Сучасний учень і шляхи взаємодії із ним



Скачати 70.43 Kb.
Дата конвертації11.05.2017
Розмір70.43 Kb.
Психолого-педагогічний семінар

"Сучасний учень і шляхи взаємодії із ним"

Дев‘ять етичних принципів позитивної педагогіки

Принцип не насилля.

Принцип позитивності.

Принцип “Я-повідомлень” замість “Ти-осудження”.

Принцип дзеркала.

Принцип зворотного зв‘язку.

Принцип не порівнювання.

Принцип таємниці.

Принцип відповідальністі.

Принцип особистого прикладу.


Основні принципи толерантності педагога

Відмова від насилля.

Вміння примусити себе, не примушуючи інших.

Толерантність, в європейському розумінні, задає приклад «законослухняності», підпорядкування законам, традиціям і звичаям.

Прийняття ІНШОГО, який може відрізнятися по різним ознакам.
Позитивна педагогіка передбачає:

- створення соціально-педагогічних умов толерантного взаємодії, толерантного освітньо-виховного простору;

- створення умов культури спілкування;

- розвиток синергетичного мислення, що дозволяє приймати широкий спектр особистісних якостей, індивідуальних і етнічних проявів людини;

- особистісно-орієнтований підхід в освітньому процесі, основою якого є суб'єкт-суб'єктні відносини в системі «вчитель - учень - батьки».
Типи сучасних учнів

- Учні із поведінкою, спрямованою на привертання уваги.

- Учні із мстивої поведінкою.

- Учні із поведінкою,спрямованої на уникання невдачі.

- Учні із владолюбною поведінкою.

- Учні із демонстративною поведінкою.


Характеристики поведінки, спрямованої на привертання уваги

Активна поведінка привертання уваги: учні роблять те, що відволікає увагу вчителя і класу.

Пасивна поведінка привертання уваги: учні демонструють поведінку «кожної години по чайній ложці», тобто всі дії виконують дуже повільно.
Причини поведінки, спрямованої на привертання уваги:

1. Діти не навчені просити чи вимагати уваги у прийнятній формі.

2. Діти часто відчувають дефіцит уваги до себе, почуваються «порожнім місцем». На їхню думку, батьки і вчителі більше уваги приділяють дітям, що поводяться погано.

3. Учні мають потребу у взаєминах із учителем. (Сильний бік поведінки привертання уваги).


Принципи запобігання поведінці привертання уваги:

1. Більше уваги приділяти зразковій поведінці.

2. Навчати учнів просити уваги, коли вони цього потребують.
Характеристики мстивої поведінки учнів

Активно мстива: прямі фізичні й непрямі психологічні акти насильства: учень шкодить усіма силами вчителеві, вихователеві чи обом відразу.

Пасивно мстива: ігноруються будь-які дружелюбні спроби контакту.

Причини мстивої поведінки:

1. Відображення росту насильства в суспільстві.

2 Розповсюджений засобами масової інформації стиль силового вирішення конфліктів. Сильні сторони мстивої поведінки: учні демонструють високу життєздатність, уміння захистити себе від болю.
Принципи запобігання мстивій поведінці:

1. Будувати стосунки з усіма учнями за принципом турботи про них.

2. Навчати учнів виражати щиросердний біль і страждання в прийнятний спосіб.
Характеристики поведінки, спрямованої на уникання невдачі

Активна форма поведінки, спрямованої на уникання невдачі: спалах обурення — учень втрачає контроль над собою, коли тиск відповідальності стає надто сильним.

Пасивна форма поведінки, спрямованої на уникання невдачі: відкладання на потім; недоведення справи до кінця; тимчасова нездатність; офіційні діагнози.
Причини поведінки, спрямованої на уникання невдачі:

1. Стосунки на зразок «червоного олівця».

2. Необґрунтовані очікування батьків і вчителів.

3. Віра учня, що йому підходить тільки перфекціонізм.

4. Акцент на змаганні у класі.
Принципи запобігання поведінці, спрямованій на уникання невдачі:

1. Підтримка учня, щоб його внутрішня настанова «Я не можу» змінилася на «Я можу».

2. Допомога в подоланні соціальної ізоляції через включення учня у стосунки з іншими людьми.
Характеристики владолюбної поведінки

Активна владолюбна поведінка: спалахи обурення, словесне обурення — учні йдуть на конфронтацію і нагнічують напруженість.

Пасивна владолюбна поведінка: тиха неслухняність — учні обіцяють і чемно відповідають нам, але продовжують робити своє.
Причини владолюбної поведінки:

1. Соціальні настанови змінилися: від панування підпорядкування у рольовому суспільстві минулого до емансипації і рівних соціальних прав.

2. Мода на «сильну особистість» навчає утвердження своєї сили, а не конструктивного підпорядкування.
Принципи запобігання владолюбній поведінці.

1. Відхід від конфронтації і зниження напруженості.

2. Передача учневі частини своєї організаторської влади.
«Конфлікти в шкільному середовищі, причини виникнення та шляхи розв’язання».

Поняття «конфлікт”

Конфлікт – суперечність, яка виникає під час розв’язування питань виробничого, громадського або особистого характеру. Конфлікти виникають у випадку зіткнення поглядів, інтересів, прагнень різних осіб чи групи людей.

Конфлікти між учителями й учнями можна віднести до розряду організаційно-управлінських, оскільки клас – це колектив і виконавець, а вчитель – організатор і керіваник навчально- виховної роботи. Конфлікт виникає переважно через суб’єктивні причини, що залежать від особистісних характеристик та індивідуального поводження керівника й вихованця.


Види конфліктів

1. Конструктивні конфлікти – позитивно впливають на життя людей і суспільства, - є джерелом самовдосконалення та саморозвитку особистості, здружують членів групи, стимулюють знайдення ефективного виходу з проблемних ситуацій.

2. Деструктивні конфлікти – виявляються у дрібних і великих сварках, непорозуміннях.

Конфлікт є деструктивним, коли він:

Відвертає енергію від більш важливої діяльності та проблеми.

Руйнує мораль або підсилює негативну самооцінку.

Поляризує групи таким чином, що вони втрачають внутрішній зв’язок та послаблюють взаємну співпрацю.

Поглиблює різницю у ставленні до цінностей.

Стимулює безвідповідальну і непривабливу поведінку.


Конфлікт є конструктивним, коли він:

Допомагає глибше зрозуміти важливі проблеми.

Сприяє розв’язанню проблеми.

Стимулює виникнення відвертої комунікації.

Сприяє виходу стримуваних емоцій, подоланню напруги та стресу.

Допомагає створенню тіснішого контакту між людьми.

Допомагає розвиватися персонально та використовувати в подальшому отриманий досвід.
Зони конфліктів у школі

Зв’язка “Учитель - учень” – причинами виникнення конфліктів можуть бути завищені вимого до учнів, невідповідність очікувань учителя та поведінки учня, різниця інтересів, учительський авторитаризм.

Зв’язка “Батьки – вчителі” – причини конфліктів: учитель несправедливий до дитини, ображає принижує, але ж моя дитина – найкраща, найрозумніша. При цьому батьки самі мало приділяють уваги своїй дитині і усю відповідальність перекладають на школу та викладачів. Вихід із цієї ситуації один: в ідеалі батькам і вчителям потрібно стати союзниками, щоб батьки приходили не лише не батьківські збори, а тримали контакт з педагогами на протязі всього періоду навчання дитини в школі.

Зв’язка “Учень – учитель” – причинами виникнення конфліктів можуть бути брутальність учителя, несправедливість, недостатня поінформавоність, забагато домашніх завдань


Рекомендації щодо запобігання конфліктним ситуаціям

Правило 1. Не намагайтеся за кожним негативним учинком школяра бачити лише негативні мотиви.

Правило 2. Ретельно готуйтеся до уроку, не допускайте навіть найменшої некомпетентності у викладанні свого предмета.

Правило 3.Школярі схильні більш охоче виконувати розпорядження вчителів у разі опосередкованого впливу.

Правило 4. Спільна діяльність зближує людей та підвищує їх авторитет.

Правило 5. Передбачливість і конкретність поводження вчителя знижує напруження у спілкуванні.

Правило 6. Впливати на учня можна за допомогою спеціальних прийомів оцінювання вчинків особистості.
Правила оцінювання вчинків особистості:

Позитивна оцінка ефективна в поєднанні з високою вимогливістю до людини.

Неприйнятні глобальна позитивна та глобальна негативна оцінки.

Глобальна позитивна оцінка викликає почуття непогрішності, знижує самокритичність, вимогливість.

Глобальна негативна оцінка підриває в школяра віру в себе, спричиняє відразу до школи.
Найбільш доцільними є:

Парціальна позитивна оцінка – особистість пишається конкретним досягненням і усвідомлює, що успіх не є підставою для самозаспокоєння.



Парціальна негативна оцінка – учень усвідомлює, що в конкретному випадку він припустився помилки, яку можна виправити.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал