Тема міжнародні переговори як засіб дипломатії



Скачати 126.44 Kb.
Pdf просмотр
Дата конвертації11.01.2017
Розмір126.44 Kb.

ТЕМА 2. МІЖНАРОДНІ ПЕРЕГОВОРИ
ЯК ЗАСІБ ДИПЛОМАТІЇ
Дисципліна «Дипломатичний протокол
та етикет»
Викладач: доц. Шайда О.Є.




Львів-2014

Львівська комерційна академія

Кафедра міжнародних економічних відносин

План

1. Значення переговорів на сучасному
етапі розвитку міжнародних відносин

2. Види міжнародних переговорів та
їхні функції

3. Теоретична підготовка до
проведення переговорів

4. Етапи міжнародних переговорів

1. Значення переговорів на сучасному етапі
розвитку міжнародних відносин
Дипломатичні переговори
– це офіційне обговорення представниками держав політичних, економічних та інших питань двосторонніх та багатосторонніх відносин.
Їх метою
є узгодження зовнішньополітичної стратегії, тактики і відповідних дипломатичних акцій, обмін думками, взаємний обмін інформацією, підготовка до підписання договорів, врегулювання спірних питань і т.д.


Історично дипломатичні переговори виникли як
основний спосіб мирного розв’язання суперечок і
конфліктів між державами.

Переговори як форма офіційного спілкування
між керівниками держав і урядів, спеціальними
представниками
відомі
з
глибокої
давнини
(племена,
Стародавній
Єгипет,
Греція,
Рим;
договори Київської Русі з Візантією і т.д.). В ті часи
головною темою переговорів були питання війни і
миру.

На сучасному етапі міжнародні переговори є
головним механізмом врегулювання конфліктних
відносин, здійснення співробітництва та вирішення
міжнародних проблем. Тобто вони є основною
формою взаємодії держав на міжнародній арені.

Тенденція до зростання ролі переговорів
особливо яскраво виявилася у другій половині 20
ст., характерною рисою якого є періоди “потеплінь”
і “похолодання” в міждержавних відносинах.

У переговорному процесі 20-21 ст. можна
виділити такі піки активності:

1945 р. – створення ООН. Також в період з середини 50-х до початку 60-х рр. було проведено серію переговорів на вищому рівні. Досягнуті на них домовленості сприяли повному або частковому вирішенню багатьох міжнародних проблем;

перша половина 70-х рр. – роки розрядки в
“холодній війні”;

кінець 80-х рр. – перебудова в СРСР, яка зупинила конфронтацію між двома політичними блоками і активізувала переговорний процес;

початок 90-х рр. – інтеграційні процеси в рамках
ЄС;

початок 21 ст. – активізація економічної дипломатії.

Причини зростання значення переговорів у
міжнародному житті у сучасних міжнародних
відносинах:

скорочення військово-силових методів вирішення проблем, оскільки накопичений ядерний потенціал може знищити людську цивілізацію;

загострення глобальних проблем, які потребують спільного вирішення;

інтеграційні та дезінтеграційні процеси, які призвели до зростання ролі переговорної дипломатії;

загострення міжнаціональних та міжконфесійних конфліктів у поліетнічних країнах, які намагаються вирішити за допомогою посередництва.

2. Види міжнародних переговорів та їхні
функції
Основними критеріями для типологізації міжнародних переговорів є наступні:

Рівень представництва.

Обговорювані проблеми.

Число учасників.

Форма переговорів.

Ступінь регулярності.

1.За рівнем представництва виділяють:
1) політичні переговори – для них характерні такі особливості:
- проводяться на вищому і високому рівні;
- їхні учасники в силу становища, яке вони займають, мають право самостійно приймати рішення, які не суперечать національним
інтересам країни.

21 листопада 2013 року
Під головуванням Президентів України та
Австрії проходять переговори делегацій

Янукович у Пекіні провів переговори з головою КНР Сі Цзіньпінем, лідери підписали ряд документів
Державний візит Президента України до Китаю
(3-6.12.2013)

Зустріч високого рівня країн-учасниць Будапештського
меморандуму у Парижі
5 березня 2014 року у м.Париж на запрошення американської сторони в.о.Міністра закордонних справ
України А.Дещиця взяв участі у зустрічі високого рівня країн-учасниць Будапештського меморандуму разом із
Державним секретарем США Джоном Керрі та Державним секретарем Великої Британії у закордонних справах і справах Співдружності Вільямом Хейгом.
Метою зустрічі було обговорення нагального питання стосовно Будапештського меморандуму – договору, підписаного Урядами Сполучених Штатів Америки,
Великої Британії та Росії 1994 року. Сполучені Штати надсилали запрошення Російській Федерації на цю зустріч, яка, на жаль, відмовилася від участі.

07.10.2014
Президент України Петро Порошенко прийняв сера Кіма
Даррока, Радника з питань національної безпеки Прем'єр- міністра Великої Британії, який перебуває в Україні.
Сторони обговорили подальші спільні українсько-британські кроки задля мирного врегулювання на Донбасі, а також стан виконання домовленостей між Президентом України та
Прем'єр-міністром Великої Британії, яких було досягнуто під час саміту НАТО в Ньюпорті.

2) дипломатичні переговори – проводяться на рівні представників і спеціальних експертів держав- учасниць. Вони діють в рамках більш чи менш жорстких інструкцій і не завжди мають право самостійно приймати остаточне рішення. Але успіх таких переговорів великою мірою залежить від
ініціативи, вміння та дипломатичної майстерності учасників.
6 березня 2014 року відбулась зустріч Посла
України в Мексиці Р.М.Спіріна з Генеральним координатором міжнародних зв’язків Генеральної прокуратури Мексики Улісес Гомесом Ноласко. Під час заходу
Р.М.Спірін поінформував співрозмовника щодо розвитку конфліктної ситуації в Україні за присутності збройних сил
Росії.
Крім того, було обговорено низку питань стосовно безпекової ситуації в Мексиці в цілому, а також щодо безпеки громадян України, які проживають або тимчасово перебувають в Мексиці.

Зустріч Посла України Руслана Спіріна з Президентом Мексики
Енріке Пеня Нієтою

25.11.2013
В
рамках
XX
Конгресу
Мексиканської
підприємницької
ради з
питань зовнішньої
торгівлі,
інвестицій та технологій
(СОМСЕ)
у м
Керетаро
(штат
Керетаро)
відбулась зустріч
Посла
України з
Президентом
Мексики,
під час якої
обговорювались питання потенціалу та пошуку нових шляхів розвитку відносин між
Україною та
Мексикою,
зокрема в
аерокосмічній сфері
Крім того,
Посолом
України проведені
окремі
зустрічі
з
Міністром закордонних справ,
Міністром економіки,
Міністром енергетики,
Міністром туризму
Мексики,
Президентом
СОМСЕ,
Генеральним директором
Державної
агенції
зі
сприяння експорту та
інвестиціям
«PROMEXICO»,
Губернатором штату
Керетеро та
Мером м
Керетеро стосовно розвитку українсько
- мексиканської
співпраці
у торговельно
- економічній,
енергетичній та туристичній сферах,
а також налагодження двосторонніх відносин на регіональному рівні

2. Відповідно до
специфіки обговорюваної проблеми
виділяють переговори з економічних, військово-політичних, екологічних, гуманітарних та інших питань.
2012-11-27
В Катарі стартувала міжнародна конференція ООН по зміні клімату

2010-02-10 у
Копенгагені відбувся саміт з питань спільної діяльності світового співтовариства у кліматичній сфері за участі представників 193 країн

24.11.2013 Іран домовився з міжнародною спільнотою, переговори в
Женеві завершено
На міжнародних переговорах у Женеві досягнуто домовленість щодо ядерної програми Ірану. Як повідомила верховний представник ЄС
Катрін Аштон, і Тегеран, і Захід домовилися про обопільні поступки.
Іран погодився зупинити на півроку експерименти в рамках своєї ядерної програми, побоювання щодо якої неодноразово висловлював Захід, – в обмін на послаблення санкцій.

3. За
кількістю
учасників
:

двосторонні;

багатосторонні.
Рада Безпеки ООН провела
екстрене засідання по Україні
(березень 2014)
05 березня 2014 р.

Під час перебування з робочим
візитом у Парижі в.о. Міністра
закордонних справ України
Андрій Дещиця зустрівся із
Міністром закордонних справ
Франції Лораном Фабіусом.
Основною темою зустрічі стало питання збереження територіальної цілісності та суверенітету України у світлі введення на територію нашої держави військових сил Російської
Федерації.

4. За
формами міжнародних переговорів
виділяють:

конгреси;

конференції;

саміти;

сесії;

наради;

зустрічі на різних рівнях і т.д.
26 лютого
2013 р. у Женеві розпочала свою роботу 75-а ювілейна
сесія
Комітету з внутрішнього транспорту
Європейської економічної комісії (ЄЕК ООН). Від України у роботі 75-ї сесії Комітету з внутрішнього транспорту ЄЕК
ООН бере участь делегація України на чолі із заступником
Міністра інфраструктури України В.В.Корнієнком та експерти Постійного представництва України в Женеві.
14 лютого 2013 Перший заступник
Міністра закордонних справ України
Руслан
Демченко провів
зустріч
зі
Спеціальним представником Президента РФ з питань міжнародного культурного співробітництва
Михаїлом Швидким. В ході зустрічі сторони обговорили актуальні питання українсько- російського культурно- гуманітарного співробітництва.

5. За ступенем регулярності:
- разові переговори, під час яких приймаються остаточні рішення, які вичерпують порядок денний;
- поновлювані переговори – працюють регулярно, мають стабільний порядок денний і передбачають можливість повернутися до раніше обговорюваних питань.

Рік
Місце/назва
Теми
Країни
1947
Женева
Тарифи
23 1949
Аннесі (Франція)
Тарифи
13 1951
Торквей (Велика
Британія)
Тарифи
38 1956
Женева
Тарифи
26 1960-1961
Женева
Раунд Ділона
Тарифи
26 1964-1967
Женева
Раунд Кенеді Тарифи й антидемпінгові заходи
62 1973-1979
Женева
Токійський раунд
Тарифи, нетарифні заходи,
“рамкові” угоди
102 1986-1994
Женева
Уруґвайський раунд
Тарифи, нетарифні заходи, правила, послуги,
інтелектуальна власність, врегулювання суперечок, текстиль, сільське господарство, створення СОТ тощо.
120
Переговори в рамках ҐАТТ

Міжнародні переговори виконують в суспільному житті наступні функції:

- Розв’язання конфліктів, спірних питань, шляхом їх обговорення та прийняття спільного рішення.

- Формування суспільної думки.

- Інформаційно-комунікативна функція.

- Координація дій на міжнародній арені.

- Відволікання уваги партнера від інших проблем.

3. Теоретична підготовка до проведення
переговорів
На стадії теоретичної підготовки до переговорів вирішують такі завдання:
1. Підготовка переговорної концепції.
2. Аналіз передбачуваних цілей та позиції партнера.
3. Визначення стратегії та тактики переговорів.
4. Підготовка виступів, доповідей, документів, проектів резолюцій.

1. Центральним моментом переговорної
концепції є визначення кінцевих цілей
переговорів.


Цілями переговорів можуть бути:

досягнення домовленості та визначення умов її реалізації;

вплив на суспільну думку;

отримання інформації про позицію та інтереси партнера;

інформування про свої інтереси;

коригування існуючих домовленостей;

пролонгація або денонсація раніше досягнутих домовленостей.
Визначення цілей переговорів вимагає глибокого вивчення предмета переговорів. До цієї роботи залучають експертів.
Визначивши свої основні цілі, учасник переговорів повинен проаналізувати можливі варіанти розв’язання проблеми, вибрати оптимальний варіант та визначити умови прийнятності даного варіанта.


2. Аналіз передбачуваних цілей і позиції
партнера.

Ця робота здійснюється на рівні експертів.
Позицію партнера можна прогнозувати на підставі вивчення виступів політичних діячів з даної проблематики, зовнішньополітичних документів, преси, наукових видань та використання дипломатичних каналів.
При цьому слід виділити:

- елементи в позиціях, що збігаються;

- неприйнятні елементи;

- пропозиції, прийняття яких слід погоджувати на вищому рівні.
Аналіз позиції партнера і власної позиції потребує експертизи з точки зору норм міжнародного права.

На підготовчому етапі потрібно вибрати такий варіант розв’язання проблеми, який забезпечив би баланс інтересів усіх учасників у допустимих межах.
Потрібно вибрати компромісний варіант з мінімальними втратами та максимальною прийнятністю для всіх учасників. Це досягається шляхом листування на дипломатичному та політичному рівнях, проведення двосторонніх та багатосторонніх зустрічей та консультацій.

3. Визначення стратегії та тактики
переговорів.

Переговорна стратегія
визначається загальним підходом до міжнародних переговорів, зовнішньополітичних цілей та загальнонаціональних інтересів держави.
Вона відображається в інструкціях учасникам переговорів.

Тактика
підпорядковується стратегії та залежить від конкретної ситуації.

4. Підготовка виступів, доповідей,
документів, проектів резолюцій.

На підготовчому етапі розробляються проекти документів: меморандумів, заяв, резолюцій, виступів делегатів. Ці документи поділяються на три категорії:

-проекти документів, які відображають позицію держави;

-проекти документів, у яких зазначаються обов’язки учасників;

-проекти резолюцій.

Протокольні правила розміщення за столом
переговорів

Зустріч Президента України з
Президентом Європейської
Комісії, 12 вересня 2014 року

26 лютого 2013 року Посол України у Франції О.М.Купчишин
провів зустріч з депутатами Національних зборів Франції –
членами Групи дружби Франція-Україна нижньої палати
французького парламенту.
Під час зустрічі обговорено результати проведеного напередодні 16-го
Саміту Україна-ЄС у Брюсселі та широкий спектр питань європейської
інтеграції України, зокрема, перспективи підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, у т.ч. у частині створення зони вільної торгівлі.
Окрім цього, здійснено обмін думками щодо шляхів активізації двосторонніх українсько-французьких відносин, особливо у торгівельно- економічній сфері, а також стосовно перспектив подальшого розвитку міжпарламентських зв’язків між нашими країнами.

4. Етапи міжнародних переговорів
1
. Початковий
(дослідницький, дискусійний, діагностичний).
Його основна мета - уточнення, усунення невизначеностей у позиціях учасників. Іноді вже на цьому етапі вносяться пропозиції, що сприяє чіткішому розумінню проблеми.
Під час деяких міжнародних переговорів на цьому етапі проводиться
загальнополітична дискусія.
Завдання цієї дискусії полягають в наступному:

учасники висловлюються з приводу питань, які не зазначені в порядку денному, щоб привернути до них увагу громадськості;

якщо коло обговорюваних питань попередньо не визначене, учасники можуть доповнити його важливими для них проблемами;

під час поновлювальних переговорів обговорюються виконання
(імплементація) досягнутих раніше домовленостей. Учасники висловлюють свої претензії і висувають аргументи.

2.
Аргументація і визначення меж майбутньої
домовленості

Основна мета цього етапу - досягнення взаєморозуміння і вироблення спільної, узгодженої позиції з ключових питань. Аргументуючи пропоновані рішення, учасники намагаються переконати один одного в доцільності прийняття саме своєї позиції. Виявивши в позиції партнера конфліктні, неприйнятні елементи, доводять це до його відома.

Однією з форм реакції на неприйнятну пропозицію
є відмова від її обговорення.

На цьому етапі під час обговорення позиції часом з’ясовується, що для різних сторін ключовими є не одні й ті ж питання. Виходом з такої ситуації є компроміс.

3. Завершальний етап. Його метою є узгодження позицій
і вироблення формули остаточної домовленості.
На цьому етапі проводяться
інтенсивні переговори з залученням експертів.
Кожна сторона вносить свої пропозиції, проекти резолюцій, статей документів і поправок до них.
Узгодження позиції проводиться у два прийоми:
- вироблення загальної формули (визначення меж майбутніх домовленостей);
- опрацювання деталей (редагування тексту стосовно меж майбутніх домовленостей).
На завершальному етапі редагуються і приймаються тексти документів.
Названі етапи не завжди відбуваються в строгій
послідовності.

Загальноприйняті норми проведення переговорів


Всі учасники офіційних переговорів повинні мати офіційні повноваження своїх урядів або інших керівних органів, що направили їх на переговори. Не потребують спеціальних повноважень лише три особи країни: глава держави, уряду і міністри закордонних справ.

Результати міжнародних переговорів фіксуються у загальноприйнятих в міжнародній практиці документах: договорах, угодах, протоколах, деклараціях, заявах. Для
інформування громадськості після переговорів публікується комюніке або повідомлення для засобів масової інформації.

Згідно зі ст. 102 Статуту ООН, учасники переговорів повинні надати для реєстрації і публікації до Секретаріату ООН міжнародні договори та угоди, підписані в результаті переговорів. В разі невиконання цієї процедури сторони не зможуть посилатися на них в органах ООН, де-факто ці документи не матимуть міжнародного визнання.
На переговорах глави делегації обговорюють найважливіші питання, а решту роботи здійснюють експерти. Вони ж готують проекти заключних документів, які остаточно погоджують глави делегацій.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал