбутнє й бажання досягти вершин успіху – все це робота на благо дитини.

Психологічна корекція – важлива й відповідальна ланка практичної діяльності шкільного психолога, це робота психолога з виправлення певних особливостей психічного розвитку дитини, які не відповідають оптимальній моделі.

У своїй роботі здійснюю корекцію розвитку дитини в тих випадках, коли є порушення пристосування (адаптації) дитини до тих чи інших умов шкільного середовища, коли учневі не під силу упоратися з труднощами у навчанні та спілкуванні з однолітками й учителями, внутрішніми душевними проблемами й тим самим допомогти самому собі стати трохи дорослішим.

У своїй практичній роботі працюю за схемою :



  • Що є?

  • Що повинно бути?

  • Що треба зробити, щоб здійснилось те, що заплановано?

Корекційну діяльність розглядаю як організацію спеціального навчання певній діяльності, коли дитина оволодіває психологічними засобами, які дозволять їй вже на новому рівні здійснювати контроль і управління внутрішньою і зовнішньою активністю.

Під час роботи використовую ігрову корекцію поведінки та психогімнастику. Проводячи заняття з корекції певної діяльності дитини, керуюсь такими основними принципами :



  • принцип нормативності розвитку - це врахування основних закономірностей психічного розвитку, знання послідовності стадії розвитку для формування особистості дитини;

  • принцип «згори – донизу», який вимагає поставити в центр уваги психолога завтрашній день розвитку дитини, тобто створення «зони найближчого розвитку».

Корекційну роботу будую не просто як тренування умінь і навичок, не як окремі вправи по вдосконаленню психічної діяльності, а як системну діяльність дитини, яка органічно вписується в систему повсякденних життєвих відносин.

Зміст корекційної роботи намагаюсь пов’язати з найбільш типовими труднощами у дітей, які виявлені під час діагностичного обстеження. Це може бути :



  • неготовність до шкільного навчання;

  • низька пізнавальна і навчальна мотивація;

  • невідповідність рівня розумового розвитку дитини віковій нормі;

  • комунікативні проблеми;

  • емоційні порушення поведінки.

Після діагностичного етапу складається корекційно - розвивальна програма за виявленим видом шкільної дезадаптації (інтелектуальна, поведінкова, комунікативна, емоційна).
Корекція інтелектуальної дезадаптації (пізнавальної сфери)

У процесі навчання важливу роль відіграють особливості пізнавальної сфери, яка включає в себе всі процеси, спрямовані на пізнання якостей і явищ навколишнього світу. До них належать відчуття, сприйняття, пам’ять, мислення, уява. Особливий психічний процес – мовлення – тісно пов’язаний з мисленням. Для навчання дуже важливо, яким чином розвинені мислення і мовлення дитини, а також її пам’ять і увага.

Існує велика кількість діагностичних методик (тестів), які дають змогу визначити рівень інтелектуального розвитку.

Основними формами роботи з корекції пізнавальної сфери є :



  • вправи та ігри на розвиток творчого, логічного та критичного мислення («Відгадай предмет», «Чому?», «Виключи зайве», «Речення по колу»);

  • ігри і вправи на розвиток уваги («Уявляємо образи», «Друкарська машинка», «Сліпа муха», «Слухай і виконуй»);

  • ігри на розвиток пам’яті («Снігова куля», «Уважний художник», «Зоровий диктант», «Повтори ритм»);

  • ігри і вправи на розвиток мовлення («Розвиваємо словник», «Утворення слів», «Складання речень із слів»).


Корекція поведінкової та комунікативної дезадаптації

Дуже важливим чинником, що забезпечує успішне навчання в школі, є уміння керувати своєю діяльністю, своїми емоціями, стримувати свої бажання. Комунікативні навички (навички спілкування) організують взаємодію з іншими людьми, тому корекційна робота у цій сфері має особливе значення.

Для корекції поведінкової та комунікативної дезадаптації використовую :


  • ігри та вправи на розвиток навичок спілкування («Фраза по колу», «Тиха розмова», «Не чую», «Подарунки»);

  • вправи на фізичний розвиток, рухливі ігри («Зіпсований телефон жестів», «Дракон кусає свій хвіст», «Голка та нитка», «Плутанка»);

  • ігри та вправи на розслаблення й зняття напруги («Передаємо предмет», «Билинка», «Хвилинка «Крикуна»).


Корекція емоційної дезадаптації

Дитина повинна мати позитивну «Я – концепцію» - систему думок про самого себе та стійку адекватну самооцінку.

Учень з позитивною «Я - концепцією» оптимістично сприймає себе, інших людей і свої можливості. Учень з негативною «Я – концепцією» думає про себе як про невдаху, у якого нічого не виходить.

Для корекції емоційної дезадаптації використовую такі прийоми:



  • вправи на розвиток позитивної «Я – концепції» («Мої переваги», «Моє ім’я», «Шукаємо секрет», «Формула початку дня»);

  • ігри та вправи на формування адекватної самооцінки;

  • тренінги для розвитку впевненості у собі.

За результатами діагностики формується декілька груп дітей зі спільними психологічними особливостями, які потребують особливої психолого-педагогічної уваги.

У психокорекційній роботі використовую такі види діяльності та вибудовую такі стосунки, які є значимими для учасників корекційної групи.

Дуже часто під час занять використовую метод ігрової корекції поведінки. Він дає можливість використовувати дитячу гру в діагностичних, корекційних і розвиваючих цілях.

На початку занять використовую спонтанні ігри, які допомагають краще виявити особливості емоційно-поведінкової сфери дитини й створити у дітей позитивний емоційний настрій та атмосферу комфортності у групі. Для цього використовую невербальні засоби комунікації, які також полегшують вступ дитини в контакт, знімають скутість, тривожність і дають можливість дитині стати більш активною.

На другому етапі корекційна робота набуває цілеспрямованого характеру, де використовуються вже спеціальні прийоми. Тут головним завданням є формування в дитини потреби у зміні своє поведінки. З цією метою використовую сюжетно-рольові ігри, розгляд різних проблемних ситуацій.

На третьому етапі, коли відчувається симпатія до партнерів по грі, є можливість закріпити позитивне і нове, що виникло в особистому світі дитини. Це період, коли дитина повірила у свої сили і виносить цю віру за межі ігрової кімнати.

Головне завдання кожного такого заняття – це збереження здоров’я дитини, попередження емоційних розладів. Тоді ігрова корекція дасть змогу молодшому школяру безболісно долати життєві труднощі.

Використання таких методів як рухлива гра, рольове програвання ситуації, читання казок та віршів дає можливість формувати у дітей дружелюбність і емпатійність.

Для емоційного зближення дітей під час групової корекції рекомендую певні вправи виконувати в парах, робити спільну роботу. Це дає змогу показати себе в колективі, відчути себе впевненим, підвищити самооцінку.

Серед допоміжних засобів спілкування дієвим і організуючим прийомом є використання музики. Терапевтична цінність музики безмежна. За допомогою ритмічних вправ під супровід музики вдається заспокоїти найбільш збуджених дітей і активізувати заторможених.

Музичні ігри пробуджують інтерес до діяльності, дають можливість адекватної групової поведінки.

Після проведення психокорекційних занять спостерігається підвищення чутливості у дітей. Вони краще спілкуються з однолітками та дорослими; активізується життєва сила дитини.


Вправи на розвиток психічних функцій, позитивної мотивації учіння

Вправа «Кошик»

Учням 1 - 2 класів пропонується розподілити картки з указаними предметами на групи за однією суттєвою ознакою.

Установка : відберіть у вазу, кошик, шафу предмети, що вказані на картках.

Картки :яблуко, огірок, пальто, туфлі, цибуля, груша, буряк, шляпа, помідор, персик, плаття, костюм, слива, капуста, морква.



Вправа «Зобрази вірш»

Дітям пропонується уявити прочитаний вірш та відобразити почуте.

*

Мишенятко встало зранку,



Розім’ялось до сніданку,

Йшло під гірку,

Бігло з гірки,

Повернулось згодом в нірку.

*

Довгий хвостик у вовченяти,



Пишний хвостик в лисеняти,

Щоб хвостик роздивитись,

Треба добре покрутитись.
Вправа «Вгадай та плесни в долоні»

Дітям повідомляю, який звук вони повинні «упіймати», плеснувши у долоні, а тоді у швидкому темпі зачитую слова.


Вправа «Кільце»

Усі пальчики по черзі з’єднуються з великим пальцем, утворюючи кільце. Вправа спочатку виконується повільно, а після того, як дитина вивчила її, темп прискорюється. На початку вправа виконується кожною рукою окремо, потім разом двома руками.


Вправа «Школа і дитсадок» (для учнів 1класу)

Учням демонструютьс картки з малюнками чи назвами предметів, що характеризують шкільне життя та життя дітей у дитячому садку. Пропонується розподілити картки на дві групи : «Дитсадок» та «Школа». Цю вправу можна використовувати як діагностичну для визначення провідної мотивації.


Гра «Не може бути!»

Знайти на слух помилку в деяких реченнях. Як тільки дитина почула хибне твердження, вона говорить : « Не може бути!» - і пояснює, як сказати правильно.

Наприклад :


  1. На столі плаває склянка (стоїть).

  2. У шафі висить книга (стоїть).

  3. По небу йде птах (летить).

  4. Хлопчик ліпить малюнок (малює).

  5. Кішки люблять квакати (нявкати).

Психолог зачитує ці фрази, «перемішуючи» їх зі звичайними : «На дивані спить кіт» тощо. Неправильні твердження мають повторюватися через 2-3 правильні.
Театралізована гра «Вигадана казка»

Діти стоять у колі. Психолог пропонує продовжити сюжет розпочатої ним казки.


Вправа «Склади текст»

Дітям зачитується для запам’ятовування 10 слів, з якими вони мають скласти невелику розповідь.


Вправа «Мішечок із криком» (для зняття напруження)

Психолог показує дітям порожній мішечок і повідомляє : « Я проходитиму повз кожного з вас. Треба подумки зібрати всі свої негативні почуття, думки і вкласти їх у крик. Кричати слід у мішечок. Після закінчення вправи мішечок зав’яжемо, і все, що було поганого, піде від вас у мішечок назавжди.»



c:\documents and settings\admin\рабочий стол\ольга федорівна\img_6293.jpg

Конспект корекційно - розвиваючого заняття

з розвитку особистісно-емоційної сфери молодших школярів

«Вчись володіти собою. Образа і доброта»
Завдання заняття : закріпити набутий досвід спілкування та конструктивних форм поведінки й емоційного реагування на конфліктну ситуацію.

Матеріал : сердечка-жетони з іменами дітей, «Торбинка добрих справ», талісман Гномик, повітряна кулька, « Скринька образ», панно «Веселка».

Хід заняття

  1. Вправа «Мій настрій сьогодні»

На початку заняття дітям роздаються жетони – сердечка. Психолог пропонує дітям подумати і прикріпити свій жетон на смужку веселки того кольору, який відповідає його настрою сьогодні.

Психолог :

- Я бачу за цією веселкою, що у вас сьогодні веселий життєрадісний настрій, але ж так буває не завжди. Іноді виникають ситуації, коли нам стає сумно і боляче, прикро і самотньо. Так, дійсно, діти, ви ,мабуть, помітили, що в житті часто поряд зустрічаються добро і зло, щастя і сльози, радість і образа (показуємо на зображення сонечка і заплаканої хмаринки).


  • Діти, сьогодні я принесла «Скриньку образ». У ній знаходяться картинки, на яких зображені різні неприємні чи образливі ситуації, які часто трапляються, мабуть, і з вами. Якщо ви знайдете правильне розв’язання цих ситуацій, то всі образи зникнуть назавжди. А всі добрі діла, що ви запропонуєте, я буду збирати у цю чарівну «Торбинку добрих справ».

  1. Дидактична гра «Як вчинити?»

Демонструються картки із зображенням проблемних ситуацій. Діти самостійно підбирають маленькі карточки з варіантом відповідей, як би вони вчинили в даній ситуації, та розкладають їх відповідно до «Торбинки добрих справ» або до «Скриньки образ».

  • Діти, ви допомогли нам знайти вихід із цих ситуацій. А тепер розкажіть, коли вам буває неприємно, коли ви ображаєтесь? А допомагати вам буде маленький талісман, веселий гномик. Говорити буде той, у кого в руках цей чарівний талісман.

3. Психотехніка «Я ображаюсь, коли..»

- А зараз спробуйте уявити свою образу (візуалізація образи).



  • Якої вона величини?

  • Якого кольору?

  • Якої вона форми?

- На що схожа?

А тепер давайте сконструюємо її з паперу (дітям роздано аркуші тонкого паперу, який дозволяється рвати, м’яти, згортати, скручувати). Давайте складемо усі свої образи у торбинку і … Що ми зробимо з нашими образами? (пропозиції дітей)

- Діти, в мене теж є образа, ось вона (надути повітряну кульку). Я теж хочу, щоб вона зникла. Ось так я її знищу (придавити, щоб лопнула).

- Бажаю вам, щоб усі образи на землі зникли назавжди. А зараз закрийте очі, розслабтесь, відпочиньте і послухайте музику.

Звучить легка музика, психолог читає текст.

- Діти, образу не можна побачити, понюхати, доторкнутися до неї. Але від образ все навколо здається нам сумним, невеселим, темним, холодним і нам стає боляче і самотньо, нібито нас ніхто не любить. Але це не так. Адже не можна дуже довго ображатись один на одного.

Можна відразу про образу забутись,

Можна просто посміхнутись,

Можна навіть відвернутись,

Можна і пожартувати,

Посидіть, поговорити,

І образи всі простити!

Треба дружбой дорожити –

А образи відпустити!

А тепер відкривайте очі і покажіть, як ви вмієте прощати один одного. Треба подивитись другові в очі, посміхнутись і обійняти його. Можна сказати слова: «Мирись, мирись і більше не сварись! »,- і простити один одного.

4. Етюд «Посварились - помирились»

- Діти, дійсно, образи треба вміти прощати і краще дружити з усіма, і дарувати один одному лише свою доброту.



  • А ви знаєте, що таке доброта?

  • Чи можна її побачити?

  • Уявіть собі, яка вона?

- Так, діти, доброту, як і образу, не можна побачити, доторкнутись, але від неї нам стає тепло, приємно і радісно на серці. Нам добре, коли поряд з нами добра, лагідна мама, добрі, хороші люди і щирі друзі.

Доброта –



  • це просто приємне, добре, ввічливе слово;

  • це ваша щира допомога чи порада тому, хто її потребує;

  • це просто ваша усмішка, що як тепле сонечко зігріє в лютий мороз того, кому важко і сумно.

Тож давайте подаруємо всім свою доброту, адже це нам нічого не коштуватиме, а всім буде приємно її отримати. А знаєте як це зробити? Ні? Дуже просто! Зараз я вас навчу. Станьте в коло. Давайте зігріємо свої руки теплим диханням, ніби вкладаємо в них свою добру душу. Уявіть собі, що від вашого теплого подиху у ваших долоньках загорілась маленька іскорка, ніби сонячна краплинка – тепла й лагідна.

А тепер простягніть свої руки до всіх, посміхніться й подаруйте їм свою доброту. Ось так! ( діти здувають уявну іскорку зі своїх долонь..)

Тепер ви знаєте, як дарувати людям доброту.

Дорогі діти! Бажаю, щоб доброти, яку подарували ви один одному, було так багато, щоб вистачило на все життя, щоб ви дарували її всім і щоб вона у вас ніколи не скінчалась!






Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал