Тема. Чергування звуків



Скачати 199.65 Kb.
Дата конвертації11.05.2017
Розмір199.65 Kb.
Українська мова

31.10.11.

Тема. Чергування звуків [і], [е], [о], в іменниках жіночого та чоловічого роду

Мета. Ознайомити учнів з чергуванням голосних звуків в окремих відмінках іменників жіночого та чоловічого роду на приголосний; виробляти уміння визначати звуки, що чергуються; розвивати зв’язне мовлення, увагу; виховувати почуття поваги до старших.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, таблиці.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання.

1. Фронтальне опитування. «Бліц-турнір»

- Яка частина мови називається іменником? (Частина мови, що означає назву предмета і відповідає на питання хто? або що? називається іменником.)

- Назвати приклади іменників-істот. (Собака, мати, син, водій, комашка…)

- Назвати приклади іменників-неістот. (Шафа, вітер, радість…)

- За чим можна змінювати іменники? (За числами і питаннями.)

- До яких родів можуть належати іменники? (До чоловічого, жіночого, середнього.)

- Навести приклади іменників-синонімів. (Учні, школярі. Вітер, буревій…)

- Навести приклади іменників-антонімів. (Зима – літо. Сміх – сльози…)

- Що таке відмінювання іменників? (Змінювання іменників за питаннями.)

- Назвати відмінки та їх питання. (Н.в. хто? що? Р.в. кого? чого? Д.в. кому? чому? З.в. кого? що? О.в. ким? чим? М.в. на кому? на чому? Кличний відмінок питання не має. )

2. Словникова робота. Поставити іменники в давальний і місцевий відмінки.

Подруга, муха, луг, бік, вухо, кожух, фабрика.

(Подруга – подрузі, на подрузі; муха – мусі, на мусі; луг – лугу, на лузі; бік – бокові, на боці; вухо – вуху, на вусі; кожух – кожуху, на кожусі; фабрика – фабриці, на фабриці.)

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Оголошення теми.

Сьогодні на уроці ми розглянемо тему «Чергування звуків [і], [е], [о], в іменниках жіночого та чоловічого роду». Будьте уважні і допоможіть мені,будь ласка, скласти правило.

2. Пояснення матеріалу вчителем.

Давайте провідміняємо іменники повінь і лід, розповідь і сніг Відмінюючи будемо спостерігати за голосними звуками.



Н.в. хто? що? повінь лід розповідь сніг

Р.в. кого? чого? повені льоду розповіді снігу

Д.в. кому? чому? повені льодові розповіді снігові

З.в. кого? що? повінь лід розповідь сніг

О.в. ким? чим? повінню льодом розповіддю снігом

М.в. на кому? на чому? на повені на льоду на розповіді на снігу

Кличний відмінок повінь лід розповідь сніг

Чи в усіх іменниках жіночого і чоловічого роду, що в початковій формі мають нульове закінчення відбуваються чергування? (Ні.)


Який висновок можна зробити?

(У деяких іменниках жіночого і чоловічого роду, що в початковій формі мають нульове закінчення, при відмінюванні відбувається чергування звуків [і], [е,] [о].)

ІІІ Фізкультхвилинка.

Раз, два – всі пірнають,

три, чотири – виринають,

п’ять, шість – на воді кріпнуть крильця молоді,

сім, вісім – відпочили і за парти сіли.

ІV. Закріплення матеріалу

1. Хвилинка каліграфії

1. Виконання впр.139.

А) Розвиток мовлення.

- Прочитайте текст. Про що в ньому розповідається? Що можна розповісти про родину Юрка? Які риси характеру притаманні хлопчику?

Б) Гра «Хто перший?»

Знайти і виписати слова із тексту, у яких відбулося чергування звуків.

2. Творче завдання. Робота у парах за впр. 140. Скласти і записати речення.

V. Підсумок

Наведіть приклади іменників жіночого і чоловічого роду, що в початковій формі мають нульове закінчення і у яких при відмінюванні відбувається чергування звуків [і], [е,] [о]. (Лід, сіль, ніж, осінь…)

Чи в усіх іменниках жіночого і чоловічого роду, що в початковій формі мають нульове закінчення, при відмінюванні відбувається чергування звуків [і], [е,] [о]? (Ні)

VІ. Домашнє завдання.
02.11.11.

Тема. Правопис закінчень іменників жіночого роду на –а (-я) в родовому відмінку однини

Мета. Ознайомити учнів з особливостями закінчень іменників жіночого роду на –а (-я) в родовому відмінку однини; формувати орфографічні уміння і навички; розвивати зв’язне мовлення, увагу, пам'ять; виховувати бережне ставлення до природи.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: таблиці, малюнки, ілюстрації білки.

Хід уроку

І. Організація класу

Вже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ти часу не гай,

Працювати починай.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Оголошення теми уроку.

- Сьогодні ми продовжимо подорожувати по Країні Відмінків і завітаємо в гості до родового відмінка. Та познайомимося там з іменниками жіночого роду на -а,(-я).

2. Пояснення нового матеріалу.

І так наша перша зупинка на бульварі Дружба. Тут нам дружно треба попрацювати над вправою 143.

(Діти спостерігають за зміною закінчень та роблять висновок)

- А тепер я пропоную дружно прочитати правило та запам’ятати його.

(Діти хором читають правило.)

ІІ. Закріплення нового матеріалу.

1. Хвилинка каліграфії.

- Ми дібралися до зупинки Краси. Чарівний гномик пропонує згадати, як пишеться буква Д д та придумати та записати слова з нею.

1. Розвиток зв’язного мовлення

- Слідуюча зупинка у нас - проспект Творчості.

Для того щоб ми цікаво провели час на цій зупинці, нам треба відгадати загадку.

Що за дивна непосида

На стежинку шишки кида?

Погляньте ось на цей малюнок. Якою красунею зобразив художник білочку!

А чи зумієте ви так же красиво описати білочку словами? (Технологія «Мікрофон»)

(Так.

Білочка – лісовий звір. Але іноді її можна зустріти у парках. Вона маленька на зріст. Шерсть у білочки має коричневий колір. Хвостик у неї пухнастий. На вушках красуються китички. Очі у звірка чорні і блищать, як намистинки. Любить білочка поласувати горішками, ялиновими шишками, грибами, ягодами. А ще вона велика пустунка, бо любить скакати по деревам, як справжній акробат.)



(Фізкультхвилинка. Виконання пісні «Звіробіка»)

А скажіть, діти, як зимують лісові звірі? (Діти відповідають)

Зараз ми прочитаємо, як турбуються про лісових мешканців лісники.

І так рушаємо на перехрестя Піклувальне.

2. Робота за вправою 144:

А) читання тексту;

Б) підбір заголовка;

В) виписати словосполучення із тексту зі словами, в яких пропущені закінчення; у іменників визначити відмінок.

3. Самостійна робота.

Слідуюча наша зупинка Контрольна. Вам треба виконати самостійно вправу 146.

(Разом з учителем розбирають завдання вправи та самостійно виконують її у зошитах.)

4. Перевірка самостійної роботи.

ІІІ. Підсумок.

- Ви всі дуже гарно працювали і я хочу оголосити ваші оцінки. (учитель оголошує оцінки)

- Так скажіть, будь ласка, які закінчення мають іменники жіночого роду на –а (-я) в родовому відмінку однини? Наведіть приклади.

ІV. Домашнє завдання. С.72-73, вивчити правило, впр.147


03.11.11.

Тема. Правопис закінчень іменників жіночого та чоловічого роду в орудному відмінку однини

Мета. Ознайомити учнів з особливостями закінчень іменників жіночого роду на –а (-я) та чоловічого роду в орудному відмінку однини; виробляти вміння пояснювати правопис закінчень іменників жіночого та чоловічого роду в орудному відмінку; розвивати зв’язне мовлення, увагу, пам'ять; виховувати старанність.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: таблиці, картки, підручники.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Фронтальне опитування.

- Над яким розділом ми з вами працюємо? (Частини мови)

- Яку частину мови розглядаємо? (Іменник)

- Розказати правило, яке ми вивчали на попередньому у році.

- Перевіримо вправу, яка була задана додому. (Діти розповідають, як виконали вправу.)

2. Хвилинка каліграфії.

3. Творче завдання. Робота за картками. Відновити речення. В іменниках виділити закінчення.

І варіант

Я не бачив такої (дорога), яка б не приводила нас до рідного (дім).

ІІ варіант

Шкода було (верба), бо її гілля було пошматоване якоюсь недоброю (людина).

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Оголошення теми.

Тема нашого уроку «Правопис закінчень іменників жіночого та чоловічого роду в орудному відмінку однини». Будьте уважні, щоб потім при написанні імен ниві в орудному відмінку ви не робили помилок.

2. Пояснення вчителя.

(Учитель використовує таблицю при поясненні)

борода - бородою вежа - вежею

куля – кулею задача - задачею

Марія - Марією каша – кашею
рік – роком

день – днем

чай – чаєм

3. Висновок.

Іменники жіночого в орудному відмінку однини на –а (-я) мають закінчення –ою, -ею, -єю. Закінчення –ою пишеться в іменниках з основою на твердий приголосний, крім [ж], [ч], [ш]; -ею - в іменниках з основою на м’який приголосний і [ж], [ч], [ш]; -єю - - в іменниках з основою на [й].

Іменники чоловічого в орудному відмінку однини мають закінчення – ом,

--ем, -єм. Закінчення -ом пишеться в іменниках з основою на твердий приголосний, крім [ж], [ч], [ш]; -ем - в іменниках з основою на м’який приголосний і [ж], [ч], [ш]; -єм - - в іменниках з основою на [й].

ІІІ. Фізкультхвилинка.

Яблуня-красуня у саду.

Я до неї швидко підійду.

Гілочку зелену потрушу.

Яблучко червоне надкушу.

Яблучко солодке та смачне

Звеселяє друзів і мене.

ІV. Закріплення нового матеріалу.

1. Змагання команд. Завдання: дібрати слова.

І команда – іменники жіночого роду з основою на твердий приголосний.

ІІ команда - іменники жіночого роду з основою на м’який приголосний.

ІІІ команда - іменники жіночого роду з основою[ж], [ч], [ш]

ІV команда - іменники чоловічого роду з основою на твердий приголосний.

V команда - іменники чоловічого роду з основою на твердий приголосний.

VІ команда – іменники чоловічого роду з основою [ж], [ч], [ш]

2. Коментоване письмо за вправою 156.

3. Самостійна робота вправа 157.

4. Перевірка самостійної роботи.

V. Підсумок.

Поставте в орудний відмінок: мама, залізниця, каша, лак, вуж, бій.

(Оцінювання учнів.)

VІ. Домашнє завдання. С. 74, 76, вивчити правила, впр. 159.


О7.11.11.

Тема. Закінчення іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини.

Мета. Ознайомити учнів з особливостями закінчень іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини; формувати уміння і навички доцільного використання у мовленні паралельних закінчень іменників в давальному і місцевому відмінках; розвивати зв’язне мовлення, увагу, пам'ять; виховувати бережне ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: таблиці, підручники, олівці.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повторення вивченого.

1. Перевірка домашнього завдання.

- Перевірка виконання вправи.

- Взаємоперевірка знання правила про закінчення іменників жіночого та чоловічого роду в орудному відмінку однини.

2. Хвилинка каліграфії.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Оголошення теми уроку.

- Сьогодні на уроці ми розглянемо нову мовну закономірність, якою, нажаль,не всі вміють користуватись. Знання цієї закономірності , додержання робить наше мовлення різноманітнішим, милозвучнішим. А будемо ми працювати над давальним і місцевим відмінками однини іменників чоловічого роду.

2. Пояснення нового матеріалу. Колективна робота за впр. 164.

- Поставте запитання до тексту і дайте на них відповіді.

(Який звичай існує здавна? Яке призначення подарунків? Кому можна дарувати? Який подарунок вважають найкращим?)

- Випишіть з тексту іменники чоловічого роду в давальному відмінку.

(Батькові, дідусеві, родичеві, другові, сусідові.)

- Погляньте на дошку і скажіть, які ще закінчення можуть мати ці іменники в давальному відмінку? (Дідусю, батьку, родичу, другу, сусіду.) Запишіть їх.

3. Формулювання висновку.

- Який можна зробити висновок? (В давальному відмінку іменники чоловічого роду мають закінчення –ові, -еві,( -єві) або –у(-ю)).

4. Проаналізуйте іменники чоловічого роду в місцевому відмінку і зробіть висновок.

На командирові – на командиру

На кобзареві – на кобзарю

На героєві – на герою

В гаю, в музеї, на дубку.

(Іменники чоловічого роду в місцевому відмінку мають закінчення –ові, -еві

(-єві) або –у (-ю), -і, (-ї).)

ІІІ. Фізкультхвилинка.

Гуси-лебеді летіли,

на лужок тихенько сіли.

Посиділи, поклювали.

Покрутились дружно встали.

ІV. Закріплення нового матеріалу.

1. Колективна робота.

А) Розвиток зв’язного мовлення. (За впр.165)

Читання вірша і словене малювання.

Б) Пояснення закінчень іменників чоловічого роду місцевого відмінка.

2. Засвоєння правила про вживання паралельних форм іменників у мовленні. (За вправою 166 )

3. Самостійна робота

Поставити іменники у місцевий та давальний відмінки.



Стіл, сторож, вчитель, Петро, Сергій Миколайович лебідь, агроном, вокзал, директор, їжак, дядько Микола, комбайнер, край, луг.

4. Перевірка самостійної роботи.

V. Підсумок.

- Над чим ми працювали на уроці?

- Погляньте на дошку. Чи всі іменники мають правильні закінчення?

Директору Івану Миколайовичу, сусідові Івану, брату Степану, дідусеві Михайлу.

(Оцінювання дітей)

VІ. Домашня робота. С.81,82, правила, впр.168.

09.11.11.

Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення. Письмовий переказ за планом.

Мета. Перевірити вміння переказувати тексти розповідного типу; будувати речення; зв’язні висловлювання на задану тему; викладати матеріал логічно, послідовно; дотримуватися норм літературної мови.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Оголошення теми

- Сьогодні ми напишемо переказ. А що означає «переказати». (Переказати – це значить передати точний зміст почутого своїми словами. )

- Тема оповідання, яке вам треба записати у формі переказу така: «Їжачок».

ІІ Перше слухання тексту.

Їжачок

У лісі жив їжачок.



Ось настала осінь. Падає листя з дерев. Похолоднішали дні. Незабаром прийде люта зима.

Вирішив їжачок приготуватись до зими. Знайшов він собі кімнату у дуплі старої липи. Тепло там і сухо. Назбирав їжачок листя. Приніс до своєї домівки, розіслав, стало ще тепліше.

Настала зима. Тепло і затишно їжачкові у його кімнатці.

ІІІ. Усні відповіді на запитання.

1. Хто жив у лісі? (У лісі жив їжачок. )

2. Яка пора року прийшла? (Прийшла осінь.)

3. Як змінилася природа? (Надворі стало прохолодно. З дерев опадає листя.)

4. Яка пора року скоро настане? (Скоро настане зима. )

5. Що вирішив зробити їжачок? (Їжачок вирішив приготуватись до зими.)

6. Як готувався їжачок до зими? (Знайшов він собі кімнату у дуплі старої липи. Тепло там і сухо. Назбирав їжачок листя. Приніс до своєї домівки, розіслав, стало ще тепліше.)

7. Як зимував їжачок? (Настала зима. Їжачку було затишно і тепло в його кімнаті.)

ІV. Усний переказ усього тексту учнями.

V. Словникова робота

1. Якими словами або сполученнями слів можна замінити слова: похолоднішали (стали холодними), їжачок (маленький звірок, він,йому, колючий мешканець).

2. Правопис .

Незабаром

(Фізкультхвилинка)

Їде, їде їжачок,

Їжачок-лісовичок.

Їде,їде до змії

Проганятиме її.

VІ. Самостійна робота. Запис переказу.

VІІ. Підведення підсумка.

Зчитування переказів дітьми.

VІ. Домашнє завдання. Скласти письмовий опис котика.
10.11.11.

Тема. Правопис іменників жіночого роду з нульовим закінченням у початковій формі в орудному відмінку

Мета. Ознайомити учнів з вимовою і правописом іменників жіночого роду на приголосний в орудному відмінку однини; формувати орфографічні уміння і навички; розвивати пізнавальну самостійність, зв’язне мовлення; виховувати почуття поваги до старших людей, бажання допомагати їм.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: підручник, таблиці, картки.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

Будем на уроці дружно працювати,

Всі закінчення в словах чітко визначати.

ІІ. Повторення вивченого.

1. Хвилинка каліграфії.

2. Перевірка домашнього завдання.

3. Самостійна робота. Робота за картками.

І-варіант

Визначити групу іменників, що правильно вжиті в давальному відмінку однини.



А) Директорем, другом , князем.

Б) Дитектореві, другу, князєві.

В) Директорові, другові, князеві.

ІІ-варіант

Визначити групу іменників, що правильно вжиті в місцевому відмінку однини.

А) Хлопцем, каменем, батьком.

Б) На хлопцєві, на каменю, на батьку.

В) На хлопцеві, на камені, на батькові.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Оголошення теми.

- Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати правила правопису відмінкових закінчень іменників. Тема нашого уроку: «Правопис іменників жіночого роду з нульовим закінченням у початковій формі в орудному відмінку»

2. Пояснення нового матеріалу. Робота учнів біля дошки. Провідмінювати іменники: печаль, блакить, любов, повість.
Н.в. печаль блакить любов повість

Р.в. печалі блакиті любові повісті

Д.в. печалі блакиті любові повість

З.в. печаль блакить любов повість

О.в. печаллю блакиттю любов’ю повістю

М.в. на печалі на блакиті на любові у повісті

К.в. печалю блакить любове повість

3. Формулювання висновку.

(Іменники жіночого роду з нульовим закінченням у початковій формі в орудному відмінку мають закінчення –у,(-ю).)

4. Читання правил на ст.84.



Фізкультхвилинка

Пливе у річці пелікан,

Мріє він про океан.

Косить в лузі журавель

Конюшину і щавель.

Лисичка ягоди збирає,

Біля ясена кружляє.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Коментоване письмо. (За впр.170 )

2. Колективна робота. (За впр.171)

А) Читання тексту.

Б) Визначення теми тексту.

В) Розвиток зв’язного мовлення.

- Чи допомагаєте ви літнім людям? Чим?

Г) Самостійна робота.

Виписати з тексту іменники, які записані в дужках та поставити їх в орудний відмінок.

Д) Перевірка самостійної роботи.

V. Підсумок уроку.

- Які закінчення мають іменники жіночого роду з нульовим закінченням у початковій формі в орудному відмінку однини?

- З якими правилами правопису ми познайомились?

(Оцінювання дітей)

VІ. Домашня робота. С.84,85, правила, впр.172.




14.11.11.

Тема. Правопис відмінкових закінчень іменників у множині

Мета. Ознайомити учнів з відмінюванням іменників у множині; удосконалювати уміння і навички правопису відмінкових закінчень іменників; розвивати мислення, зв’язне мовлення; виховувати бережне ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: таблиці, загадки.

Хід уроку

І. Повторення вивченого.

1. Хвилинка каліграфії.

2. Перевірка творів-описів «Мій котик». (Діти зачитують свої твори.)

3.Творча робота з прислів’ями. Продовж запис прислів’їв.



Зло кінчається прикрістю, (доброта - радістю).

Наполегливістю гру (можна розрубати).

Перед матір’ю (ми завжди в боргу).

- Знайдіть іменники в орудному відмінку. Поясніть їх правопис.

(Прикрістю, наполегливістю, матір’ю.)

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Підготовка до сприймання матеріалу. Робота над загадками.

Все, малята, дуже просто, склав я загадку легку:

Круть наліво – прошу в гості, круть на право – на замку.

Є відгадка – не мовчи, а кажи, що це… (ключі.)


Два тікає, два доганяє, а один одного не дожене. (Колеса)
Два брата через гору живуть, а ніколи один до одного в гості не ходять. (Очі)
Один плід ми їли, в чотирьох за стіл сіли, ледве-ледве подолали,

Півгодини смакували, розстебнули пояски, ще й залишились скибки,

Щоб не було дивини – скажи: їли… (кавуни.)

- У якому числі вжиті відгадки?

2. Оголошення теми уроку.

- Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати відмінкові закінчення іменників.

Ми розглянемо відмінювання іменників у множині.

2. Пояснення матеріалу за допомогою таблиць «Відмінювання іменників у множині» (Діти за допомогою вчителя спостерігають за відмінковими закінченнями та порівнюють їх. Роблять висновки.)

3. Читання правила на с.88.

Фізкультхвилинка

Івасик на подвір’ї грався,

А по двору ішов індик.

Івась побачив і злякався

І від індика швидко втік.

ІІІ. Закріплення матеріалу.

1. Робота за вправою 175.

А) Виразне читання тексту.

Б) Визначення теми тексту.

В) Словникова робота.



Кілометр – одиниця вимірювання довжини, яка дорівнює тисячі метрів.

Складання словосполучень. (П’ять кілометрів; проїхали кілометр дороги.)

Д) Самостійне списування тексту.

Е) Колективна робота. Позначення закінчень у іменниках, визначення їх роду, числа та відмінку(Усно).

2. Самостійна робота.

- Відгадайте загадки.

Червоні, солодкі, пахучі,

Ростуть низько, до землі близько. (Суниці)


Дві зірки весь світ бачать. (Очі)
Провідмінюйте самостійно слова-відгадки: І варіант – суниці; ІІ – очі.

3. Перевірка самостійної роботи.

ІV. Підведення підсумку уроку.

- Над якою темою ми працювали? (Відмінювання іменників у множині)

(Оцінювання учнів)

V. Домашнє завдання. С.88, впр.176.


16.11.11.

Тема. Диктант

Мета. Перевірити засвоєння граматичних правил та вміння застосовувати їх

при написанні диктанту.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Оголошення теми.

- Сьогодні ви будете писати диктант. Будьте уважні. При написанні диктанту, згадуйте граматичні правила, які ви вчили на уроках.

ІІІ. Первісне сприймання тексту.

Вчитель читає текст. Учні слухають.

Веселка в небі

Чудовий літній день. Після короткого дощу спалахнула в небі барвиста веселка. Розфарбоване коромисло через річку повисло. Скільки ж кольорів у веселки? Які вони?

Веселка має сім кольорів. Це червоний, жовтогарячий, жовтий, зелений, блакитний, синій і фіолетовий колір. Веселка утворюється, коли світить сонце і йде дощ. Її можна побачити тільки стоячи спиною до сонця, якщо перед очима спостерігача є хмара. Верхня частина її – червоного кольору, нижня – фіолетового. А між ними – всі інші кольори веселки.

V. Словникова робота.

Жовтогарячий, спостерігача.

V І. Написання диктанту.

VІІ. Перевірка написаного диктанту учнями.

VІІІ. Збір зошитів.



17.11.11.

Тема. Аналіз диктанту. Вживання прийменників при відмінюванні іменників у множині.

Мета. Проаналізувати типові помилки; розширювати знання учнів про відмінкові закінчення іменників у множині; розвивати вміння правильно вживати прийменники з іменниками в різних відмінках; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до тварин.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: прислів’я, малюнки лісових тварин, кросворд.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Аналіз контрольного уроку.

1. Оголошення оцінок. (12 – один учень, 11 – один учень, 10 – два учня, 9 – 5учнів, 8 – 6 учнів, 7 – 4 учня, 6 – 2 учня, 4 - 1 учень, 3- 1 учень, 1 – 1учень.)

При перевірці диктанту я побачила найбільше таких помилок: пропуск букв, перенос слів та розділові знаки при однорідних членах речення.

Що стосується пропуску букв, то мені хочеться побажати нашим учням бути уважнішими.

А от правила переносу давайте повторимо.

2. Робота біля дошки. Розбити слова для переносу.

Кольорів, день, скільки, має, світить, йде, дощ, майорить, вайлуватий.

3. Повторення правила пунктуації при однорідних членах речення.

На розлогому дереві сиділи галки, ворони, горобці і про щось голосно сварились. Через ріки, моря, гори летіла добра звістка про перемогу славного героя.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Оголошення теми.

- Сьогодні на уроці ми розглянемо тему «Вживання прийменників при відмінюванні іменників у множині».

2. Пояснення нового матеріалу. (За впр.182)

А) Читання тексту.

Б) Визначення його типу.

В) Відповіді на питання до тексту.

Г) Читання правила.

ІІІ. Фізкультхвилинка

Сонечко прокинулось, потягнулось,

В різні боки повернулося,

Потім весело всміхнулося,

Кругом себе повернулося.

Стали квіти оживати,

Пташки весело літати,

Діти стали танцювати,

Миле сонечко вітати.

ІV. Закріплення нового матеріалу.

1. Робота з народною піснею. (Впр.184)

- Про що ви дізналися з пісні?

- Доведіть словами з пісні, що козак любить свою Батьківщину.

- Випишіть іменники вжиті з прийменниками і визначить їх відмінок. (Виконують коментуванням.)

- Поясніть написання слів з пропущеними буквами.

2. Хвилинка каліграфії.

Я візьму той рушник, простелю, наче долю,

В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.

- З якої пісні ці рядки?

- Які іменники вжиті з прийменниками?

3. Творче завдання. Списати, вставляючи потрібні прийменники.

І варіант

… рецепту … базарі

Дятел вибрав окуляри.

Натягнув собі … ніс

Полетів трудитись … ліс.

ІІ варіант

Змайстрував мій братик Гриць

Гарну хаточку … птиць.

Он … дереві вона,

… садку … вікна.

4. Розвиток зв’язного мовлення. (Впр.181)

- За поданим початком і малюнком складіть і запишіть твір.

5. Перевірка творів.

6. Розгадування кросворду

1. Хвіст трубою, спритні ніжки,

Плиг із гілки на сучок.

Носить все вона горішки

В золотий свій сундучок. (Білка)

2. Ми – лісові мешканці, вправні будівельники. Всією громадою будуємо житло із соснових голок. (Мурашки)

3. Влітку ходить, бродить лісом.

Все трощить важка нога.

Взимку він накрившись хмизом,

У барлозі спать ляга.

4. Назва грибів, за якими вирушили хлопчики з впр. 181. (Опеньки)

5. Я дерево-красень, а звуть мене … (Ясень)

6. Вовку-брату я сестриця, а зовуть мене … (лисиця)

7. Ходить хмуро між дубами,

Хижо клацає зубами,

Зачаївся ось, примовк.

Грізний звір цей, звісно … (вовк)



1













2




















3



















4



















5









6

















7








Прочитайте слово у виділеному стовпці.

V. Підсумок уроку.

- Над якою темою ми працювали?

- Іменники яких відмінків завжди вживаються з прийменниками?

(Оцінювання дітей)

VІ. Домашнє завдання. С.91,92, вивчити правило, впр.185.

21.11.11.


Тема. Контрольна робота. Мовна тема: «Іменник»

Мета.


23.11.11.

Тема. Прикметник. Прикметники-синоніми, антоніми.



Мета.

24.11.11.



Тема. Вживання прикметників в переносному значенні.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал