Тема. М. Твен «Пригоди Тома Сойєра». Сонячний, радісно-бешкетливий світ дитинства в повісті. Мета



Скачати 98.11 Kb.
Дата конвертації27.04.2017
Розмір98.11 Kb.
Манян Людмила Вікторівна,

учитель української мови, літератури,

зарубіжної літератури

Путивльської загальноосвітньої школи

I - III ступенів № 1

ім. Радіка Руднєва

Путивльської районної ради

Сумської області


Тема. М. Твен «Пригоди Тома Сойєра». Сонячний, радісно-бешкетливий світ дитинства в повісті.

Мета: допомогти зрозуміти морально-етичні цінності дитинства, проаналізувати художні особливості повісті; розвивати навички роботи з підручником, з художнім текстом, уміння виразно читати, переказувати, виділяти головне, складати власне судження; виховувати допитливість, любов до книги, кращі моральні якості; прагнення жити за законами правди, справедливості, гуманізму.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фрагменти кінофільму, мультимедійна презентація, картки.

Методи та прийоми: розповідь, евристична бесіда, робота з підручником, виконання практичних завдань, випереджувальні завдання, робота в парах.


Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми та завдань уроку

Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра». Сонячний, радісно-бешкетливий світ дитинства в повісті.

Робота в зошитах. (Запис дати та теми уроку)

(Слайд 2. Очікуванні результати)

На цьому уроці ви зможете :


  • повторити терміни: «повість»; “сюжет”;

  • навчитися аналізувати вчинки і характер героїв;

  • вдосконалити навички виразного читання;

  • зробити висновки про морально-етичні цінності дітей.


II.Робота з епіграфом

Епіграф


Природа бажає, щоб діти були дітьми, перш ніж бути дорослими.

У дітей своя власна манера бачити, думати та відчувати.

Жан – Жак Руссо

Висновок


Протягом уроку ми будемо досліджувати, що ж є неоціненним скарбом у дитинстві й що треба зробити, щоб не загубити його в дорослому житті.

IІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Мабуть, не помилюся, коли скажу, що для дітей писати важче, ніж для дорослих. Чому? Тому, що вони більш вимогливі, чистіші душею, відчувають найменшу фальш. Для них слід розповідати веселі й правдиві історії, захоплюючі й ненав’язливо повчальні, оскільки дітлахи страшенно не люблять нотацій.



IV.Актуалізація вивченого матеріалу.

  1. Розумова розминка.

  • Довести,що більшість , про які йдеться в “Пригодах Тома Сойєра”, узято з реального життя письменника.

Схожість повісті з біографією Марка Твена

  • Неподалік від Ганнібала справді існував безлюдний острів, куди Марк Твен разом із своїми друзями тікали від «цивілізації» дорослих.

  • Теж любили ховатися у печерах: заблукали в печерах

  • ( 3 дні), ледве не загинули.

  • Марк Твен у житті був великим шибеником і разом із своїми друзями мріяв про те, щоб повторити подвиг Робінзона Крузо.

  • Містечко Сан – Пітербург дуже схоже на Ганнібал, що знаходиться недалеко від селища Флорида, у якому народився письменник.

  • Під іменем тітки Поллі Марк Твен зобразив свою матір, Беккі – одна із шкільних подруг.

  • Теж були друзі Том Сойєр і Том Бланкеншип.

  1. Словникова робота (слайд №3).


 Повість – епічний прозовий твір, який визначається однолінійним сюжетом. Найчастіше це історія одного людського життя, розказана від імені самого автора чи якогось героя.

 Основна  тема твору:

 - зображення дитинства, її радощів, переживань, внутрішнього світу. 

 Загальний  настрій твору:

 – Веселий, оптимістичний, адже дитинство – це світла, щаслива, найкраща пора в житті людини.



(слайд №4).


3.Робота в парах

-У вас на партах конверти, в яких надруковані події розділу розмістіть їх у хронологічній послідовності.

1. Настала субота. Ранок видався ясний і свіжий.

2. Том з відром та довгою щіткою вийшов на вулицю

3. Із хвіртки, наспівуючи «Дівчата з Буффало», підстрибцем вибіг Джим з бляшаним відром у руці.

4. «…Джиме, я дам тобі кульку, я дам тобі свою білу мармурову кульку.»

5. У цю важку й безнадійну хвилину його раптом окрилило натхнення – не що інше, як натхнення, геніальна , блискуча думка.

6.Ось у далині з’явився Бен Роджерс. Кепкувань цього хлопця Том боявся найбільше.

7. Том зневажливо глянув на хлопця і сказав: «Що ти називаєш роботою?»…

8. «…Я вважаю, що навряд чи знайдеться хтось один на тисячу, навіть на дві тисячі хлопців, хто може це зробити як слід».

9. Том віддав щітку, на його обличчі виписувалась нехіть, зате в серці буяла радість»

10. Отже, жити на світі не так уже й погано. Сам того не відаючи, Том відкрив великий закон, який керує вчинками людей, а саме: коли хлопчикові, або дорослому забагнеться чогось, треба, щоб цього нелегко було досягти.


4.Гра «Так» - «Ні».

1. Семюел Ленгхорн Клеменс – це справжнє ім’я Марка Твена.

2. Марк Твен – це англійський письменник.

3. Марк Твен народився у місті Сент-Пітерсберг.

4. Лоцман – це провідник морських або річкових суден.

5. Твір «Пригоди Тома Сойєра» має автобіографічний характер.

6. Події твору «Пригоди Тома Сойєра» відбуваються у середині ХІХ століття.

7. Твір «Пригоди Тома Сойєра» – це повість за жанром.

8. У творі «Пригоди Тома Сойєра» протиставлені світ дітей і світ дорослих.

9. Тітка Поллі не любила Тома Сойєра.

10. Беккі Тетчер не сподобалася Тому з першого погляду.

11. У школі, де навчався Том Сойєр, не застосовували фізичні покарання.

12. Гек жив заможно, мав двоповерховий будинок.
Перевірте себе

1. +


2. –

3. –


4. +

5. +


6. +

7. +


8. +

9. –


10. –

11. –


12. –
V. Вивчення нового матеріалу.

1. Аналіз відеофрагменту.



2.Робота з ілюстраціями «Пригоди Тома Сойєра».

 



3. Фронтальне опитування.

Розділ1 

  • Назвіть головних героїв твору.

  • Що вам стало відомо про Тома?

  • Яке завдання дала тітка Поллі Тому?

  • Що запропонував Том Джиму?  Зачитайте їх діалог.

  • Кого зображав Бен Роджерс?

  • Чи справді Том не хотів віддавати щітку Бену? Для чого він хитрував?

Учитель: Так, Том відкрив один із театральних секретів: уміння тримати паузу – це переконує краще всяких слів! Показав себе не тільки вмілим оратором, але й режисером, Буденну і не дуже приємну ситуацію перетворив у захоплюючий спектакль.

Розділ 9.

-Як ви думаєте, чому жителі містечка, підозрюючи індіанця Джо в поганих вчинках, мовчали?

-Чому Том і Гек спочатку мовчали?

-Як хлопці сприйняли свідчення індіанця Джо на суді?

-Чому хлопці ходили до ув’язненого Портера? Як це їх характеризує?

-Як хлопці допомогли слідству?



Висновок: Том і Гек виявилися сміливішими, ніж дорослі мешканці містечка. Це був перший серйозний вчинок героїв.
Розділ 23

  • Як ви думаєте, чому жителі містечка, підозрюючи індіанця Джо в поганих вчинках, мовчали?

  • Чому Том і Гек спочатку мовчали?

  • Чому хлопці ходили до ув’язненого Портера? Як це їх характеризує?

  • Як хлопці сприйняли свідчення індіанця Джо на суді?

  • Як хлопці допомогли слідству?

ВИСНОВОК

Том і Гек виявилися сміливішими, ніж дорослі мешканці містечка. Це був перший серйозний вчинок героїв.

4.Пояснити фразеологізми.

  • Відпустити язика з припони.

  • Забігти світ за очі.

  • Усі очі прикипіли.

  • Затамувати подих.

  • Ловити кожне слово.

  • Жижки дрижать.

  • Лізти чортові в зуби.


5. Асоціативна квіточка «ТОМ»


 

6.Асоціативна квіточка «ГЕК»






7. Доповнити ланцюжок «Морально-етичні цінності дітей».

  • 1. Чесність.

  • 2. Порядність.

  • 3. Доброта.

  • 4. Благородство.


8.  Порівняльна характеристика Тома та Гека.

Слово вчителя.

 Том Сойєр і Гек Фінн — літературні герої, їм поставлений пам’ятник у рідному містечку Марка Твена Ганнібал. Це свідчить про те, що читачам багатьох поколінь полюбилися ці персонажі, що книга дала багатьом дітям і навіть дорослим безцінні моральні уроки.
 Характеристика образу Тома 

 Том Сойєр — звичайна дитина — бешкетлива, неслухняна, лінькувата, але водночас винахідлива (зумів важку роботу перетворити на розвагу й «прибуткову» справу), життєрадісна, чутлива до краси. Він постійно вигадує якісь витівки, завдаючи дорослим чимало клопоту, але ніколи не робить це зі злими намірами. Його багата уява, енергія, бажання прикрасити буденність у місті штовхають героя на пошуки пригод. Переважає в характері героя позитивне; це — жива, реальна людина з гарними рисами характеру та недоліками.



 Характеристика образу Гека

Гек Фін - син П'яниці. Він одягнений в обноски зі старших дітей. На голові в нього стриміла руїна здоровенного капелюха, куртка, коли він її напинав, сягала мало не до п'ят, штани трималися на одній лямці. Був він сам собі господарем і робив усе, що йому заманеться. За сухої днини ночував на чужих ганках, а коли дощило - у порожній бочці. Йому не треба було ходити до школи, церкви, не треба було нікого слухати; він міг ловити рибу чи купатися, коли завгодно й де завгодно, ніхто йому не забороняв битися, гуляти до ночі, ходити босоніж, ніхто не примушував умиватися, переодягатися в чисте, а ще він був неперевершений майстер лайки. Всі хлопці містечка вважали, що Гек має усе, що робить життя прекрасним. 

Діти обожнюють його за його вільний спосіб життя, а дорослі ставляться вороже, бояться, щоб їхні діти не навчилися нічого поганого.

VI. Підсумок уроку.

 Висновок:

-       Які цінності сповідували Том Сойєр та Гек Фін? 

(Благородство, прагнення допомогти людям, рішучість у діях, чесність) 

-       Які риси вдачі героїв розкриваються в ході повісті? (Сміливість, благородство, відсутність жадібності). 

-       Як на вашу думку, чи завжди герої цієї повісті чинили вірно? 

(Іноді бешкетували, але в критичних ситуаціях приймали правильні рішення)

-Чи можна назвати Тома та Гека справжніми друзями?

-       Від чого або від кого залежить правильність чи помилковість вчинків? (Від самої людини, від тих принципів, які сповідує). 

Слово вчителя.

Отже,  Том и Гек - добрі, щирі, люблять пригоди, відважні, сповнені життєвої енергії, бешкетники і справжні друзі. 



VII.Рефлексія 

VIII. Домашнє завдання.

  • Усно відповісти на запитання ( с.190)

Творче завдання

Напишіть лист письменникові Марку Твену. Подумайте, що б ви розповіли йому про життя сучасних дітей( 10 – 15 речень).


ДОДАТОК
Картка самооцінювання

Прізвище, ім'я учня __________________________________ Дата _________




Критерії

Бали

1.

«Розумова розминка» - 1 приклад – 1 бал




2.

«Словничок» 1 визнач. – 1 бал




3.

Робота в парах




4.

«Так» чи «ні»? 3 відповіді – 1 бал




5.

Аналіз відеофрагмента




6.

Робота з ілюстраціями




7.

Усні відповіді на запитання 1 відповідь – 1 бал




8.

Фразеологізми




9.

«Асоціативна квіточка»




10.

Письмова відповідь «Морально-етичні цінності дітей»




11.







12.










Загальна кількість балів








Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал