Тема. Речення з однорідними членами. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире у реченнях з однорідними членами.
Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення; навчити визначати їх у реченні; формувати уміння ставити розділові знаки при однорідних членах речення; розглянути правила постановки розділових знаків у реченнях з узагальнювальними словами; розвивати логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички; виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.
Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
III. Актуалізація опорних знань учнів
Зробіть синтаксичний розбір речення.
У нашому саду ростуть яблуні, груші і сливи.
IV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу
Спостереження над мовним матеріалом
Зробіть висновок про розділові знаки в реченнях з однорідними членами й узагальнювальними словами.
У нашому саду ростуть яблуні, груші і сливи.
Яблуні, груші і сливи — такі дерева ростуть у нашомусаду.
Робота біля дошки
Запишіть речення на дошці. Підкресліть однорідні члени речення. Поясніть розділові знаки. Якими членами речення є уза-гальнювальні слова?
1. На городі красувалися достиглі овочі: капуста, морква, буряки. 2. Ні спека сонця, ні бурі, ні морози — ніщо не вб'є любов мою живу (В. Сосюра). 3. З хати виходять люди: дівчата, молодиці, чоловіки — і прямують до майдану.
Творча робота
Доповніть пропоновані речення узагальнювальними словами. Поясніть розділові знаки.
1.І над водою, і над гаєм все мовчить. 2. Гарні по-своєму і зима, і весна, і осінь, і літо. 3. Вечір наступав тихий та рожевий.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота над текстом.
Прочитайте текст.
Що означає слово «символ»? Символ — це предмет, який характеризує державу, відображає її традиції, історичне минуле, прагнення народу. У статті 20 (розділ 1) Конституції України записано: «Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб, Держаний Гімн України». Символіка — своєрідна візитна картка країни.
З глибини віків дійшла до нас ось така легенда. Жила собі жінка. І мала вона трьох синів. Сини зростали чесними, сміливими. Вони дуже любили свою неньку і готові були віддати за неї своє життя. Виросли сини і розійшлися по світах. Найстаршому мати подарувала на згадку про себе золоту корону з трьома промінцями. Корона зігрівала людей, вела вперед. За цю трипроменеву корону люди дали першому синові ім'я Тризуб. Середньому сину мати дала в дорогу блакитно-жовтий одяг. Сміливий і сильний був середній син, і прославив він свою матір добрими вчинками. Люди запам'ятали його і назвали Прапором. А найменший син отримав у дарунок від матері соловейків голос. І де б він не був, усюди лунала його дзвінка урочиста пісня. За цей голос і величний спів люди дали йому ім'я Гімн. Так і донині по всьому світу золотий тризуб, синьо-жовтий прапор і урочистий гімн прославляють рідну неньку-Україну.
Бесіда за змістом тексту
Що означає слово «символ»?
У якому документі закріплено поняття про державні символи
України? Як звали синів матері з легенди? Чим прославився кожний із синів?
Випишіть з першого абзацу тексту слова з ненаголошеними голосними, поясніть їх правопис.
Складіть схеми речень.
1. Наче все покрилось туманом: і ріка, і гори, і сади (А. Шиян). 2. Тихо було навкруги: і над широким плесом лиману внизу, і позаду над урвищами гори (Ю. Смолич). 3. Людина до людини, родина до родини, рід до роду — це і є український народ. 6. Червона калина та верба — народні символи України.
Творча робота
Допишіть слова подібні за значенням:
Професії, українські поети, назви дерев, назви квітів.
Використовуючи вказані слова, складіть 2—3 речення з однорідними членами та узагальнювальними словами.
VI. Узагальнення вивченого матеріалу
Творча робота
Складіть речення:
а) з однорідними означеннями;
б) з однорідними додатками та узагальнювальним словом;
в) з однорідними членами, при яких ставимо двокрапку та тире.
VII. Підсумок уроку
VIII. Домашнє завдання
Виконайте вправу з підручника.
Напишіть твір-мініатюру на тему «Рослинний світ нашого краю», використавши однорідні члени речення та узагальнювальні слова.
Поділіться з Вашими друзьями: |