Світ навколо тебе Людмила Дробот Світ навколо тебе



Сторінка1/6
Дата конвертації27.03.2017
Розмір1.18 Mb.
  1   2   3   4   5   6
Людмила Дробот


Світ

навколо тебе

Людмила Дробот



Світ

навколо тебе

Підручник для 7 класу допоміжної

школи

Рекомендовано Міністерством освіти і науки України



Київ 2004

Рекомендовано Міністерством освіти і науки України

(лист )

Рецензенти:

Мерсіянова Г.М. – старший науковий співробітник лабораторії олігофренопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки АПН України.

Липа В.О. – завідуючий кафедрою корекційної педагогіки і спеціальної психології, кандидат педагогічних наук, доцент.

Булатова О.К. – учитель соціально побутового орієнтування Головненської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату для розумово відсталих дітей-сиріт і дітей, які залишилися без батьківського піклування Любомльського району Волинської області.



Друзі!

І ось перед вами третя книга з соціально-побутового орієнтування “Світ навколо тебе”, 7 клас. В цьому підручнику, як і у двох попередніх (для 5 і 6-го класів), міститься матеріал, опанувавши який, ви будете ставати ерудованішими, навчитеся складнішим процесам готування їжі, лагодження та пошиття одягу, багато цікавого дізнаєтеся про транспорт, засоби зв’язку, розширите свої знання про сім’ю тощо. Набутий вами досвід дає змогу усвідомити, що ви вже у якійсь мірі вільні і досвідчені, і, можете у житті справлятися без сторонньої допомоги, без тих, що вас обслуговували, а навпаки – можете бути не тільки самостійними, а ще й приносити користь іншим людям, оточуючим. Одним словом все впевненіше готуватимете себе до самостійного життя, інтеграції в соціум.

З підручника, що ви тримаєте у руках, ви дізнаєтеся, що таке бюджет, почнете учитися домашній економіці. Особлива увага у підручнику приділена культурі поведінки, адже ви вже юнаки і дівчата.

Цей підручник не тільки дасть вам нові знання і навички, а й навчить краще орієнтуватися в інформації, отриманій поза школою, допоможе цей вантаж знань уміло застосувати на практиці.

Як ви вже звернули увагу, більшість тем вивчається з 5 класу. Це дає змогу при повідомленні нового матеріалу використовувати ваш досвід, як базу для розширення знань, удосконалювати ваші уміння і навички та формувати нові.

Матеріал підручника побудований за принципом ускладнення і збільшення об’єму повідомлень.

Вивчаючи матеріал кожного розділу, звертайте увагу на малюнки, схеми, які допомагають вам краще засвоїти матеріал.

Заняття з соціально-побутового орієнтування повинні мати своє логічне продовження, тобто теоретичні знання, уміння та навички, ви повинні відшліфовувати в позакласній роботі, буваючи у дома, взагалі у побуті.

Сподіваюся, що цей підручник буде гарним вам помічником у навчанні та вихованні.

Успіхів вам!
Автор.

Розділ І. Особиста гігієна.
§ 1. Особиста гігієна підлітків.
Особиста гігієна включає загальні гігієнічні правила, яких повинна додержувати кожна людина, незалежно від її віку: правильне чергування розумової й фізичної праці, заняття фізкультурою, повноцінне харчування, чергування праці з активним відпочинком, повноцінний сон.

Особиста гігієна - це вимоги до утримання в чистоті тіла, одягу, житла, а також додержання чистоти під час приготування їжі.


Мал. 1. Хлопчик у трусах і майці виконує ранкову гігієнічну гімнастику на повітрі.
Першочерговим є додержання чистоти тіла. Сальні залози виділяють на поверхню шкіри людини шкірне сало, а потові залози - піт. Тому шкіру треба своєчасно й регулярно мити, інакше порушуються її захисні властивості, створюються сприятливі умови для розмноження на тілі шкідливих мікроорганізмів. Кожний підліток зобов'язаний знати особливості свого організму і дотримуватися правил особистої гігієни.
Мал. 2. Дівчинка миється під душем.
У підлітків спостерігається посилене функціонування сальних залоз. При цьому вони часто закупорюються, що призводить до появи вугрів, які можуть запалюватися. Тому необхідно регулярно митися (не рідше одного разу на тиждень), щоденно приймати душ. Якщо є підвищена пітливість, можна користуватися різноманітними присипками і дезодорантами, частіше міняти білизну. Для миття бажано використовувати мочалку: шкіра масажується, поліпшується кровопостачання й загальне самопочуття людини.

Важливо додержувати режиму дня, щоб уникнути втоми і перенапруги нервової системи. Необхідно так спланувати день підлітка, щоб у нього був час і для навчання, і для відпочинку. Нічний сон повинен тривати 8-9 год, він необхідний для відновлення працездатності. Не слід довго читати, проводити багато часу біля телевізора.

Харчування відіграє важливу роль для правильного розвитку організму підлітка. З їжею школяр повинен діставати необхідні для організму речовини: білки, жири, вуглеводи, мінеральні солі, воду, вітаміни.

Білок - основний будівельний матеріал, що входить до складу живої клітини. У разі недостатньої кількості білків у підлітка з'являються слабість, млявість, падає маса тіла, він відстає у рості, знижується опір організму до різних захворювань. Це згубно впливає на успішність і працездатність. Найкорисніший - білок молока і молочних продуктів, м'яса, риби та яєць. Кращому засвоєнню білків сприяють овочі, тому м'ясні й рибні страви рекомендується подавати з овочевими гарнірами.

Жири й вуглеводи - наше “паливо”, джерело енергії в організмі. Однак надмірне вживання жиру призводить до порушення обміну речовин й ожиріння. Добре засвоюються вершкове масло, жир молока, вершків, у яких містяться вітаміни А і Д. Свиняче сало, яловичий і овечий жири погано засвоюються і містять у собі мало вітамінів. У їжу необхідно щоденно вводити 10-15 г рослинного масла. Для підлітків необхідні мінеральні речовини, бо якщо їх недостатньо, можуть виникнути різні захворювання. Вітаміни необхідні для організму, при їх нестачі діти швидко втомлюються, стають дратівливими, у них знижується працездатність, апетит, затримується ріст. Важливо, щоб у підлітковому віці дитина одержувала найрізноманітнішу їжу. Харчуватися школяр повинен чотири рази на день, приблизно через кожні чотири години. Молоко і молочні продукти особливо корисні для підлітків. Щоденно треба випивати не менше як 400-500 г молока.

Здоровою може вважатися людина, яка відзначається гармонійним фізичним і розумовим розвитком та навколишнього середовища.


Запам’ятай!
Основні засоби зміцнення й збереження здоров’я – це фізична культура, загартування, раціональне харчування, відмова від шкідливих звичок, рухова активність. Режим дня потрібен для того, щоб кожною справою займатися у відведений для цього час. Вміння розпорядитися своїм часом і особливостями свого організму, властивостями свого розуму допомагає людині досягати значних успіхів.

Поспіх і метушня – це невміння організувати свої дії, а від цього і непорядок у ваших речах. Привчіть себе вранці спокійно прокидатися; не поспішаючи, вдягатися в те, що звечора приготували чи запланували. Всього на 20-30 хвилин треба прокинутися вранці, щоб спокійно поснідати за красиво сервірованим столом. За таких умов ви почуватимете себе впевнено і спокійно – у вас залишиться час подивитися на себе у дзеркало і впевнитися, що ваш зовнішній вигляд у повному порядку. Сукня чи костюм, випрасовані заздалегідь, взуття начищені звечора.


Запитання:


  1. Чому потрібно дотримуватися режиму дня?

  2. Як ти розумієш поняття “раціональне харчування”?

  3. Значення харчування для підлітків?

  4. Чому їжа повинна бути різноманітною?


Словник: раціональне харчування, гігієна харчування, режим харчування.

§ 2. Особиста гігієна підлітка.
Гігієну вашого тіла визначає зовнішність; людина весь день почуватиме себе свіжою, бадьорою і працездатною, якщо вранці прийняла душ і на чисте тіло вдягла чистий одяг. Зуби слід чистити вранці й увечері. Перед прийняттям їжі необхідно мити руки.
Мал. 3. Вранці у ванній кімнаті дівчинка вмивається.
Перед тим, як лягати спати, треба взяти за правило митися, щоб позбавити тіло пилу і бруду за минулий день. Чистота – це окраса вашої зовнішності.
Мал. 4. Здійснення вечірнього туалету.
У підлітковому віці хлопчик, як і дівчинка, має набути навичок особистої гігієни, утримувати в чистоті тіло, волосся, одяг. Хлопчики повинні знати, що однією з ознак статевої зрілості є мимовільне сім’явилиття (полюції). Полюції звичайно відбуваються під час нічного сну. Це зовсім нормальне, здорове явище, і його не слід боятися і соромитися. Кожний хлопчик повинен щоденно мити статеві органи теплою водою з милом. Важливо у цьому віці навчитися керувати своїми почуттями, правильно дивитися на стосунки між хлопчиками і дівчатками, готуватися до майбутнього сімейного життя.
Запам’ятай!
Особиста гігієна підлітка включає: гігієну шкіри, волосся, гігієну одягу і взуття, додержання режиму дня, профілактику травматизму.


§ 3. Особиста гігієна дівчини.
У підлітковому віці правила особистої гігієни хлопчика і дівчинки різні. Ці правила треба обов’язково знати і виконувати.

Дівчатка підліткового віку мають бути обізнаними з основними правилами особистої гігієни і набути всіх необхідних навичок (щоденне обмивання зовнішніх статевих органів, щоденна зміна трусиків). Дівчатка повинні знати, що менструація - це виділення крові із статевих органів, яке повторюється щомісяця. Підчас менструації статеві органи стають більш сприйнятливими до інфекції. Тому в ці дні особливо треба стежити за чистотою тіла і білизни. Слід знати, якщо менструація проходить нормально, заняття і життєвий уклад не повинні змінюватися. Заняття фізичною культурою дозволяються, але при цьому слід утримуватися від стрибків і важких фізичних вправ, а також від деяких видів спорту (їзда на велосипеді, плавання). Не дозволяється брати участь у змаганнях. Важливо остерігатися охолодження тіла, особливо ніг і нижньої частини живота. Митися краще під душем. Не менше як два рази на день слід обмивати зовнішні статеві органи кип'яченою водою з милом, попередньо ретельно вимивши руки. Підмиватися безпосередньо в тазику не слід.

Під час менструації рекомендується користуватися спеціальними гігієнічними прокладками. Їх можна придбати в аптеці. Прокладки слід міняти кілька разів на добу. Крім того, треба мати кілька спеціальних трусів-плавок, які також часто міняти і після прання обов'язково прасувати.
Мал. 5. Спеціальні гігієнічні прокладки.

Запам’ятай!
Найяскравіший показник вашої зовнішності і життєздатності - ваше здоров'я. І краще за всі ліки - ваша добра воля. Здоров'я залежить від здорового способу життя та помірного харчування. Через неправильне харчування багато скарг на погану працездатність, швидке втомлювання і поганий настрій. Легше прийняти ліки, ніж мати достатньо сили волі їсти небагато, робити вранці зарядку, щоб зберегти стрункість і пружність тіла.

Пам'ятайте, у вас завжди повинен бути чистий носовичок у кишені брюк чи, краще, піджака (у хлопців) та в - сумочці, косметичці чи в кишені піджачка (у дівчини). Чужим користуватися не можна.

Коли ви побачили чужий носовичок на підлозі, треба підійти до господаря і тихенько сказати: "Ви загубили" і вказати очима.

Завжди всі народи хотіли мати красивий і привабливий вигляд. Для цього в першу чергу необхідні вода і мило. Привчіться щовечора перед сном мити ноги теплою водою з милом, після цього, лягаючи спати в ліжко, ви відчуватимете себе комфортно і вже відпочившим. Найпотрібніше влітку щовечора мити ноги, якщо ходите в сандаліях та ще без шкарпеток. Шкіра людини повинна дихати, тільки тоді вона буде гладкою і красивою. А для цього пори шкіри не мають бути заповнені жиром, пилом чи брудом. Тож умивайтеся частіше. І умиватися (чи приймати душ), і чистити зуби своєю власною зубною щіткою треба двічі на день, зранку і ввечері. Потурбуйтеся, щоб було чистим усе тіло, а не тільки ті частини, що виглядають з-під одягу.

Запах бруду та поту на деякий час можна перебити парфумами, дезодорантами, але без води і мила ви не перетворитеся на ароматну квітку. Пам'ятайте, найкраще пахне чистота.

За волоссям теж треба доглядати, щоб воно було вашою окрасою - чисте, шовковисте і без лупи. Кожна людина повинна мати і користуватися своїм власним гребінцем, і дбати про його чистоту не менше, аніж про чистоту волосся.

Не забувайте про нігті, їх у вас аж двадцять. Добре, якщо вони у вас у порядку. Бо як неприємно, коли нігті надто довгі, брудні і нерівні.

Людина повинна вміти утримувати себе у нормі – від голови до п’ят, і тільки тоді вона може бути спокійною за свою зовнішність.


Мал. 6. Акуратно одягнені, причесані школярі і школярка на шкільному подвір’ї.
Запитання:


  1. Якою є здорова людина?

  2. Як ти розумієш поняття гігієна підлітка?

  3. Чому необхідно утримувати тіло в чистоті?

  4. Яке значення відіграє харчування в житті людини?

  5. Яке значення відіграє сон в житті людини?


Словник: дезодорант, гігієнічні прокладки.
Догляд за одягом.
Неохайно вдягнена людина справляє таке саме враження, як неприбрана кімната, брудний посуд, косо повішена картина. Уявіть собі, який вигляд ви маєте вранці, коли сідаєте снідати незачесаними, невмитими, у зім'ятому одязі тощо. А от саме враження про вас у ваших рідних ви повинні берегти насамперед, бо вони вас люблять і їм боляче бачити свою дитину такою неохайною. Тому не відкладаючи на пізніше, підійдіть до дзеркала і подивіться на себе як стороння людина. І тоді вам не спаде на думку ховати брудний комірець під довге волосся; відкидати можливість, що на

ваше жирне волосся хтось зверне увагу; блузка не гармонує зі спідницею - ніхто не помітить. Не сумнівайтеся, все буде помічено, і ви від цього не виграєте.


Мал. 7. Нечупара.
Не прикрашають людину і такі дрібниці, як діряві шкарпетки чи колготи, відірваний ґудзик чи вішалка на пальті чи куртці тощо. Ці дрібниці - перший показник культури чи безкультур'я людини. Народна мудрість підказує з приводу дрібниць: "Великі неприємності відбуваються через невиконання чи не звертання уваги на маленькі дрібниці".

Стоптані підбори (каблуки), розірвані рукавички, забруднені грязюкою наймодніші чобітки тощо також справлять погане враження про людину, хоча сама по собі людина може бути і розумною, і доброю. Найкрасивішу постать зіпсує відірвана лиштва спідниці чи незашиті панчохи.

Пам'ятайте, безладдя в одязі - це ознака розслабленості, ознака моральної та внутрішньої незібраності.
Мал. 8. Охайна дівчинка.


§ 4. Накладання латки овальної і квадратної форми.
Практичне заняття.
Іноді потрібно накласти латку або заштопати певну річ. Одяг і білизна, підготовлені до ремонту, повинні бути випраними і відпрасованими. Їх потрібно розкласти за видами: рушники, сорочки, майки, наволочки. Уважно розглянути вироби, визначити вид ремонту.

Для латки добирають тканину, за кольором і товщиною подібну до тканини виробу. Якщо латку викроюють із строкатої тканини, то суміщають малюнок тканини латки і виробу. За формою латка може бути круглою, овальною, прямокутною, квадратною. Поздовжні нитки латки і виробу повинні мати один напрям. Латку до виробу пришивають нитками під колір тканини косими стібками і припрасовують її.

Мал. 9. Схема накладання латки овальної і квадратної форми.

Накладають латку на виріб так: підрізають краї виробу навколо пошкодженого місця за формою овала чи прямокутника, деталь латки викроюють у два рази більшу, ніж розмір отвору, зрізають кути, підгинають зрізи деталі латки на лицьовий бік на 0,5 см і припрасовують. Підготовлену латку лицьовим боком накладають на виворітний бік виробу, приметують чи приколюють, потім пришивають латку з виворітного боку виробу косими стібками, видаляють намітку, роблять насічки по краях отвору з лицьового боку, підгинають надрізані краї всередину і пришивають до латки частими косими стібками. Латка не повинна стягувати тканину одягу.


Виконання практичної роботи.


  1. Добір латки овальної та квадратної форми, викроювання їх.

  2. Накладання латки (виготовлення зразка).

  3. Накладання латки за зразком та інструкційною карткою.


Запитання:


  1. Якої форми бувають латки?

  2. Чому треба пам’ятати про малюнок і напрям поздовжньої нитки під час накладання латки?

  3. Розкажіть про порядок роботи під час накладання латки квадратної та овальної форми.


Словник: латка, накладання.

§ 5. Штопання одягу.
Практичне заняття.
Коли тканина протирається на верхньому одягу, такі місця необхідно заштопати. Для цього використовують спеціальні штопальні нитки під колір тканини виробу. Штопають з лицьового боку виробу. Голка для штопання повинна бути довга, з великим вушком. Для зручності в роботі використовують грибок. Дірку на одязі спочатку треба прошити нитками в повздовжньому напрямі, переплітаючи їх поздовжніми через одну. Штопка має бути щільною, тому нитки треба прокладати рівно, густо, утворюючи ніби нову тканину.
Мал..10. Штопання звичайне.
Запитання:


  1. Які ви знаєте види ремонту одягу?

  2. Які нитки застосовують для штопання?

  3. Якою має бути голка для штопання і чим вона відрізняється від голки для шиття?

  4. Який прилад використовують для штопання?

  5. Розкажіть про послідовність накладання штопки на протерті місця у виробі.


Словник: штопання.

§ 6. Прання бавовняної білизни вручну.
Для прання білизни вручну треба мати найпростіші предмети: миску чи балію, пральну дошку і виварку, дерев’яні щипці для витягування з виварки гарячої білизни. У мисці чи балії білизну замочують, віджимають і перуть, у виварці – виварюють. Закінчивши прання, всі прилади і посуд споліскують теплою, а потім холодною водою, просушують на повітрі або насухо витирають чистою ганчіркою і ставлять у кладочку.
Мал. 11. Набір пральних порошків, таз.
Простирала, наволочки, рушники за кілька годин до прання треба замочити в теплому мильному розчині. Не можна замочувати білизну довше, ніж 12 год. Після цього білизну прополіскують і в новому розчині перуть у машині чи виварюють.

Для приготування прального розчину використовують господарське мило або пральний порошок. Після виварювання білизну прополіскують, відбілюють, якщо є необхідність, підкрохмалюють.

Дрібні білі вироби (носові хусточки, комірці, манжети) замочують у теплій воді на 2-3 години, а потім віджимають в гарячому розчині руками. Забруднені місця додатково намилюють і добре віджимають кілька разів. Прополіскують у холодній воді. Після цього підкрохмалюють і підсинюють. Викручені чи віджаті в машині речі потрібно розправити і лише потім сушити, інакше їх важко прасувати.

Користуючись пральним порошком, необхідно уважно прочитати, що написано на упаковці: якої температури повинна бути вода для замочування, на скільки годин намочувати білизну, кількість порошку і т. ін. Якщо порошок призначений для прання бавовняних виробів білого кольору, в ньому є відбілювач. Такий порошок для прання виробів з кольорових тканин не придатний, бо вироби можуть полиняти.

З пральним порошком треба поводитися обережно: коли його висипають у воду, коробку тримають якнайнижче, щоб порошок не розпорошувався у повітрі. Якщо порошок містить біологічно активні домішки, слід обмежити контакт з ними: намилювати речі щіткою, а після замочування виймати щипцями і ретельно полоскати, не залишати порошок відкритим.

Виконання практичної роботи.


  1. Підготовка розчину для прання білизни.

  2. Прання білизни.


Запитання:


  1. Де зберігати білизну до прання?

  2. Чому білизну треба замочувати в теплій, а не в холодній воді?

  3. Що може трапитися, якщо білизну з кольорової тканини виварити?

  4. Чому білизну з кольорової тканини не можна прати порошками для прання білизни з білої тканини?

  5. Як полоскати білизну?


Словник: постільна білизна, натільна білизна, кухонна білизна, пральні засоби, біологічно активні домішки.


§ 7. Прання бавовняної білизни за допомогою

пральної машини.

(Практично)


Дуже полегшує і прискорює прання електрична пральна машина. Вона може механічно прати, полоскати і віджимати білизну. В багатьох сім’ях є пральні машини-автомати. Існує також безліч різноманітних пральних порошків, миючих засобів.
Мал. 12. Звичайна пральна машина.
Мал. 13. Пральна машина-автомат.
Брудну білизну зберігають недовго, у сухому місці, що провітрюється (у спеціальній корзині, що провітрюється). Щільно укладена білизна, до якої немає доступу повітря пожовкне і набуде неприємного запаху.

Білизну перуть не дуже забрудненою. Прати зношену, брудну білизну значно важче, вона швидше псується.

Білизну готують до прання заздалегідь: натільну вивертають навиворіт,

вичищають від пилу, кишені та наволочки, вивертаючи, особливо старанно вичищають в куточках та поміж швами; відстібають шпильки, розв’язують тасьомки, відпорюють металеві та дерев’яні ґудзики. Уважно переглядають: чи не залишилось десь на білій білизні чорної або кольорової нитки (при виварюванні вона залишить плями, що важко виводяться), витрушують пил з скатертин, простирал, гардин та чохлів з меблів, виводять з скатерок і серветок плями від соку (бо при звичайному пранні, плями міцно закріпляються на волокні тканини).

Замочують заздалегідь лише білизну, що не линяє.

Користуючись пральною машиною, треба точно дотримуватись інструкції, доданої до неї, закладати одноразово небагато білизни, щоб вона була занурена в воду, тоді бруд видалятиметься не внаслідок шкідливого тертя, а розчиниться у мильному розчині.


Виконання практичної роботи.


  1. Ознайомитись з будовою пральної машини, яка є в кабінеті соціально-побутового орієнтування.

  2. Ознайомитися з принципом роботи шкільної пральної машини.

  3. Розповісти правила безпечної роботи з електричною (автоматом) пральною машиною.

  4. Як правильно зберігати пральну машину?

  5. Засоби для прання білизни.

  6. Способи прання бавовняної білизни.

а) розчин для замочування та прання білизни, його приготування;

б)послідовність прання (замочування, виварювання, підкрохмалювання і підсинювання).



  1. Демонстрація способу приготування розчину та процесу прання.

  2. Ознайомлення з інструкцією до порошку.

  3. Приготування розчину для прання.

  4. Прання білої білизни.


Запитання:


  1. Чому в машині білизну прати краще ніж ручним способом?

  2. Призначення диска-активатора.

  3. Скільки кілограмів білизни можна прати у пральній машині?

  4. Як правильно зберігати пральну машину?

  5. Розкажіть про послідовність прання.

  6. Яких правил безпечної роботи слід додержувати?


Словник: пральна машина, диск-активатор, потужність, щипці.

§ 8. Прання комірців і рушників ручним способом.

Беручись до прання, ти починаєш з носовичків, комірців, манжет, рушників.

Якщо ці речі дуже брудні, - спершу замочи їх; накрохмалені комірці і манжети – в теплуватій воді; рушник – також у теплуватій воді з невеликою кількістю прального порошку.

Значно легше як слід випрати білизну, коли вона спершу полежить у теплій воді з порошком.

Перучи, старанно потри всі забруднені місця. Сама собою, без твоїх рук, білизна чистою не стане.
Мал. 13. Дівчинка у ванній кімнаті пере дрібні речі. Поруч все необхідне для прання.
Виправши білизну прополощи її. Спершу в теплій воді, а потім у холодній.

Тепер лишається підсинити її, а комірці та манжети ще ц накрохмалити. Підсинену білизну треба повісити, щоб просохла, а накрохмалену – загорнути у чистий рушник.


Виконання практичної роботи.


  1. Приготування розчину.

  2. Прання білизни (побригадно).


Запитання:


  1. Чому білизну треба замочувати в теплій, а не в гарячій воді?

  2. Як приготувати розчин для замочування білизни?

  3. Як перуть білизну?

  4. Навіщо треба підсинювати і підкрохмалювати білизну?


Словник: кип’ятіння, бак, віджимання, підсинювання.



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал