Скарби бабусиної скрині українські народні



Скачати 58.21 Kb.
Дата конвертації19.06.2017
Розмір58.21 Kb.
ТипУрок
ТЕМА УРОКУ: СКАРБИ БАБУСИНОЇ СКРИНІ (УКРАЇНСЬКІ НАРОДНІ

КАЗКИ)


МЕТА УРОКУ: збагатити знання п’ятикласників про казку як вид усної

народної творчості, узагальнити і систематизувати знання

про фантастичні, соціально – побутові казки і казки про

тварин;


розвивати навички зв’язного мовлення, кмітливість, творчу

уяву, естетичні почуття;

виховувати любов до українського фольклору,гордість за

свій народ, який має славне героїчне минуле і багату творчу

спадщину.

ТИП УРОКУ: урок – мандрівка

ОБЛАДНАННЯ: виставка українських народних казок, ілюстрації до казок, учнівські малюнки, кросворд, саморобні предмети з фантастичних казок.

ХІД УРОКУ

.Мотивація навчальної діяльності

.Вступне слово учнів.

Внук. Ну от, пом’янули бабусю,як вона хотіла, та й народний звичай так велить. Тепер треба інший заповіт її виконати: розділити спадщину. Тато сказав, що це перший заповіт у нашому роду – треба по – людськи все зробити.

Внучка: ось ікона (витягає зі скрині), правда недорога, зате бабуся дуже цінувала її. І Біблія тут. Не раз бабуся читала її вечорами, а після цього сиділа в глибокій задумі.

Внук: оця сорочка – найцінніша з усього, що є в хаті, бо їй більше ста років, ще прапрабабуся наша вишивала.

Внучка: а оці рушники від прабаби залишилися (нюхає). Пахне м’ятою, полином, перекладали їх, щоб довше зберігалися і пахли потім довго. А кому це все заповідала бабуся?

Внук: не знаю, знаю лише, що нам з тобою бабуся залишила у спадщину казки. Скільки їх вмістилося у старенькій сивій голові? А як цікаво розповідала вечорами. Не забути ці казки – значить зберегти пам’ять про нашу бабусю.

2.Слово вчителя про казки, їх роль у житті дітей.

3.Бесіда:

*Що таке казка?

*Чому, на вашу думку, народ почав складати казки?

*Що відобразив народ у казках7

*Чому так багато спільного у казках народів світу7

*На які групи діляться казки?



Оголошення теми, мети і завдань уроку.

Слово вчителя про мандрівку у світ української народної казки.

-Що ви там побачили?

-З ким зустрілися?

-Про що дізналися, подорожуючи по цій країні?

3.Звіт експедицій про виконану роботу.



Перша експедиція. КАЗКИ ПРО ТВАРИН

Значне місце в українському фольклорі посідають казки про тварин. Ці казки правдиво відбивають повсякденне життя людей. Звірі вибирають собі війта або царя, господарюють, женихаються, виходять заміж, сміються, радіють, співають, танцюють, плачуть, приймають гостей, допомагають один одному. Вони бувають сердечними, добрими, розумними, хитрими, дурними, підступними, зрадливими. Є серед них і нахаби, й хижаки, сміливці й боягузи. Широко зустрічаємо у казках про тварин лисицю, зайця, дикого кабана, їжака, птахів, комах, водяних мешканців. Їм властиві ті ж риси характеру і вдачі, що й людині. Заєць у казках боягузливий, орел – сильний і пихатий, щука – хижа, зажерлива, черепаха, рак – повільні, незграбні.

*А зараз подивіться інсценізовану казку і подумайте:

-Якими народ показав у казці її героїв?

Інсценізація казки «Лисиця і журавель»

Вчитель.


Якими показав народ у казці її героїв?

Чого вчить ця казка?

Що засуджує народ в образі Лисички?

Вчитель.


Крім казок про тварин, народна спадщина багата казками іншої тематики. Про них нам розкаже експедиційна група, яка повернулася з казкової мандрівки у світ соціально – побутової казки.

Друга експедиція СОЦІАЛЬНО – ПОБУТОВІ КАЗКИ

Ми побували не за морями широкими, не за горами високими, не за лісами дрімучими, а в одній маленькій країні, де живуть розумні люди: селяни, пастухи, дівчата, парубки, дочка бідняка, які розумом і хитрістю захищають себе у сутичках з кривдниками: багачем, паном. Зі своєї мандрівки наші юні казкарі привезли казку. І не тільки. З нами приїхала ще й героїня казки. Відгадайте, хто це?

Виходить персонаж казки «Мудра дівчина»

Мудра дівчина: доброго дня, дорогі читачі! Впізнаєте мене? Я допомогла своєму батькові відгадати загадки пана і, крім того, ще й провчила його. Я з казки …

Які ви знаєте прислів’я чи приказки про розум, кмітливість?

До якої групи казок належить казка «Мудра дівчина»?

Що повчального для себе ви можете взяти із даної казки?

Вчитель.


Золота скарбниця народної казки надзвичайно багата і різноманітна. Людина постійно прагнула пізнати таємниці природи, космосу, самої себе. Це виявилося у фантастичних казках, які наповнені дивовижними речами та істотами. З далекої мандрівки у світ чародійної казки повернулася третя експедиційна група.

Третя експедиція. Фантастичні казки

Хто змалку не був закоханий у чудовий світ казки? Котигорошок, Снігуронька, Івасик – Телесик, дідова дочка – вони стають нашими друзями на все життя. Улюблені казкові герої відображені в усіх видах мистецтва, живуть вони і в музиці. Казка і музика завжди невіддільні одна від одної. Є народні пісні казкові за змістом, а в багатьох казках звучить пісня. Невичерпними музичними засобами можна відтворити образ казкових персонажів – Баби Яги, Кощія Безсмертного або чарівної русалки, кумедних гномів, хитрої лисиці, грайливої білочки. У багатьох казках звучить чарівна мелодія сопілки, яка розповідає чумакам, батькові, матері, братам про причину вбивства молодшого сина чи дочки.

(Кущ калини, Котигорошко біля куща, за кущем – Оленка, сестра Котигорошка. Він грає сумну тужливу мелодію. Після її закінчення чути слова Оленки).

Оленка.


Ой помалу – малу, мій братику, грай, та не врази мого серденька вкрай,

Зла Зміївна мене з світу згубила і в моє серденько гострий ніж встромила.

*Уривок з якої казки ви побачили?

*До якої групи належить казка «Котигорошко»? Чому?

*Які чародійні речі є у цій казці?

Вчитель.


Роботу юних казкарів завершено. Підсумовуючи ваші знання, дайте відповідь на питання:

*Наведіть приклади зачину казок, а потім кінцівки.

*На які дві групи можна поділити героїв казок?

*Які риси характеру притаманні позитивним героям?

*Змалюйте одного з персонажів казки.

(Учні розповідають про обраного ними персонажа)

*Що засуджує народ в образі негативних персонажів?

Вчитель.


Ми – частка народу і тому повинні підтримувати звичаї народу, його традиції, примножувати творчі здобутки. Тож перша група мала попереднє завдання – скласти казку про Зайця і Вовка.

(Зразки казок)

Вчитель.

У нашому класі, крім початківців – казкарів, є ще юні художники, які до сьогоднішнього уроку намалювали багато малюнків до казок. Це було завдання другої групи. Погляньте уважно на ілюстрації і за змістом відгадайте назву української народної казки.( Учні можуть також давати коментар до ілюстрацій).

Вчитель.

Третя група мандрівників привезла нам чарівні предмети. Що це таке? Відгадайте.

У якій групі казок ми можемо зустрітися з цими предметами7

(Проходить демонстрація чарівних речей).

Підсумок уроку

Вчитель пропонує учням дати відповіді на питання. «Мікрофон»

1.Усний народний твір, який ви вивчали?

2.Слово, яке в перекладі з англійської мови означає «народна мудрість».

3.Кому з героїв соціально – побутової казки належать слова:

«Твоя, діду, дочка ледащиця; нічого робити не хоче, за цілий день і пальцем не вдарила, а їсти, то бач,як добрий косар»

4.Назва одного з чародійних предметів, який допомагав швидко долати велику відстань.

5.Хто у казках про тварин є царем лісу?

6.Число, яке найчастіше зустрічаємо у казках.

7.Ім’я героя української казки який втілює у собі кращі риси народу.

8Який жанр усної народної творчості часто зустрічаємо у казках?

9.Як у фантастичних казках названо предмет, за допомогою якого людина подолала повітряний простір?

10.У казках називають лисичку сестричкою, а кого називають братиком?

Самооцінка роботи учнів у групах.

Домашнє завдання

Прочитати казку (на вибір). .



.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал