Швидка психологічна допомога у знз допоможемо разом! м. П’ятихатки 2014 зміст



Сторінка1/5
Дата конвертації01.01.2017
Розмір0.82 Mb.
  1   2   3   4   5
ШВИДКА ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА

У ЗНЗ


ambulance-picture-color
ДОПОМОЖЕМО РАЗОМ!

безымянный

м. П’ятихатки

2014

ЗМІСТ


Вступ…………………………………………………………………………………………….

3

1. Адаптаційний період учнів в школі………………………………………………….…..

4

1.1.Подолання труднощів адаптації першокласників……………………………………

4

Ознаки дезадаптації……………………………………………………………………………..

4

Поради батькам………………………………………………………………………………….

4

Поради вчителям………………………………………………………….………………….....

5

1.2. Подолання труднощів адаптації п’ятикласників…………………………………….

6

Ознаки дезадаптації……………………………………………………………………………..

6

Поради батькам………………………………………………………………………………….

7

Поради вчителям………………………………………………………………………………..

8

1.3. Подолання труднощів адаптації десятикласників…………………………………..

8

Ознаки дезадаптації……………………………………………………………………………..

8

Поради батькам………………………………………………………………………………….

9

Поради вчителям………………………………………………………………………………..

10

2. Група ризику………………………………………………………………………………..

11

2.1.Агресивність……………………………………………………………………………….

11

Поради батькам…………………………………………………………………………………

11

Поради вчителям………………………………………………………………………………..

13

2.2.Тривожність……………………………………………………………………………….

13

Поради батькам………………………………………………………………………………….

13

Поради вчителям………………………………………………………………………………..

14

2.3.Замкнутість………………………………………………………………………………..

14

Поради батькам………………………………………………………………………………….

14

Поради вчителям………………………………………………………………………………..

15

2.4.Гіперактивність……………………………………………………………………………

16

Поради батькам………………………………………….………………………………………

17

Поради вчителям………………………………………………………………………………..

18

2.5.Страхи ……………………………………………………………………………………..

20

Корекція страхів………………………………………………………………………………..

20

2.6.Неадекватна самооцінка…………………………………………………………………..

21

Ознаки ……………….…………………………………………………………………………..

21

Поради батькам………………………………………………………………………………….

22

Поради вчителям………………………………………………………………………………..

23

3.Забезпечення психолого-педагогічної підтримки підлітка у вирішенні проблеми його життєвого призначення…………………………………………………………….….


24

4. Профілактична робота……………………………………………………………………..

29

4.1 Тютюнопаління……………………………………………………………………………..

29

4.2.Алкоголь……………………………………………………………………………………

31

4.3.Психотропні речовини…………………………………………………………………….

32

4.4 Суїцидальні наміри………………………………………………………………………..

36

4.5.Насилля………………………………………………………………………………………

38

4.6 Торгівля людьми…………………………………………………………………………...

41

4.7.Комп’ютерна залежність…………………………………………………………………

43

4.8. Конфлікти………………………………………………………………………………….

45

Список використаних джерел………………………………………………………………..

47


Укладач: методист з психологічної служби П’ятихатського РМК Пінчук А.В.
Методичний посібник підготували : Завгородня Ю.О. – практичний психолог ЗШ І-ІІІ ступенів № 1, Кошман К.В. - практичний психолог ЗШ І-ІІІ ступенів № 2, Лигун І.В. - практичний психолог ЗШ І-ІІІ ступенів № 3.

ВСТУП

Важливим завданням діяльності нашої психологічної служби є захист психічного і соціального здоров’я усіх учасників навчально-виховного процесу.

Основною метою діяльності психологічної служби системи освіти є підвищення якості і забезпечення доступності послуг у сфері практичної психології і соціальної роботи, спрямованих на збереження та укріплення здоров’я, підвищення адаптивних можливостей, створення умов для повноцінного і гармонійного розвитку всіх учасників навчально-виховного процесу, посилення розвивального і виховного компонентів системи освіти.

Діяльність спеціалістів психологічної служби повинна бути спрямована на забезпечення, захист прав і свободи дітей, створення умов комфортного освітнього середовища. Тому основну увагу у вибудовуванні траєкторії розвитку служби слід приділити питанню формування професійної компетентності у спеціалістів, готовності до виконання не лише функціональних завдань, а й надання системи послуг, які потребують учасники навчально-виховного процесу: діти, учні, батьки, педагогічні працівники.

Тому наша психологічна служба вирішила підготувати методичний посібник, в якому ми розмістили рекомендації, що покращать психологічний супровід навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладах, та забезпечать його у тих закладах, де спеціаліст психологічної служби відсутній. У ньому ми намагалися відповісти на всі питання, що турбують керівників освітніх закладів, педагогів та звичайно батьків.
З повагою,

районне методичне об’єднання

практичних психологів закладів освіти


  1. АДАПТАЦІЙНИЙ ПЕРІОД УЧНІВ В ШКОЛІ


1.1.ПОДОЛАННЯ ТРУДНОЩІВ АДАПТАЦІЇ ПЕРШОКЛАСНИКІВшкола-начало.jpg

Початок навчання дитини в 1-му класі - складний і відповідальний етап у її житті. Адже відбувається дуже багато змін. Це не тільки нові умови життя та діяльності - це й нові контакти, нові стосунки, нові обов'язки. Змінюється соціальна позиція: був просто дитиною, тепер став школярем.



Ознаки дезадаптації:

  1. труднощі в навчанні, стійка неуспішність;

  2. порушення відносин з однолітками , батьками, вчителем;

  3. небажання відвідувати школу;

  4. соматичні прояви: головний біль, порушення апетиту й сну, біль у животі;

  5. пригнічений настрій, підвищена стомлюваність , глибокий спад працездатності на кінець тижня, дня;

  6. підвищена тривожність , плаксивість, невміння будувати стосунки з дітьми та дорослими;

  7. відставання у навчанні;

  8. емоційні порушення : емоційна нестійкість, зниження самоконтролю, соціальної сміливості, зниження дружніх проявів , підвищена тривожність , замикання в собі;

  9. прояви дефіциту уваги , неготовність до тривалого спілкування.

Поради батькам:

  1. Вранці піднімайте дитину спокійно, з посмішкою та лагідним словом.

  2. Не згадуйте вчорашні прорахунки, особливо мізерні, не вживайте   образливих слів.

  3. Не підганяйте її, розрахувати час - це ваш обов'язок, якщо ж ви цю проблему не вирішили, - провини дитини у цьому немає

  4. Не посилайте дитину в школу без сніданку: в школі вона багато працює, витрачає сили. Коли щось не виходить, порадьтеся з учителем, психологом.

  5. Відправляючи дитину до школи, побажайте їй успіхів, скажіть кілька лагідних слів без подібних застережень: "Дивись, поводь себе гарно!",

  6. "Щоб не було поганих оцінок!" тощо. У дитини попереду важка праця.

  7. Зустрічайте дитину спокійно, не сипте на неї тисячу запитань, дайте їй  розслабитись (згадайте, як вам тяжко після важкого робочого дня). 

  8. Коли дитина збуджена і хоче з вами чимось поділитись, не відмовляйте їй у цьому, вислухайте, на це ви не витратите багато часу.

  9. Якщо дитина замкнулась, щось її турбує, не наполягайте на поясненні її стану, хай заспокоїться, тоді вона все сама розкаже.

  10. Зауваження вчителя вислуховуйте без присутності дитини. Вислухавши, не поспішайте сваритися. Говоріть з дитиною спокійно.

  11. При спілкуванні з дитиною не вживайте виразу: "Якщо ти будеш добре вчитись, то ..." Часом умови ставляться важкі - й тоді ви опиняєтеся у незручному становищі.

  12. Протягом дня знайдіть (намагайтесь знайти) півгодини для спілкування з дитиною. В цей час найважливішими повинні бути справи дитини, її біль, її радощі.

  13. У сім'ї повинна бути єдина тактика спілкування всіх дорослих з дитиною. Всі суперечки щодо виховання дитини вирішуйте без неї. Не зайвим буде почитати літературу для батьків, там ви знайдете багато корисного.

  14. Завжди будьте уважними до стану здоров'я дитини, коли щось турбує її: головний біль, поганий стан. Найчастіше це об'єктивні показники стомлення, перевантаження.

  15. Пам'ятайте, що діти люблять казки, особливо перед сном, або пісню,     лагідні слова. Не лінуйтесь подарувати це для них. Це їх заспокоїть, зніме денне напруження, допоможе спокійно заснути і відпочити.

  16. Не нагадуйте перед сном про неприємні речі, про роботу. Завтра новий трудовий день - і дитина повинна бути готова до нього. А допомогти в       цьому їй повинні батьки своїм доброзичливим ставленням. Чекати ж якогось дива від дитини, радісних поривів душі, доброти треба терпляче, відшукуючи ці риси в дитині, постійно заохочувати її.


Поради вчителям:

Якщо учень:

  1. Є неуважним .

Формуванню довільної уваги сприяє участь дитини у сюжетно – рольових іграх , образотворчій діяльності , конструюванні , аплікаційній діяльності.

  1. Проявляє непосидючість .

Формування довільної уваги. Врахування при навчанні індивідуальних особливостей : тип темпераменту, гіперактивність тощо.

  1. Неохайно веде зошит.

Розвитку тонкої моторики руки сприяють уроки праці, малювання ( ліплення, аплікаційна діяльність , складання мозаїки, плетіння бісеру, робота з глиною). Продуктивність мимовільного запам’ятовування збільшується , коли завдання потребує від дитини активної орієнтації в матеріалі, виконання розумових операцій в ігровій діяльності.

  1. Піднімає руку, а при відповіді мовчить.

Не треба штучно занижувати самооцінку дитини. Необхідно вчити «бачити» інших , показати можливість переходу з однієї позиції на іншу при розгляданні однієї і тієї самої ситуації , допомогти дитині стати на позицію вчителя, мами ,вихователя. У цьому можуть допомогти режисерські ігри.

  1. Боїться опитування вчителя.

Авторитарний стиль вчителя викликає стан тривоги в учня. Слід дозволяти учням помилятися, бо вони ще вчаться, ставитися до помилок спокійно, створити ситуацію успіху на уроці, враховувати індивідуальні особливості кожного учня.

1.2. ПОДОЛАННЯ ТРУДНОЩІВ АДАПТАЦІЇ П’ЯТИКЛАСНИКІВ++++.jpeg
У процесі навчання у школі дитина проходить через ті чи інші кризові етапи, кожний із яких має свою специфіку, свої проблеми, що потребують особливої уваги педагогів, батьків та психологічної служби навчального закладу.

Одним із цих етапів є перехід учнів початкової школи у середню. П’ятий клас – кінець дитинства, період, що безпосередньо передує підлітковому. У цей час діти відкриті і довірливо ставляться до дорослих, визнають їх авторитет, чекають від учителів, батьків та інших дорослих допомоги і підтримки. Це відкриває великі можливості для виховних впливів.

Але 5-й клас – це період адаптації до середньої ланки школи.

Адаптація - процес пристосування до нових умов чи вимог середовища, результатом якої має бути пристосування, що є показником життєвої компетентності індивіда.

У 5-му класі діти переходять до нової системи навчання: «класний керівник – вчителі-предметники», уроки проходять у різних кабінетах. Інколи діти навіть змінюють школу, у них з’являються нові однокласники.

Більшість дітей переживає цю подію як важливий крок у своєму житті. Деякі пишаються тим, що вони подорослішали, інші мріють розпочати «нове життя».

Незважаючи на таку гадану дорослість, п'ятикласник потребує ненав'язливого контролю, підтримки та допомоги, оскільки не завжди може сам зорієнтуватися в нових вимогах шкільного життя.

Адаптація дитини до навчання у середній ланці школи відбувається не одразу. Це досить довгий процес, пов’язаний зі значними проблемами як об’єктивного, так і суб’єктивного характеру.


Ознаки дезадаптації:

  • змучений, стомлений зовнішній вигляд дитини.

  • небажання дитину ділитися своїми враженнями про проведений день.

  • прагнення відвернути дорослого від шкільних подій, переключити увагу на інші теми.

  • небажання виконувати домашні завдання.

  • негативні характеристики на адресу школи, вчителів, однокласників.

  • скарги на ті чи інші події, пов'язані зі школою.

  • неспокійний сон.

  • труднощі ранкового пробудження, млявість.

  • постійні скарги на погане самопочуття.

Ознаки успішної адаптації:

  • задоволеність дитини процесом навчання;

  • дитина легко справляється з програмою;

  • ступінь самостійності дитини при виконанні нею навчальних завдань,

  • готовність вдатися до допомоги дорослого лише ПІСЛЯ спроб виконати завдання самому;

  • задоволеність міжособистісними стосунками з однокласниками і вчителем.


Поради батькам:

  1. Якщо Вас щось турбує в поведінці дитини, якомога швидше зустріньтеся і обговоріть це із класним керівником, шкільним психологом.

  2. Якщо в родині відбулися події, що вплинули на психологічний стан дитини, повідомте про це класного керівника. Саме зміни в сімейному житті часто пояснюють раптові зміни в поведінці дітей.

  3. Цікавтеся шкільними справами, обговорюйте складні ситуації, разом шукайте вихід із конфліктів.

  4. Допоможіть дитині вивчити імена нових учителів, запропонуйте описати їх, виділити якісь особливі риси.

  5. Порадьте дитині в складних ситуаціях звертатися за порадою до класного керівника, шкільного психолога (за наявності).

  6. Не слід відразу ослабляти контроль за навчальною діяльністю, якщо в період навчання в початковій школі вона звикла до контролю з вашого боку. Привчайте дитину до самостійності поступово: вона має сама збирати портфель, телефонувати однокласникам і питати про уроки тощо.

  7. Основними помічниками у складних ситуаціях є терпіння, увага, розуміння.

  8. Головне новоутворення підліткового вікового періоду – відкриття своєї індивідуальності, свого«Я». Підвищується інтерес до свого тіла, зовнішності.

  9. Зростає дух незалежності, який впливає на стосунки підлітка в родині, школі. У дітей настає криза, пов’язана з бажанням здобути самостійність, звільнитися від батьківської опіки, з’являється страх перед невідомим дорослим життям.

  10. Бажання звільнитися від зовнішнього контролю поєднується зі зростанням самоконтролю й початком свідомого самовиховання.

  11. Внутрішній світ дитини ще нестабільний, тому батькам не слід залишати своїх дітей без нагляду. Підліток дуже вразливий і легко піддається впливам як позитивним, так і негативним.

  12. Розширюється коло спілкування, з’являються нові авторитети.

  13. Недоліки й суперечності в поведінці близьких і старших сприймаються гостро й хворобливо.

  14. У батьках підлітки хочуть бачити друзів і порадників, а не диктаторів.


Поради вчителям:

  • проявляти доброзичливе ставлення, підтримку;

  • реалізовувати демократичний стиль керівництва;

  • не висувати на початку року великих вимог до дітей, пам’ятати різницю між п’ятикласниками та іншими учнями середньої школи;

  • намагатись, щоб заняття викликали в учня позитивні переживання, позитивне емоційне ставлення до навчального предмету;

  • орієнтувати дітей на вироблення об’єктивних критеріїв успішності і неуспішності, прагнення перевірити свої можливості і знаходити (за допомогою дорослих) шляхи подальшого їх розвитку і вдосконалення;

  • допомогти учням із низьким соціальним статусом в класному колективі відчути себе потрібними і бажаними в класі:

  • проводити відповідні класні години для покращення неформальних відносин між дітьми з використанням активних форм роботи;

  • залучати до позакласної роботи, групових заходів, щоб вони більше спілкувалися;

  • на позакласних заходах давати можливість проявити себе з кращої сторони;

  • звертати увагу однокласників на успіхи цих дітей у тому, що в них виходить.

1.3. ПОДОЛАННЯ ТРУДНОЩІВ АДАПТАЦІЇ ДЕСЯТИКЛАСНИКІВ1273516033_super027

Ознаки дезадаптації:

  1. Інтелектуальна - невідповідність рівня інтелектуального розвитку вимогам учбової діяльності.

  2. Мотиваційна – недостатня сформованість пізнавальних мотивів, перебільшення зовнішньої мотивації і мотивації уникання невдач;

  3. Емоційно-вольова – невідповідність рівня емоційно-вольового розвитку вимогам старшої школи (емоційна нестійкість, високий рівень тривожності, неадекватна самооцінка і рівень домагань, низький рівень самоконтролю, несформованість основних прийомів самоорганізації учбової діяльності);

  4. Комунікативна – порушення характеру міжособистісного спілкування з однокласниками і педагогами;

  5. Поведінкова – недостатня сформованість соціально-етичних норм поведінки.


Поради батькам:

1. Сприймайте свою дитину як дорослу людину, яка вже може взяти на себе відповідальність за свої вчинки, є досить самостійною, має свої інтереси, свої погляди на життя, які можуть не збігатися з вашими, тому обов’язково радьтеся з дітьми, коли приймаєте важливі рішення.

2. Будьте готовими до того, що успішність дитини може понизитися, так як старшокласники потрапляють у новий колектив, навчальний матеріал ускладнюється, вимоги педагогів збільшуються. Якщо так сталося, необхідно дізнатися, з якими учбовими предметами дитина зазнає труднощів і разом проаналізувати зауваження, які роблять педагоги, уточнити, яким умовам повинні відповідати її письмові та усні роботи, реферати, доповіді. Розвивайте світогляд дитини, сприяйте розширенню її інтересів.

3. У десятикласників з’являється яскраво виражене бажання відпочити після напруженого дев'ятого і перед випускним одинадцятим класом. Але є небезпека - так дитина може втратити не тільки робочий тонус, а й дорогоцінний час для підготовки до випускних іспитів. Для того щоб старшокласник прислухався і не віддалявся від дорослих, потрібно донести до нього свої побоювання у звичайній бесіді, не кричати і не вказувати, що робити, а намагатися пояснити можливі варіанти вирішення проблеми, щоб дитина сама обрала той варіант, який підходить їй найбільше.

4. Діліться власним досвідом, не забувайте, що Ви колись теж були старшокласниками. Вислухайте свою дитину, якщо вона бажає з вами чимось поділитися, Не критикуйте дитину при свідках, щиро підтримуйте її.

5. Поважайте особисте життя дитини, без її відома не нишпорте у її речах, питайте дозволу, коли заходите до кімнати. Давайте дитині можливість побути наодинці, забезпечте їй окрему кімнату.

6. Допоможіть дитині обрати майбутню професію, але не робіть це за неї, не тисніть на її вибір. В десятому краще остаточно визначитися, чи буде дитина вступати до вузу (коледжу, технікуму) після закінчення школи.

   Якщо прийнято позитивне рішення, треба сформулювати конкретні кроки, які слід зробити для вступу: вибрати конкретний навчальний заклад, в якому хоче вчитися школяр; підготувати «запасні варіанти», тобто намітити два-три відповідних навчальних закладів вузу та ознайомитися з умовами прийому; по «найскладнішому» із вступних предметів треба починати підготовку саме у десятому класі.

7. Якщо є можливість, допоможіть дитині влаштуватись на якусь неважку роботу, яка не заважатиме її навчанню, наприклад, після уроків, на вихідних, на канікулах. Це дасть відчуття дорослості, самостійності, відповідальності, впевненості, а також змогу вчитись розподіляти самостійно зароблені кошти.

8. Пам’ятайте, виховуючи старшокласника, не потрібно робити все за нього або навпаки залишити один на один зі своїми проблемами, а будьте готовими йти з ними разом, йти поруч, іноді – трішки попереду, якщо треба пояснити можливі шляхи, спрямувати у потрібному напрямку.


Поради вчителям:

  1. При визначенні профілю навчання враховуйте не лише здібності, а й професійні наміри учнів.

  2. Переконуйте, що успішність навчання залежить лише від самих учнів, їх готовності брати на себе відповідальність за своє майбутнє.

  3. Щоб допомогти учням краще познайомитись один з одним, плануйте урочну та позаурочну діяльність учнів у динамічних групах, застосовуйте інтерактивні методи взаємодії, заохочуйте учнів до участі у всіх заходах класного керівника та вчителів-предметників. Проводьте класні виховні години, на яких: навчайте самоаналізу, самопізнання, самокритики; розвивайте комунікативні здібності учнів: навчайте культури поводження у колективі; здійснюйте гендерне виховання, пояснюйте особливості чоловічої та жіночої психіки; здійснюйте профорієнтаційну діяльність;виховуйте такі якості як толерантність, відповідальність, самостійність.

  4. Для підвищення згуртованості класу, формування навичок групової взаємодії, пропонуйте учням розв’язувати спільно проблемні ситуації та обов’язково аналізувати результати своєї роботи, визначати причини невдач та успіхів.

  5. Непопулярних учнів залучайте до різних заходів, що проводяться у школі, підкреслюйте їх достоїнства перед класом, хваліть за найменші успіхи.

  6. Уникайте критики учнів при свідках. Порівнюйте роботу учня з його попередніми роботами, а не з роботами інших.

  7. Дозволяйте учням самостійно оцінювати свою поведінку та її наслідки.

  8. Не наполягайте на відповідях біля дошки тих дітей, які виявляють тривожність. Краще об'єднуйте їх у групи.

  9. Надавайте можливість учням висловлювати свої думки, формуючи їх індивідуальність та впевненість.



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал