Тренінг адаптації першокурсників до умов навчання



Скачати 57.19 Kb.
Дата конвертації12.05.2017
Розмір57.19 Kb.
Тренінг адаптації першокурсників до умов навчання

Метою тренінгу є сприяння психологiчнiй адаптації першокурсників до умов навчання, зокрема корекція хибних очікувань i типових ілюзій щодо навчання; підвищення мотивації навчання;  знаходження оптимальних моделей поведінки в студентському середовищі;  добір оптимальної стратегії навчання.

Даний тренінг варто проводити протягом декількох занять зi студентами першого курсу — з жовтня по травень:

Заняття № 1. «Знайомство»



Вправа 1. «Давайте познайомимось…»

Мета – відпрацювати навички вміння короткої самопрезентації. Соціально-виховні завдання:  визначити особливості самовираження учасників за допомогою асоціативних засобів, досягти відчуття розкутості, відкритості; організувати групову роботу з переключенням уваги та емоцій учасників на «тут і тепер».

Хід вправи:

Учасники сідають у коло. Це перш за все можливість відкритого спілкування, відчуття особливої згуртованості, яка полегшує взаєморозуміння та взаємодію.

Кожен учасник повинен представитися. Для цього він називає своє ім’я, походження свого імені (за словником, сімейна історія тощо). Далі для більш детального розкриття своєї особистості він називає з ким він хотів себе асоціювати. Наприклад, відносно:

-  епітетів (веселий, жартівливий…);

-  кольору (червоний, жовтий…);

-  стихій (вогонь, вода, земля, повітря);

-  пори року (весна, осінь, зима, літо);

-  тварини ( кіт, собака, тигр, кріль…).

Завершення роботи: проводиться обговорення між учасниками: що нового дізналися про своїх одногрупників, чи з’явилось відчуття розкутості, відкритості?

 Вправа 2. «Відчуй іншого»

Мета –  зняття напруги учасників групи через включення їх у групові фізичні дії, відчути тепло ближнього. Соціально-виховні завдання:  розвинути почуття приналежності до групи.

Хід вправи:

Учасники сідають у коло на стільці, в середині кола лежить також коло із паперу. Ведучий: « Давайте, візьмемось за руки. Утворилось 2 кола: один всередині із паперу, другий  –  зовні  –  це ми з вами. Пропоную привітатись один з одним, але заплющивши очі. Зараз, я доторкатимусь до того, хто  сидить поруч від мене, він прийме моє  привітання і таким же чином доторкнеться до свого сусіда, передаючи привітання йому і так дальше, поки моє привітання не повернеться знов до мене, тільки уже з іншої сторони. Чудово! А зараз ми відкриваємо очі. Поглянемо на коло, що лежить посередині, на що воно схоже, що можна створити.

Візьмемо олівці різного кольору та папери. Кожен на аркуші паперу у вигляді пелюстки, напиши свої психологічні якості, і прикріпіть його до кола з паперу. В середині кола з паперу напишемо група №… 

Закінчивши роботу, прочитаємо які риси притаманні членам нашої групи.



 Вправа 3. « Що нас об’єднує»

Мета – підкреслення значущості згуртованості групи.

Соціально-виховні завдання: формувати почуття розкутості, позитивного емоційного відношення до членів студентської групи.

Хід вправи:

Всі члени стають у коло з м’ячем. Один із учасників кидає м’яч іншому

і називає кому та ту психологічну якість, яка об’єднує їх обох. При цьому супроводжує словами: « Я думаю, нас з тобою об’єднує…» і називає певну якість.

Наприклад: «Я думаю, нас об’єднує така якість як відвертість»,  «Мені здається ми з тобою життєрадісним».

Той хто отримує м’яч відповідає: «Я згоден», а якщо ні – «Я подумаю». Той до кого потрапив м’яч продовжує завдання, передаючи м’яч іншому.

Завершення роботи:

Що сподобалось? Що викликало ускладнення: ствердження чи відповіді?



Вправа 4. «Десять секунд»

Мета  –  допомогти учасникам краще пізнати один одного, скоротити дистанцію в спілкуванні.

Соціально-виховні завдання:  інтегрувати учасників групи за рахунок постійного їх залучення до сумісної діяльності, сприяти створенню позитивної емоційної єдності групи.

Місце проведення: велике приміщення, вільне від меблів, що забезпечить учасникам безпечне та спонтанне пересування.

Час: 5-15 хвилин.

Хід вправи:

Класний керівник: зараз ви почнете швидке спонтанне пересування по кімнаті. Будьте уважні, тому що час від часу вам прийдеться реагувати на різні завдання і виконати їх за 10 секунд. Кожне із завдань важно виконувати з максимальною точністю. Скажімо, я прошу розподілитися за кольором волосся. Якщо хтось залишиться на самоті  –  не страшно. Сподіваюсь завдання зрозуміло? Починаємо.

Розділіться на тих, у кого є годинник на руці і у кого нема! Раз, два, три…десять. Стоп! Перевіряємо.

Продовжуємо ходу! Розділимось за кольором очей! (рахунок, перевірка).

-  …за кольором штанів та спідниць (…).

-  …за улюбленим заняттям у вільний час (…).

-  …за народженням у певну пору року (…).

-  …за настроєм, який ви зараз відчуваєте (…).

Завершення роботи: учасники діляться враженнями. Що сподобалось?

Що примусило засмутитися? Над чим варто було б попрацювати? Як почував себе той хто залишився на одинці? Назвіть кого ви запам’ятали і за яким завданням.

Заняття № 2. «Стратегія успішного навчання»



1. Бесіда з метою діагностики адаптаційних проблем.

Студентам пропонується дати відповіді на наступні питання:

    1. Скажiть, будь ласка, якими були Вашi першi враження вiд коледжу i вiд навчання в ньому?

    2. 3 якими проблемами Ви вже зустрiлися?

    З. Якi враження у Вас були пiсля перших семiнарiв?

    4. Що дасть Вам, на Вашу думку, навчання в коледжі?

    5. Яким Ви уявляєте собi студентське життя?

 2. Дискусія: “Розблокуй iнформацiйний потік”.

Учасникам тренінгу пропонується поміркувати, як часто вони блокують свої думки, спонтанні міркування тощо. Класний керівник наводить приклад: одному студенту приснився сон, що викладач викликає його на семінарі і він не може сказати ні слова. Тоді викладач викликає сусіда по парті і той дає повну відповідь. Але звідки студент, якому сниться сон, знає повну відповідь? Він просто блокує ту інформацію, якою володіє.



3. Вправа: „Виступ без підготовки”.

Кожному учаснику тренінгу пропонується обрати будь-кого із присутніх i експромтом задати йому тему доповіді (Тема має звучати лаконічно, наприклад: „Снiг”, “Розум”, “Радiохвиля” тощо). Обраний повинен виступити з 2-хвилинною доповіддю по запропонованій темi без підготовки.



Викладачі та адміністрація  коледжу добре розуміють основні завдання адаптаційного періоду:

  • створення доброзичливої атмосфери;

  • спрямування мотивації знаходження в коледжі саме на мотивацію навчання;

  • прищеплення любові до обраної професії;

  • формування в першокурсників почуття гідності за свій навчальний заклад;

  • допомога студентам нового набору в піднятті на вищій рівень освіченості, загальної культури та громадянської активності.

Створена у навчальному закладі система заходів щодо адаптації до нових умов навчання, а саме проведення анкетувань, тестувань, тренінгів, виховних заходів, дає можливість швидко виявляти тих осіб, яким необхідна першочергова психолого-педагогічна допомога, виявляти проблеми студентів та оперативно реагувати на труднощі, що виникають під час навчальної діяльності, визначати і корегувати шляхи їх вирішення, залучити необхідних фахівців.

Таким чином, швидка і якісна адаптація студентів першокурсників є необхідною умовою для їх подальшого й успішного навчання. Комплексний соціально-педагогічний супровід є важливою передумовою успішної навчальної діяльності студентів, від якої залежить подальше особистісне та професійне зростання молодшого спеціаліста.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал