Тема. Відмінки іменників, їх значення Мета



Скачати 56.94 Kb.
Дата конвертації11.05.2017
Розмір56.94 Kb.
Тема. Відмінки іменників, їх значення

Мета: повторити й поглибити знання учнів про відмінки іменників, навчити дітей визначати відмінок іменників у контексті речення, правильно вживати іменники в кличному відмінку, формувати загальнопізнавальні вміння ставити іменники в початковій формі, розвинути творчі уміння використовувати іменники у власних висловлюваннях, прищеплювати любов до рідного слова, виховувати бережливе ставлення до природи, дотримуватися здорового способу життя

Тип уроку: урок засвоєння нових умінь та навичок з елементами поглиблення

Форма уроку – урок-казка

Обладнання: епіграф, ілюстрації до теми «Казки», створені учнями, сигнальні картки, картки-завдання, таблиці

 

Здоров’я – це безцінний дар природи,



який треба берегти

І.П.Павлов



Хід уроку

 


  1.  Організація класу.

  2. Перевірка домашнього завдання.

На минулому уроці у нас був урок розвитку зв’язного мовлення. Вам було домашнє завдання написати твір-мініатюру «Краса навколо нас», використовуючи опис природи. У кінці уроку я зберу зошити і перевірю ваші роботи.

  1. Актуалізація опорних знань

Зверніть увагу на епіграф. Поясніть, як ви його розумієте.

Назвіть у цьому реченні граматичну основу, якою частиною мови вона виражена.



Послухайте казку (не називати назву)

Казка «Відмінки іменників»

Жили на світі 7 братів. Кожний займався своєю справою, кожен знав своє місце: перший називав предмет, другий говорив про те, кого чи чого немає, третій віддавав усе, що мав, четвертий знаходив, п’ятий керував усім, шостий – на місце ставив, а сьомий десь бродив по світу, шукав щастя-долі.

Посварилися одного разу брати, не помирилися за місце у ряду. От і вирішив той, що на місце ставить, питання так: дав братам слово, поміняв їх місцями і загадав виконати звичну роботу – провідміняти слово. Та не тут-то було! Бо ж перший брат, який дає початок, зійшов майже на кінець ряду. От і не йде справа! Довго сварилися брати, аж поки із далеких мандрів не повернувся найменший брат і почав закликати всіх до порядку. Зрозуміли брати, що у кожного з них є своє місце, свої питання, свої завдання.



Що ж це за брати такі?

(відповіді дітей)

Так, у першого, називного відмінка, завдання називати предмети чи явища; у другого, родового відмінка, - говорити про те, кого чи чого немає; у третього, давального, - віддавати усе, що має; у четвертого, знахідного відмінка, - знаходити; у п’ятого, орудного, - керувати;  у шостого, місцевого, - на місце ставити; а сьомий брат – кличний відмінок – став закликати усіх братів до порядку.

З того часу живуть брати відмінки дружно і завжди підтримують порядок.

Отже, про що будемо говорити на уроці? (Про відмінки іменників)


  1. Оголошення теми, мети, завдань уроку

Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Отже, сьогодні ми:



  • повторимо й поглибимо знання про відмінки іменників, їх значення, визначатимемо відмінки іменників у реченнях, навчимося правильно вживати іменники в кличному відмінку.

  • Після цього уроку ви зможете правильно відмінювати слова.

  1. Вивчення і засвоєння нового матеріалу

Сьогоднішній урок - незвичайний, бо до нас у гості завітав сам Іменник. Він хоче показати свої володіння, познайомити зі своїми сестрами – категоріями, а заодно й подивитися, чи добре ви знаєте вже вивчені його граматичні категорії.

  • Асоціативний кущ

Назвіть граматичні категорії іменника (граматичні категорії іменника:рід, число, відмінок,синтаксична роль)

В українській мові іменники змінюються за відмінками.

Пригадайте, які ви знаєте відмінки і на які запитання вони відповідають?


  • Робота з підручником.

Перевіримо свої знання за підручником, с.91-92

(Самостійно опрацюйте матеріал підручника с.91-92.)

Що нового ви дізналися про відмінки іменників?



  • Н.в. називається прямим, інші – непрямими.

  • Форма Н.в. однини є початковою формою іменника.

  • Кличний відмінок не відповідає на запитання. Іменник у кличному відмінку виступає звертанням, не буває членом речення.

Коментар учителя

Отже, щоб визначити відмінок іменника, треба:



  1. Знайти слово, з яким зв’язаний іменник.

  2. Від цього слова поставити питання до іменника.

  3. За питанням визначити відмінок.

 

  1. Закріплення здобутих знань.

  • Пояснювальний диктант.

Підкреслити іменники, визначити відмінок.

Майже всі діти люблять чіпси, смажену картоплю, піцу. Але це дуже нездоровий харч для дитячихшлунків. Краще посмакувати картопляним пюре.



  • Четверте зайве.(записано на дошці)

Знайдіть зайві слова. Утворіть з ними словосполучення. Усно провідміняйте за відмінками.

  1. Яблуко, грушами, ананас, сливи.

  2. Здоров’я, сонця, неба, троянду.

  3. На м’яті, липі, на вишні, на калині.


Творче спостереження.

Запишіть речення, поставте розділові знаки. Поясніть, у якому відмінку стоять іменники. Яким членом речення виступає?

Не хилися, явороньку, ще ж ти зелененький! Заплач, Матвійку, дам копійку. Ой не стелися,барвінку.

(Кличний відмінок означає особу, до якої звертаємося. У реченні вистуає звертанням)



  • Вправа 229, с.92.

  • Індивідуальні завдання (на картках)

  1. Вставити пропущені букви, визначити відмінок іменників.

Ялинку наші пращури вважали д...р...вом спокою. Родзинки зміцнюють с...рцевий м'яз. Шкірка банана допомагає від опіків, наривів, вис...пів.

  1. Провідміняти іменник калина. Скласти й записати з ними речення.

  • Фізкультхвилинка.

  • Творче конструювання.

Запишіть наведені іменники у кличному відмінку. З двома словами (на вибір) складіть речення.

Олена Миколаївна, Олег, Світлана Іванівна, подруга Марина, Анатолій Васильович, добродійка.



  • Лабораторія перекладача.

Перекладіть словосполучення українською мовою, визначте відмінок іменників.

Путь в город – шлях до міста;

делать по привычке –робити за звичкою;

вовлечь в работу – залучити до роботи.

 


  • Утворіть словосполучення з поданими іменниками в необхідному відмінку.

Визначте головне і залежне слово. З одним словосполученням складіть речення.

Банани, лимону, малиною, на сливі.

Наприклад: смачні банани, кислого лимону, солодкою малиною, на високій сливі.

Вправа 230.

VII.Підбиття підсумків уроку.

«Незакінчене речення»

Сьогодні на уроці ми дізналися…

Найцікавішим для мене було…

Найважчим для мене було…

 

Чи справдилися ваші очікування?

 

VIII.Оцінювання.



IX.Домашнє завдання. Опрацювати параграф 27, вправа 232.

Написати твір-мініатюру «Барви золотої осені», підкреслити іменники, визначити відмінок.*

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал