Тема. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах. Навчальна мета



Скачати 51.84 Kb.
Дата конвертації09.05.2017
Розмір51.84 Kb.
Тема. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах.
Навчальна мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, навчити визначати узагальнювальні слова при них; формувати навички конструювати речення з узагальнювальними словами, розставляти розділові знаки у таких реченнях;

Розвиваюча мета: розвивати культуру усного й писемного мовлення, увагу, мислення, пам’ять;

Виховна мета: виховувати любов та повагу до природи рідного краю.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Земле рідна, скільки буду жити, 
Стільки і любитиму тебе. 
М.Луків

Хід уроку

1. Організаційний момент

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо .

Роботу швидше починаймо

А тепер за парту

Всі сідайте рівно.

І до роботи візьмемось сумлінно.



2. Оголошення теми і мети уроку
3. Актуалізація опорних знань

Відгадування ребусів « Другорядні члени речення».


Бесіда.

Що таке однорідні члени речення? Наведіть приклади речень з однорідними членами речення.

Якими сполучниками з’єднуються між собою однорідні члени речення?

Які розділові знаки ставляться між однорідними членами речення?

В яких випадках між однорідними членами ставлять кому?

Коли між однорідними членами речення не ставлять кому?

Що таке узагальнювальне слово? Наведіть приклади речень з узагальнювальними словами.

Який розділовий знак ставиться після узагальнювального слова перед однорідними членами речення?


4. Робота над темою уроку
Виконання вправ.

«Підбери ключик». До поданих слів доберіть узагальнювальне слово. Складіть з одним рядом слів речення, позначте узагальнювальне слово.
Лікар, водій, вчитель, столяр –

Сукня, брюки, спідниця, пальто –

Туфлі, босоніжки, чоботи, кросівки –

Шафа, стіл, ліжко, стілець –

Уманка, Дніпро, Дунай, Рось –

Футбол, волейбол, хокей, теніс -


Творчий диктант.

Вставити в речення з однорідними членами узагальнювальні слова. Пояснити розділові знаки.


Україна – земля наших батьків, земля наших дітей. Уній є (все) ріки, озера, ліси і гори. Навесні сади прикрашають квітучі (дерева) вишні і сливи, яблуні і груші. Влітку діти й дорослі з задоволенням ласують (ягодами) малиною, смородиною, суницею, ожиною.  У лісах ростуть (рослини) чорниця, брусниця, журавлина, черемха. На все життя залишиться в пам’яті запах (квітів) і чорнобривців, і нагідок, і маку. На леваді пахне (травами) чебрецем, звіробоєм, валеріаною, буркуном.
Творче конструювання (робота в парах).
Скласти й записати 2—3 речення з однорідними членами, пов’язаними із попередніми за змістом.
Пояснення нового матеріалу

Слово вчителя.

Якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, перед ним ставлять тире. У таких реченнях у ролі узагальнювальних слів найчастіше виступають займенники все, всі.Якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення перед ним роблять паузу і вимовляють його з пониженою інтонацією.

Смарагдову траву, пишні кущі, різнобарвні квіти – все можна побачити в українському селі.

Снігурі, синички, дрозди – всі полюбляють ягоди горобини звичайної взимку.

Вправа 165. Усно.


Фізкультхвилинка
Робота біля дошки. Записати речення, визначити узагальнювальні слова.
Посеред чагарників, у рідких лісах, біля річок – скрізь росте материнка.

Морозник, орхідеї природні, зозулині черевички і барвінок малий – все можна побачити на луках України.

Капуста, морква і буряки, помідори і огірки – все достигає на городі у гарної господині.

Біля вікна розцвіла різнокольорова веселка: жовта, синя, зелена, червона, жовта.

До їстивних грибів належать: опеньки, маслюк, підберезник, сироїжка, лисичка.
Робота з роздатковим матеріалом.
Графічна робота. Скласти схеми указаних речень.
Навесні першими повертаються із теплих країв птахи: дикі гуси, качки, шпаки, журавлі.

І річка, і поле, і садок коло хати – все покрилося густим туманом.

Вдова мала трьох доньок: Оленку, Марійку і Тетяну.

Тато і мама, брат і сестра – всі з нетерпінням чекали на звістку від Андрія.

На шкільній клумбі діти доглядають за квітами: півоніями, тюльпанами, нарцисами і примулами.
Розподільна робота.
Запишiть речення у двi колонки залежно вiд того, який роздiловий знак при узагальнювальних словах на мiсцi крапок ви поставили – двокрапку чи тире.

Авіаконструктор Ігор Сікорський, кардіохірург Микола Амосов, художниця Катерина Білокур (…) усі є відомими українцями.

На Сорочинському Ярмарку можна купити чудові подарунки друзям (…) вишиванки, народні іграшки, керамічні вироби.

Восени школярі заготовляють природні матеріали (…) каштани і жолуді, шишки і опале листя.



На березі моря можна знайти красиві камінці, мушлі, гладкі скельця(…) все це варто прихопити з собою.

З них можна зробити вироби (…) пташку, чоловічка, тваринку, лісову галявинку.

Дорогоцінні камені, шовк, мідь, пахощі, шафран, перець (…) все відправлялося з Азії, Персії, Індії до Києва.

В давнину з Києва до Візантії везли безмірну кількість товарів (…) борошно і м’ясо, мед і віск, сіль та хутро.

Тканини привезені купцями з Ірану були такі різнобарвні(…) малинові, рожеві, блакитні, смарагдові,


5. Підсумки уроку.
Що таке узагальнювальне слово?

Який розділовий знак ставимо, якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами?

Який розділовий знак ставимо, якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів?

«Лінгвістична гра». Підніміть праву руку, якщо в реченні є узагальнювальне слово, ліву – якщо немає. Визначіть місце узагальнювального слова.
Козаки швидко заселяли землі, будували мости, прокладали дороги. Понад берегами рік, на островах, у балках чи байраках - скрізь козаки закладали свої поселення. Поселення  зазвичай  виникали  біля річок. Завдяки цьому у 15-16 століттях козаки поступово заселили південну частину України. Тут козаки могли займатися промислами: рибальством, полюванням, бджільництвом. Умови степу були пригідними і для вирощування худоби: коней, корів, овець, кіз. Стельмахи, теслі, ковалі, зброярі , кожум'яки, шевці, бондарі – всі були серед козаків.

У спокійний час козаки любили пожартувати й поспівати. Грали вони на різних музичних інструментах: бандурах, цимбалах, скрипках, сопілках, кобзах. Великий вплив на життя козаків мала військова старшина: кошовий отаман, суддя, писар та курінні отамани.

Оцінювання.



6. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру «Осінній день» використовуючи речення з узагальнювальними словами.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал