Тема. Календарно – обрядові пісні зимового циклу. Колядки та щедрівки. Мета



Скачати 106.87 Kb.
Дата конвертації05.01.2017
Розмір106.87 Kb.
Тема . Календарно – обрядові пісні зимового циклу. Колядки та щедрівки.

Мета : зосередити увагу учнів на народних обрядах колядування і щедрування та важливій ролі музики в них; закріпити знання учнів про народні обрядові пісні, зокрема колядки і щедрівки, та ознайомити з професійною музикою, створеною на їх основі - фортепіанним, циклом «Колядки і щедрівки» В.Барвінського; вчити учнів зіставляти образи творів музичного та образотворчого мистецтва; формувати вміння емоційно, виразно і творчо виконувати обрядові пісні; розвивати інтерес до народної творчості та усвідомлення її місця в сучасному музичному мистецтві; сприяти розвитку артистичних здібностей; виховувати любов і повагу до традицій українського народу та бажання зберегти й передати ці скарби наступним поколінням; виховувати естетичні смаки учнів.
Обладнання: музичний центр, синтезатор, інтерактивна дошка, портрет В. Барвінського.

Тип уроку: урок поглиблення теми.
Хід уроку

Учні входять до класу під звучання пісні «Щедрик» в обробці М.Д.Леонтовича і розсідаються на три групи, які були визначені на попередніх уроках

1 . Організаційний момент. Музичне вітання.

2. Актуалізація опорних знань.

Вчитель: Діти, над якою темою ми працюємо?( Народна музика)

-Для чого ми повинні вивчати цю тему? (Щоб краще знати історію свого народу, його звичаї, традиції, обряди).

- Які жанри українських народних пісень ви знаєте? (Коломийки, жартівливі, історичні, колискові, жниварські).



3.Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні на вас знову чекає цікава й захоплююча мандрівка до світу обрядової народної творчості. Ми продовжимо вивчати колядки та щедрівки - пісні народних зимових обрядів А ще я ознайомлю вас із професійною музикою, створеною на основі колядок і щедрівок.

  1. Мотивація навчальної діяльності

На уроці кожен із вас може здобути оцінки високого рівня. За гарні відповіді, виразне виконання на протязі уроку ви отримуватимете картки – «калачики». А знаєте, чому саме «калачики»?

Учень: Колядникам за їхні пісні давали калачі

Вчитель: Вірно! Я бажаю кожному з вас зібрати якомога більше таких калачиків.
5.Вивчення нового матеріалу

Вчитель: А чи знаєте ви, чому різдвяні пісні називають колядками? Чим вони відрізняються від щедрівок? Які композитори використовували колядки і щедрівки в своїй творчості? Ці питання досліджували вдома мої помічники і зараз вони про все вам розкажуть.

( Дослідники підходять до груп і розповідають матеріал. Регламент – 3 хвилини. Потім переходять до наступної групи, доки всі учні не ознайомляться з матеріалом.)

Доповідь дослідника № 1

Колись дуже давно, ще за дохристиянських часів, наші предки сповідували язичництво. Бога неба звали Колядою. Саме в цей час святкували свято Коляди. Уважалося, що в найдовшу ніч старе сонечко помирає, а нове народжується, і запалює цю зірочку Бог неба – Коляда. А люди, шануючи його, співали колядки – «колядували». Ця традиція збереглася і перетворилася на християнське свято. І сьогодні колядки – це пісні, у яких сповіщається про народження Ісуса Христа.

Напередодні свята люди прибирають і прикрашають свої оселі, упорядковують двір. Господиня готує Святу вечерю, що складається з дванадцяти пісних страв.

А хто знає, чому саме 12 страв і які це страви?

Учні: Тому, що 12 місяців у році, 12 апостолів мав Христос. На столі має бути все, що вродило в саду - городі. А найголовніша обрядова страва – кутя. На почесне місце, під ікони, ставили необмолочений сніп із пшеничного колосся, що зберігався ще зі жнив. Звався цей сніп Дідух, бо в ньому,як уважається в народі,перебуває дух дідів – прадідів. Цей дух живе на ниві, а коли дожинають останній сніп, то він переселяється у сніп –Дідух.

А на перший день різдвяних свят увечері починали колядувати. Молоді люди збирались у гурти, вибирали ватага — «березу» та міхоношу, запрошували музик.

Веселий гурт із «різдвяною зіркою» ходив від хати до хати. Зірку прикладали од вікна до вікна, запитуючи: «Чи можна колядувати?» Отримавши дозвіл, колядували врочисто й святково. Щасливі люди пригощали колядників різними ласощами.

Доповідь дослідника № 2

За Різдвом наставало друге свято – Новий рік. А ще він зветься святом Святого Василя. Василь приходив не сам, а з дівчинкою Маланкою. За стародавнім міфом, окрім сина, у всеєдиного Лада, вірного побратима бога Місяця, була ще донька, яку всі називали Миланкою, бо вона була така мила й чарівна.

Одного разу коли князь-Місяць був на полюванні, лютий змій викрав із срібного терема Миланку й запроторив у підземне царство. Визволив її славний богатир Безпальчик-Васильчик і з нею одружився. Ось чому після Щедрого Вечора святкують Василя. Вшановували Меланку-Миланку за якомога багатшими столами, бо то є продовження Щедрого Вечора з усіма його добрими богами і душами предків. Меланка буває парубоча і дівоча.

Парубоча «Меланка»

За «Меланку» вбирається парубок, що вміє «штуки викидати» - добре жартує. «Меланка» має свій «почот», сама не ходить! Почот неабиякий: орач з чепігами від плуга, сівач з сівнею через плечі, дід з гарапником, ведмідь, коза, журавель, циган, циганка і чорт з ріжками.

Всі - в кожухах догори вовною, лахмітті, підмальовані білою глиною, замащені сажею, з клоччя зроблені бороди, вуса, патли... Одним словом - хто як зумів!

Ватага рухається селом з жартами, вигуком, сміхом. «Циганка» пристає ворожити, «циган» - коні міняти, «ведмідь» танцює, «коза» грає на скрипці, а «журавель» - найвищий парубок у селі - вибиває в бубон.

Діти юрбами бігають за парубочою «Меланкою», та й старі не раз вибігають на вулицю, щоб подивитись на веселу компанію...

До кожної хати ватага не заходить - йде туди, де збираються дівчата. Дозвіл щедрувати парубки випрошують піснею під вікном:



Ой,господар,господаречку, 
Пусти в хату Меланочку, 
Меланочка чисто ходить, 
Нічого в хаті не пошкодить. 
Завітавши до хати, веселий гурт розігрував кумедні інсценівки, веселив господарів. Коза – одягнений у кожух навиворіт парубок – весело стрибала по хаті, чіпала присутніх, буцалась рогами, співала.

Дівоча «Меланка»

Водять «Меланку» й дівчата. Дівоча «Меланка» має поважніший характер. Дівчата вибирають найкращу з-поміж себе і одягають її «молодою» – вінок, багато намиста. Друга з дівчат убирається за молодого, що зветься Василем – жупан,шапка, шаровари, чоботи.  Вся дівоча ватага іменується дружками.

Дівчата з «Василем» та «Меланкою» до хати не заходять - щедрують під вікном:

Ой, на річці, на Йордані, 
Добрий вечір на Мелані. 
Щедрий вечір, добрий вечір, 
Добрим людям на здоровя!..

Доповідь дослідника№ 3

Видатний український композитор, піаніст, музичний критик, педагог, диригент, організатор музичного життя Василь Олександрович Барвінський упродовж всього життя досліджував музичний фольклор України.

Творча та педагогічна діяльність В. Барвінського пов'язана зі Львовом. У

1915-1939 рр. – він директор Вищого музичного інституту ім. М. Лисенка, у 1936-1939 – голова Союзу українських професійних митців,

1939-1941 – голова Львівської організації Спілки композиторів України .

1937-1939 - член редколегії журналу "Українська музика". Його рецензії. та музично-критичні замітки друкувалися у кількох десятках газет і журналів протягом 1914-1958 рр

У 1939-1941 і 1944-1948 рр. - професор і директор Львівської державної консерваторії ім. М. Лисенка

На початку 1948 р. В. Барвінського заарештували. У в'язниці примусили підписати документ: «Дозволяю знищити мої рукописи". І НКВС, звичайно, зробив цю чорну справу10 років Барвінський відбував покарання в одному з концтаборів Мордовської АРСР. Але навіть там композитор активно трудився, організовуючи самодіяльні колективи, навчаючи музичної грамоти всіх бажаючих. До Львова повернувся у 1958 р. без права викладати у навчальних закладах. До останніх днів життя Василь Барвінський активно працював: відновлював по пам'яті свої знищені під час арешту твори, безкоштовно консультував піаністів, брав участь у роботі Спілки композиторів. Помер 9 червня 1963 р Після смерті Барвінського знайшлися рукописи композитора, зокрема його фортепіанна соната 1910 р. і фортепіанний концерт. У 1964 Верховний Суд СРСР скасував вирок Барвінському "за відсутністю складу злочину" і таким чином реабілітував його.

Глибоке генетичне відчуття народної пісні спонукало композитора на створення ряду творів – власного бачення народних переспівів в інструментальному звучанні. Одним із творів, в якому професійне поєдналося з народним, є фортепіанний цикл «Колядки та щедрівки». Збірка з 22-х колядок і щедрівок включає зразки найрізноманітніших пісень з усіх регіонів України. Головною метою створення циклу було поширення української народної пісенності через жанри фортепіанної музики, а важливою умовою - збереження характерних особливостей і неповторності найкращих зразків українських пісень.

Завдяки яскравому національному колориту і майстерності художньої обробки творів фортепіанний цикл «Колядки та щедрівки» набув широкої популярності в Україні та за її межами ще за життя композитора



6. Хоровий спів

Вчитель: ви отримали багато інформації про українські зимові обряди, настав час застосувати ваші знання на практиці. Яку колядку ми вчили в минулому році? («Добрий вечір тобі, пане господарю»). Давайте її виконаємо, а заодно і розспіваємося.



6.1 Розспівування

Виконайте приспів колядки «Добрий вечір тобі, пане господарю» на звук «льо», дотримуючись правильного звукоутворення.



6.2 Розучування колядки «Нова радість стала»

Сьогодні ви познайомитеся з новою колядкою. Візьміть листочки з текстом, прочитайте його і створіть власну мелодію колядки

Гра «Композитор»

(Кожна група придумує власну мелодію до віршованих рядків і демонструє її). 
Потім учитель порівнює ці мелодії з оригіналом пісні і вивчає її з учнями спираючись на нотний запис. При розучуванні пісні звертаю увагу учнів на інтонаційну та ритмічну повторюваність мелодії
Які почуття та образи передаються в колядці?

Колядки оспівують велике свято - Різдво Христове, господарям в них бажають щастя та достатку в домі.

За допомогою яких засобів музичної виразності втілено ці почуття?(Стриманий темп, наспівна мелодія, широкі розспіви).

6.3 Проведення гри «Упізнай пісню».

Учитель награє інтонації знайомих щедрівок «Ой сивая тая зозуленька», «Щедрик», « Павочка ходить». Упізнавши щедрівку, група виконує її.



6.4Слухання щедрівок у виконанні дітей

Коли виконували щедрівки? (На Новий рік, на Щедрий вечір.)

Але ж ми чуємо такі слова: «прилетіла ластівочка…». Звідки вона взимку прилетіла?

Хай вас не дивує,що в новорічних колядках, щедрівках часто співається про весну: про те, як Василько жито сіє, як Меланка пасе качура, про зозулю, про ластівочку… Проте дива тут немає, адже в давнину, за часів, коли складалися ці пісні, наші прадіди-язичники святкували Новий рік не в січні, а в березні, коли природа прокидалася від зимового сну. Згодом Новий рік почали зустрічати взимку, а пісні залишилися. Які слова весь час повторюються в щедрівці?( Щедрий вечір, добрий вечір, добрим людям на здоров’я)

Що ж означають ці слова? Які почуття викликають? (Радість, відчуття чогось незвичного.) Якщо людина піднесено повторює одні ті й самі слова, то викликає в оточуючих і сама відчуває щастя, бажання іншим достатку, здоров’я, радості. Щоб було в кожному домі й жито, й пшениця, і всяка пашниця.

А вдосвіта Нового року (14 січня) хлопчики-полазники провідують

хресних батьків, родичів і сусідів, проказують чи виспівують

коротенькі привітання — віншівки й засівають оселі зерном:

Сію, вію, посіваю,

З Новим роком поздоровляю!

Щоб було у вас в стіжку,

В мішку, в коморі, в оборі,

В ложці, в мисці й у колисці

7. Слухання музики

7.1 Слухання фрагментів фортепіанного циклу «Колядки і щедрівки» В. Барвінського.

Обговорення:

- Чи вдалося композиторові передати красу народних пісень та обрядів? За допомогою чого він це зробив? ( передав красу народних пісень за допомогою різних засобів музичної виразності)

- Чому композитор звертається до духовної спадщини українського народу? (Наша духовна спадщина є багатою і самобутньою, зберігаючи її, ми зберігаємо себе як народ?

Щойно ми відчули, як пісенна творчість передала нам атмосферу свята. Проте ми знаємо, що ті самі почуття, по-різному відображаються у різних видах мистецтва, адже мова (засоби виразності) різних видів мистецтв є різною.

- Хто зображений на репродукціях?

- Порівняйте образи на репродукціях з образами народних пісень і скажіть, чи вдалося художникам передати атмосферу народних свят?

- На якій картині зображений обряд щедрування, а на якій – обряд колядування?


d:\фотографии\колядки, щедрівки\10037.jpgd:\фотографии\колядки, щедрівки\97305350_14_kolyadovanie.jpgd:\фотографии\колядки, щедрівки\shedrivki-shedrovki-na-russkom-i-ukrainskom-jazike_2.jpg d:\фотографии\колядки, щедрівки\68134006_1292906198_lystivka.jpg d:\фотографии\колядки, щедрівки\95934879_4382988_kolyadki_1_.jpg d:\фотографии\колядки, щедрівки\np24zuha10g.jpgd:\фотографии\колядки, щедрівки\1263560613_12_47135.jpg

8. Підсумок уроку.

-Що цікавого ви дізналися про українські народні обряди, присвячені святам різдвяного циклу?

-Чи потрібні ці обряди нині? Як вони збагачують наше життя?

-Які ще ви знаєте українські новорічні обряди, окрім обряду водіння Кози?



Отже, сьогодні ми поринули у світ народної творчості. Ви помітили, яке велике значення відіграють традиції у нашому житті?

Ось і добігає до кінця наш урок. Підрахуйте, будь ласка, отримані за урок кала-чики. Це і є ваша оцінка.
На цьому наш урок завершено. Бажаю вам гарного настрою протягом дня!
9. Домашнє завдання

Знайти і записати колядки і щедрівки, які ще не вивчалися



Вихід учнів із класу під звучання колядки «Добрий вечір тобі…»

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал