Тема. Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами



Скачати 58.01 Kb.

Дата конвертації09.05.2017
Розмір58.01 Kb.

Тема. Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами.
Правильне інтонування речень із вставними словами. Виділення
вставних слів на письмі комами.
Мета. Дати поняття про вставні слова та сполучення слів, ознайомити учнів на практиці з найуживанішими вставними словами, формувати навички використовувати їх в усному та писемному мовленні, правильно інтонувати та ставити розділові знаки при вставних словах; розвивати усне і писемне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до слова, до рідної мови та наполегливість у навчанні.
Тип уроку. Урок формування знань, умінь і навичок (удосконалення мовної і мовленєвознавчої компетенції).
Засоби навчання. Підручник української мови. 5 клас (авт. О.В. Заболотий); мультимедійні засоби; роздавальні картки; таблиця «Розділові знаки в реченнях із вставними словами»; пам’ятка «Вставні слова»; разок намиста.


Хід уроку
І. Організація класу.

Слайд 1. Заставка
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Перевірка вправ 131, 132 ( с.64) (учні зачитують виконання завдань)
ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань
1.
Вибірковий диктант (виписати звертання)

Мово, ти море, у якому немає дна і берегів (В. Шевчук).

Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема (В. Сосюра).

Рідне слово, я п’ю тебе із мудрості народу (І. Гнатюк).

Мово, яка ти багатоманітна і невичерпна (В. Шевчук).

Українці, змалечку вивчайте рідну мову!

Горнусь до тебе, Україно (М. Бакай).

Мужай, прекрасна наша мово, серед прекрасних братніх мов
(М. Рильський).

Слайд 2. Перевірка диктанту.

2
Мово, юначе, рідне слово, мово, українці, Україно, прекрасна наша мово.
2.

Запитання з вивченої теми «Звертання»

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Які слова називають звертаннями?

Як вони виділяються на письмі?

Чи бувають звертання частинами речення?

Місце звертань у реченні.
ІV. Повідомлення теми, цілей уроку.

Слайд 3. Тема уроку
1.

Очікувані результати.

Навчитися визначати вставні слова і словосполучення в реченні.

Навчитися виділяти інтонацією вставні слова в усному мовленні.

Правильно ставити розділові знаки при вставних словах на письмі.

Збагачувати словниковий запас
2.

Психологічна рефлексія «Наш настрій»

Перед вами у довільному порядку розкладені кольорові смужки. Візьміть смужку того кольору, який сьогодні вам до вподоби, з яким хочеться подружитися, побути довше.

Учні обирають смужки.

Ви підсвідомо вибрали собі в «друзі» ті кольори, що відповідають вашому настрою.
Символи кольорів:

червоний ― піднесеність;

оранжевий ― радість;

жовтий ― приємність;

зелений ― спокій;

синій ― сум;

3

фіолетовий ― тривожність;

чорний ― незадоволення;

білий ― складно визначитися.

Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує настрій тим, у кого він гарний, і значно покращить тим, хто вибрав темні кольори, адже працювати будемо зі словом, а мова наша така ж різнобарвна, як смужки.
V. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя

У житті кожної людини, безперечно, є багато цілей, яких вона намагається досягти. І одна з них, по-перше, знати рідну мову, бо саме завдяки їй нас сприймає оточення. Хочу, щоб на сьогоднішньому уроці ви працювали так, аби розквітло «дерево мудрості» від ваших знань. Коріння дерева ― це місце нашої рідної мови, тож наситіть його. У моєму мовленні вжито слова, які цікавитимуть нас на уроці. Які саме, гадаю, ви мені скажете.

Слайд 4. Вжиті вчителем слова
Безумовно, безперечно, по-перше, гадаю.

Чи існували б речення без цих слів? (Так. Їх можна вилучити з речення, не порушуючи його структури).

Слайд 5. Проблемне питання
А чи була б наша мова різноманітною, багатогранною, милозвучною
без вставних слів? Це і буде проблемним питанням, яке ми повинні вирішити в ході уроку.
VІ. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда
Слова, про які ми з вами говоримо, називаються вставними. Із самої назви терміну «вставні слова» можна зрозуміти, що це слова, які можна вставити в речення або ні. Отже, вставні слова, що виражають ставлення мовця до висловлюваного.

4 2. Робота з підручником

Опрацювання правила на с. 78,

Завдання. Виписати вставні слова із вправи.

Робота з таблицею (с. 79).
Завдання 1 (для всіх). Опрацювати таблицю і розказати, що можуть виражати слова і словосполучення слів.
Завдання 2 (робота в групах). Кожна група складає речення з одним вставним словом чи сполученням слів згідно груп слів у таблиці.
3.

Слово вчителя

Залежно від змісту речення слова може, правда, кажуть, видно,
здається, на щастя та деякі інші можуть бути або не бути вставними словами. Щоб переконатися, що слово є вставним, спробуйте вилучити його з речення. Якщо при цьому речення не втратить первинного змісту, то слово є вставним.

Слайд 6. Таблиця
Речення без вставних слів
Речення зі вставними словами
Подарували квіти на щастя
З берега видно далеко
В народі кажуть: «Життя прожити ― не поле перейти»
На щастя, дощу сьогодні не було
Сьогодні, видно, буде сніг
За допомогою книжок, кажуть, ми поповнюємо свої знання.

Запам’ятайте, що вставні слова не є членами речення. На письмі вставні слова виділяються комами. До вашої уваги схеми речень зі вставними словами

Слайд 7. Схеми речень
…………, ВС, ………….
ВС, ……………………...
…………………, ВС (!?)
Завдання. Скласти речення про звеличення рідної мови, рідного краю,
Вітчизни.

Перевірка складених речень

5

До вашої уваги речення, які склала я.

Слайд 8.

Україна, до речі, пишається досягненнями наших спортсменів

Безперечно, українці змалечку повинні вивчати рідну мову.

Діти, бережіть природу рідного краю, будь ласка!
4.
Фізкультхвилинка (супроводжується рухами)
Вітер віє нам в обличчя
І качає деревце.
Вітер тихше, тихше, тихше.
Деревце все вище, вище.
5.

Слово мовознавця.

Опрацювання пам’ятки «Вставні слова»

Слайд 9.
Завжди вставні: мабуть, по-перше, по-друге (і т.д.), щоправда, крім того, а втім, отже, а також (у середині простого речення), однак, одначе і про те.
Залежно від контексту: правда, кажуть, може, звичайно, здається, можливо, видно, навпаки, справді, очевидно, нарешті, на щастя, виходить.
Ніколи не бувають вставними: адже, все-таки, все ж таки, наче, начебто, неначебто, мов, немов, немовби, ніби, нібито, от, принаймні, особливо, навіть, майже.
VІІ. Застосування учнями набутих знань.
1.

«Разок намиста». Робота в малих групах.

Групи отримують різнокольорові паперові кружечки - «намистинки»
Завдання. Члени групи записують по одному вставному слову в кожну намистинку, згідно груп за таблицею (с.65).
Далі із цих «намистинок» на дошці створюється «намисто».
звичайно
Група 1 – упевненість (наприклад, звичайно…)
Група 2 – невпевненість (наприклад, можливо…)
Група 3 – почуття (наприклад, на щастя, на жаль…)

6
Група 4 – джерело повідомлення (наприклад, кажуть, як відомо…)
Група 5 – порядок викладу думок (наприклад, до речі, по-перше …)
Група 6 – увічливість (наприклад, будь ласка…)
2.

Творче конструювання
Завдання. Використовуючи записані слова в намистинках, кожна група складає з ними по два речення.
3.

Робота з підручником

Одним із очікуваних завдань є збагачення словникового запасу.
Виконуючи вправу 142 (с.67), зверніть увагу на правильне вживання слів, що є складовою культури мовлення.

Інтерактивна вправа «Кола Вена»

Слайд 10,11
Звертання Вставне слово
*
називає того, *не є *виражає до кого членами ставлення мовця звертаються речення до висловлюваного
* має кличну * виділяються * не можна форму комами поставити питання
VІІІ. Підсумок уроку і оцінювання

Чи справдилися ваші очікування?

Слайд 12. Проблемне питання

Чи можемо ми тепер дати відповідь на проблемне питання: «Чи була б
наша мова різноманітною, багатогранною, милозвучною без
вставних слів?»
ІХ. Домашнє завдання.
Для всіх.
Опрацювати теоретичний матеріал § , с. 78-79, виконати вправу 180.
Для учнів з високим рівнем знань.
Використовуючи вставні слова, написати невелике висловлювання (5-6 речень) на тему: «Мій улюблений куточок міста».

7
Х. Рефлексія.

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

Слайд 13.

Я розумію…

Найбільше труднощів я відчув…

Я не вмів, а тепер вмію…

Наступного уроку мені хотілося б…


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал