Стан розроблення проблеми формування та збереження репродуктивного здоров’я студентської молоді на сучасному етапі лукащук-Федик С. В



Скачати 59.32 Kb.
Дата конвертації24.04.2017
Розмір59.32 Kb.

Технології соціальної

роботи та соціальної

педагогіки


СТАН РОЗРОБЛЕННЯ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ТА ЗБЕРЕЖЕННЯ РЕПРОДУКТИВНОГО ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ
Лукащук-Федик С.В.

кандидат медичних наук,

доцент кафедри психологічних та педагогічних дисциплін

із секцією безпеки життєдіяльності людини

Тернопільського національного економічного університету;

м. Тернопіль, Україна
Головною метою державної політики України є досягнення нової якості життя громадян через запровадження соціальних, економічних і демократичних європейських стандартів життєдіяльності людини й суспільства. У центрі уваги - людина, задоволення її культурних, духовних та освітніх потреб, надання їй якісних медичних послуг, забезпечення реалізації демократичних прав і свобод.

Основним завданням політики уряду щодо сім’ї, жінок, дітей і молоді є подолання тенденцій, скорочення населення, посилення інституту сім’ї, державна підтримка народжуваності.

Враховуючи, що одним із головних осередків українського суспільства є сім’я, суспільство орієнтується на сім’ю, жінку й дитину як найвищу цінність, на визначення пріоритетності їх інтересів. 12 листопада 1995 р. постановою Кабінету Міністрів України була прийнята Національна програма «Планування сім’ї», покликана сформувати у населення, особливо в молоді, потребу мати повноцінну сім’ю, бажаних і здорових дітей, радикально змінити існуюче ставлення суспільства до проблем планування сім’ї.

В Україні планування сім’ї набуває все більшого значення. На рівні сім’ї поліпшення репродуктивного здоров’я збільшує ймовірність бажаної вагітності, щасливого народження здорових дітей, що, безумовно, приводить до стабілізації та зміцнення шлюбно-сімейних стосунків, забезпечує тривале існування сім’ї – основи будь-якого суспільства.

Одним з ефективних заходів щодо збереження репродуктивної функції підростаючого покоління є спеціально розроблена система, яка існує у всіх країнах світу і містить комплекс методико-організаційної роботи, спрямованої на формування у молоді безпечної статевої поведінки, зацікавленості у збереженні та поліпшенні здоров’я, основ відповідального батьківства, як основних складових системи планування сім’ї. Набуті знання у юнаків та дівчат із зазначених питань сприятимуть формуванню прагнення народити здорову дитину. Така цілеспрямована робота з формування у молоді статевої культури та підготовки її до створення здорової сім’ї повинна бути в основі діяльності школи, служби дитячої та підліткової гінекології, центрів планування сім’ї та центрів репродуктивного здоров’я, які надають медичну допомогу, а також проводять профілактичну роботу щодо збереження репродуктивного здоров’я [1, с. 15; 2].

У формуванні здорового підростаючого покоління визначальна роль належить загальній соціально-економічній ситуації в країні та рівню життя населення і сімей. Передусім від матеріального і соціального благополуччя населення і добробуту сімей залежать можливість забезпечення загального і генеративного здоров’я, статевого виховання молоді, а також демографічна культура і сексуальна поведінка молоді і населення в цілому.

Саме тому правомірний висновок про те, що без комплексного підходу до боротьби з негативними явищами у молодіжному середовищі, участі органів державної влади, місцевого самоврядування та самоорганізації населення, батьківської громадськості, науково-дослідних інститутів НАПН України та АМН України, навчальних закладів різних типів та рівнів акредитації, а також без участі молодіжних громадських організацій, благодійних фондів, соціальних служб для молоді й особливо засобів масової інформації досягти успіху практично неможливо [4, с. 242-307].

Перш за все, завдання полягає у тому, щоб скоординувати комплексно зусилля вищих навчальних закладів, сім’ї та громадськості, всіх зацікавлених центральних, місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування на створення системи здоров’язбережувальної, здоров’яформуючої освіти і виховання, формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя, створення повноцінної, щасливої, здорової сім’ї з відповідними ціннісними орієнтаціями [3, с. 96-109].

Найбільш цікавою на загальнодержавному є Всеукраїнська інформаційно-профілактична акція «Відповідальність починається з мене» за підтримки державної служби молоді та спорту України. Відповідно до положення (зареєстроване Міністерством юстиції України від 25 травня 2013 р.) акція планується проводитися щорічно. Метою акції є пропагування та утвердження здорового способу життя у молодіжному середовищі. Одним із основних завдань визначено формування відповідального ставлення молоді до свого здоров'я, а також стимулювання активної громадянської участі місцевої громади. Основними напрямами роботи в межах даної акції є:


  • пропагування здорового способу життя;

  • забезпечення належного контролю щодо розміщення реклами алкоголю та тютюнових виробів;

  • створення та розповсюдження соціальної реклами, з метою популяризації здорового способу життя, безпечних статевих стосунків;

  • інформування населення щодо відповідального ставлення до власного здоров’я (вплив на суспільну думку через ресурси засобів масової інформації);

  • робота з дітьми та молоддю за місцем проживання, активізація діяльності місцевого самоврядування.

  • У ході реалізації акції організаторами запропоновано впроваджувати такі проекти.

  • «Контроль продажу» (обов’язковий проект) профілактика продажу неповнолітнім алкоголю та тютюнових виробів, виявлення контрафактної продукції,

  • «Фото-обличчя» – установка «фото-макетів» з прорізами «для осіб» у місцях з пожвавленим рухом з текстами на макеті: «Я за здоровий спосіб життя!», «Я проти наркотиків!»;

  • проведення флешмобу «Вільна Україна, здорова молодь.».

У 2009-2012 рр. в Україні реалізовувався проект «Соціальна інтеграція та розвиток громадянської відповідальності молоді в Україні, (програма розвитку ООН).

Прикладом формування відповідальності за власну поведінку і своє здоров’я на регіональному рівні є система первинної профілактики вживання психоактивних речовин у Кіровоградській, Черкаській, Київській, Харківській областях.

З цією метою здійснюються систематична інформаційно-просвітницька робота різних форм організації: лекції, бесіди, тренінги, відео-лекторії, рольові ігри для дітей та молоді. Надавалися індивідуальні послуги у вигляді консультацій.

Досвід Миколаївської області свідчить про увагу з боку адміністрації та громадськості до сімейної відповідальності. З березня 2013 року на Миколаївщині працює Школа відповідального батьківства. Створено та забезпечено діяльність 14 Шкіл відповідального батьківства. Метою створення Шкіл відповідального батьківства визначено надання інформації молоді щодо розуміння цінності, неповторності та унікальності життя кожної людини, підвищення їх рівня поінформованості щодо сучасних поглядів на усвідомлене батьківство та підвищення рівня компетентності батьків у догляді, вихованні та розвитку дітей, сприяння формуванню основ батьківської компетентності.

Полтавський міський центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді на виконання Державної програми «Репродуктивне здоров’я нації» здійснював напрям роботи «Служби раннього втручання». Основною метою напряму було запобігання ранньому соціальному сирітству, формування у молоді усвідомленого ставлення до майбутнього батьківства, реалізація програми «Бажані діти в бажаний час». Програма включала відео лекторії, лекції, інтерактивні бесіди за темою: «Усвідомлене батьківство», тренінгові програму «Разом до здоров’я» та цикл тренінгів «Я - майбутня мама» серед студентів навчальних закладів різних рівнів акредитації м. Полтави. Метою даного проекту було популяризація родинних цінностей, формування відповідальної сексуальної поведінки та усвідомленого ставлення до майбутнього батьківства.

Сьогодні в Україні, аналізуючи проблему формування і збереження репродуктивного здоров’я підростаючого покоління, безперечно необхідно переглянути і оновити зміст, форми і методи спілкування, як у навчально-виховних закладах, так і у родинному колі.


Література

1. Алєксєєнко Т.Ф. Методологічні засади соціалізації особистості у контексті соціальних проблем // Виховання дітей та молоді у контексті розвитку громадянського суспільства: зб. наук. праць / Т.Ф. Алєксєєнко. – Херсон: ХДУ, 2003. – Вип.35. Педагогічні науки. – С. 14-17.

2. Державна цільова соціальна програма «Молодь України» на 2009-2015 роки [Електронний ресурс] / Законодавство України.

3. Молода сім’я: проблеми та умови її становлення [за ред. проф. А.Й. Капської]. – К.: ДЦССМ, 2003. – 184 с.



4. Соціальна робота в Україні: [навч. посібник] / І.Д. Звєрєва, О.В. Безпалько, С.Я. Марченко; за заг. ред. І.Д, Звєрєвої, Г.М. Лактіонової. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 254 с.




Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал