У школі (конспекти уроків та виховних заходів з використанням інтерактивних методів і прийомів у 5, 7, 8 класах)



Скачати 304.7 Kb.
Дата конвертації18.12.2016
Розмір304.7 Kb.
c:\documents and settings\пользователь\рабочий стол\безимениsdcf-1.jpg


Славутський районний методичний кабінет
Вивчення творчості Івана Франка

у школі
(конспекти уроків та виховних заходів

з використанням інтерактивних методів

і прийомів у 5, 7, 8 класах)


Вчитель української мови

та літератури

Старокривинського НВК

Кіянчук Леся Ярославівна

2013 р.

Рецензенти:
Кусок Т.М. – методист Славутського рай методкабінету.

Пащук Ж.С. – заступник директора Старокривинського НВК

І-ІІІ ступенів.
Автор – упорядник Кіянчук Л.Я., учитель української мови та літератури Старокривинського НВК І-ІІІ ступенів, Славутського району Хмельницької області.

У даному навчально-методичному посібнику пропонуються
розробки уроків у 5,7,8 класах по вивченню життя і творчості відомого українського письменника, громадського діяча Івана Яковича Франка. Ці уроки розроблені з елементами інтерактивних методів і прийомів, що дає можливість вчителеві максимально активізувати індивідуальну, групову, колективну діяльність учнів для розв'язання навчальних та розвиваючих завдань уроку, несуть в собі великий виховний потенціал.
Адресується вчителям української літератури.
Славутський районний методичний кабінет
Вивчення творчості Івана Франка

у школі
(конспекти уроків та виховних заходів

з використанням інтерактивних методів

і прийомів у 5, 7, 8 класах)


Вчитель української мови

та літератури

Старокривинського НВК

Кіянчук Леся Ярославівна

2013 р.

Рецензенти:
Кусок Т.М. – методист Славутського рай методкабінету.

Пащук Ж.С. – заступник директора Старокривинського НВК

І-ІІІ ступенів.
Автор – упорядник Кіянчук Л.Я., учитель української мови та літератури Старокривинського НВК І-ІІІ ступенів, Славутського району Хмельницької області.

У даному навчально-методичному посібнику пропонуються
розробки уроків у 5,7,8 класах по вивченню життя і творчості відомого українського письменника, громадського діяча Івана Яковича Франка. Ці уроки розроблені з елементами інтерактивних методів і прийомів, що дає можливість вчителеві максимально активізувати індивідуальну, групову, колективну діяльність учнів для розв'язання навчальних та розвиваючих завдань уроку, несуть в собі великий виховний потенціал.
Адресується вчителям української літератури.

Зміст


Вступ

4







5 клас. Іван Франко – казкар. Казка "Фарбований лис"

5-8







7 клас. І.Я. Франко. Короткі відомості про митця. "Захар Беркут". Історична основа твору

9-12







7 клас. "Захар Беркут". Сюжет та композиція твору. Проблема вибору людини у важкій ситуації. Характеристика образів повісті "Захар Беркут" (урок-подорож)

13-16







8 клас. І.Я. Франко. Життєвий і творчий шлях письменника. "Іван Вишенський". Історична правда і художній вимисел (урок-дослідження)

17-24







8 клас. І.Франко. "Іван Вишенський". Характеристика образу Івана Вишенського

25-27







Виховний захід. Титан, геній і Каменяр

28-35


Вступ
Художня літературо має величезне значення для виховання дітей, молоді. Адже вона одночасно й однаково сильно діє на думку і почуття людини, вона є засобом впливу на розум і волю людини.

Вчителеві - словесникові випадає благородна місія виховувати на високохудожніх творах в молодого покоління патріотизм, гуманність, моральну чистоту і духовне багатство.

Із літературних скарбів минулого важливе значення має літературна творчість Івана Франка. Вся багатогранна спадщина Каменяра - це відображення процесів суспільного життя, виховання почуттів патріотизму, людяності, вірності...

Як краще донести учням його скарби? Звичайно, використовуючи різні форми навчання, особливо ті, що активізують процес пізнання матеріалу, дають змогу розв'язати відповідні розвиваючі та виховні завдання уроку.

Нестандартні уроки здійснюють особливий вплив на дітей. Вони спонукають до праці, співпраці, вчать висловлюватися і слухати.

Тож давайте навчаючи виховувати гідну зміну для майбутнього нашої України.
5 клас. Українська література
Тема: Літературна казка. Іван Франко - казкар (збірка «Коли ще звірі говорили»). Дитинство письменника. Зміст казки «Фарбований Лис».
Мета: ознайомити учнів із поняттям «літературна казка», з відомим українським казкарем Іваном Яковичем Франком, коротко розповісти про його дитинство, про збірку казок, яку автор написав для своїх чотирьох дітей; розвивати навички виразного читання прозового твору, його переказування та характеристики персонажів казки; виховувати у дітей почуття справедливості.
Обладнання: портрет письменника, його дітей; ілюстрації до твору; які підготували учні самостійно.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Розкажи, тату, казочку,

Я послухаю тихо.

Чи про вовчика - братика,

Як спітка його лихо.

Про лисичку - сестричку,

Що весь час хитрувала,

Розкажи, тату, казочку,

Яку б я ще не знала...
І. Мотивація навчальної діяльності учні

Вчитель: Напевне, саме такими словами просили свого татуся Івана Яковича Франка розказати казочку його діти Андрій, Тарас, Петро та Ганна. Тому що саме для них він і написав цікаву збірну казок «Коли ще звірі говорили». Всі 19 казок, що ввійшли до першого видання, створені на основі казок різних народів світу: сербських, російських, німецьких; грецьких, індійських та ін.. У другому виданні додалася ще одна казка «Як звірі правувалися з людьми».
II. Повідомлення теми та мети уроку.
Вчитель: Ми з вами уже вивчили народні казки, багато казок ви прочитали самостійно. А сьогодні ознайомимося із літературною казкою І.Я.Франка «Фарбований Лис». Яка ж казка називається літературною? Це, діти, казка, складена однією людиною - письменником. В зошити запишіть , будь ласка, визначення і запам'ятайте його. Отже, сьогодні ми тема нашого уроку «І.Я.Франко. Літературна казка Фарбований Лис».
У народі кажуть: «Брехнею світ пройдеш, але назад не вернеш». Іван Франко згадував: «Батько привчав нас чітко відрізняти великі справи від брехні фрази». От і сьогодні ми будемо говорити про правду і брехню. Діти, а як ви думаєте, чи можна обманювати людей? (Діти по черзі висловлюють свої думки).
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
(метод «Мікрофон»)

1. Бесіда за питаннями:

Чому казка називається «Фарбований Лис»?

Хто головний герой?

Чим прославився Лис Микита серед своїх товаришів?

Про які риси характеру це говорить?

Які ще герої зображені у казці?

Якими їх зобразив автор?
2. Виразне читання уривків казки в дійових особах.

(підручник : ст. 54. про хвальковитого Лиса Микиту;

ст.57 - 58 про першу зустріч звірів із « фарбованим страховиськом»;

ст.58 про «царя звірів»;

ст..60 останніх 2 абзаци .

(Взаємооцінювання виразного читання в дійових особах)
IV. Сприйняття та усвідомлення вивченого матеріалу.
1. Міркуємо над прочитаним. Бесіда.

- Яким був Лис на початку казки?

- Чи на краще змінили характер Лиса незвичайне щастя і хитрість?

Чому фарбований Лис назвався Остромислом?

Чому ж «...всі були дуже раді...»?

Над ким насміхається автор?

Яка головна думка у казці?

Чого навчила нас казка?
2. Спадання плану до казки.
3. Зачитування роботи.
4. Розповідь про Лиса Микиту за власним малюнком. Оцінювання.
V. Підсумок уроку. Оцінювання.
Вчитель: Сьогодні ми з вами говорили про справедливість чесність, брехню, обман серед звірів казки, а чи зустрічали ви таких людей? Якими ж мають бути люди? Ви будете чесними? Я думаю, що з вас виростуть чесні, добрі люди.
VI. Домашнє завдання: «Напишіть твір - мініатюру на тему: Краще гірка правда, ніж солодка брехня».
7 клас. Українська література
Тема: Іван Франко. Короткі відомості про митця. "Захар Беркут" Історична основа твору.

Мета: поглибити раніше набутті знання про І.Я. Франка - класика; розвивати навики аналізу прозового твору, розкрити історичну основу твору "Захар Беркут"; розвивати культуру зв'язного мовлення; пам'ять, вміння виразно читати, зіставляти, робити висновки; виховувати любов до рідного народу, краю.
Обладнання: портрет І.Я.Франка, бібліотечка його творів, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
"Люди, люди! Я ваш брат. Я для вас рад жити"

(Іван Франко)
І. Актуалізація опорних знань, умінь навичок.
Бесіда

Пригадайте, що вам відомо про Івана Франка?

Які твори письменника ви читали?

Чому вони вас навчили?

Яку збірку казок написав письменник?

Скільки казок ввійшло до цієї збірки?
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Сьогодні ми з вами ще раз звернемося до життя і творчості українського письменника, критика, публіциста, філософа Івана Яковича Франка. На сьогоднішній урок вашим завданням було підготувати повідомлення.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння матеріалу.
1. Учні виступають із повідомленнями.
1 група: Дитинство письменника.

2 група: Освіта Франка.

3 група: Перші спроби пера.

4 група: Творчий доробок - скарбниця української літератури.
2. Пояснення вчителя
План

1. Історична основа твору "Захар Беркут".

2. Факти історії у творі.

3. Дійові особи.

4. Тема та ідея твору.

5. Основна думка.

6. Жанр повісті.

7. Сюжет твору.
У 1882 році редакція журналу "Зоря" оголосила конкурс на кращий історичний твір. Іван Франко вирішив прийняти участь у конкурсі. У 1883 році повість "Захар Беркут" вже була опублікована в журналі, яку він написав протягом шести днів у рідному селі Нагуєвичах.
В основу твору лягли події, що пов'язані з назвою невеличкого села Тухлі поблизу М.Стрия на Львівщині, яка свідчить про загибель багатотисячної армії ворога - ординців. Неприємний запах (тухлий), що йшов від трупів і послужив для назви села. Є тут також і гора висотою 1177м.
Усі дійові особи твору можемо поділити на позитивні і негативні. До позитивних героїв відноситься Захар Беркут, Мирослава, Максим, створені письменником. Негативні образи: Бурундо, бегадир Пета, монгольсько навала були насправді, образ Тугара Вовка, теж створений автором.
Тема твору: розповідь про те, як волелюбний народ Руської землі боронив свою батьківщину від монголо - татарської навали.
Ідея твору: возвеличення мужності, патріотизму,

винахідливості, рішучості, вміння долати перешкоди; засудження зради, жадності, жаги до збагачення за рахунок інших.
Твір має дві сюжетні лінії: лінію боротьби і лінію кохання.
За жанром твір належить до історичної повісті.
(Учні записують визначення у зошити)
Історична повість - епічний твір середнього розміру, в якому зображені як історичні події, особи, так і створені письменником художні образи протягом тривалого або важливого за подіями часу.
Весь твір об'єднує основна думка: сила народу - в його єдності, підтримці, повазі одне до одного.
IV.Закріплення вивченого матеріалу
(Застосування методу «Карусель»)
Питання:

Що вам відомо про беркута - птаха?

Як письменник поєднує минуле і теперішнє життя українського народу?

Яким чином Тугар Вовк з явився на Тухольщині?

Якою ви уявляєте Мирославу? Хто займався її вихованням?

Для чого були організовані лови?

Чим Максим виявляє гордість за батька?

Чому мешканці села пишалися кам'яною брилою?

Як сприйняло Мирослава пропозицію Максима щодо одруження?

Якої думки був Захар Беркут стосовно життя?

За що дорікає Захар Беркут бояринові на копі?

На підставі чого Мирослава зрозуміла; що її батько зрадник?

Що сталося з полоненим Максимом?
V. Підсумок уроку. Оцінювання.
VI. Домашнє завдання: поділившись на групи, підготувати

характеристику образів, виписати цитати.


7 клас. Українська література

Тема: «Захар Беркут». Сюжет та композиція твору. Проблема вибору людини у важкій ситуації. Характеристика образів повісті.
Мета: опрацювати ідейно - художній зміст повісті; розвивати вміння та навички визначати сюжет, композицію твору, розвивати логічне та творче мислення, увагу, спостережливість, вміння узагальнювати, робити висновки, виразно читати прозовий твір; виховувати любов до рідного краю, повагу до історичного минулого, почуття національної гордості.
Обладнання: завдання - картки для груп, маршрутна карта.
Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу. Урок - подорож.
Хід уроку
« Нам пора для України жить»

(Іван Франко)
I. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель: Діти сьогодні у нас не звичайний урок, це урок - подорож,під час якої ми зробимо кілька зупинок, на яких позмагаємося, хто краще знає життя Івана Франка, вміє аналізувати прозовий твір, визначати композицію, сюжет, проблеми, характеризувати образи та виразно читати прозу.
Отже, давайте відправлятися в нашу подорож. Іти ми будемо двома групами,це так, як ви поділилися під час виконання домашнього завдання. (Метод «Домашні групи»)
(Діти займають місця, сідають двома півколами, кожна група придумує назву та отримує маршрутну карту, на якій позначено зупинки та завдання)
II. Перевірка, узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок.
Вчитель: Ми з вами зробимо подорож у далеке минуле нашого народу. Подорож, у яку поведе нас справжній поводир Іван Франко.

Давай те ж зробимо першу зупинку і пригадаємо, що нав відомо про нього.
1. зупинка «Знання на спині не носять»
(Метод «Мозковий штурм»)
Кожна група готує запитання про життя і творчість письменника, записує їх на картці і передає у групу суперника.
Отримавши запитання, учні кожної групи відповідають, передаючи картку.
Вчитель: От ми з вами відпочили і вирушаємо знову в дорогу. Дорога далека і важка, бо веде нас через гори у селище Тухлю. То ж давай те зупинимося і подивимося, хто тут проживає.

2. зупинка. « Без вірного друга велика туга»
Вчитель: А зараз ми перевіримо домашнє завдання

(характеристика образів твору у малих групах).
(Метод « Домашні групи»)

Учні, користуючись виписаними вдома цитатами, характеризують образи твору.
Вчитель: Ми вже знаємо, хто проживає у Тухлі, знаємо, які вони.

Тож крокуємо далі.
3. зупинка. «Гарно того вчити, хто хоче все знати»
Вчитель: Перевіривши біографію, охарактеризувавши образи, ми попрацюємо над твором. Я буду ставити питання, а ви намагайтеся швидко підняти руку і дати відповідь, виграє та група, яка відповість на більше запитань.
Запитання:

Як виник задум написати повість «Захар Беркут»?

Які історичні факти зображені у творі?

Як можна поділити дійових осіб твору?

Які з них існували насправді?

Кого автор створив сам ?

Яка тема твору?

Визначте ідею?

Назвіть жанр повісті?

А що таке історична повість?

Яка основна думка твору?

Які сюжетні лінії змальовано?

Визначте композицію повісті

Розкажіть, хто з героїв вам сподобався? Чому?

На кого ви б хотіли бути схожими? Чому?
4. зупинка. «Добрим словом і мур проб'єш»
Вчитель: Завданням цієї зупинки є виразне читання уривку повісті у дійових особах.(Учні читають, вибраний уривок твору.
ІІ. Підсумок уроку.
Вчитель: Останню нашу зупинку ми назвемо так:
5. зупинка « Що посієш, те й пожнеш»
Ми з вами разом підіб'єм результати нашої подорожі, оцінимо відповіді кожного її учасника, кожної групи. Отже, ваші думки і пропозиції.(Діти оцінюють роботу один одного, виставляючи оцінки за активність, правильність, логічність і точність відповідей, артистизм.
Домашнє завдання: Усний твір - мініатюра на тему: «Мій улюблений герой повісті «Захар Беркут».

8 клас. Українська література
Тема: І.Я.Франко. Життєвий і творчий шлях письменника, "Іван Вишенський». Історична правда і художній вимисл.
Ідея: глибше ознайомити учнів із життєвим письменника, з його поемою «Іван Вишенський"; розвивати навички виразно читати твори, аналізує тему, ідею поеми; виховувати повагу до історичного минулого українського народу.
Обладнання: портрет І.Я. Франка, виставка його творів, підручник.
Тип уроку: урок - дослідження.
Хід уроку
Я син народу,

Що агору йде, хоч був запертий в льох,

Мій поклик: праця, щастя та свобода...

І.Я.Франко
І.Організаційний етап.
Звучить музика, клас святково прибраний, творів І.Я. Франка, на дошці його портрет і / боротись - значить жить!»
ІІ. Оголошення теми і мети.
Сьогодні на уроці ми ще раз звернемося творчого шляху великого сина українського народу, Каменяра який все своє життя - боротьбу присвятив Україні.

У створенні нашого уроку беруть участь «літературознавці», «історики», «біографи», «критики», «дослідники», які вдома працювали з довідковою літературою.


ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
(Учні,поділені на групи, підготували матеріал)
Сторінка перша. «Знайомство»
Демонструють портрет письменника, плакат, на якому відгуки і оцінка його творчості.


Історики:

Іван Франко увійшов в історію української літератури як видатний поет, прозаїк, драматург, публіцист, критик, перекладач, філософ, фольклорист.
Кожен, хто знайомиться з творами великого письменника, глибокою шаною і любов'ю до людини, життєвим девізом якої стали крилаті слова: «Пише боротись - значить жить!» Його, провідника передових ідей ,надзвичайно хвилювало безпросвітне життя народу.
У попередніх класах ми вже вивчали його твори (підходить до виставки і бере книги). Це всім нам добре відома казка «Фарбований Лис», яка навчала нас справедливості, чесності.
А от патріотизму, відданості своїй Батьківщині вчила нас повість «Захар Беркут», яку ми вивчили у 7 класі.

Літературознавці:
На численні Болючі питання ми знаходимо відповідь у поетичних творах самого письменника, у яких передано його думи, жалі, болі і надїї.(Декламує його вірш «Наймит»)
В устах тужливий спів, в руках чепіги плуга -
Так бачу я його;

Нестаток, і тяжка робота; і натуга

Зорали зморшками чоло...

Той наймит - наш народ, що поту ллє потоку

Над нивою чужою.

Все серцем молодий, думками все високий,

Хоч топтаний судьбою,

Своєї доленьки він довгі жде століття

Та ще недаремно жде:

Руїни перебув, татарські лихоліття

І панщини ярмо тверде...

Він побідить, порве шкарлущі пересуди -

Ти знов отримаєш - властивість свого труду -

І в власнім краї сам свій пан!
Сторінка друга. «Джерела»
Бібліографи:
Іван Якович Франко народився 27 серпня 1856 року в селі Нагуєвичі на Дрогобиччині в родині коваля. Батько був людиною розумною, талановитою, мати мала гарний голос і знала безліч казок, легенд.
Школа в Нагуєвичах була досить далеко від домівки Франка, то батько віддав Івана до школи в Ясеницю - Сільну. Там хлопчик жив у дядька по матері який навчив його читати і писати. Франко дуже любив читати книги і мав доступ до величезної бібліотеки місцевого священика Йосипа Левицького, талановитого перекладача творів Гете, Шиллера, а після своєї смерті священик заповів бібліотеку Франкові, який все своє життя намагався поповнити її фонд. Так за роки навчання він навчився читати і писати по - українському, по - польському, по - німецькому.
1864 року батьки віддали Івася до Головної міської школи Дрогобича. Саме тут у нього виявився літературний хист: він за короткий час стає найкращим учнем, навіть на екзамені за перший рік навчання присутнім був батько, який надзвичайно зрадів, коли Івасеві знання оцінили найвище. А вже через два місяці батька не стало. Мати вдруге виходить заміж, вітчим стає сиротам другим татом.
Через три роки Франка віддали у гімназію. Учився він охоче, мав найкращі оцінки, захоплювався народним фольклором. Та знову юнака спіткає велике нещастя: 1 червня 1872 року у нього помирає мати. Вітчим піклується про пасинків та пасербицю яв про рідних. Знаючи бажання Івана вчитися далі, він допомагає йому закінчити гімназію і підтримує матеріально, коли він вступає до Львівського університету.
Сторінка третя. «Творчість в ім'я добра» Літературознавці:
Розпочинається творче життя... У його літературному багажі було все: і інтимна лірика, і драми, і оповідання, і

переклади Софокла ,Гомера. Першим віршем Франка став вірш «Великдень», який, на жаль, не зберігся.
Історики:
У Львові 10 -річний студент вступив до студентської громади і брав активну участь у виданні студентського журналу «Друг», де 1874 року було надруковано його перші вірші, під псевдонімом Джеджалик...
Літературознавці:
Відтоді промайнуло 40 вкрай напружених, наповнених важкою, творчою працею років. Його перу належить величезна кількість художніх творів. Левина їх доля - це громадянська, політична лірика.
Критики:
Письменник надзвичайно багато зробив для піднесення політичної свідомості та культури українського народу. Після Шевченка став найполум'янішим народним співцем. Святкування 40- річного ювілею літературної; наукової та громадсько - політичної діяльності Каменяра 1913 року стало подією для літературної частини суспільства.
Бібліографи:
Важке матеріальне життя, арешти, переслідування поліції підірвали здоров'я письменника. 1908 році Франко тяжко захворів, але продовжував напружено працювати. 28 травня

1916 року його серце зупинилося. Похований Каменяр у Львові на Байковому кладовищі.
Сторінка четверта. «З глибин історії народу»

1. Слово вчителя.
Дорогі діти, сьогодні ми з вами звернемося до твору І.Я. Франка, головний герой якого за своїми поглядами; переконаннями дуже схожий на самого письменника. Ми будемо працювати над твором «Іван Вишенський». Хто ж такий Іван Вишенський?
Коли у 1858 році в бібліотечних завалах одного з монастирів було знайдено рукописи, що містили високохудожні полемічні твори, то про їх автора у науці не було ніяких відомостей. Серед давніх книжок не виявлено ні біографії цього письменника, ні спогадів про нього. Вченим 19 - 20 ст. довелося буквально по крупиночці збирати потрібні дані з різних джерел, а також робити всілякі припущення шляхом логічних розмірковувань. Про
Івана Вишенського нам розкаже група «дослідників». Ваше завдання :скласти короткі тези їх дослідної роботи.
(Учні пишуть у зошитах короткі тези матеріалу, який слухають).
Дослідники:
Невідомо було, коли і де народився письменник, хто його батьки, де вчився, де служив до постригу в чернечий сан, коли вмер. Навіть справжнє ім'я і прізвище невідомі. Із того , що він

свої послання, трактати, листи підписував так: «Иоан мних Вишенський», «Иоан русин, реченный Вышенским», «Иоан инок з Вышни», ми можемо визначити, що письменник народився в містечку Судова Вишня, недалеко біля Львову. За назвою рідного містечка він взяв собі псевдонім, а ім'я - Іоан - міг прийняти під час постригу.
Є дані, що на Афон він прийшов пішки десь у середині 80 -х років 16 ст., коли йому було понад тридцять років. Виходячи з цього вчені припускають, що народився Вишенський у 50-х роках 16 ст. Також по його роботах ми можемо визначити , що він зав грецьку, латинську, польську мови. Єдиним вищим навчальним закладом у той час була Острозька школа, саме її і, очевидячки, і закінчив письменник.
З різних послань довідуємося, що він проживав у різних містах Волині та Поділля. Служив, заробляв на прожиття. Великого болю й муки завдавали майбутньому письменникові зрадливість українського панства й православних церковників, підступність католицького духівництва. Після довгих роздумів Вишенський міг дійти висновку, що єдиною зброєю в боротьбі з підступним ворогом може бути лише Слово Боже.
Як припускають вчені, в середині 80-х років 16 ст. Вишенський прибув на Афон, де прийняв постриг і прожив , напевне, років 40. Він не поривав зв'язків з народом, писав послання, трактати і передавав рукописи на Україну. Через численні вмовляння він повертається на Україну, але через кілька років знову опиняється на Афоні уже назавжди. З 1610 року він стає аскетом - печерником. Точної дати його смерті ми не знаємо, але в одному з документів у1633 році він згадується як померлий.

ІV. Підсумок уроку.
Цей урок - це спроба першого знайомства. Якби можна було підібрати єдине слово - епітет, то як би ви закінчили фразу:

Життя Франка -...

Творчість Франка -...
Зачитування тез. Взаємооцінювання.
V. Домашнє завдання: вивчити біографію І.Я.Франка, прочитати «Іван Вишенський», підготувати питання для групи суперника для уроку - змагання.


8 клас. Українська література
Тема: І.Я. Франко «Іван Вишенський». Характеристика образу Івана Вишенського.
Мета: перевірити знання учнів біографії Івана Франка, вміння виразного читання та переказування поеми; визначення теми, ідеї твору; розвивати навички характеристики образу, визначення композиції, сюжетних ліній, проблематики; виховувати почуття громадського обов'язку, патріотизму.
Обладнання: тести для перевірки вивченого матеріалу; ілюстрації до твору «Іван Вишенський».
Форми організації навчання: групові.
Тип уроку: комбінований.

Хід уроку
I. Організаційний момент.
Учні діляться на дві великі групи . Кожна група повинна була підготувати домашнє завдання (вивчити біографію, прочитати твір «Іван Вишенський» та підготувати письмові запитання для іншої групи).
II. Актуалізація і корекція опорних знань.
(Використовуємо метод «Мікрофон» див. додаток).

1. Взаємоопитування: групи по черзі задають запитання одна одній; учні відповідають, сидячи півколами і передаючи уявний мікрофон).
2. Виконання тестових завдань різних рівнів.
III. Оголошення теми і мети уроку.
1. Слово вчителя.
Сьогодні ми з вами ще раз повернемося в історичне минуле нашого народу, а саме в часи 16 століття, побуваємо на горі, Афон, познайомимося з Іваном Вишенським. Тож давайте пригадаємо, як він потрапив туди.
Перевірка домашнього завдання.
1. Бесіда за питаннями:
Які факти його біографії вам відомі?

З яких джерел здобуті ці відомості?

Проти чого і кого виступав письменник у своїх трактатах і посланнях?

Який шлях для боротьби проти католицизму і уніатства полеміст вважав найефективнішим? Чому?

Як жилося Вишенському, коли він зрікся світу і поселився у печері?

Як це сталося? Як з ним підтримували зв'язок? Чим він займався?

Що в біографії та вдачі письменника Вас найбільше вразило? Чому?
2. Робота над текстом поеми.
(Метод малих груп: кожна група дістає своє завдання, яке виконує письмово в зошит, потім зачитує і коментує чому саме так вони думають).

група: визначити тему та ідею твору.

групо: назвати сюжетні лінії поеми.

група: композиція та її елементи.

група: проблематика твору.

група: пояснити поняття «білий вірш».
3. Виступи доповідачів кожної групи. Доповнення .
4.Характеристика образу Івана Вишенського.
- Складання інформаційного грона. Пояснення кожної визначеної риси характеру митця.
відданість ------- Іван Вишенський ------- патріотизм
- Написання цитатного плану до образу І.Вишенського.Перевірка інформаційного грона та плану.
V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
Життя письменника - полеміста заслуговує поваги, захоплення.

А як думаєте Ви? Розкажіть про це у домашньому творі - мініатюрі. Це буде невелика підказка до теми нашого наступного уроку розвитку зв'язного мовлення.
VI. Домашнє завдання. Написати твір - мініатюру: «Життя І. Вишенського - подвиг.»

Виховний захід
Титан, геній і Каменяр
На сцені - портрет І. Франка, над ним - український рушник, на якому дати: 1856-1916 рр. На столі - квіти. Звучить пісня «Не пора, не пора, не пора...», муз. І. Січинського, сл. І. Франка, на її фоні слова).
Ведучий.
Співайся, пісне полум’яна, -

Нехай почує вся земля

Про мужнього Франка Івана -

Сина коваля.
Ведуча.
Встань навіки тут, Іване,

Встань же поміж нами,

Ми давно є твої друзі,

Нині всі брати ми.
Ведучий.
Хочуть стати всі єдині, як калина в лузі.

Не пора вже нас ділити на ліві і праві.

Пора знати, що живемо ми в одній державі.

Україна в нас одна, як рідная мати,

В кого в грудях серце б'ється, той повинен дбати.

Ведуча.
І Шевченкові, й Франкові буде вічна хвала!

Всім борцям за волю нині слава, слава, слава!

Вже здійснились ваші мрії, ваші заповіти, Бог дав волю Україні - стали вільні діти.
(Виконання музичного твору на скрипці).
Ведучий. У селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту на Галичині 27 серпня 1856 року в родині старого Яця з гори, відомого коваля на округу, народився ясноокий хлопчик. Іван виростав розумною, допитливою дитиною.
Ведуча. Джерелом перших поетичних вражень стала для Франка народна пісня. Мати ласкава й співуча переспівала синові безліч пісень.
Ведучий. Ще гімназистом Іван записував материні поетичні скарби - пісні, і так склав два товстих зошити народних творів - біля 800 пісень та коломийок. Сам мав приємний баритон, любив співати у товаристві Миколи Лисенка, Лесі Українки.
Ведуча. У піснях черпав Франко духовні сили, мужність, поетичне натхнення, в них убачав велику силу.
Ведучий.
Пісня і праця - великі дві сили!

Їм я до скону бажаю служить...

Ними лиш зможу й для правнуків жить.
(Звучить пісня «Зоре моя вечірняя» муз. Я. Степового, сл. Т. Шевченка).
Ведучий. Коли Іванкові було 9 років, помер батько. В осиротілу сім’ю прийшов вітчим - добрий, працьовитий чоловік. Саме він дав можливість Іванові вчитися далі - в Дрогобицькій гімназії, Львівському університеті. Протягом усіх років навчання хлопець був одним із найкращих учнів.
Ведуча. Життя Франка було сповнене турботами, хвилюваннями... Поет пережив і ув’язнення, і голод, і безгрошів’я, і нерозуміння, і людську погорду. Та він писав оповідання, вірші, багато перекладав, разом із товаришами видавав журнал.
1-й учень.

І сорок літ ішов Франко-сівач,

Стриміли руки колючками глоду,

І спів його звучав не раз, як плач,

І плач його звучав, як гімн народу.
2-й учень.

Ти вірним був сином свойого народу

І з іскор гарячих ти вірші складав.

Вони закликали народ до свободи, -

І кожен із вірою скелю лупав.
3-й учень

Народу славного ви син,

І правди ви окраса,

рел долин і верховин,

Великий брат Тараса.
4-й учень

Ані тортури, ні журба,

Ні вражі люті сили,

Ні паничів гидких орда

Вогонь ваш не згасили.
Ведучий. Дуже серйозно ставився Іван Якович до літератури для дітей. Він знав 12 мов світу. Написані ним казки, оповідання навчають дітей бути справедливими, чесними, ненавидіти зло, насильство. У доробку Івана Франка є пісні й опери. Його вірші просяться на музику.
(Звучить пісня «Батьківщина ~ сонечко» муз. Філіпенка, сл. Л, Компанійця).
Ведуча. Любов до людей, працьовитість і скромність дали світові Франка-генія. Він насамперед - людина обов’язку. Обов’язку перед народом, суспільством. Сам Іван Якович писав: «Я в усій своїй діяльності бажав бути не поетом, не вченим, не публіцистом, а поперед усього чоловіком...».
Ведучий.
У праці і для праці жить -

Ти в цьому бачив щастя,

Усе твоє життя в горінні і борні.

Робочий люд вело через шляхи стрімчасті

Твоє, Франко, розкуте слово...
Ведуча.
І проникливим словом він, як молотом бив,

Палив душі, як пломінь солому.
(Звучить поезія «Товаришам із тюрми»).
Ведучий. У Івана Франка людина - найбільша коштовність на землі, бо вона - носій духу, а той дух, нарівні з працею, рухає життя, будує дійсність, бо духовний світ людини - то її найдорожче надбання.
Ведуча. Він був борцем, був робітником на шляху поступу свого народу. Але він ще й був звичайною людиною, яка так потребувала людського розуміння, тепла, радості кохання.
Ведучий. І віддаючи данину шани поетові-громадянину, не можна не захоплюватися його прекрасною інтимною лірикою, що подарувала нам неповторну пісню великої любові, яка лунатиме вічно.
(Звучить пісня «Червона калина, чого в лузі гнешся? » ).
Ведучий. За величиною й багатством творчої спадщини Іван Франко не має рівних собі в історії української культури, літератури. Він - поет, прозаїк, драматург, фольклорист, літературознавець, мовознавець, філософ, історик, економіст, журналіст, публіцист, бібліограф, перекладач, педагог. Щоб уявити собі, що таке праця такого генія як Іван Франко, нагадаємо лише одне: за життя ним написано понад шість тисяч художніх творів. Це означає, що протягом сорока років письменник кожні три дні писав один твір.

(Ведучий читає уривок із драми "Украдене щастя")
Ведуча. П'ятдесят томів його творів ледве охоплюють половину всього ним написаного. Не випадково Івана Франка називають велетнем титаном думки і праці. А ще - Каменярем - за його завзятість у боротьбі за свої ідеали, і нашим національним Пророком. Іван Франко безмежно любив свій народ, вірив у його національне визволення і гідне місце серед інших народів.
(Ведуча читає уривок з історичної повісті «Захар Беркут» ).
Ведучий. Йому судилася доля незвичайна: сільського коваля, він завдяки таланту, винятковій твердості переконань і титанічній праці, піднісся до вершин світового мистецтва, відобразив у своїй творчості найглибші почуття, переживання і мрії українського народу, що дає повне право сказати про нього: це був справжній, народний співець.
Ведуча.
Чолом тобі, великий сину,

Від полонин і тихих вод.

За те, що змалку до загину Любив ти скривджений народ.

(Звучить поезія «Декадент» ).
1-й учень.

Іван Франко - трибун народний,

Пророк-ватаг, ратай-співець

І громадянин благородний...

Як той Орфей, герой рапсодний,

Він з неба вищий посланець.
2-й учень.

Іван Франко - мов дух стихії,

Що творить в нас і серед нас,

Що будить сили молодії,

Руйнує зло, живить надії На Україні в лютий час!
3-й учень.

Іван Франко - могуча сила,

Як гордий дуб, міцний граніт,

Котрого буря не зломила,

І хоч верхів’я опалила,

А він красує сотню літ!
4-й учень.

Чолом тобі, життя стражденне!

Хай стисне зранена рука,

Як меч, перо своє натхненне

Хай сяє нам благословенне

Ім’я славетного Франка.
Ведучий.
Під небом, миру в сонцем даль залиту

Звучить хода весела і дзвінка...

У нашім серці буде вічно жити

Ім’я безсмертне Великого Каменяра.
Ведуча.
Франкове слово - душа жива.

Хвалу поету народ співа.

По всьому світу, як грім гримить:

«Знай: лиш боротись — то значить жить
(Звучить «Гімн Каменяреві», муз. А. Кос-Атольського, сл.

Р. Братуня).
f:\18.jpg

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал