Тема. Речення з однорідними членами. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире у реченнях з однорідними членами. Мета



Скачати 36.53 Kb.
Дата конвертації09.05.2017
Розмір36.53 Kb.
Тема. Речення з однорідними членами. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире у реченнях з однорідними членами.

Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення; навчити визначати їх у реченні; формувати уміння ставити розділові знаки при однорідних членах речення; розглянути правила постановки розділових знаків у реченнях з узагальнювальними словами; розвивати логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички; виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.

Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство. 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку

І. Організаційний момент

II. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

III. Актуалізація опорних знань учнів

 Зробіть синтаксичний розбір речення.

У нашому саду ростуть яблуні, груші і сливи.

IV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу

Спостереження над мовним матеріалом

 Зробіть висновок про розділові знаки в реченнях з однорідними членами й узагальнювальними словами.

У нашому саду ростуть яблуні, груші і сливи.

Яблуні, груші і сливи — такі дерева ростуть у нашомусаду.

Робота біля дошки

 Запишіть речення на дошці. Підкресліть однорідні члени речення. Поясніть розділові знаки. Якими членами речення є уза-гальнювальні слова?

1. На городі красувалися достиглі овочі: капуста, морква, буряки. 2. Ні спека сонця, ні бурі, ні морози — ніщо не вб'є любов мою живу (В. Сосюра). 3. З хати виходять люди: дівчата, молодиці, чоловіки — і прямують до майдану.

Творча робота

 Доповніть пропоновані речення узагальнювальними словами. Поясніть розділові знаки.

1.І над водою, і над гаєм все мовчить. 2. Гарні по-своєму і зима, і весна, і осінь, і літо. 3. Вечір наступав тихий та рожевий.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Робота над текстом.

 Прочитайте текст.

Що означає слово «символ»? Символ — це предмет, який характеризує державу, відображає її традиції, історичне минуле, прагнення народу. У статті 20 (розділ 1) Конституції України записано: «Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб, Держаний Гімн України». Символіка — своєрідна візитна картка країни.

З глибини віків дійшла до нас ось така легенда. Жила собі жінка. І мала вона трьох синів. Сини зростали чесними, сміливими. Вони дуже любили свою неньку і готові були віддати за неї своє життя. Виросли сини і розійшлися по світах. Найстаршому мати подарувала на згадку про себе золоту корону з трьома промінцями. Корона зігрівала людей, вела вперед. За цю трипроменеву корону люди дали першому синові ім'я Тризуб. Середньому сину мати дала в дорогу блакитно-жовтий одяг. Сміливий і сильний був середній син, і прославив він свою матір добрими вчинками. Люди запам'ятали його і назвали Прапором. А найменший син отримав у дарунок від матері соловейків голос. І де б він не був, усюди лунала його дзвінка урочиста пісня. За цей голос і величний спів люди дали йому ім'я Гімн. Так і донині по всьому світу золотий тризуб, синьо-жовтий прапор і урочистий гімн прославляють рідну неньку-Україну.

Бесіда за змістом тексту

Що означає слово «символ»?

У якому документі закріплено поняття про державні символи

України? Як звали синів матері з легенди? Чим прославився кожний із синів?

 Випишіть з першого абзацу тексту слова з ненаголошеними голосними, поясніть їх правопис.

 Складіть схеми речень.

1. Наче все покрилось туманом: і ріка, і гори, і сади (А. Шиян). 2. Тихо було навкруги: і над широким плесом лиману внизу, і позаду над урвищами гори (Ю. Смолич). 3. Людина до людини, родина до родини, рід до роду — це і є український народ. 6. Червона калина та верба — народні символи України.

 Творча робота

 Допишіть слова подібні за значенням:

Професії, українські поети, назви дерев, назви квітів.

 Використовуючи вказані слова, складіть 2—3 речення з однорідними членами та узагальнювальними словами.



VI. Узагальнення вивченого матеріалу

Творча робота

 Складіть речення:

а) з однорідними означеннями;

б) з однорідними додатками та узагальнювальним словом;

в) з однорідними членами, при яких ставимо двокрапку та тире.



VII. Підсумок уроку

VIII. Домашнє завдання

 Виконайте вправу з підручника.



 Напишіть твір-мініатюру на тему «Рослинний світ нашого краю», використавши однорідні члени речення та узагальнювальні слова. 

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал