«Система психологічного супроводу профільного навчання в Любарській гімназії №1 як засіб формування соціально компетентної особистості випускника»



Скачати 85.88 Kb.
Дата конвертації12.04.2017
Розмір85.88 Kb.
«Система психологічного супроводу профільного навчання в Любарській гімназії №1 як засіб формування соціально компетентної особистості випускника»

Хто не знає, в яку гавань він пливе,

для того немає попутного вітру

Сенека

Життя – це ряд зусиль, ми бачимо мету,

але не завжди бачимо дорогу

В. Шкловський

Однією із складових Концепції профільного навчання у старшій школі є психологічний супровід профільного навчання та допрофільної підготовки в навчальному закладі. Ця складова допомагає чітко планувати роботу нашої гімназії, пов’язує між собою всі ланки запровадження профільного навчання, дозволяє бачити проблеми в цілому, вчасно координувати дії.




Формування у старшокласників навичок самопізнання, самоаналізу, саморефлексії, готовності до повноцінної професійної самореалізації у сучасних соціально-економічних умовах

Надання допомоги старшокласникам, що зазнають труднощів у навчанні, професійному самовизначенні, плануванні професійної кар’єри, спілкуванні чи психічному стані
Оскільки, Любарська гімназія №1 є багатопрофільним загальноосвітнім навчальним закладом, психологічний супровід вирішує наступні завдання:


i:\dcim\106_pana\p1060288.jpg


Надання допомоги педагогу через форму "співпраці" у вирішенні різних шкільних проблем і професійних завдань самого педагога


f:\dcim\104_pana\p1040842.jpg


Мета психологічного супроводу профільного навчання



здоров’язберігаюча компетентність




уміння вчитися


формування та розвиток життєвих компетентностей:




соціальна компетентність

загальнокультурна компетентність



підприємницька компетентність



громадянська компетентність


f:\dcim\104_pana\p1040841.jpg



Індивідуальні особливості



потреби

інтереси

Психологічний супровід профільного навчання дає можливість особистості визначити та розвинути:


схильності


i:\dcim\106_pana\p1060016.jpgгаля_3

Самовизначення учнів щодо профільного напрямку навчання – це багатовимірний і поетапний процес, який базується на діагностичній основі, на спільній роботі класного керівника, психолога, батьків, учнів, учителів.



Схема психологічного супроводу допрофільного і профільного навчання



Дитина Підліток Юнак



Практичний психолог

Адміністрація



Вчителі

Батьки



Модель психологічного супроводу профільного навчання



Організаційно-методична робота

Самоосвіта

Методичні обєднання


Розробка анкет, програм,

виступів,

семінарів


Просвітницька робота
Години спілкування

Семінари

Батьківські збори
Особливості профільного навчання та

допрофільної підготовки

Корекційно-розвивальна робота

Тренінги

Заняття

Пізнавальні процеси Особистісні якості

Діагностична робота

Анкетування

Тестування

Здібності Інтереси Готовність

Психологічний супровід профільного навчання складається із двох етапів.

На першому етапі психологічний супровід профільного навчання відбувається в напрямку поглибленого знайомства учнів зі світом професій:

І. Визначається зміст і структура світу професій:

- орієнтація у світі професій;

- поняття про професію;

- загальні поняття про галузеву кваліфікацію професій і її класифікація щодо предметів праці.

ІІ. Знайомство з поняттям психічних процесів і індивідуальних особливостей учнів: особливості мислення і його роль під час вибору професії. Вивчення особливостей пам'яті за допомогою різних методик. Пам'ять і її значення для трудової діяльності. Типи і види пам'яті. Значення пам'яті для різноманітних видів професійної діяльності. Визначення особливостей уваги. Увага і професійна діяльність.

На другому етапі супровід профільного навчання продовжується психологічною просвітою: поняття про темперамент, його типи, значення типу темпераменту при виборі професії; поняття про характер, риси характеру і його значення в досягненні життєвої мети.

Діагностична робота: визначаються особливості характеру, темпераменту учнів, інтереси і нахили, їх роль під час вибору професії.



  1. Визначення певних орієнтирів щодо готовності учнів до профільного самоусвідомлення ( Опитувальник самоставлення В.В. Століна)

  2. Характерологічна готовність особистості ( Опитувальник Айзенка, Опитувальник для ідентифікації типів акцентуацій характеру у підлітків, модифікований С.І. Подмазіним)

  3. Мотиваційна готовність: ( Орієнтаційно – діагностична анкета інтересів (ОДАНІ – 2), визначення профільних та загальних професійних інтересів та схильностей за п’ятьма напрямками (ДДЗ), опитувальник професійної спрямованості Д. Голанда)

  4. Комунікативна готовність (Методика КОС – 2)

Надаються консультації учням, щодо професійного самовизначення. Учні також складають професіограми, що дає можливість їм розширити базу даних про професію, пізнати глибше суть даної професії та оцінити свою до неї профпридатність.

Цикл годин спілкування у 9-х класах об’єднаний темою «Основи професійного самовизначення». Різні за формою проведення заняття (діагностика, тренінг, зустріч) сприяють вибору майбутнього професійного шляху в період життєвого самовизначення.

Використовуючи модель психологічного супроводу профільного навчання, ми маємо результати, які дають змогу формувати класи з подальшим профільним навчанням.
Інформацію про характер професійного самовизначення, рівень сформованості власної готовності до усвідомленого вибору професії старшокласник може отримати також від батьків. Батькам надаються консультації щодо того, як у підлітковому віці привчати дитину до думки про те, що робота в них (батьків) – це не тільки спосіб заробити на життя, а й покликання, обов'язок, соціальна позиція. Розповіді батьків про професії, особиста участь у суспільно корисній, продуктивній праці активно впливає на формування професійних інтересів дітей.

На психологічних консультаціях, семінарських заняттях батькам рекомендується при наданні порад своїм дітям щодо вибору професії враховувати їх інтереси, схильності, здібності, стан здоров'я, а також потреби країни. Під час таких заходів батьки усвідомлюють, що підліток, отримуючи знання про особливості майбутньої професії, більш свідомо підходить до свого вибору. Інформація анкетування батьків 7, 9 класів «Ваша дитина» для визначення інтересів дітей і бажань батьків щодо профілю подальшого навчання допомагає сформувати класи відповідних профілів. За результатами анкетування батьки розуміють потребу профільності навчання. Близько 80% батьків та учнів 9-х класів повністю або частково підтримують впровадження суцільної профілізації навчання.


- думка батьків

- думка учнів
Не менш важливим питанням в психологічному супроводі профільності є профілактика дезадаптації та психологічний супровід процесу адаптації. Одним із напрямків є продовження роботи над формуванням психологічного здоров’я підлітка. Профілактика дезадаптації проводиться шляхом просвітницької роботи серед педагогів (психолого-педагогічні семінари для вчителів «Психологічні основи професійного самовизначення старшокласників», «Адаптація учнів 8-10 класів до навчання в допрофільних і профільних класах») та батьків щодо вікових особливостей розвитку учнів і проходження адаптаційного періоду; проведення тренінгової роботи на згуртування колективу, просвітницької роботи щодо методів боротьби зі стресом. До спостереження за процесом адаптації залучаються педагогічні працівники та батьки, а уразі виявлення учнів з ознаками дезадаптованості проводиться індивідуальна корекційна робота.

Особливість концепції профільної освіти гімназії полягає в тому, що учень після закінчення навчання у закладі отримує атестат про середню освіту, і завдяки профільності, в учня формується свідомий вибір продовження навчання в конкретному вищому закладі. У концепції діяльності гімназії передбачено, що учень шляхом поглибленого вивчення одного-двох навчальних предметів або групи навчальних предметів свідомо вибере свою майбутню професію.



Література

  1. Бех І.Д. Виховання особистості: Сходження до духовності. – К.: Либідь. – 2006. – 272 с.

  2. Готовність учня до профільного навчання/ Упоряд.: В.Рибалка. – К.: Мікрос – СВС, 2003. – 112 с.

  3. Литвинова Н.І. Гармаш В.Ф. Психологічні чинники становленн професійної компетентності учнівської молоді// Матеріали науково-практичної конференції «Науково-методичні засади формування ключових компетнцій учня гімназії.- К.- 2008.- 302 с.

  4. Омельченко Г. Профорієнтація і професійний профіль// журнал «Директор школи, ліцею, гімназії». - 2008. -№ 2

  5. Синячов І. Профільне навчання у НВК: як звести до мінімуму негативні явища під час його впровадження у школі//журнал «Директор школи, ліцею, гімназії» - 2008. -№ 2

  6. Скалько О.В. Індивідуально-психологічні особливості та вибір професії. Типові помилки професійного самовизначення// Матеріали науково-практичної конференції «Науково-методичні засади формування ключових компетенцій учня гімназії».- К.- 2008.- 302 с.

  7. Ткачук І.І. Науково-методичні аспекти формування спрямованості старшокласників на майбутній професійний успіх// Матеріали науково-практичної конференції «Науково-методичні засади формування ключових компетенцій учня гімназії».- К.- 2008.- 302 с.

  8. Чистякова С.Н., Захаров А.А. Профессиональная ориентация школьников: Организация и управление. - М., 1987. – С. 102.


.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал