Українська мова. 10 клас.
Тема: Слово і його лексичне значення. Однозначні й багатозначні слова. Пряме й переносне значення слів. Типи переносних значень. Лексичні норми.
Мета: повторити поняття про лексичне значення слова, види лексичних значень - пряме й переносне, типи переносних значень - метафора, метонімію, синекдоху, навчити визначати роль переносних значень у художніх текстах, удосконалювати вміння дотримуватися лексичних норм української мови, за допомогою мовленнєво-дидактичного матеріалу, виховувати у школярів повагу до краси й багатство рідної мови.
Тип уроку: урок повторений набутих знань.
Обладнання: роздатковий матеріал, інтерактивна дошка.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Емоційна підготовка до уроку.
Девіз уроку: Тим, хто навчає, мови,
тим, хто вчить мову,
і тим, хто ще не знає,
що він любить мову,
працювати на уроці.
Епіграф: Мово! Течеш вічно, як Ріка...
а на ній човни золотії:
звуків, слів мови...
П. Зогребельний
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і мети уроку.
-
Творче спостереження з елементами аналізу.
Послухати текст. Пояснити, чому син не зрозумів батько.
Зрозумів.
Батько з сином поїхали в поле волами по снопи. Наклали повнісінький віз.
вони пасуться, а як віз перекинеться, збуди мене, поїдемо додому.
Та й ліг під копою спати. Через деякий час віл підійшов до воза, чухався, чухався та й перекинув його. Син побачив це, та мерщій до батька:
-
Тату,- гукає, - поїхали вже віз перекинувся.
-
Евристична бесіда
-
Що таке слово?
-
Що позначає лексичне значення слова?
-
Чим відрізняється лексичне й граматичне значення слова?
-
Які слона мають лексичне значення?
-
Як ви поясните «лексика української мови»?
-
Які слова називаються багатозначними?
Коментар учителя:
-
Подумайте і скажіть, чи кожному сполученню звуків судилося бути словом. Виберіть із поданих сполучень буки слова, обґрунтуйте свій вибір.
-
Колос, сокіл, мокос, кокос, косок.
Отже, слово - це значуща функціонально-структурна одиниця мови, що крім звучання має ще значення.
-
Дати тлумачення таким словам:
Пояснити лексичне значення слів
Зорі, чужино, скляний, гомоніти, словник, кінотеатр, супермаркет.
-
слова ввести в речення.
-
Розподільчий диктант.
Записати слова, групувати їх за значенням.
І - із конкретним значенням, ІІ - із абстрактним.
Старий, сум, око, вухо, ніс, кохання, липа, ясен, мужність, страх,
косарка, давнина, веселість, лежить, комбайн, квапишся, радість,
ніжність, майбутній, синій, писати, няньчити, необізнаність.
-
Робота в парах - взаємоперевірка.
-
Пояснити орфограми у виділених словах.
-
Прослухати, дібрати до пояснень слова з довідки.
-
Здатність людини говорити, висловлювати свої задумки.
-
Загальний вигляд якоїсь місцевості, краєвид...
-
Навчально-виховний заклад, напрям у галузі, виучка.
-
Творча уява, мрія, вигадка ...
-
Небесне світило, прославлена людина
-
Картки з питаннями, для тих. Хто складає іспит.
-
Командувач, великого з'єднання кораблів, головний корабель.
Довідка: флагман, школа, фантазія, мова, зірка, квиток, білет, пейзаж.
-
Що таке багатозначне слово?
-
Прочитати речення, знайти слово, яке вживається в іншому
значенні. (Запис на дошці)
Земля гуде, Ріки мутно течуть.
Чорна земля під копитами кістьми була засіяна, а кров'ю полита.
О Руська земле, уже ти за горою єси!
Команда астронавтів полетіла на Місяць із Землі.
-
З’ясувати значення слова земля. «Гранування».
Багатозначні слова можуть мати пряме й переносне значення.
-
Типи переносних значень слів.
Ситуативне завдання. Від фірми «Лексики» отримано замовлення презентувати основні типи переносного значення. (Презентація) (Метафора, )
-
Вимочити тип переносного значення.
Вчися, Лізо, шанувати копійку.
Том море дере свою синю одежу об гострі скелі.
Я дуже люблю читати Шевченка.
Весняний день схилився сонячною головою до землі.
-
Дослідження-аналіз.
Прочитали уривки, виписати слова, вжиті в переносному значенні. Типи переносних значень. (картки в групах)
К-1 Ранок клепає коси, скрипить колодязними журавлями, грюкає хвіртками. Протягуються дерева після короткої осінньої ночі,
струшують ранкову росу, гойдають голосне птаство на вітах.
(0. Пархоменко)
К-2
Несе Полісся в кошиках гриби.
За болотами причаїлись Охи.
І спорить тиша голосами гарби
Із реактивним гуркотом епохи.
Село сосновий виверне кожух.
І йде назустріч, як весільна теща ...
Правічну думу думають ліси.
Вгрузають в мох столітні дідугани...
Лункі октави дальніх голосів
Запише обрій у вечірній простір.
І молодик над смужкою лісів
Поставить позолочений апостроф.
Л. Костенко
К-3
Засипають на лузі коники,
Срібні скрипочки в головах.
А руді парубійни - соняхи
Повтікали од ночі на шлях.
Ген калина гілками тужливими
Колихає пташок, як діток
В море фарб, по настояне травами.
Липня сивий ступив чобіток.
Човен місяця казку розхитує,
Відчіпляє від верховіть.
Книгу літа всю ніч перечитує
Все листочками шелестить.
А. Малишко
8. Уявіть себе в ролі вчителя. Виправте, де потрібно помити.
Біг на коньках, києвляни виграли, трамвай перегружений, осторожно двері закриваються, вибачаюсь, яка слідуюча зупинка; глажу більйо, приймаю участь міроприємстві; відчинив зонтик; купляла на базарі сахар.
IV.Рефлексивно-оцінювальний етап.
-
На уроці я…
-
Скласти сенкан: Слово Лексика
V. Домашнє завдання: виписали і художніх творів речення зі слонами, вживаними в переносному значенні. Визначити тип переносного значення. Пояснити лексичне значення слів: Кросворд, мереживо. марево, тло, айсберг.
Поділіться з Вашими друзьями: |