Тарас Григорович Шевченко. (О. Каліщук) 16 листопада 2013 року на базі Донецького обліппо відбувся ІV міжнародний мовно-літературний конкурс



Скачати 145.76 Kb.
Дата конвертації30.04.2017
Розмір145.76 Kb.
ТипКонкурс
ІІІ (обласний) етап

ІV Міжнародного мовно-літературного конкурсу імені Тараса Шевченка

серед учнів загальноосвітніх навчальних закладів

Як мати лиш єдина в нас,



Як в нас одна Вкраїна-ненька,

Один в нас батько наш Тарас,

Тарас Григорович Шевченко.

(О. Каліщук)

16 листопада 2013 року на базі Донецького облІППО відбувся ІV Міжнародний мовно-літературний конкурс імені Тараса Шевченка

серед учнів загальноосвітніх навчальних закладів.

Для участі в змаганнях обласного рівня було запрошено 109 учнів загальноосвітніх навчальних закладів Донецької області. Взяло участь 76, а саме:

5 клас – 8 учнів; 6 клас – 11 учнів; 7 клас – 13 учнів; 8 клас – 10 школярів; 9 клас – 8 школярів; 10 клас – 13 учнів; 11 клас – 13 учнів.

Не взяли участь запрошені учні Петровського, Кіровського, Куйбишевського районів м.Донецька, мм.Сніжного, Ясинуватої, Кіровського, Слов’янська, Докучаєвська,Красноармійська, Вугледара, Добропільського, Красноармійського, Тельманівського, Новоазовського, Ясинуватського, Волноваського, Першотравневого районів.

Конкурс пройшов в атмосфері творчості, натхнення. Члени журі зазначили, що всі діти мають високий рівень підготовки, залюблені в шевченківське слово, дуже добре володіють фактичним матеріалом, глибоко вивчили біографію Великого Кобзаря (нижче подано завдання ІІІ етапу Конкурсу).

Але конкурс – це змагання, у яких обов’язково є переможці. Найвищий рівень підготовки показали учні ЗНЗ Ворошиловського, Київського, Ленінського, Калінінського районів м.Донецька, мм.Краматорська, Тореза, Макіївки, Красного Лиману, Шахтарська, Харцизька, Артемівська, Горлівки, Амвросіївського, Володарського районів (офіційні протоколи будуть подані як додаток до наказу про підсумки проведення конкурсу).

Бажаємо учням і педагогам, які їх готують, подальших успіхів під час підготовки до наступного етапу ІV Міжнародного мовно-літературного конкурсу імені Тараса Шевченка!

Завдання

обласного етапу ІV Міжнародного мовно-літературного конкурсу

учнівської та студентської молоді

імені Тараса Шевченка

2013 – 2014 н.р.


  1. клас

1.Розподіліть слова в три стовпчики: до першого введіть ті, які мають наголос на першому складі, до другого – на другому, до третього – на третьому. Якщо правильно розподілите, то з виділених літер першого та другого стовпчиків зможете скласти другу частину афоризму Т.Г. Шевченка: «Ми просто йшли, … ». Запишіть увесь вислів.

Німецький, кукурудза, емаль, уманці, борода, скарбівник, напрям, пливти, достигання, реальний, альфа, святощі, націл, анонс, упритул, еллін, вислужний, маска, армія, добуток, ривок, левенятко, знання, заклад (установа), етика, адреса, соколик, чарівний, розмин, обмовитися, букетик, навхрест, якомога, оплетений, арка, юрба.

2.Дайте відповіді на питання:

2.1. Які вірші, написані Тарасом Григоровичем Шевченком, вам відомі?

2.2. Який настрій передають рядки з поеми «Причинна»? Які картини ви уявляєте, читаючи їх? Якщо б це була окрема поезія, яку назву ви би їй дали?



Защебетав жайворонок, Защебетав соловейко –

Угору летючи; пішла луна гаєм;

Закувала зозуленька, червоніє за горою;

на дубу сидячи; плугатар співає.

2.3.Які слова з вищеподаного тексту допомагають висловити ставлення поета до української природи?

2.4. Що означають вислови: пішла луна гаєм, червоніє за горою?

3. Прочитайте уривок із твору «Тарас Шевченко» Дмитра Красицького.

Дорогі, найрідніші для дітей мати й батько. Вони ночей недосипають, милують, ростять, плекають дітей. І Тарас любив свою ніжну, ласкаву трудівницю-маму. Вона часто хворіла і, коли йому було девять років, тяжко занедужала й померла. Гірко плакав Тарас за ненькою, але що можуть допомогти сльози? Другого дня викопали у вишняку яму і там, як заповідала мати, поховали її.

Тяжке життя настало для сиріт. Нікому було приголубити, їсти зварити, сорочку випрати, за господарством доглянути. Батько щодня на панщині, змарнів… Тяжко-важко жилося сиротам. Так Шевченко пізніше й писав: «Тяжко-важко в світі жити сироті без роду…»

Доведіть чи спростуйте останні слова, висловивши власні думки у творі «Без сімї немає щастя на землі».

Обсяг роботи – 0,5 – 0,75 с.


  1. клас

1.Прочитайте уривок із твору Лесі Храпливої «Про хлопчика Тарасика та його золоте перо». Переробіть діалог на речення з прямою мовою (у разі потреби слова автора можна додавати). Запишіть створений текст.

На лугах хрупали кучеряві вівці сочисту весняну травичку, а над річкою зібралися хлопці-пастушки та заводили свої ігри.

Один із них, чорнявий, промовив:

  • Глядіть, хлопці, як високо вже сонце піднялося!

Час нам повертатися в село на полуденок, а то знов їсти не дадуть. «Запізно прийшли!» скажуть.

  • А справді, час би нам уже йти!

  • А хто ж тут з вівцями останеться?

  • Та хіба вже Тарасик!

  • Йому і так ніколи до їжі не спішиться!

  • Він завжди не такий, як інші…

  • Та де це він пропав? Треба ж йому сказати, щоб глядів.

  • Хіба не знаєш? Певно десь на вершку могили в буряні заховався! Ми ж там його трохи не щодня знаходили…

  • Гей, Тарасе, а ходи сюди-и-и-иии! Тарасе-е-е-ееее! – гукали хлопці.

2. Дайте відповіді на питання:

2.1. Коли народився й помер Тарас Григорович Шевченко?

2.2. У народній пісні «На високій дуже кручі» є такі слова:

На високій дуже кручі, Спить Шевченко в домовині

Над самісіньким Дніпром, непробудним, вічним сном.

Чи відомо вам, про яку саме кручу йдеться, у якому місці над Дніпром похований Тарас Шевченко?

2.3. Як ви вважаєте, чому Шевченка називають Кобзарем? Які струни (відповідно до нижчеподаних поетичних рядків) дзвенять і досі в душі народу? Якими словами, на вашу думку, можна замінити слова «кобза» та «струни», щоб зміст тексту став більш зрозумілим?

Твоя кобза ще не вмерла, І про Твою вічну славу



На ній струни всі дзвенять, всі народи гомонять.

2.4. Які фольклорні епітети наявні в реченні?

Золоте українське сонечко світило так гарно, так весело понад білим селом .Храплива).

3. Напишіть твір з теми «Слово Тараса житиме вічно!», узявши за епіграф слова з вірша Галини Комарівни «Тарас Шевченко»:



Умер співець! Але живуть І тихо по Вкраїні всій

В серцях людей слова безсмертні, бринять його пісні славетні.

Обсяг роботи – 0,75 – 1 с.



7 клас

  1. Випишіть із запропонованих речень 3 дієприкметники. Виконайте їх морфологічний розбір.

*Автором слів пісні «Бандуристе, орле сизий!», виконаної Іриною Білик, є Тарас Шевченко.

*Думками поет давно вже випередив час, сягнув за ще не пройдену пароплавом відстань. Втомлене серце поета зогріте великою радістю; ця путь рікою – путь з неволі… В розбурканій уяві малюється далека волзька пристань… (П. Байдебура).

*Як згадував поет Я. Полонський, Т. Шевченко, живучи в Петербурзі після заслання, «…зовсім не нагадував людини, скривдженої долею…» (Д. Чуб).

2. Дайте відповіді на питання:

2.1. У яких відомих вам віршах Шевченка відчувається ностальгія за рідним краєм?

2.2. Чому «Заповіт» уважають твором, який єднає минуле, теперішнє й майбутнє?

2.3. Які художні засоби (тропи) ужиті автором нижчеподаного тексту (Л. Храпливою)?

Промовив дід:


  • Ось тобі, дитино, золоте перо! Бо не шаблею, не гаківницею будеш давню славу, волю козацьку будити, а цим пером.

Взяв Тарасик золоте перо в руку і почув, як якась нова сила від того пера в нього вливається. І враз почали мертві козаки один за одним з землі підводитися, ковані шаблі припоясувати, самопали в руки брати, в лави ставати. Замаяли над ними прапори малинові, блиснули бунчуки та пірначі. Глядить Тарасик, глядить і очам своїм не вірить. І все золоте перо до серця пригортає…

Виріс Тарасик, пішов у світ і почав писати золотим пером із козацької шаблі пісні-вірші про давню славу. Почав малювати картини, що звеличували красу України…

Нелегким був його шлях, водила його доля і в холодний Петербург, і в Аральські пустелі, проте аж до смерті не покинув він свого золотого пера. І віршами своїми збудив давню волю України, збудив правду та славу козацьку, щоб гомоніла довіку!

2.4. Як здійснилися пророчі слова дідуся? Як ви розумієте вислів «І віршами своїми збудив давню волю України, збудив правду та славу козацьку»?


3.Напишіть твір-опис зовнішності дітей за картиною «Портрет дітей В.М. Рєпніна» (автор

Т.Г. Шевченко). Обсяг роботи – 1,25 – 1,5 с.



Оцінювання

Кожне завдання оцінюється 12 балами. Максимальна кількість балів – 36.


  1. клас

  1. Виконайте завдання.

Складіть текст-розповідь про те, як вшановують у вашій школі пам'ять Т.Шевченка. У тексті обов’язково використайте однорідні підмети і однорідні присудки. Обсяг роботи – до 1 сторінки.


  1. Виділіть у поезії Т.Шевченка «Тече вода з-під явора» 6 слів-символів і визначте асоціації, які вони викликають(спираючись на знання з усної народної творчості).



Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Пишається калинонька,
Явор молодіє,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.

Тече вода із-за гаю


Та попід горою.
Хлюпощуться качаточка
Помеж осокою.
А качечка випливає
З качуром за ними,
Ловить ряску, розмовляє
З дітками своїми.

Тече вода край города.


Вода ставом стала.
Прийшло дівча воду брати,
Брало, заспівало.
Вийшли з хати батько й мати
В садок погуляти,
Порадитись, кого б то їм
Своїм зятем звати?

3.Створіть асоціативний портрет Т.Шевченка.

Ш – щирий [шчирий] у думках і почуттях, …

Е - …

В - …

Ч - …

Е - …

Н - …

К - …

О - …

4.Напишіть твір на одну із запропонованих тем:

* Невмирущість кохання в баладі Т.Г.Шевченка «Тополя»

* Полум’яний заповіт нащадкам (за поезією Т.Г.Шевченка «Заповіт»)

Обсяг роботи – 1,5 – 1,75 сторінки.



  1. клас

1. Виконайте переклад.

Путем Шевченко пошли самые выдающиеся передовые украинские писатели следующего времени – Марко Вовчок, Панас Мирный, Иван Франко, Павел Грабовский, Леся Украинка. Шевченко сыграл важную историческую роль в развитии украинского литературного языка. Он установил ту структуру украинского литературного языка, которая сохранилась во всем существенном как основа современного языка, то есть развил и утвердил определенный состав словаря и грамматический строй украинского языка, которые стали нормой и образцом для писателей, прессы, театра и тому подобное.



2.Прочитайте уривки з творів Т. Шевченка. Поясніть лексичне значення виділених слів.

* Плаче козак — шляхи биті

Заросли тернами. ( «Думка»)

* Грає кобзар, виспівує…,

Як москалі, орда, ляхи

Бились з козаками… («Тарасова ніч»)

* Уже покликали до паю,

А я собі у бур’яні

Молюся Богу... ( «Мені тринадцятий минало…»)



3.  Розгляньте картину Миколи Самокиша «Т. Шевченка везуть на заслання». Які, на вашу думку, почуття переживає Шевченко? (Обсяг роботи – 5-6 речень)

описание: http://shkola.ua/web/uploads/book/57/images/6uoty1lf.jpg

4.Напишіть твір-роздум, обравши одну із запропонованих тем:

* Автобіографічні мотиви у творах Т.Г.Шевченка

* Стоїмо перед Шевченком, як перед совістю народу (Ярема Гоян)

Обсяг роботи – 1,75 – 2 с.

Оцінювання

Кожне завдання оцінюється 12 балами. Максимальна кількість балів – 48.

10 клас


  1. Спишіть. Правильно розставте розділові знаки, вставте (де треба) пропущені букви і виконайте фонетичний розбір слова «явищем».

Творч..сть Шевченка постає чи не найв..датнішим всеєвропейс..ким і світовим явищ..м бо досі як слушно зауваж..в В. Скуратівс..кий «вікове горе має по суті не мало своїх літературних уст не розверзалося ними не прорізалося своїм художнім голосом». Були окремі літературні спроби але настільки несміливі й наслідувальні стосовно панівної кул..тури що ставали панс..кою іграшкою а не гранд..озним м..стець..ким яв..щем і нац...онально-соц..альним викл..ком яким була творч..сть Кобзаря. Саме Шевченко вперше в історії поруш..в тисяч..літню німоту соц…альних н..зів. Тому «Кобзар» і має планетарне значен..я саме українс..ким словом вперше заговорили не відомі досі для елітарної кул..тури світи речн..ком яких став українець він своєю творчіст..ю д..мократизував євро пейс..ку та світову літературу.

2. Дайте відповідь на питання (два на вибір):

*Визначте мету віртуальної мандрівки ліричного героя поеми Т.Шевченка «Сон».

*Назвіть мотиви, характерні для ранньої творчості Т. Шевченка.

*Поясніть, чому великого Кобзаря називають співцем України.

*Назвіть народнопісенні розміри, які під пером Шевченка змінили свою ритмічну структуру.


3. У своїй «Книзі спостережень» Євген Маланюк писав: «Наше знайомство з поетом щойно почалося». Підтвердіть чи спростуйте цю думку (5 – 6 речень).

4. Визначте тему й головну думку уривка з поезії Т. Шевченка «П.О. Козачковському». Проаналізуйте уривок з тексту (художні засоби, віршовий розмір).

Минають літа молодії,

Минула доля, а надія

В неволі знову за своє,

Зо мною знову лихо діє

І серцю жалю завдає.

А може, ще добро побачу?

А може, лихо переплачу?

Води Дніпрової нап'юсь,

На тебе, друже, подивлюсь.

І може, в тихій твоїй хаті

Я буду знову розмовляти

З тобою, друже мій. Боюсь!

Боюся сам себе спитати, –

Чи се коли сподіється?

Чи, може, вже з неба

Подивлюсь на Україну,

Подивлюсь на тебе.

А іноді так буває,

Що й сльози не стане.

І благав би я о смерті…

Так ти, і Украйна,

І Дніпро крутоберегий,

І надія, брате,

Не даєте мені Бога

О смерті благати.

5. Т. Шевченко (з повісті «Музикант»): «Я страшенно люблю дивитися на щасливих людей, і, по-моєму, немає прекраснішого, немає чарівнішого видовища, як образ щасливої людини». Чи поділяєте Ви це твердження? Письмово викладіть свої думки. Стиль – публіцистичний. Обсяг роботи – 2-2,5 сторінки.

Оцінювання: Кожне завдання оцінюється 12 балами. Максимальна кількість балів – 60 б.

11 клас

1. Спишіть текст, розставте розділові знаки. Знайдіть складне безсполучникове речення та зробіть його синтаксичний розбір.



Просторо в цьому імені. У ньому вся історія наша все буття ява і найпотаємніші сни. Нас просто не існує без нього. Кому не відомо Україна це Шевченко Шевченко це Україна… Синонімічна пара на всі часи доки й світу. Уявити себе без Шевченка все одно що без неба над головою. Він вершинна парость родового древа виразник і хранитель народного духу. Навіть плоть його вознесена на вершину. Іншої такої могили на планеті немає…

Шевченко для свідомості українця це не просто література. Чи передовсім не література. Він наш Всесвіт… Явище Шевченка виправдання України перед людством. Підтвердження своєї повноцінності. Шевченко завжди попереду. До нього треба доростати усім життям (В. Базилевський).

2. Напишіть есе з проблеми «Різні епохи – різні Кобзарі». Доберіть до статті заголовок. Стиль – публіцистичний (1 сторінка).

3. У наведеному вірші Т. Шевченка «Не гріє сонце на чужині…» визначте тему, головну думку, ключові художні образи, художні засоби та віршовий розмір.


Не гріє сонце на чужині,

А дома надто вже пекло.

Мені невесело було

Й на нашій славній Україні.

Ніхто любив мене, вітав,

І я хилився ні до кого,

Блукав собі, молився Богу

Та люте панство проклинав.

І згадував літа лихії,

Погані, давнії літа,

Тойді повісили Христа,

Й тепер не втік би син Марії!

Нігде не весело мені,

Та, мабуть, весело й не буде

І на Украйні, добрі люде;

Отже таки й на чужині.

Хотілося б... та й то для того,

Щоб не робили москалі

Труни із дерева чужого,

Або хоч крихотку землі

Із-за Дніпра мого святого

Святії вітри принесли,

Та й більш нічого. Так-то, люде,

Хотілося б. Та що й гадать...

Нащо вже й Бога турбовать,

Коли по-нашому не буде.

4. Остап Вишня висловив таку думку: «Тарас Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю!». Чи поділяєте Ви це твердження? Письмово викладіть свої думки (5 – 6 речень).

5. Напишіть твір на одну із запропонованих тем. Обсяг роботи – 2 – 2,5 сторінки.

5.1. Пророкування майбутнього визволення України в біблійних переспівах Т.Шевченка

5.2. Козацька минувшина у творах Т. Шевченка

5.3. Жіноча доля у творчості Т. Шевченка

5.4. «І возвеличимо на диво і розум наш, і наш язик...» (Т.Г. Шевченко)

Оцінювання

Кожне завдання оцінюється 12 балами. Максимальна кількість балів – 60 б.



Завдання розглянуті та затверджені на засіданні обласної комісії щодо складання завдань олімпіади з української мови та літератури (протокол №2 від 13.11.2013 року).

Відповідальна Харахоріна Т.О., завідувач відділу української мови та літератури облІППО





Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал