Тиждень хімії в школі



Сторінка1/10
Дата конвертації25.12.2016
Розмір2.11 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10
Відділ освіти

Дунаєвецької районної державної адміністрації

Районний методичний кабінет

Тиждень хімії в школі

2011


Автор: Маркова Н. В. – вчитель хімії Дунаєвецької ЗОШ І-ІІІ ст.

Маркова Н. В.

Посібник (Тиждень хімії в школі) – Дунаївці, 2011 рік. – 194 с.

Даний посібник є реальним помічником вчителеві хімії в підготовці та проведенні різноманітних заходів предметного тижня хімії в школі. Він містить матеріали для конкурсів, турнірів, бесід, ігор, конференцій, вікторин, які можна використати не тільки в позакласній роботі, а й на уроках хімії. Цей посібник допоможе вчителеві сформувати інтерес і привернути увагу учнів до предмета хімії.



ЗМІСТ

ВСТУП

6

РОЗДІЛ І. ВІДКРИТІ УРОКИ, КОНФЕРЕНЦІЇ, ВЕЧОРИ З ХІМІЇ.




    1. Знайомство з королевою природничих наук — хімією.

8

    1. Вечір, присвячений 142-річчю відкриття періодичного закону Д.І.Менделєєва

17

    1. О. П. Бородін—великий хімік і композитор (усний журнал).

34

    1. Лірико-хімічний мікс «Хіміки і Лірики»

37

    1. Наукова конференція (урок—ділова гра) «Наркотики і алкоголь – хвороби суспільства, соціальне зло!»

44

    1. Відкритий урок-конференція з хімії в 9 класі.

52

    1. «Хімія-чарівниця». Вечір для учнів 9—11-х класів.

60

РОЗДІЛ ІІ. ХІМІЧНІ КОНКУРСИ.




2.1. Знайомство з хімією. Вікторина для учнів 6 класу.

64

2.2. У світі чудової науки Хімії

67

2.3. Брейн-ринг: біологія, хімія, фізика.

73

2.4. Турнір «Подорож до країни Фармії»

77

2.5. КВК «Мандрівка королівством «Хімія»»

80

2.6. Хімічний турнір «Оксиген»

88

2.7. Інтелектуальний конкурс «Найрозумніший». Для учнів 8 класів

93

2.8. Вода жива, животворна, всюдисуща. Інтелектуальна гра для 8-9 класів.

99

2.9. Хімічні перегони

105

2.10. Гра: «12-ий бал з хімії»

113

2.11. Інтелектуальна гра: «Що? Де? Коли?» з хімії.

122

2.12. Вікторина

126

2.13. Хімічна олімпіада

128

2.14. Інтелектуальний хіміко-біологічний конкурс «Найкмітливіший»

132

2.15. «Найрозумніший» - гра з хімії для учнів 10-11 класів

142

2.16. Чи знаєте ви застосування речовин? Вікторина для учнів 11 класу

153

2.17. «Щасливий випадок». Хімічна гра.

155

2.18. Гра: «Хімічний елемент»

159

РОЗДІЛ ІІІ. ЦІКАВА ХІМІЯ.




3.1. Хімія на кухні. Цукор

161

3.2. Година цікавої хімії для учнів 7 класу

163

3.3. Цікаві досліди

165

3.4. Казки про кислоти

185

3.5. Хімічні загадки

188

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

194



ВСТУП

Предметні тижні у школі є ефективною формою позакласної роботи. Вони активізують пізнавальну діяльність учнів, сприяють покращенню засвоєння навчальної програми. Тиждень хімії має свої освітні, виховні та розвиваючі цілі. До освітніх цілей належить, наприклад, розширення хімічних знань у галузях цієї диференційованої науки; до виховних – опанування різноманітних форм і правил поведінки, які використовуються під час проведення наукових диспутів, конференцій, семінарів; до розвиваючих – розкриття творчих здібностей у предметі.

Тиждень хімії в школі має бути добре структурованим і продуманим з точки зору його виховних, освітніх і розвиваючих цілей.

Можна виділити в тижні хімії три компоненти: практичний, теоретичний, ігровий. Практичний компонент передбачає здійснення школярами практичних дій: це підготовка класного куточка чи стінгазети до тижня хімії, виготовлення наочних посібників, проведення експериментів, демонстраційних дослідів, практичних робіт, підготовлених спеціально до цього заходу. Теоретичний компонент може бути різноманітним. Основне його завдання – освітнє: розширити знання школярів з хімії; залучити до реальних екологічних проблем.

Тиждень хімії дасть можливість учням побувати доповідачами, опонентами, ведучими турніру, конференції або дискусії, рецензентом, уважним слухачем. Ігровий компонент – (КВК, конкурси, турніри, театралізовані дійства, рульові ігри) – найбільш видовищний на тижні хімії. Шкільний тиждень хімії повинен бути святом, тому необхідно подбати про призи, подяки, грамоти, подарунки для учасників усіх заходів тижня хімії.


День тижня

Заходи

Понеділок

Радіолінійка. День проведення конференцій, диспутів, дискусій.

Вівторок

День проведення лекцій, бесід, випуск стінгазет.

Середа

День проведення конкурсів, турнірів, вікторин, рольових ігор.

Четвер

День проведення виставок, шкільних свят, вечорів, екскурсій.

П’ятниця

Підбиття підсумків тижня. Нагородження переможців конкурсів. Анкетування.

Анкетування:



  • Чи брали ви участь у тижні хімії?

  • Чи сприяв тиждень підвищенню вашого інтересу до хімії?

  • Чи з’явився інтерес до професій, пов’язаних із хімією?



РОЗДІЛ І. ВІДКРИТІ УРОКИ, КОНФЕРЕНЦІЇ, ВЕЧОРИ З ХІМІЇ.

ЗНАЙОМСТВО З КОРОЛЕВОЮ ПРИРОДНИЧИХ НАУК — ХІМІЄЮ

1-й ведучий. Добрий день, дорогі друзі! Ми запрошуємо вас на зустріч із королевою всіх природничих наук і суспільного виробництва — хімією, наукою про речовини та їх перетворення. Всі речовини, які нас оточують, складаються з хімічних елементів. З'єднуючись між собою, вони утворюють кілька мільйонів різних речовин. Кожна речовина вивчена і має свою назву. Речовини можуть буди подібні, але кожна з них має свої специфічні властивості і ознаки. Знати властивості речовин необхідно для того, щоб знайти їм застосування і правильно з ними поводитись, щоб впізнавати і розрізняти їх.

Але не тільки речовини на нашій планеті, а й увесь Всесвіт до найвіддаленіших зірок, світло від яких іде до нас мільйони років, складаються з тих же елементів, які відкривались один за одним.

На уроках хімії ви дізнаєтесь багато цікавого про хімічні елементи та оточуючий нас світ. Сьогодні ми познайомимо вас із хімією, а також продемонструємо цікаві досліди.

2-й ведучий. Розвиток хімії як науки зумовлює розвиток хімічної промисловості — однієї з найважливіших галузей важкої індустрії, яка виробляє мінеральні та органічні добрива, хімічні засоби захисту рослин, хімічні волокна (тканина, хутра), пластмаси, синтетичні смоли, лаки, фарби, синтетичні миючі засоби, парфуми, продукти переробки нафти, лікарські та вибухові речовини, каучук, гуму. Не обходяться без неї і в харчовій промисловості. Деякі продукти харчування вже і в наш час виготовлені штучно. А скільки цікавих іграшок мають дітлахи. І все це завдяки тій самій хімії.

Та, незважаючи на всі ці багатства людства, хімія є шкідливою, забруднюючи повітря, воду, ґрунти шкідливими відходами виробництва. Врятувати від цього може знову ж таки хімія. Тому вона тісно пов'язана з екологією зворотнім зв'язком, хімія — екологія.

Але краще, ніж сама королева Хімія ніхто нам не розповість. Тож запросимо і привітаємо її.

Королева Хімія. Шановні учні!

Хімію любіть, вивчайте та поважайте,

Як матінку свою.

Без неї нам не їсти і не спати,

Не вмитись і не одягатись,

Не їздить і не покататись

Та навіть не погратись, —

Це треба добре пам'ятать, —

Бо все, куди не подивися у житті

Без хімії, як і без мами, ніяк не обійтися.

Ніде вам не пройти без формул і рівнянь,

І без завдань та міцних хімічних знань.

А зараз мої помічники прийдуть і в чудову казку «Країну хімічних знань» поведуть. Пропонуємо вам переглянути сюжет про те, як Юрко-двієчник став великим хімічним дослідником, творцем освіжаючих напоїв.

(Ведучі йдуть зі сцени, на якій стоїть стіл, на ньому — обладнання для дослідів: реактиви, колби, хімічні стакани, велика книжка «Хімія»),

Юрко. Ох і стомився ж я, в горлі пересохло. От би чогось попити.

Де хімічна тут корова? Молочка хочу парного. Мабуть то лише вигадки; хімія все може, розв'язать мої проблеми вона не допоможе. (Юрко кидає підручник з хімії геть, збирається йти. Раптом лунає голос).

— Зажди, Юрко.

Юрко (злякано). Хто тут?

(На сцену виходять Королева Хімія та її слуги — хімічна формула, хімічна реакція, хімічна задача та хімічний дослід).

Хімія. Ну, здрастуй, Юрко.

Юрко. (приголомшено). Хто Ви? Звідки знаєте, як мене звуть?

Хімія. Я — наука, королева Хімія. А це мої вірні друзі: хімічна формула, хімічна реакція, хімічна задача та хімічний дослід. Ми все про тебе знаємо, що ти не тільки не любиш хімію, а й взагалі не бажаєш вчитися. Але оскільки ти ще учень, ми вирішили тебе не карати, а допомогти.

Хімічний дослід. Тож відкрий свої очі і вуха для наших порад.

Хімічна формула.

Ось, будь ласка, підійди

І послухай-но сюди...

Як захочеш станеш ти

Справжнім майстром справи —

Готувати будеш ти всі хімічні страви.



Хімічна реакція.

Лише від дотику твого, вміння і старання

Здійсняться всі відразу мрії та бажання.

Юрко (приголомшено). А що ж мені для цього треба робити?

Хімія.

Я — наука не проста, і не всім під силу,

І не кожен синтезує ці хімічні дива.

Але зможе осягнути і мої закони

Лише той, хто звик долати різні перепони.

Хімічна задача. (протягує Юрку книжку «Хімію»).

Тож вставай із сонечком

І сідай за навчання.

Хімічний дослід.

Вивчи все, що не добрав,

Що забув, не розібрав

Все з уроків ти.

Не лови даремно гав, як стомивсь.

Та пригадай ці слова мети:

Важко в навчанні — легко в борні!

Хімічна реакція.

Пам'ятай й такі слова:

Вчення — це світло, невчення — пітьма.

Хімічна задача.

Вправи, формули, рівняння

І кросворди, і завдання,

І задачі, й хід реакцій —

Все поглинь — тоді побачиш.

Що підвладні й зрозумілі

Всі тобі хімічні дива. Юрко.

Хімія — чудесниця! Дай мені пити,

Буду тебе з понеділка я вчити.

Нарешті за розум завзято візьмуся,

Досліди сам я робити навчуся.

Хімія. Ну що ж, Юрко, здається ти все зрозумів... Сподіваюсь, що тепер з хімією в тебе все буде гаразд...

Всі по черзі. До побачення! (Хімія з друзями виходить, залишається Юрко та хімічний дослід).

Хімічний дослід.

А тепер іди сюди,

З колби трохи злий води,

Чарівні слова скажи:

По хімічному велінню, по моєму хотінню

Молоко з води — зробись.



(Юрко підходить до столу, переливає з колби воду в стакан, утворюється молоко. Хлопець робить вигляд, що п'є його).

Хімічний дослід. Молодець! А тепер прощавай, мені вже час, гадаю, ми ще побачимось.

(На сцену виходять двоє учнів, які жваво розмовляють).

1-й учень. (помітивши, що Юрко п'є молоко). Ось дивись, малій дитині молочка попити захотілось.

2-й учень. Гей Юрась, ти що, з села?

1-й учень. Хто ж іще його вжива?

Юрко. А які бажання ваші?Кави, чаю, чи кефіру?

1-й учень. Знають всі про це довкола^ краще всього «Кока-кола»

2-й учень. Ну а я хотів би вкрай Спробувати справжній «Спрайт».

Юрко.Гаразд. Заждіть один момент, Проведу експеримент.

(Підходять до столу, Юрко наливає з колби воду в стакан, говорить чарівні слова).

Юрко.По хімічному велінню, по моєму хотінню Кока-кола, з води зробись! Ось, Андрію, подивись!

(З цими словами Юрко протягує стокам з кока-колою Андрію).

А тепер я синтезую спрайт! По хімічному велінню, по моєму хотінню Спрайт, з води зробись! Вовка, спробуй, йди напийсь!



2-й учень. Ну й дива!

1-й учень. Слухай, Юрко, як ти це робиш? Може ти — чарівник?

2-й учень. Навчи і нас.

Юрко. Ні, я — не чарівник, я тільки вчуся, але хімія допомагає нам творити справжні чудеса.

Хімія. А зараз прийдуть сюди мої вірні друзі і ми всі разом здійснимо подорож у «Країну знань складних сполук».

(Виходять оксиди, основи, кислоти, солі, індикатори).

1-й ведучий. Ходить оксид по городу, Питається свого роду.

Оксид. Ой чи живі, чи здорові Всі родичі оксидові?

2-й учень. Обізвалися основи.

Основи.

Ми і живі, і здорові Всі родичі оксидові.

Хоч із вас ми утворились,

Як водиці ви напились,

Та на цьому не спинились,

Стали дуже знамениті.

І велика в нас рідня

По країні всій пішла —

і у села, і в міста.

1-й ведучий. Обізвалися кислоти.

Кислоти.

Ми бач, теж пішли із вас

Ми такі ж, як і основи.

Як оксид до води нам добавити

Стану спрагу проганяти.

От вгадайте, хто це я

Загазована вода?

2-й ведучий. Карбонатна кислота.

Карбонатна кислота.

І таких, як я, багато:

Хлоридна, сульфатна, нітратна, силікатна, фосфатна.

Тільки значення своє має кожен з нас.



Солі.

Щось ви дуже розхвалились,

Дуже ви вже загордились,

Ви окремо дуже поважні —

і пекучі, і шипучі, і відважні,

А як вас же разом злити,

То і зникнете в той час —

Ми ж виходимо із вас.

А вже значення, яке маємо ми всі значне —

Ми і в полі, і в городі,

І в печені, і в смажені,

І в дівчатках, і в хлоп 'ятках,

І на кожному столі.

Індикатори.

Ми хоча тут і незвані,

Індикатори ми — славні

І властивості в нас гарні.

Як би ви не маскувались:

Чи кислоти, чи основи

І солям скажемо ми враз:

Не сховатись вам від нас.

Добре знаєм свою справу,

Зараз вас ми відгадаєм.

Треба нам лише краплинку

І відразу колір змінимо:

Сіль забарвлення не змінить

Кислота — почервоніє,

Луг-основа — посиніє.

Правда, хитра в нас вона.

Може кольори міняти,

Кожен буде пам'ятати,

Що червона не бува. (Демонстрація дослідів).

Ну, а я фенолфталеїн,

Хоч не кольоровий, а дуже чемний пан.

Не займаю я нікого, тільки лиш основу

Полюбляю я та малиною пригощаю.

Індикатор.

Отже, бачите, як просто —

Не потрапити в біду.

Руки й одяг зберегти

Від пекучої кислоти та їдкого лугу

Допоможемо усім, будем вам за друга.



1-й оксид.

Ви тут слухали, сиділи

Та хоч щось ви зрозуміли?

Ще секрет вам розкажу —

Нас впізнать допоможу.

2-й оксид.

Ми — оксиди, дуже просто

Щось таке на букву О

В формулі всього.



Основи.

Ми — основи — це не нове,

Лиш побачиш на папері —

Знаки три, але тільки зауваж —

У кінці стоїть «ОАШ».

Кислоти.

Нас, кислот, запам'ятай:

«Аш» спочатку, так і знай.

І як впізнаєш, що це ми,

Руки й одяг бережи!

Солі.

Ну а солі, нас багато. І які ми не складні,

Легше так запам'ятати:

все, що тільки не вони. (Вказують на основи, оксиди, кислоти).

То вже будемо це ми.

1-й ведучий.

Щоб в майбутньому не стогнати

Це вам треба пам'ятати:

А щоб знати ще й на п 'ять,

Треба знаки добре знать

Всіх кислот ім'ям назвать.



Королева Хімія.

Як же гарно ви зіграли,

Моїх діток відгадали.

Бачу, добра зміна йде,

Так ще хімія не вмре!

Дуже дружна в нас сім'я

Хоча це ще і не вся,

Тут нема молодших наших

І найстарших — ділових.

Зрозуміли все ж таки,

Що не зможете без нас

Ви обходитись весь час.

Ні людина, ні тварина,

Ні будівля, ані цех, ні поля

Та ні заводи.

Скрізь, де оком поведеш,

Нас усюди там знайдеш

Всі разом.

Всі ми живі і здорові —

Родичі оксидові!

Треба лиш запам'ятати,

Щоб із нами справу мати,

Грунт і воду зберігати

Атмосферу та гаї пильнувати

І берегти. Все це — цінності землі!

ВЕЧІР, ПРИСВЯЧЕНИЙ 142-РІЧЧЮ ВІДКРИТТЯ ПЕРІОДИЧНОГО ЗАКОНУ Д.І.МЕНДЕЛЄЄВА

Лютий 2011року... Світова громадськість гідно зустріла й відзначила 142-вурічницю з дня відкриття Д.І.Менделєєвим періодичного закону. Відкриттю закону передувала тривала й напружена робота вченого протягом 15 років, а подальшому його поглибленню було віддано ще 25 років.

Попередники Менделєєва (Дьобе-рейнер, Ньюлендс, Л. Мейєр) зробили багато для підготовки відкриття періодичного закону. Але жоден із цих учених не зважився на підставі поміченої періодичності пророчити нові хімічні елементи. Жоден з них не зумів у повному обсязі охопити сукупність фізичних властивостей елементів в утворенні ними речовин, які виявляють усю глибину періодичного закону. Для них періодичність була лише зручним способом класифікації; вони не побачили в ній фундаментального закону природи.

Мета роботи: показати велич і могутність титанічної праці Д.І.Менделєєва у відкритті ним періодичної системи хімічних елементів, періодичного закону.

Тема. Особистість Д.І.Менделєєва

Цілі: познайомити з особистістю Д.І.Менделєєва, результатами його наукової й творчої діяльності; показати, що в природі існує об'єктивний взаємозв'язок між елементами та їх сполуками, який і відображено в періодичній системі Д.І.Менделєєва; розкрити значення періодичної системи Д.І.Менделєєва для пояснення властивостей елементів та їх сполук; показати значення періодичного закону для хімії, природничих наук, техніки, космонавтики; розвивати творче, самостійне мислення учнів.

Обладнання: портрет Д.І.Менделєєва, періодична система.

Основні поняття: періодичний закон і періодична система.

Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Вивчення нового матеріалу

(Урок містить у собі попередню роботу з учнями, інсценівки, які й допомагають розкрити глибше особистість Д.І.Менделєєва

На дошці записані роки життя вченого (1834-1907 рр), знаходиться його портрет.



Учитель (під музичний акомпанемент). Цей урок, діти, познайомить вас із великим ученим. Хочеться, щоб ви перейнялися потягом учення Д.І.Менделєєва, який ще в минулому столітті зумів досягти таких висот у науковому світі, що це вважається подвигом.

Вірш Степана Щипачова «Читаючи Менделєєва» (1948р.).

Для творчості Д. І. Менделєєва характерні вміння пов'язувати теорію із практикою, науку із промисловістю. Він був ученим, педагогом, громадським діячем.

Тепер зрозуміло, чому так актуально для вас ознайомитися з біографією Д. І. Менделєєва?!

Крім того, ви повинні будете засвоїти значення періодичного закону для хімії, природничих наук, промисловості, техніки і т.п.

Періодичний закон дає можливість довести єдність і взаємозв'язок хімічних елементів, їх пізнаванність.



1-й учень (розповідає біографію Д. І. Менделєєва). Д. І. Менделєєв народився 27.01.1834 р. у місті Тобольську. Його батько після закінчення в Петербурзі педагогічного інституту викладав словесність у гімназіях Пензи, Саратова. Переїхавши в Сибір, він познайомився з дочкою Корнільєва — Марією Дмитрівною. Корнільєви відігравали важливу роль у культурному житті Сибіру, заснували друкарню, видавали журнал. У їхньому будинку була одна з кращих бібліотек того часу.

Коли Д. І. Менделєєв був ще дитиною, батько його осліп і змушений був піти на пенсію. Виявившись у скрутному матеріальному становищі й маючи велику родину, Марія Дмитрівна поїхала в село, де знаходився скляний завод, який належав її братові, що переїхав до Москви й служив керівником маєтку князів Трубецьких.

У гімназії Д. І. Менделєєв захопився історією, географією, фізикою.

Дуже любив розв'язувати головоломки й задачі.

У будинку панувала дуже працьовита, доброзичлива обстановка. Величезна роль у цьому належала Марії Дмитрівні. У 1847 році вмер батько. Менделєєву на той час було 13 років, і через 2 роки він закінчував гімназію. Старші брати й сестри вже знайшли своє місце в житті. Марія Дмитрівна вирішила дати Дмитру гарну освіту. Із Дмитром і дочкою Лізою вона ще до Петербурга. Д. І. Менделєєв вступив до педагогічного інституту. Навчаючись у ньому з 1850 по 1855 рр., Дмитро Іванович обирає своєю спеціальністю хімію. Педінститут Дмитро Іванович закінчив із золотою медаллю й одержав звання старшого вчителя. Три служби.



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал