Тема. Загальне поняття про іменник. Іменники, що означають назви істот, неістот Мета



Скачати 77.25 Kb.
Дата конвертації05.04.2017
Розмір77.25 Kb.
Тема. Загальне поняття про іменник. Іменники, що означають назви істот, неістот

Мета: розширювати знання про іменник; удосконалювати вміння визначати його серед інших частин мови через правильно поставлене запитання; ознайомити з термінами «назви істот» і «назви неістот»; збагачувати словниковий запас учнів; удосконалювати навички грамотного письма; розвивати зв'язне мовлення, увагу й елементарну комп'ютерну грамотність; виховувати почуття колективізму, інтерес до роботи з комп'ютером.

Обладнання: малюнок комп'ютера, комп'ютерного «Віруса»; опорна таблиця «іменник»; таблиці зі словами; предметні малюнки; магніти; частини слів на магнітах; фішки для оцінювання; вірш для фізкультхви-

линки.


Хід уроку

I ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

— Я вітаю вас, любі діти! Бажаю вам доброго дня!

Хтось із великих людей зауважив, що все наше життя — це гра. Особливо це стосується вас, дорогі діти! Під час гри ви не лише відпочиваєте, а й навчаєтеся. Тому в нас сьогодні не звичайний урок, а урок — комп'ютерна гра.

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ЧАСТИНИ МОВИ

Гра «Комп'ютерна карусель»

За кожною партою один учень (7 варіант) — «бережок» — залишається на місці, а другий учень (II варіант) — «річечка» — після виконаної роботи змінює своє місце за сигналом учителя. За 1 хвилину кожна дитина побуває у ролі й учителя, й учня, поставивши своє запитання і відповівши на поставлене. Запитання містяться у «персональних комп'ютерах». Фішки-бали заносяться до спеціальної «оцінювальної дискети». За 1 відповід можна отримати 0-2 бали залежно від її правильності та повноти.



Запитання до гри

1. На які питання відповідають Іменники?

2. На що вказує іменник?

3. Навести приклади іменників.

4. На які питання відповідають прикметники?

5. На що вказує прикметник?

6. Навести приклади прикметників.

7. На що вказує дієслово?

8. На які питання відповідає дієслово?

9. Навести приклади дієслів.

10. Які частини мови ти знаєш?

11. Назвати відомі вам прийменники.

12. Назвати відомі вам сполучники.

13. Як називаються частини мови, до яких не можна поставити питання?

14. Які службові частини мови вам відомі?

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ЛІНГВІСТИЧНАКАЗКА

У чарівній Комп'ютерній Країні жили Слова — Частини Мови. Пропоную ще раз пригадати їх імена. (Іменник, Прикметник, Дієслово, Прийменник, Сполучник) Мешкали вони у будиночках файлах, дружили між собою, утворюючи речення і навіть цілі тексти. І так було завжди, аж поки у Комп'ютерній Країні не з'явився злий Комп'ютерний Вірус.

І Комп'ютер захворів. Знахабнілий Вірус чинив у країні все, що йому заманеться: переставляв слова у реченнях, літери у словах, а то й просто нахабно поїдав їх. І тоді на екрані комп'ютера з'явився ось цей напис: «Діти, допоможіть! Урятуйте від злого Віруса! Ваш друг Комп'ютер»

Діти, щоб вилікувати Комп'ютер, нам потрібно виправити всі помилки, що утворилися з вини Комп'ютерного Віруса, і виконати всі завдання Комп'ютера.



IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— А як ви вважаєте, діти, які частини мови займали найбільше будиночків-файлів у своїй Комп'ютерній Країні? Про це ви дізнаєтесь, якщо зможете правильно прочитати словникові слова.



(Потрібно відновити літери у словах, що «з'їдені» Вірусом, і прочитати їх, а також виділене слово «ІМЕННИК», що і буде відповіддю на поставлене запитання.

Виділені літери закриті магнітами, а слова демонструються на магнітній дошці.)

АВТОМОБІЛЬ АКВАРІУМ АДРЕСА АГРОНОМ АПЕТИТ АБРИКОС

(Діти виконують завдання)

Учитель. Правильно, діти, іменник — найчисельніша частина мови. У словнику української мови налічується 135 тис. слів, і половина з них — іменники. Отже, ми ознайомились із темок нашого сьогоднішнього уроку «Загальне поняття про іменник. Іменники, що означають назви істот і неістот». (На дошці вивішується назва теми уроку).



V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. «Мозкова атака»

— Що ми вже знаємо про іменник? Пропоную створити «смислову павутинку» до поняття «ІМЕННИК».

___________Іменник_____________

Назва Відповідає на

Предмета питання хто? що?

_______________________________

Походить Половина всіх слів



від слова «ім'я»_________________

— А ось що ми дізнаємось про іменник протягом 12 уроків у третьому класі. (Ознайомлення з опорною таблицею «ІМЕННИКИ».)



ІМЕННИКИ

• відповідають на питання ХТО? (НАЗВИ ІСТОТ)

• відповідають на питання ЩО? (НАЗВИ НЕІСТОТ) .

бувають ВЛАСНІ та ЗАГАЛЬНІ

• бувають ЧОЛОВІЧОГО, ЖІНОЧОГО і СЕРЕДНЬОГО РОДУ

• мають два ЧИСЛА: ОДНИНУ і МНОЖИНУ .

можуть ЗМІНЮВАТИСЯ ЗА ПИТАННЯМИ

. можуть бути ГОЛОВНИМ або ДРУГОРЯДНИМ ЧЛЕНОМ

РЕЧЕННЯ

2. Робота над правилом

— Погляньте на малюнок на робочому столі нашого комп'ютера. Поставте питання до назв предхметів і назвіть їх.



(хто?) кіт (що?) квіти (що?) капелюх

— Які саме іменники відповідають на питання хто?, а які — на питання що? Звернемось за допомогою до підручника. (Робота над правилом с 11)



3. Робота щодо групування іменників (вправа )

— Ви помітили, що більшість словникових слів, що ми вивчаємо, є іменниками. Частину із - них ми можемо знайти у вправі 20 на с II підручника. Випишіть 'іменники:



I ряд — люди;

II ряд — тварини; НІ ряд — рослини.

(Робота перевіряється на моніторі Комп'ютера. Потрібно знайти помилки, спричинені Вірусом (літери теж закриті магнітами)._



Люди: космонавт, банкір, шахтар, уч*ниця, тракторист, фермер, агроном.

Тварини: метелик, бджола, ведмідь, в*рблюд, джміль, дятел, снігур.

Рослини: пш*ниця, ч*репшя, фіалка, береза, айстра, кукурудза.

4.Фізкультхвилинка (зі словниковими словами)

Банкір має апетит

Величезний, наче кит.

У автомобіль сідає,

Апельсин мерщій з'їдає,

На добавку — абрикос,

В нього біла айстра ось.

У бак бензин він залив.

Ще й акваріум купив.

На асфальт він виїжджає

Бетон ледь не пробиває.

Агроном все ж наздогнав

І адресу записав.

5. Малюнковий розподільний диктант

— Запишіть назви предметів, які ви бачите на малюнках, розподіливши їх у два стовпчики £ перший стовпчик назви істот, у другий назви неістот).

(Виконана робота перевіряється на моніторі).

— Виправте помилку, яку спричинив Вірус.

Хто? Що?

Заєць Апельсин

верблюд абрикос

космонавт черешня

комп'ютер автомобіль

6. Хвилинка каліграфії

А а ап. ел аб ай . Апельсин абрикос айстра

7. Розвиток мовлення

Складання речень зі словами, записаними у хвилинці каліграфії,



8. Хвилинка поезії

Виразне читання, вірша Марійки Підгірянки «Що я люблю» (впр. )

— У вірші виділені іменники. Чи всі вони відповідають на питання що?, як це зазначено у заголовку вірша? (Ні) Мабуть, і тут не обійшлося без участі злого Віруса. На яке ще питання відповідають іменники? (Хто?) знайдіть і випишіть іменники — назви істот. (Матуся, батько, вчителі)

9. Гра «Будівельники»

— Комп'ютер виписав для вас кілька інших іменників. Перевірте, чи є вони у тексті вірша. На магнітну дошку прикріплені частини слів; хат, ок, и, очк, груш, ин, сад, и, горб, у, н

— Знову вірус вирішив нам накапостити — змішав усі частини слів. Які це частини слів? (Суфікси, корені, закінчення) Складіть із них іменники, що є у тексті вірша вправи . (Хатина, садок, грушки, горбочки)

VI. ІНСТРУКТАЖ ЩОДО ВИКОНАННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Вправа . Читання і відгадування загадок. Демонстрація малюнків із зображенням відгадок.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

— Коли ми знайдемо помилки у правилі, що написав нам Комп'ютер, ми остаточно подолаєм Вірус.



Іменник — це частина мови, що є ознакою предмета і відповідає на питання хто? що? Назви Істот відповідають на питання хто?, а назви неістот — на питання де?

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал