Тема. Мистецтво Високого Відродження



Скачати 157.16 Kb.
Дата конвертації26.01.2017
Розмір157.16 Kb.

Всесвітня історія 8 клас

Тема. Мистецтво Високого Відродження.

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

• називати імена видатних митців та їхні найбільш відомі творіння епохи Відродження;

• називати характерні риси мистецтва епохи Відродження;

• описувати найвизначніші пам’ятки культури;

• порівнювати Італійське та Північне Відродження;

• наводити приклади високого рівня розвитку мистецтва;

• висловлювати судження щодо відображення у творчості митців Відродження цінностей Нової доби.

Основні поняття і терміни: Високе Відродження, Північне Відродження, титани Відродження.

Тип уроку: комбінований урок

Обладнання: портрети митців епохи Відродження, репродукції картин, фотографії шедеврів тієї доби, пам’ятки для опису творів мистецтва, роздруковані варіанти історичного документа, відеоролик, музичний запис, засоби для їх відтворення.

Література до уроку:

Д’ячков С.В., Литовченко С.Д. Всесвітня історія: Новий час. Підручник для 8 класу. – Харків: «Ранок-нт», 2008.

Охредько О.Е. Всесвітня історія у визначеннях, таблицях і схемах. 8-9 кл. – Харків: «Ранок», 2009.

Подаляк Н.Г. Всесвітня історія: Новий час. Підручник для 8 класу. – К.: «Генеза», 2008.

http://narod.ru

Підготовчий етап:

Учні отримують випереджальні диференційовані завдання до уроку:

Високий рівень – «експерти» - дати оцінку картинам для аукціону (користуючись додатковими джерелами та алгоритмом характеристики пам’ятки образотворчого мистецтва (за Власовим)

Достатній рівень – «колекціонери» - підібрати матеріал з додаткових джерел, Інтернету для повідомлення про художника за запропонованим планом (див. в уроці)

Середній і низький рівень- за матеріалом підручника коротку розповідь про митців Італійського Відродження (Д.Браманте, Мікеланджело, Рафаель, Тиціан і Джрджоне) за вказаним планом.

Хід уроку

І. Вступ

1. Актуалізація опорних знань


  • Фронтальне опитування:

Якими подіями відзначився період XV — XVI ст.?

Які з них сприяли зміні світогляду, бурхливому розвитку культури і мистецтва у порівнянні з епохою Середньвіччя?

Яку назву отримала нова епоха? Чому?

Які ідеї стали ключовими в цю епоху?

Що являє собою гуманізм?

З іменами яких діячів-гуманістів пов’язують зародження Відродження?



  • Робота зі схемою: «Періодизація епохи Відродження»



  • Хронологічна розминка. Відкладіть на лінії часу період Високого Відродження, відзначте віддаленість від нашого часу.

2. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель. Мистецтво незбагненне й незрівнянне –

Його не може розум осягнуть,

Є в ньому вічна і священна тайна,

Що кличе людство на духовну путь, -

пише у своєму вірші Ольга Ніколенко.

Проблемне запитання уроку: Як і які ж цінності Нової доби знайшли відображення у творчості митців Високого Відродження, щоб на багато віків стати зразками кращих духовних надбань людства?

3. Оголошення теми уроку (запис плану уроку в зошити):


  1. Високе Відродження. Новий тип творчої людини.

  2. Італійське Відродження.

  3. Північне Відродження. Мистецтво Німеччини та Нідерландів.

4. Визначення цілей уроку (запис на дошці):

  • Знати імена визначних митців епохи та назви їхніх визначних творінь;

  • Описувати визначні пам’ятки культури;

  • Називати характерні ознаки мистецтва доби Відродження;

  • Визначати спільні та відмінні риси Італійського та Північного Відродження;

  • Висловлювати власне ставлення до пам’яток культури епохи та відображення в них цінностей Нової доби.

ІІ. Основний зміст уроку

А. Високе Відродження. Новий тип творчої людини.

  • Розповідь вчителя про період Високого Відродження та новий тип творчої людини.

Найвищого розквіту мистецтво Відродження досягло за часів Високого Відродження (кінець XV — перша половина XVI ст.) — “золотого віку” італійської літератури, образотворчого мистецтва, філософії та науки. Під впливом Італії мистецтво Відродження поширилось у країнах Північної Європи. Видатним майстрам Ренесансу була притаманна різнобічність їхніх обдаровань: вони поєднували заняття живописом, архітектурою, скульптурою, літературою, філософією з вивченням точних наук. Саме завдяки їм сформувався новий тип творчої людини – це особистість не лише обдарована різнобічними талантами, а й сильна духом, з оригінальним мисленням митця. Недарма митців Ренесансу порівнювали з титанами античного світу, а саму епоху стали називати добою титанів. Особливо це стосується митців Італійського Відроження, які змінили розуміння мистецтва своїми шедеврами.

Серед тих, кого ми називаємо титанами, чільне місце посідає Леонардо да Вінчі – художник, вчений, винахідник, письменник…



Б. Італійське Відродження.

Під час опрацювання навчального матеріалу складається кластер.

1.Спочатку вчитель концентрує увагу на трьох галузях мистецтва, які досягли в цей період високого рівня розвитку та іменами видатних творців живопису архітектури та скульптури.


Мистецтво Італійського Відродження

Малярство

Архітектура

Леонардо да Вінчі

(1452-1519)





Рафаель

Санті


(1483-1520)

Мікеланджело

Буонаротті

(1475-1564)

Скульптура



Донато Браманте

(1444-1514)


2. На прикладі творчості Леонардо да Вінчі колективно заповнюється частина кластеру, яка стосується цього митця (винаходи, картини)

- - Робота з документом (на парти)

Із записів Леонардо да Вінчі

...Мої предмети народилися з простого й чистого досвіду, який є справжнім учителем.

...Усе наше пізнання починається з відчуттів. Якщо прилад, зроблений гвинтом, зроблено добре... і швидко приводиться в обертання, — названий гвинт вкручується в повітря і піднімається вгору.

...[Якщо] в людини є шатро з прокрохмаленого полотна завширшки у 12 ліктів і заввишки у 12 ліктів, вона може кидатися без небезпеки для себе з будь-якої висоти.летательный апарат

...Зроби скло для очей, щоб бачити Місяць великим.

...Я не пишу про свій засіб залишатися під водою стільки часу, скільки можна залишатися без їжі. Цього не оприлюднюю і не оголошую я через лиху породу людей, які цей засіб використали б для вбивств на дні морів, проламуючи дно кораблів і топлячи їх разом із людьми.арбалет

...Люди розмовлятимуть одне з одним із найвіддаленіших країн і одне одному відповідатимуть.



Запитання до документа

Як Леонардо да Вінчі пояснює появу своїх відкриттів?

Які винаходи майбутнього передбачив Леонардо да Вінчі?

- Перегляд відеоролика про картину «Мона Ліза» (перші 3 хв.) з випереджальним завданням звернути увагу на опис картини.

- Колективний опис картини(усно) за алгоритмом (роздано на парти, додаток 1)

3. Робота з кластером.




Розпис Сікстинської капели
Учні за випереджальним завданням коротко характеризують митця, вказуючи:

  • роки життя,

  • міста, в яких розквітала майстерність митця,

  • мистецькі уподобання,

  • створені ним шедеври.

Під час усної презентації напрацювань учні заносять інформацію в кластер (додаток 2).


Джорджоне
1 – Донато Браманте 494px-giorgione_059

2 – Рафаель Санті

3 – Мікеланджело Буанаротті.

4 – Тиціан Вечелліо та Джорджоне.



Вчитель демонструє картини названих митців і (за потребою) доповнює виступи учнів фактами з життя і творчості. Н-д:

  • Браманте був вдачі веселої й зичливої, він любив митців і робив їм усі можливі послуги. Це він привіз до Рима славетного Рафаеля з Урбіно. Зайнявши своїми заслугами й генієм належне йому високе місце, він витрачав шляхетно своє багатство і жив завжди достойно й пишно. Він кохався собі на втіху в поезії і легко сам імпровізував. Сонети, що він лишив, не позбавлені елегантності. Його шанували прелати і синьйори. Слава його, величезна за життя, згасла по смерті через повільне будівництво собору Св. Петра, що тривало багато років.


Мікеланджело Буонаротті
Мікеланджело ще працюватиме в Сікстинській капелі - розписуватиме вівтарну стіну – фреска “Страшний суд”. Він змалював образ вселюдської катастрофи, що було співзвучне трагічному краху гуманістичних ідеалів, який відбувався на його очах. Цей твір викликав могутню громадську підтримку і різке засудження церкви, аж до наміру Папи мали намір знищити розпис, який все-таки побоялися здійснити і замінили наказом “одягнути” оголені фігури (декілька художників домалювали драпіровки, які вже в наш час, в ході реставрації, прибрані).


Рафаель Санті
Два століття «Сікстинська мадонна» Рафаеля прикрашала церкву заштатного провінційного монастиря у П’яченці. Про неї практично забули, і навіть авторство Рафаеля піддавалося сумніву, аж доки у 1712 р. її не побачив спадкоємець саксонського і польського престолів, майбутній король Август III. Юнак, якого батько відправив знайомитися з культурними пам’ятками Італії та Франції, був настільки вражений творінням Рафаеля, що поставив перед собою мету будь-що заволодіти ним. Мрія Августа III справдилася аж через сорок років, коли він, уже будучи королем, викупив у монахів картину за величезні, еквівалентні 70 кг золота, гроші. Кажуть, коли «Сікстинську Мадонну» вносили до палацу у Дрездені й проносили через головну залу, Август підхопився із трону, і, відсунувши його, щоб звільнити прохід, вигукуючи: «Дорогу великому Рафаелю!». Злі язики потім говорили, що це було найкраще, що виголосив за своє тривале правління цей, в цілому безпутний, король. 275px-ra


Джорджоне. Три віки людини
Тиціан написав безліч портретів, створюючи образи складні, суперечливі, особливо в пізніх роботах. Багато художників вчилися у Тиціана майстерності зображення світла, розлитого по всій картині. Головна особливість живопису Тиціана – багатство колориту (“Венера”, “Любов земна і Любов небесна”, “Магдалина, яка кається”). Одна з останніх картин Тиціана – “Св. Себастьян” за трагізмом співзвучна останнім роботам Мікеланджело. 3 возраста жизни


Тиціан. Магдалина, яка кається
Висновок: Що ж нове прийшло у мистецтво того часу завдяки титанам Італійського Відродження?

  • Мистецтво набуває світського характеру,

  • Хоча в картинах переважають релігійні сюжети, але в них закладається ідея величі людини,

  • Завдяки поверненю до ідеалів античності в мистецтво повертається гармонійнафізично і духовно розвинена людина, образ якої засобами живопису, скульптури проголошують митці.

В. Північне Відродження. Мистецтво Німеччини та Нідерландів.

Опрацювання цього блоку відбувається через рольову гру «Аукціон».

Для виконання випереджального завдання клас був поділений на три частини: «експерти» (описують картину), «колекціонери» (готують інформацію про автора картини), «покупці» (читають матеріал підручника з цього питання). Вчитель – «розпорядник аукціону».

На «продаж» виставлено «колекцію» творінь митців Північного Відродження:427px-duerer01



  • Альбрехт Дюрер (1471-1528) – «Автопортрет»



  • Ганс Гольбейн Молодший (1465-1524) «Посли»



  • Ієронім Босх (1450—1516) «Віз сіна»





  • Пітер Брейгель (1525-1569) «Нідерландські прислів’я»



  1. «Розпорядник» аукціону показує на карті географію представлених картин.

  2. «Колекціонери» знайомлять присутніх з автором картини за планом:

  • Країна. Роки життя.

  • Сфера діяльності.

  • Жанри живопису, в яких працював.

  • Створені картини.

  • Особливості творчої манери.

  1. «Експерти» дають «оцінку» картини (за алгоритмом).

  2. «Покупці» узагальнюють матеріал в таблицю «Північне Відродження»:




Альбрехт Дюрер

Ганс Гольбейн Молодший

Ієронім Босх

Пітер Брейгель

Країна













Роки життя













Сфера діяльності













Жанри живопису













Твори













Особливості творчості













«Продаж» колекції: отримує колекцію той, хто назве останнім спільні чи відмінні риси розвитку мистецтва під час порівняльної характеристики Італійського та Північного Відродження.

5.Порівняльна характеристика Італійського та Північного Відродження (вироблення алгоритму для порівняння, відповіді приймаються усні, а в письмовій формі – занотувати вдома)



ІІІ. Підсумок уроку

«Чиста дошка»: звертаючись до цілей уроку, вчитель ставить дітям запитання, якщо відповідь дана учнями, ціль стирається.

  • Назвіть імена відомих діячів епохи Високого Відродження.

  • Кому належить скульптура Давида? Картина «Дама з горностаєм»? триптих «Сад земних насолод»? «Поклоніння волхвам»?

  • Які міста Італії були найбільшими культурними центрами того часу?

  • Чим відрізняютьбся мистецькі надбання художників Північного відродження?

  • Які характерні ознаки мистецтва Високого Відродження можна відзначити?

  • Які явища у мистецтві того часу свідчать про його високий розвиток?

Відповідь на проблемне запитання уроку: Чому шедеври митців Відродження можна назвати носіями ідей своєї епохи?

Які ідеї митців Відродження залишаються актуальними і в наш час?



Самооцінювання учнів. Мішень»

На листочках малюють мішень ставлять оцінки та здають вчителю на узагальнення.



ІV. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника. Скласти порівняльну таблицю «Італійське та Північне Відродження».



Використана література:

Бахматюк Я.Д. Мистецтво Високого Відродження в Італії //Історія та правознавство. – 2005 -2006.- №31, №2-3.

Власов В. Пам'ятки архітектури та образотворчого мистецтва України від середньовіччя до новітньої доби: змістовий та методичний аспекти // Бібліотека журналу «Історія і суспільствознавство в школах України: теорія та методика навчання». – 2013. – №2.

Гісем О.В. Всесвітня історія. 8 клас: Розробки уроків/ О.В.Гісем, О.О.Мартинюк. – Харків: «Ранок, 2008.

Д’ячков С.В., Литовченко С.Д. Всесвітня історія: Новий час. Підручник для 8 класу. – Харків: «Ранок-нт», 2008.

Охредько О.Е. Всесвітня історія у визначеннях, таблицях і схемах. 8-9 кл. – Харків: «Ранок», 2009.

Подаляк Н.Г. Всесвітня історія: Новий час. Підручник для 8 класу. – К.: «Генеза», 2008.


Додаток 1

Алгоритм характеристики

пам’ятки образотворчого мистецтва

(за Власовим В.)



  1. Коли, де, ким, за яких обставин було створено пам’ятку.

  2. Хто або що зображено (на передньому плані, у центрі, на задньому плані, як облаштовано простір, у якому зображено людей - інтер’єр, пейзаж…)

  3. Які почуття та ідеї вклав автор у свій твір.

  4. Які особливості того історичного періоду, коли з’явилася пам’ятка.

  5. Як склалася доля пам’ятки (чи збереглася неушкодженою, чи реставрована, чи цілком відновлена).

  6. Яку роль відігравала в історії (яке її призначення), як охороняється сьогодні і де зберігається зараз.

  7. Як у пам’ятці втілено певні історичні тенденції, суспільні явища та процеси, мистецьку свідомість та естетичні смаки певної історичної епохи.

  8. У чому мистецька та історична цінність пам’ятки, що вразило в ній найбільше.

Додаток 2

Мистецтво Італійського Відродження

Малярство

Архітектура

Скульптура

Мікеланджело

Буонаротті

(1475-1564)

Рафаель

Санті


(1483-1520)

Леонардо да Вінчі

(1452-1519)

Донато Браманте

(1444-1514)

Тиціан Вечелліо

1477-1576

Джорджоне

1477-1510

Церква Темп’єтто

Собор Святого Петра в Римі

Розпис Сикстинської капели

«Давид»

«Вознесіння Марії»



«Магдалина, яка кається»

«Юдіф»


«Дама з горностаєм»

«Таємна вечеря»

«Мона Ліза»

«П’єтта»


«Дама в покривалі»

«Сикстинська мадонна»



«Афінська школа»

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал