Тема: Л. Костенко. «Чайка на крижині», «крила». Утвердження ідеї про те, що духовне багатство – найбільший скарб у житті



Дата конвертації05.12.2016
Розмір187 Kb.
Тема: Л. КОСТЕНКО. «ЧАЙКА НА КРИЖИНІ», «КРИЛА».

Утвердження ідеї про те, що духовне багатство – найбільший скарб у житті.

Мета: поглибити знання школярів про життя і творчість Л. Костенко, допомогти усвідомити ідейно-художню значимість, неповторність її поезій; дослідити різницю між матеріальним і духовним, розкрити духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально, звертаючи увагу на духовне багатство як найбільший скарб у її житті; розвивати вміння виразно читати поетичні твори, грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження, робити висновки, логічно мислити, співставляти, узагальнювати; формувати світогляд, кругозір школярів; виховувати почуття поваги, пошани до людини, її творчих та індивідуальних здібностей, прищеплювати любов до мистецтва слова, високі моральні якості учням, прагнення духовно збагачуватися.

Обладнання: портрет письменниці, виставка її творів, ілюстрації до них, малюнок чи фото чайки, тестові завдання, презентація.

Теорія літератури: лірика, ліричний твір, алегорія, ліричний герой,диптих, художні засоби.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент

Сьогоднішній наш урок буде присвячений творчості Ліни Костенко. Ми познайомимося з її віршами «Чайка на крижині» та «Крила», послухаємо пісню на слова Ліни Костенко, розширимо наші знання з теорії літератури.



ІІ. Оголошення теми, мети уроку

Мотивація навчальної діяльності

Мета нашого уроку звучить так:

  • дізнатися більше про письменницю;

  • спробувати зануритися у світ її образів та думок;

  • з'ясувати основні проблеми, які піднімає письменниця;

  • навчитися висловлювати свою думку й аргументувати її;

  • вчитися любити й берегти природу,

Також ми з вами спробуємо з'ясувати, чого прагне людська душа, визначимо, у чому ж полягає вищий ідеал як необхідна складова частини людського життя. Саме тому епіграфом нашого уроку став уривок з вірша В. Симоненка «Ти знаєш, що ти людина?». Зачитує рядки вірша.

Ти знаєш, що ти людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.



ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

  1. Вступне слово вчителя

Ліна Костенко — одна з найвідоміших сучасних українських поетів. її талант занурюватися у глибини людської душі є визначальною духовного багатства поетеси, умінням віддавати себе без останку «вищому ідеалу», яким для неї стала поезія.

Учитель. «Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі»…

Ці слова Ліни Василівни Костенко, людини, яка в найтяжчих умовах не пішла на компроміс із совістю, не продала свого таланту, ніколи не кривила душею й завжди залишалася стійкою у своїх переконаннях.

Хто ж вона, Ліна Костенко, і чому її ім'я відоме далеко за межами України, ми й спробуємо з'ясувати на сьогоднішньому уроці.

Назви збірок письменниці, роки їх видання, найвизначніші нагороди:

1957 р. — перша збірка «Проміння землі».

1958 р. — збірка «Вітрила».

1961 р. — збірка «Мандрівка серця».

1977 р. — збірка «Над берегами вічної ріки».

1979 р. — роман у віршах «Маруся Чурай».

1980 р. — збірка «Неповторність».

1985 р. — Державна премія України ім. Т. Г. Шевченка.

1994 р. — премія Франческо Петрарки.

1998 р. — медаль Святого Володимира.

2000 р. — стала першим лауреатом Міжнародної літературно-мистецької премії ім. Олени Теліги.


  1. Розповідь про життя і творчість Л. Костенко

Учениця.

Я в людей не проситиму сили,

Я нічого в житті не просила,

Як не просять гранітні схили,

Щоб у спеку дощі їх зросили.

Я в людей попрошу тільки віри,

В кожне слово, почуте від мене,

В кожний погляд очей моїх сірих...



Учень. Л. Костенко не любить розповідати про себе. На запитання, що стосуються її біографії, говорить: «Із моїх творів можете дізнатися про мене все, що вас цікавить».

Учень. Світ Л. Костенко... І чари, і музика, і біль — уся ота небуденність, отой захват од любові та щедрості душі.

Учень. Напровесні, коли на Київщині ще лежать сніги, але вже повіває весною, 19 березня 1930 р., у невеличкому містечку Ржищеві народилася Ліна Костенко.

Учень. Батько поетеси — педагог від Бога, який при потребі міг на найвищому рівні викладати чи не всі предмети в школі, знав 12 мов.

Інсценізація.

(Виходять «Ліна» з «батьком».)

«Ліна». Як тут завжди красиво, таточку! А правда, що кожне місто має свою історію?

«Батько». Так, дочко.

«Ліна». Розкажи, таточку, адже ти так багато знаєш!

«Батько». Своєрідний дух витає над цими високими берегами Дніпра. Наш славний Ржищів є свідком багатовікової боротьби українського народу за волю. Він пам'ятає долю народних повстань під проводом Павлюка та Остряниці.

Учень. Про це та про багато чого іншого розповідав малій Ліні батько. А мати...

Учень.
Вона була красуня з Катеринівки,

Було у неї п'ятеро вже нас.

Купляла нам гостинчика за гривеник.

Топила піч і поралась гаразд...

1936 р. родина переїхала до Києва, де Ліна закінчила школу на Куренівці і ще школяркою почала відвідувати літературну студію при журналі «Дніпро», який редагував Андрій Малишко. Ці скупі дані біографічної довідки стануть хвилюючими поетичними мотивами, коли авторка згодом розповість у віршах і про біженські дороги воєнних років, і про «балетну школу» замінованого поля, по якому доводилося ходити, і про перший — написаний в окопі – вірш.
Мій перший вірш написаний в окопі…

...Той перший віршик, притулившись скраю.

Щоб присвітила поночі війна!

Який він був, я вже не пам'ятаю.

Снаряд упав – осипалась стіна…
1946 р. були опубліковані перші вірші Ліни. Дівчина вступила до Київського педагогічного інституту ім. М. Горького, але залишила його і поїхала навчатися в Московський літературний інститут ім. М. Горького, який закінчила 1956 р.

Учень. А вже наступного року вийшла перша книжка її поезій «Проміння землі». Друга збірка «Вітрила» була опублікована у 1958 р., згодом, 1961 року побачила світ збірка «Мандрівки серця». 1962 р. ідеологічна цензура знищила весь наклад збірки «Зоряний інтеграл». Потім поетичному слову Ліни Костенко було оголошено заборону, її твори не друкувалися до 1977 р. Навіть саме ім'я авторки зникло зі сторінок періодики. Поетеса писала «в шухляду». Саме тоді були написані й «Берестечко», і «Маруся Чурай», і вірші, що склали збірки «Над берегами вічної ріки» та «Неповторність». У 1963 р. разом із А. Добровольським Ліна Костенко створила сценарій фільму «Перевірте свої годинники».

Учень. 1965 р., коли почались арешти української інтелігенції, Ліна і Костенко підписувала листи протесту. 1968 року Радянський Союз увів свої війська в Чехословаччину, і ця молода жінка була єдиною з-поміж письменників, хто насмілився висловитися проти збройного вторгнення на чужу територію.

Учень. З 1977 р. до наших днів поетеса активно працює. На сьогодні відомі такі збірки Ліни Костенко: «Над берегами вічної ріки», «Неповторність», «Сад нетанучих скульптур», «Вибране». За роман у віршах «Маруся Чурай» та збірку «Неповторність» поетеса отримала Державну премію України імені Т. Г. Шевченка. За книжку «Інкрустації», видану італійською мовою, Ліні Костенко 1994 р. присуджено премію Франческа Петрарки, якою Консорціум венеціанських видавців відзначте твори видатних письменників сучасності.

Учень. 1998 р. у Торонто Світовий конгрес українців нагородив Ліну Костенко найвищою своєю відзнакою — медаллю Святого Володимира. 1999 р. Ліна Костенко стала першим лауреатом Міжнародної літературно-мистецької премії імені Олени Теліги за історичний роман у віршах «Берестечко». Зараз поетеса живе та працює в Києві.

Учитель. Отже, спробуємо сьогодні розкрити кращі риси цієї незвичайної жінки та оцінити силу й чарівність поезій письменниці, використовуючи метод «Доміно».


  1. Метод «Складання доміно»

Ліна Костенко – талановита – безкомпромісна – самобутня – щира – чесна – людина – принципова.

  1. Розповідь вчителя про історію написання.

Поема «Чайка на крижині» складається з п'яти частин: «Надбережжя», «Крига на Одрі», «Крила», «Грунт», «Усміх», кожна з яких має свій зміст, закінчену думки, але в той же час пов'зані з перебуванням Л. Костенко у Польщі,

зокрема, у морському порту Щеціна, спостерігає за красою Одри, кораблями біля причалів. Наступала весна, скресала крига. На одній з крижин вона побачила чайку. Це підштовхнуло її до роздумів про смисл життя людини. Людина має крила, але як птах не літає, бо людські крила зроблені « не з пуху, а з правди, чесності, довір'я, вірності у коханні, з вічного поривання, з щирості до роботи, з щедрості та турботи, з пісні, з надії, з поезії, з мрії». Героїня твору любить Польщу за її легенди, мову, звичаї, дружбу, щирість, але для неї рідний край — наймиліший. Одного разу вона побачила корабель з прапором рідного краю, який збентежив її душу і серце. І лірична героїня остаточно зрозуміла, що, де б ти не був, але батьківська земля, рідний край для кожної людини є наймилішим.

Саме в цей час вирішувалось наболіле для авторки: переїжджати до Польщі, на Батьківщину коханого, чи залишитись на Україні? Уже народилась донечка – Оксана (тепер Оксана Пахльовська, відомий учений, перекладач, поетеса). Патріотизм, велика мужність, незламність – перемогли. Л. Костенко обирає Україну, а звідси – розлука з рідною людиною. Такі життєві круговерті народжують Музу – з’являється поезії «Поїзд у Варшаву» і поема «Чайка на крижині», де ми спостерігаємо зболені роздуми, переживання і навіть сумніви.

Демонстрація відеоролика «Поїзд у Варшаву»

Вірш, який ви зараз прослухаєте має назву «Чайка на крижині». Скажіть, які картинки постають у вас перед очима?



Діти. Весна. Льодохід. Самотній птах на кризі.

Учитель. Яке відчуття викликає ця картина?

Діти. Страх. Безнадія. Жалість.

Учитель. Давайте перевіримо, що ж насправді зображує Ліна Костенко

Учитель. Чи сподобався вам вірш?

  1. Читання поезії.

Бесіда з учнями

Учитель. Які з ваших уявлень підтвердились, а які — ні?

Діти. Картинка виникає та ж сама, а відчуття зовсім інші. Ні страху, ні безнадії немає.

Учитель. Давайте підсумуємо: то чому ж зникає відчуття безнадії й жаху?

Діти. Бо чайка має крила та може полетіти.

Учитель. Зараз ви об'єднаєтесь у групи і спробуєте підібрати асоціації до слова «крила». Думаю, вас можуть надихнути картинки, які висять у нас на дошці. У кожної групи на парті тлумачні словники. З'ясуйте лексичне значення слова «асоціація».

Діти. Асоціація — це психологічний зв'язок між окремими уявленнями, думками, почуттями, внаслідок якого одне уявлення, почуття тощо спричинює інше.

Учитель. Тепер, будь ласка, скажіть, які асоціації виникають у вас?

Перевірка (дають особисті коментарі).



1-ша група. Рух, політ, небо.

2-га група. Птах, воля, зірки.

3-тя група. Простір, повітря, вирій, безкрає небо.

4-та група. Мчати, вітер, сяйво, широкі крила г,

Бесіда

Учитель. То що ж дають крила?

Діти. Відчуття свободи, польоту.

Учитель. Як каже про це поетеса?

Діти.

Я ж маю крила.

«Нащо крилатим грунт під ногами?»

Учитель. Підбираючи до образу чайки асоціації, ви жодного разу не назвали слово «людина». Чому?

Діти. Бо людина не має крил.

Учитель. Добре. А тепер давайте прослухаємо вірш Ліни Костенко «Крила». Які в поетеси народжуються асоціації? Чи може людина бути крилатою?


  1. Прослуховування аудіозапису у виконанні Б. Ступки «Крила».

Учитель. Чи сподобався вам вірш?

Бесіда

Учитель. На думку Ліни Костенко, чи може бути людина крилатою?

Діти. Так, може.

Учитель. Зараз ви прочитаєте вірш самостійно і поміркуйте, що ж робить людину крилатою?

  1. Самостійне читання вірша

  2. Бесіда з учнями

Учитель. Давайте назвемо, які ж асоціації наводить Ліна Костенко до слова крила? Що робить людину крилатою?

Діти. Правда, чесність, довіра, вірність у коханні, вічне поривання, щирість, уміння мріяти.



Учитель. Чи згодні ви з такою думкою?

Діти. Так, звичайно.

Учитель. Чи всі люди хочуть бути крилатими? Як на вашу думку?

Діти. Мабуть, ні.

Учитель. Як би назвали таких людей, які не мають «крил» і не хочуть їх мати?

Діти. Бездуховними, примітивними.

Учитель.

  • Яке загальне враження у вас склалося від віршів Л.Костенко? Чим вони схожі на інші, чим різняться?

  • Які людські якості, на думку авторки, є найціннішими, найпотрібнішими в

житті?

  • Чим друга частина (поезія «Крила») не схожа на першу? (Протиставленням «правди пташиної» та «правди людської», прямим значенням висловлювань (не метафоричним); іншим віршовим розміром). У творах поєднано трискладові і двоскладові стопи (називають «дольником»)

  • Яка різниця між дилогією і диптихом?

(Дилогія – об’єднані однією темою 2 прозові твори одного письменника, в яких діють одні й ті ж самі герої)

  • Які ці твори? (М. Стельмах «Щедрий вечір» та «Гуси – лебеді летять»)

Учитель. Ця тема зацікавила не тільки вас. Слова вірша «Крила» були покладені на музику Юлією Голумбовською. Цю пісню я вам пропоную послухати.

Прослуховування аудіозапису пісні.

  1. Евристична бесіда

Учитель. На сьогоднішньому уроці ми поглибимо наші знання з теорії літератури. Ви відчули, що вірші «Чайка на крижині» та «Крила» тісно пов'язані між собою. А як вони пов'язані?

Учитель. Доведіть, що вірш «Крила», «Чайка на крижині» - диптих.

Діти. Диптихом спочатку називали таблички для запису, які використовували греки і римляни (дерев’яні, кістяні або металеві дощечки, сполучені одна з одною). Для записів призначалися внутрішні сторони, зовнішні ж сторони могли прикрашатися у різний спосіб. Згодом словом диптих почали називати списки імен, що поминаються під час літургії. Подібні книжки могли містити додаткові листи і тоді іменувалися триптихами або взагалі поліптихами.

  1. Самостійна робота

Учитель. Скористайтеся довідниками «Теорія літератури» і з'ясуйте сучасне значення цього терміна.

Діти. Сьогодні термін «диптих» зазвичай застосовується на позначення парних образотворчих творів (картин, гравюр, фресок), об'єднаних загальною ідеєю або сюжетом. Також цей термін вживається стосовно малих літературних форм, у першу чергу віршів.

Робота в зошитах.

Діти записують, що таке диптих.



Учитель.

Два вірші це диптих. Чим вони поєднані?



  1. Спільним ідейним задумом: людина має крила, але не завжди ними користується.

  2. Алегоричним образом крил. А що таке алегорія?

  3. Засобами мовленнєвого зв’язку: перша частина закінчується словами «Нащо крилатим грунт під ногами?», а друга розпочинається «А й справді, крилатим грунту не треба»

Алегорія - це інакомовлення; наділення тварин, птахів, рослин, предметів рисами характеру людини. Із цим визначенням ми ознайомилися в 6 класі, коли з'ясовували, які жанрові особливості має байка. Проте таке визначення алегорії вузьке. У ширшому розумінні алегорія — це спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями. У вірші Ліни Костенко «Крила» конкретним художнім образом є крила (один план художнього зображення), а прихованим реальним явищем є такі людські якості, як піднесення, натхнення, упевненість, незалежність (другий план художнього зображення). Отже, образ крил в однойменному творі Ліни Костенко алегоричний.

Учитель. Як би ви визначили ідею вірша «Крила»?

Діти. Мрії, високі поривання, кохання роблять людину духовно багатою, підносять їі на небувалі висоти, дають їй «крила». Людина повинна мати «крила».

Учитель. Подивіться, які ще ілюстрації я вам підібрала, і одним словом продовжте асоціативний ряд до слова «крила».

Діти. Душа.

Учитель. До речі у давній Греції душу зображували у вигляді метелика. Чому?

Діти. Метелик теж з крилами. До того ж він дуже легкий і надзвичайно красивий. Як душі людей з «крилами».

  1. А тепер складемо «Асоціативний кущ» до людських крил.






  1. Метод «Мікрофон»

  1. Пригадай, з чого Дедал виготовив крила для Ікра (грецька міфологія).

  2. Чи погоджуєтеся ви з думкою, що люди, як і птахи, мають крила?

  3. Чим відрізняються людські крила від пташиних? Як про це говориться у поезії?

  4. Які крила повинна мати людина?

  5. Коли говорять людині, що у неї виросли крила за плечима?

  6. Що, на вашу думку, символізує крила?

  7. Чому, на ваш погляд, Л. Костенко зазначає, що людина має крила?

  8. Чим пояснити те, що, на думку поетеси, «... крилатим і ґрунту не треба»?

  9. Які риси характеру Л. Костенко цінує в людині?

  10. А чи має крила сама поетеса? Якщо так, то які? Власну думку обґрунтуйте.

  11. Як, на вашу думку, мати крила людині — це обов'язок чи довільне бажання?

  12. Чи є у вас крила? Якщо так, то з чого вони зроблені? Свою думку прокоментуйте.

  13. Як би ви скористалися крилами, якщо мали б їх?

  14. Яку людину вважають духовно багатою

  1. Складання сенкана (складіть сенкан для слова крила).

Крила.

Дужі, міцні.

Звеличують, підносять, удосконалюють.

Усі люди мріють їх мати.

Крилатість – це багатство душ людських.


  1. «Кубування»

Застосовуючи метод кубування, визначте призначення крила як частини організму.

Крило:

  • рівновага;

  • захист від негоди;

  • подати крило – вияв дружніх стосунків;

  • засіб для здобування їжі.

За допомогою кольорів передайте, які ж вони крила? (діти малюють олівцями)

  1. «Фразеологічний калейдоскоп» ( в мові є чимало фразеологізмів зі словами крила, стор. 190 підручник). А що таке фразеологізми?

Отже, крила – це символ.

Крила — це символ духовності, багатства думки, емоційного піднесення, могутності, незалежності й впевненості. У греків крила символізували любов і перемогу. Давньогрецький філософ Платон вважав крила символом розуму. Їх зображують на взутті (як у Меркурія), що означає здатність до величезного духовного піднесення (Словник символів).

  1. Визначення художніх засобів

Визначте, які художні засоби використані поетесою в даних поетичних

Як колись лютувала, стелила рядно ожеледиць.

Метафора, персоніфікація

Крига буйно ломилась у відкриті двері протоки.

Метафора

І, нарешті, по Одрі – темній, широкій – на останній крижині самотня чайка пливе

Епітети



  • Нащо крилатим грунт під ногами?

Риторичне питання

Землі немає,

то буде небо.



Антоніми, антитеза, протиставлення

А крила має.

А крила має!



Повтор; анафора; окличне речення


IV. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Літературний диктант «Життя і творчість Л. Костенко»

  • Дата народження Л. Костенко. (19.03.1930)

  • В якому віці Ліна Костенко оселяється в Києві? (Шестирічному)

  • Через неординарний хист батько поетеси був... (Репресованим)

  • Яку студію ще школяркою відвідувала Л. Костенко? (Літературну)

  • Навчальний заклад, по закінченні якого Ліна Василівна отримала вищу освіту (Київський педагогічний університет)

  • 3 1952—1956 рр. поетеса навчалася в... (Літературному інституті в м. Москва)

  • Назва першої поетичної збірки Л. Костенко. («Проміння землі» (1957)).

  • Найвищою цінністю у художніх роздумах Ліни Василівни є... (Людина).

  • Книга, за яку Л. Костенко присуджено премію Франческа Петрарки. («Інкрустації»)

  • В якому році поетеса стала першим лауреатом Міжнародної літературно-мистецької премії ім. Олени Теліги? (2000р.)

  • Яким поетом постала Л. Костенко у перших своїх книгах? (Безкомпромісним, чесним, самобутнім)

• Твори, за які Ліна Василівна отримала Державну премію України ім. Т. Шевченка. (Роман у віршах «Маруся Чурай», збірка «Неповторність»)

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал

  1. Розгадування кросворда (конкурс «Знайка»)









1

8

























2



















3


































4





































5




























6



















7




















По вертикалі: 1. На думку Л. Костенко «...дівчата й чайки в далекому плаванні — це... (Екзотика). 2. Річка, на якій можна було побачити, як ломається лід навесні. (Одра) 3. Кораблі до причалів... (Прихилились) 4. Перша частина поеми («Надбережжя») 5. З чого зроблені крила людські? (Правди) 6. Назва портового міста. (Щецін) 7. Країна, в якій поетеса гостювала. (Польща)

По вертикалі: 1. Місце перебування самотньої чайки. (Крижина)


  1. Тестове опитування

1. Описуючи Одру, Ліна Костенко зазначила, що річка:

а) темна і широка;

б) голуба і глибока;

в) мутна і мілка?



2. Нащо крилатим під ногами:

а) крижина;

б) ґрунт;

в) деревина?



3. Людина «хоча і не літає, та крила має», тобто:

а) велике бажання злетіти;

б) крила;

в) практичні навички?



4. До якої країни прибула лірична героїня:

а) Канади;

б) Польщі;

в) Угорщини?



5. Жанрова спрямованість «Чайка на крижині»:

а) поезія в прозі;

б) поема;

в) повість?



6. Із чого, на думку поетеси, зроблені крила:

а) сміливості;

б) з пуху;

в) із чесності?



7. Той край є найкращим для поетеси, де:

а) виросли у неї крила;

б) найкращі люди;!

в) відбулося багато подій?



8. «Чайка на крижині» написана:

а) 1958 р.;

б) 1952 р.;

в) 1948 р.?



9. Диптих — це:

а) два крила;

б) два вірші, поєднані однією темою;

в) дилогія?



10. Окрилення людини виникає з:

а) грошей;

б) духовних цінностей;

в) байдужості?


V. Підсумок уроку

  1. Метод «Незакінчене речення»

  • На уроці я дізнався…

  • Я зрозумів…

  • Це потрібно мені для того…

  • Надалі я ставлю перед собою завдання…

  1. Бесіда з запитаннями

Учитель. З якими новими термінами ми ознайомилися?

Діти. Асоціація. Диптих.

Учитель. Які висновки ви зробили?

Діти. Людина повинна прагнути вищого ідеалу, намагатися бути «крилатою».

Учитель. Давайте згадаємо епіграф нашого уроку і поміркуємо, чи відповідає він ідеї диптиха Ліни Костенко «Чайка на крижині» та «Крила». Доведіть свою думку.

Діти. Відповідає. Бо і Василь Симоненко, і Ліна Костенко досліджують ті самі чинники, що роблять людину людиною.

Учитель. Чи досягли ми мети уроку?

Діти. Так.
VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів
VІІ. Домашнє завдання:

  1. Вивчити вірш (на вибір), вміти його аналізувати.

  2. Підготувати усний міні-твір на тему: «Для чого людині крила?»


Завершальне слово вчителя

Ну хто ж сказав, що люди крил не мають?

Адже вони, як птахи, теж літають.

Одні підносяться до неба в своїх снах,

Інші — у добрих, праведних ділах!

Людина та лиш на Землі крилата,

Яка на щирість і добро багата…

То нехай же ваші крила міцнішають із кожним днем, а душі, наповнюються любов’ю й величчю.





Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал