Тема. Байки. Езоп «Двоє приятелів та ведмідь». Мета



Скачати 100.7 Kb.
Дата конвертації19.06.2017
Розмір100.7 Kb.
Тема. Байки. Езоп «Двоє приятелів та ведмідь».

Мета. Удосконалювати навички швидкого, правильного, виразного читання і усвідомлення прочитаного; збагачувати словниковий запас, формувати оцінні судження; розвивати увагу, уяву, зв’язне мовлення; виховувати любов до рідного слова, мови.

Методично – дидактичне забезпечення уроку. Мультимедійне обладнання, мультимедійні засоби, дидактичний та роздатковий матеріал, аркуші для групової роботи, план – конспект уроку у вигляді мультимедійного проекту .

Хід уроку

І.Організаційна частина

Сьогодні урок вивчення байок у нас,

На нього я щиро запрошую вас.

Потрібно одне лише ваше бажання,

Щоб виразним і чітким було ваше читання.

Тож будьте уважні, сідайте за парти,

З’ясуємо ваші акторські таланти.

ІІ. Мовна розминка.


  • Чи знаєте ви скоромовки?

  • Що ми називаємо скоромовкою?

(Жартівливий вислів, складений із слів для швидкісного читання)

  • А для чого потрібно промовляти їх на кожному уроці ?

(Щоб розвивати швидкісне читання)

1. Розучування скоромовки.

Вовк ведмедя розбудив:

- Вже весна, гуляти йди!

Виліз велетень з барлогу –

Вовк втікає в ліс від нього.

2.Чистомовка

Єш- єш – єш – якщо ти друзів справжніх ( маєш )

Ди – ди – ди – бережи ти їх …( завжди )

Єш – єш – єш – ти і сам прекрасно … ( знаєш )

Ти – ти – ти – як важко друга справжнього ( знайти )
ІІІ Мотивація навчальної діяльності

1. Асоціативний кущ.
Казки

Вірші


Оповідання

Легенди


П'єса

Скоромовки

Загадки

Байки


Літературні жанри

2. Легенда про байку.

Легенда про байку.

Давно це було. В одному поселенні цвів льон блакитними квітами, м’якими та ніжними, наче крила метеликів. Сонце гріло його, дощ поливав. І це Льону дуже подобалося.


Багато історій судилося почути Льонові.
Якось з’явилися люди, схопили Льон і повиривали з корінням. Боляче йому було… Потім поклали у воду, після того тримали над вогнем, наче хотіли підсмажити.
- Не завше жити лише для свого задоволення, - говорив Льон.

– Доводиться й терпіти. Зате про щось корисне дізнаєшся, щось нове почуєш...


Що тільки не робили з Льоном: і м’яли, і тріпали, і чесали, аж поки не опинився він на прядці. Потім потрапив він на ткацький верстат. Полотно різали, країли, голками кололи.
Одного разу полотно потрапило у вогонь. Здається, усе: пропав Льон і не розповів жодної історії. Та ні, глибоко помиляється той, хто так думає.
У повітрі, у веселому танку, закружляли невидимці, які розповідали людям щось повчальне. Виявляється, це було не що інше, як … байки.
IV. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми опрацюємо твір нового розділу "Байки".

- Чи відоме вам слово байка?

На уроці ви дізнаєтеся, що таке байка, чим байка подібна до творів інших жанрів і чим відрізняється, прочитаємо байку першого байкаря світу Езопа.


Розширення знань учнів про байку (Метод фільтрування )

Байка — надзвичайно давній жанр словесної творчості. Це невеликий твір (часто віршований) повчального характеру. Дійовими особами, як правило, виступають тварини, рослини. Через їхні образи байкарі схвалюють чи засуджують вади чи вчинки людей.

Спочатку байка існувала лише в усній народній творчості.

- Що означають слова: "байка", "мораль", "алегорія"?

Байка — невеликий прозовий або віршований твір алегоричного змісту і повчального характеру.

- Що означає слово "алегорія"?


Алегорія — відображення одного предмета через інший. Найчастіше людські характери відображаються в образах звірів, комах, рослин, речей і птахів. Вони розмовляють, сміються, дошкуляють одне одному, гніваються, як люди. Вони мають певні людські риси.

- Чому саме звірі, птахи, рослини стали дійовими особами байки?


(Через те, що саме вони, наділені людськими рисами, дали змогу людині подивитися на себе збоку, побачити свої вади, які заважають жити.)

- З яких частин складається байка? (З розповіді та моралі.)

- Що таке мораль? (Це своєрідний висновок з розповіді, пояснення, для чого вона написана. Найчастіше вона влучна і подібна до прислів 'я.)

- Яка країна є батьківщиною жанру байки? (Давня Греція.)

- Хто є засновником цього жанру? (Езоп.)

- Коли байки вперше з'явилися в Україні? (В ХІІІ столітті.)

- Назвіть відомих українських байкарів. (Г. Сковорода, Л.Глібов, П.Гулак-Артемовський, Є. Гребінка, Б.Грінченко, П.Глазовий та інші.)

- Чому людство відчуло потребу в байці?

(Байка породжує в людини бажання стати кращою, досконалішою, навчитися жити в злагоді з содою та світом.)

- Чим байка відрізняється від казки?

(Байки більш стислі; вони значно коротші від казок і розповідають лише про одну подію. В казках поряд із тваринами діють і люди, герої ж байок -виключно звірі, птахи, комахи, предмети.)

Повідомлення про автора

1 учень

За легендами, основоположником байки вважають Езопа, який жив, у VI ст. до н. е. Езоп був рабом і не міг говорити вільно, відверто, тому звертався до форми байки. У той час байка існувала як вид усної творчості. Згодом близько II ст. до н. е.байки Езопа були записані, їх використовували як навчальний посібник у риторичних школах.



2 учень

Езоп жив у Стародавній Греції, приблизно в VII—VI ст. до н.е.

За переказами, він не був греком, а чужинцем, рабом відомого рабовласника Ксанфа, який вважав себе вченим-філософом, а насправді був нерозумною людиною.

Від народження Езоп був горбатим і потворним. Зовсім, здавалось, негарний на вигляд, цей раб був надзвичайно розумним. Про його мудрість ходили легенди.



3 учень

Якось господар Езопа наказав принести з базару найдорожчу річ. Раб приніс йому язик і так пояснив свій вибір: "Язик - могутня зброя, завдяки йому можна проповідувати любов, справедливість, здійснювати добрі вчинки, дарувати надію, цінувати та поважати людей, тому язик — найдорожча річ".

Коли іншого разу господар наказав найдешевшу річ, то раб знову приніс язик і пояснив свій вибір так: "Язик може чинити зло, вбивати та зраджувати, завдавати болю, приводити до розчарування. Тому це найдешевша річ.

4 учень

Пізніше Езоп здобув волю, став радником царя Крези. Зазнавши принижень, він як ніхто розумів інших принижених, повчав людей своїми байками. У подальшому Езопа було несправедливо звинувачено у крадіжці золотого кубка із храму Аполлона, засуджено і вбито. Він був скинутий з високої скелі у безодню.



5 учень

Авторству Езопа приписують 426 прозових байок. Вони вирізняються надзвичайною простотою будови і лаконічністю. Він розповідав людям короткі байки, які навчали їх розрізняти добро і зло, замислюватися над своїми вчинками і словами. Ще за життя його назвали мудрецем. За зразком Езопових байок пізніше в різні епохи складали свої твори письменники різних народів


VІ. Робота над новим текстом.

1. Первинне ознайомлення зі змістом твору (читання байки вчителем).

2.Перевірка первинного сприйняття твору «Так чи ні ?»

– 1) Трьом приятелям випало одного разу йти з села до міста.



+ 2) Невдовзі дісталися лісу. Звідки не візьметься ведмідь.

– 3) Один з приятелів, ледь його забачивши, кинувся до високого дерева і вмить заховався за товстим стовбуром.

– 4) Другий ішов попереду й розглядався по боках.

+ 5) А коли помітив звіра, було вже пізно.

+ 6) Чоловік упав додолу та прикинувся неживим, бо знав – ведмідь не чіпає мертвих.

+ 7) Ведмідь підійшов до чоловіка, тихенько нахилився над головою, обнюхав і подався своєю дорогою.

– 8) Підвівся чоловік радісний, що врятувався від ведмежих обіймів.



+ 9) А приятель усе те бачив з дерева і коли оговтався, зліз із дерева, підійшов та й каже: «Дуже радий, що ти врятувався».

+ 10) Розкажи, що тобі шептав на вухо бурмило?

– 11) Сказав, що ти – дуже хороший товариш.



+ 12) Адже друзі пізнаються в біді.
VІІ. Фізкультхвилинка.

3. Словникова робота.

а) Читання "пірамідок" слів.

вкупі скрута бурмило

вгледів невдовзі оговтався

нажаханий візьметься самісінький

Читання слів "луною" за вчителем, тоді напівголосне в парі (один одному).

- Які із слів мають такі значення:

• "жартівливе прізвисько ведмедя" (бурмило);

• "прийшов до тями, заспокоївся" (оговтався);

• складні, тяжкі обставини, труднощі (скрута).

б) Пояснення значень висловів.

- Виберіть пояснення до кожного вислову і поставте у квадратик відповідні цифри.

1. Має слушність  відбити напад.

2. Затамував подих  правий.

3. Дати відсіч  даремно.

4. Марна справа.  завмер.



в) З'єднати фразеологізми і їх значення.

Ведмежа послуга – безглузда послуга, яка замість допомоги завдає великої шкоди, неприємностей.

Ведмідь на вухо наступив – про людину, у якої відсутній музичний слух.

Ведмежі обійми – міцні обійми.

Ділити шкуру невбитого ведмедя - діли́ти зві́ра, яко́го ще не вби́ли.

Міцний ,як ведмідь – сильний

Ізвивається , як ведмідь у танці – незграбний

Бурчить , як ведмідь – незадоволення
4. Читання тексту учнями. Відповіді на запитання.

  • Про що йдеться в тексті?

  • Куди йшли друзі?

  • Про що вони говорили?

  • Як поводив себе перший приятель?

  • Як поводив себе другий приятель?

  • Хто зустрівся приятелям по дорозі ?

  • Що трапилось з першим приятелем?

  • Що трапилось з другим приятелем?

  • Як діяв ведмідь?

  • Які слова можна вважати прислів’ям?

  • Які слова байки стали приказками, прислів'ями?

(Рятувати власну шкуру; друзі пізнаються в біді; ти ба, який розумний.)

5. Вибіркове читання.

а) Прочитайте питальні речення.

- А чи не спіткає нас яке лихо в путі? – питає один.

- Ану ж нападе дикий звір?

- Ну, а тепер розкажи, що тобі шептав на вухо бурмило?

- Отак і сказав? – здивувався приятель.

б) Прочитайте речення з числівниками.

Двом приятелям випало одного разу йти вкупі з села до міста.

- А чи не спіткає нас яке лихо в путі? – питає один.

Коли що й трапиться. – нас двоє, будь – кому дамо відсіч.

Один з приятелів, ледь його забачивши, кинувся до високого дерева і вмить видерся на самий вершечок.

Другий ішов трохи позаду й розглядав по боках.



в) Прочитайте речення, в яких є займенники 1 особи однини.

- Коли б ти знав, як я злякався за тебе.

- Сказав. Щоб я ніколи не ходив нікуди з приятелями, які в скруту кидають мене самого і чимдуж тікають, рятуючи власну шкуру.

- Чи з однаковою інтонацією слід читати слова приятелів в обох діалогах?



(У першому діалозі один чоловік був упевненим, зневажливо поставився до сумнівів приятеля. Другий, навпаки, був стривоженим, очевидно, передчував щось недобре. У кінцівці байки перший чоловік висловлював здивування, а другий упевненість.)

- Які слова розкривають мораль байки?



(Ніколи не ходи нікуди з приятелями, які в скруту кидають тебе самого і чимдуж; тікають, рятуючи власну шкуру.)

г) Характеристика персонажів.

І варіант

- Які риси характеру засуджуються?



(Самовпевненість, страх, нещирість, заздрощі.)

ІІ варіант

- А які схвалюються? (Розсудливість, швидка реакція.)


6. Робота в групах.

Складіть план до байки.



7. Робота з прислів'ями.

1) Поєднати частини прислів'їв:

Людина без друзів – що дерево без коріння.

Нових друзів май – старих не забувай.

Як прийде туга, пізнаєш друга.

В лиху годину пізнаєш вірну людину.

Дружба – найбільший скарб.

Друг боягуз – гірше ворога.

2) «Продовжи прислів'я» (вчитель читає прислів'я, але не до кінця).

Вчитель. Не май 100 рублів, а май 100...

Діти. Друзів.

Вчитель. З ким поведешся, від того й...



2-а дитина. Наберешся.

Вчитель. Яку дружбу заведеш, таке й життя...

3-я дитина. Поведеш.

Вчитель. Лихий доброго...

4-а дитина. Псує.

Вчитель. Друзі пізнаються в...

5-а дитина. Біді.
VIIІ. Підсумок уроку.

Закінчується наш урок.

Поміркуйте.

1. На кого б з героїв ви хотіли бути схожі? Чому?

2. Поведінка, якого героя вам подобається, а якого ні? Чому?

3. Чого навчає вас байка?

4. Які риси характеру треба мати, щоб бути справжнім другом?

5. Який висновок ми зробимо з уроку?


Байки вчать людину бачити свої недоліки, говорити про них, сміятися з них, а значить, — і виправляти їх.

В Езопа вчіться, добрі люди!

Для того байка коле пір ребро,

щоб виправлять людські заблуди

І похвалять красу й добро.

Хоч розповідь коротка й жартівлива,

Мета її ясна й правдива.

Федр

ІХ. Домашнє завдання.

І група - виразно і уважно читати байку.



ІІ група - читати, переказувати за складеним планом.



Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал