Щодо профілактичної роботи з запобігання правопорушенням та злочинності серед дітей та учнівської молоді



Скачати 236.24 Kb.
Дата конвертації11.04.2017
Розмір236.24 Kb.


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

пр. Перемоги, 10, м. Київ, 01135, тел. (044) 481- 32 -21, факс (044) 236-1049

E-mail: ministry@mon.gov.ua, код ЄДРПОУ 38621185

Від _05.02.2015_№ _1/9-54__

На № від
Департаменти ( управління)

освіти і науки обласних, Київської

міської державних адміністрацій
Щодо профілактичної роботи з

запобігання правопорушенням

та злочинності серед дітей та

учнівської молоді


Зважаючи на суспільно-політичну ситуацію, надзвичайну актуальність соціально - педагогічної та психологічної роботи з дітьми, які мають високий рівень стресу внаслідок військового конфлікту в Україні, Міністерство зосереджує увагу на питаннях профілактики правопорушень та злочиності серед дітей та учнівської молоді.

За інформацією Управління кримінальної міліції у справах дітей Міністерства внутрішніх справ України, упродовж 2014 року неповнолітніми або за їх участю вчинено 8 819 правопорушень, з них 4 058 - тяжких та особливо тяжких. Виявлено 5 714 неповнолітніх, які вчинили кримінальні правопорушення, з них 2 527 - учні загальноосвітніх та 1 427 - професійно-технічних навчальних закладів.

Враховуючи зазначене, рекомендуємо забезпечити належний психолого - педагогічний супровід дітей, схильних до девіантної поведінки, спільно із кримінальною міліцією у справах дітей, службами у справах дітей, центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді ужити заходи щодо недопущення рецидивної злочинності серед дітей, організації змістовного дозвілля у вільний від навчання час.

Надсилаємо для практичного використання інформаційні матеріали.


Додаток на 11 арк.
Заступник Міністра Павло Полянський

Березіна Н.О., 481-32-31

Додаток до листа Міністерства освіти і науки України

від 05.02.15 № 1/9-54
Інформація

про виконання Міністерством, органами управління освітою у 2014 році

Плану заходів з виконання Концепції реалізації державної політики у сфері

профілактики правопорушень на період до 2015 року,

затвердженого постановою Кабінету Міністрів України

від 8 серпня 2012 р. № 767


До п.1.12 Забезпечити проведення моніторингу ризиків виникнення всіх форм насильства серед дітей та учнівської молоді, визначення їх причин та розроблення індивідуальних програм психолого-педагогічного супроводу

Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти згідно наказу МОНмолодьспорту від 02.10.2012 № 1065 проведено багатокомпонентне моніторингове дослідження «Стан превентивної освіти дітей та учнівської молоді в навчальних закладах. Ефективність профілактичних програм щодо здорового способу життя».

Зокрема, навчально-методичним центром психологічної служби системи освіти Вінницької області проведено: щорічне обласне дослідження серед учнів 9-х класів «Аналіз ризиків виникнення різних форм насильства серед дітей та над дітьми». В опитуванні брали участь 7570 респондентів. За результатами дослідження проводяться тренінги, «години психолога», групові та індивідуальні консультації, заняття з елементами тренінгу, заняття на розвиток групової взаємодії, метою яких є створення в навчальних закладах атмосфери безконфліктного, безпечного середовища; оновлено банк даних щодо обліку та охоплення психологічним супроводом і соціально-педагогічним патронажем дітей із сімей, які опинились у складних життєвих обставинах; моніторинг стану діяльності практичних психологів та соціальних педагогів загальноосвітніх навчальних закладів щодо ефективності проведеної роботи з питань попередження у дітей проявів агресії, девіантної поведінки, схильності до суїцидів; проведено обласний моніторинг «Вивчення думки батьків учнів ЗНЗ щодо запобігання скоєнню злочинів та правопорушень їх дітьми, вживання підлітками наркотичних засобів, алкогольних напоїв та тютюнопаління» в якому брали участь 8024 респонденти.

Департамент освіти і науки та Департамент охорони здоров’я Полтавської облдержадміністрації продовжують впровадження в практику роботи загальноосвітніх навчальних закладів області циклів медичних і гігієнічних знань «Разом до здоров’я»; так уже проведено вхідне анкетування учнів 6 – 11 класів, яким було охоплено 60% від загальної кількості учнів зазначеної категорії; проведено нараду-семінар «Інноваційні підходи до формування відповідальної поведінки та усвідомленої життєвої позиції неповнолітніми» для спеціалістів органів управління освітою райдержадміністрацій, міськвиконкомів, заступників директорів з виховної роботи професійно-технічних та інтернатних навчальних закладів.

У трьох загальноосвітніх навчальних закладах м. Запоріжжя проведено дослідження з питання виявлення шкільного буллінгу за результатами якого органи управління освіти, навчальні заклади визначають причини насильства та розробляють індивідуальні програми психолого-педагогічного супроводу дітей.

Медіація серед однолітків є дієвим інструментом формування безпечного середовища в умовах навчального закладу. Вказана практика набуває загальносвітового значення і впроваджується майже у 100 країнах . В окремих областях України, районах спостерігається 100% охоплення навчальних закладів центрами примирення.

Зокрема, у Вінницькій області підготовлено та працюють 579 учнів-медіаторів, 30 учнів-тренерів-фасилітаторів, роботу яких координують працівники психологічної служби та 17 методистів з психологічної служби. Учнями - медіаторами навчальних закладів впродовж 2014 року проведено 245 медіацій, 698 кіл цінностей, прийняття рішень, тематичних кіл та 321 презентацію медіації та інших заходів.

У 15 регіонах Полтавської області діє 45 шкільних служб порозуміння (на різних стадіях становлення).Обласним центром практичної психології та соціальної роботи підготовлено 166 дорослих-медіаторів, з них – 74 координатори; проведено 556 медіацій та 394 «Кіл при вирішенні шкільних конфліктів».

З метою поширення досвіду впровадження «Шкільної медіації» в навчально-виховний процес у Житомирській області проведено психолого-педагогічний семінар для вчителів та працівників психологічної служби «Школа конфліктології».

На Хмельниччині в рамках реалізації проекту «Від відновних практик до гуманізації кримінального законодавства» (впроваджується Всеукраїнською Фундацією «Захист прав дітей») було навчено 9 педагогів, які під час пілотної фази намагаються запровадити відновні практики в свої навчальних закладах.

Задля попередження конфліктів в учнівських колективах Сумської області та поширення шкільної медіації в навчальних закладах запроваджено відновні практики у 28 загальноосвітніх навчальних закладах За звітний період учнями-медіаторами проведено 20 «Кіл примирення» та близько 40 медіацій. До Міжнародного дня миру проведено ІV обласний зліт шкільних медіаторів. На колегії управління освіти і науки Сумської облдержадміністрації в червні 2014 року розглянуто питання стану превентивного виховання в навчальних закладах м.Шостка та Охтирського району.

У м. Біла Церква Київської області на базі ЗОШ № 8 організовано навчання 50 медіаторів з числа учнів 7-8 класів, яке відбувається в літній період на базі пришкільних таборів відпочинку.

В Закарпатській області проведено: анкетування 8357 учнів 9–10 класів на тему: «Молодь і протиправна поведінка»; семінар-практикум „Зміст і форми роботи практичного психолога ПТНЗ”; у ході якого розглянуті питання „Сучасні підходи до вирішення проблеми важковиховуваності підлітків: психологічний аспект”, „Профілактика та корекція залежностей у школярів” та проведено круглий стіл „Управління виховним процесом сучасної школи”.

В Чернігівській області здійснюється консультативна, просвітницька, діагностична, корекційно-розвивальна робота з дітьми та сім'ями вимушених внутрішніх мігрантів: сприяння в психологічній та соціальній адаптації до нових умов, виявлення можливих проблем та попередження ознак дезадаптації, де особлива увага приділяється дітям, використовуються різні форми й методи роботи (психокорекційна робота, спрямована на подолання дитячих страхів та переживань, ранніх проявів невротичних розладів; ігрова та арт-терапевтична робота тощо); профілактичні заходи в умовах навчальних закладів (заняття з розвитку комунікативних навичок, згуртованості, профілактики асоціальних тенденцій: «Наш клас», «Один за всіх, всі за одного», «Вчимося спілкуватися продуктивно»; «Девіантна поведінка – шляхи подолання»; «Таємниці спілкування»; тренінгові заняття, спрямовані на допомогу в досягненні позитивних життєвих цілей та формування навичок безпечної, відповідальної, толерантної поведінки задля зниження ступеня агресивності, подолання випадків насильства: «Вчимося бути толерантними», «Ми проти насильства», «Перспективи майбутнього», «Відповідальність щодо прийняття рішень»; просвітницькі заходи серед громадськості щодо первинної профілактики посттравматичних стресових розладів. Проведено виступи на батьківських зборах із тем: «Стрес та його вплив на особистість», «Як допомогти людині подолати наслідки впливу екстремальної ситуації». Педагогам та батькам надані рекомендації з питань попередження та подолання негативного впливу на психіку дітей ситуації, що склалася в країні.

В рамках Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства!» Міністерством освіти і науки України проведено: Всеукраїнський форум працівників психологічної служби системи освіти України; Всеукраїнський конкурс на кращий урок чи виховний захід з питань попередження та подолання домашнього насильства щодо дітей та насильства в школах; семінар-тренінг з питань попередження випадків насильства над дітьми в школах та захисту прав дітей для завідуючих кабінетами виховної роботи інститутів післядипломної педагогічної освіти; за ініціативи МОН продовжується Всеукраїнська акція «Хвиля доброти".

До п.1.14. Забезпечити залучення до громадської, клубної, гурткової роботи та позашкільної освіти дітей із сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах

За статистичними даними в системі освіти функціонують 2084 державних і комунальних позашкільних навчальних заклади: 1484 будинки, центри, клуби, станції дитячої творчості тощо та 600 дитячо-юнацьких спортивних шкіл. Працюють майже 85,9 тис. гуртків, творчих об'єднань, спортивних секцій художньо-естетичного, науково-технічного, еколого-натуралістичного, туристсько-краєзнавчого, фізкультурно-спортивного профілю тощо. Позашкільні заклади відвідують майже 1,7 млн.вихованців, що становить 45 % дітей шкільного віку. Із загальної кількості вихованців позашкільних закладів 23,3 тис. - діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування; 8,7 тис. - діти з особливими освітніми потребами; 44, 4 тис. - діти з малозабезпечених та багатодітних сімей.

Найбільше охоплено позашкільною освітою дітей у позашкільних навчальних закладах закладах Сумської (75,9 % від загальної кількості дітей шкільного віку), Кіровоградської (64,8 %), Харківської (57,7%), Хмельницької (56,8 %) областей.

Особливою увагою в 2014 році були охоплені діти з числа внутрішньо переміщених осіб з районів проведення АТО. Листом МОН від 01.09.2014 № 1/9-441 керівникам органів управління освітою доручено взяти під особистий контроль питання забезпечення належних умов для охоплення безоплатною позашкільною освітою та змістовним дозвіллям дітей зазначеної вище категорії як в умовах позашкільних закладів, так і під час організації шкільних гуртків, спортивних секцій тощо. Рекомендовано залучати для цього органи учнівського самоврядування, дитячі та молодіжні громадські організації, волонтерів, у тому числі з числа студентів педагогічних вищих навчальних закладів. А також забезпечити безперешкодний прийом таких дітей до позашкільних навчальних закладів за місцем їх проживання або тимчасового перебування. Рекомендовано спільно з керівниками інших навчальних закладів, службами у справах дітей, кримінальної міліції у справах дітей організувати інформування батьків щодо можливості відвідування тих чи інших гуртків. У разі відсутності фінансових чи організаційних можливостей збільшити в навчальному закладі кількість гуртків, секцій, творчих об’єднань використовувати клубну форму роботи та залучати дітей до організаційно-масових заходів, зокрема патріотичного характеру. З метою забезпечення прав на позашкільну освіту цієї категорії дітей, внесені зміни до планів та режиму роботи державних позашкільних навчальних закладів, які розташовані в м. Києві та підпорядковані МОН.

Збережено мережу позашкільних навчальних закладів в регіонах та подолано тенденцію до безпідставної їх ліквідації. Протягом 2014 року Міністр освіти і науки Квіт С.М. двічі звертався до голів обласних державних адміністрацій з проханням не допустити скорочення мережі позашкільних закладів та кількості гуртків в ЗНЗ для забезпечення прав дітей на позашкільну освіту (листи від 19.03.2014 № 1/9-151;від 22.10.2014 № 1/9-547 ).

Позитивним кроком у період обмеженого фінансування галузі освіти є відкриття в регіонах нових позашкільних закладів та збільшення кількості гуртків. Так, за оперативними даними відкрито Малу академію учнівської молоді в м. Охтирка Сумської області. З 1 листопада 2014 року у Львівському обласному центрі краєзнавства, екскурсії і туризму учнівської молоді відкрито 28 гуртків «Козацько-лицарського мистецтва «Джура».

Ведеться робота щодо створення умов для забезпечення доступу до позашкільної освіти дітей, які проживають в сільській місцевості. Так, у структурі Сумського обласного центру позашкільної освіти та роботи з талановитою молоддю функціонує пересувний позашкільний навчальний заклад. В 2014 році досвід його роботи було розповсюджено в позашкільні заклади 7 районів області, що дало змогу долучити до позашкільної освіти більшу кількість дітей.

Особлива увага приділяється організації та проведенню масових заходів (фестивалів, концертів, виставок, форумів, зльотів, олімпіад тощо) для виявлення та підтримки талановитих і обдарованих дітей та молоді.

У 2014 році позашкільними навчальними закладами проведено понад 98 тис. різноманітних масових заходів, до яких залучалися понад 70 % дітей шкільного віку. З них найпомітнішими стали заходи Всеукраїнського рівня: фестивалі дитячої творчості «Єдина родина», «Пісня над Бугом», «Травневий зорепад», «Різдвяна зіронька», «Парад-але», «Україна - сад»; конкурс малюнку «Україна – Європейська держава», форум екологів «Дотик природи»; виставки дитячої творчості «Майбутнє України», «Знай і люби свій рідний край», «Наш пошук і творчість – тобі, Україно»; конкурси наукових проектів і дослідницьких робіт «Інтел-Еко-Україна», «Юний селекціонер і генетик», «Юний дослідник», «МАН-Юніор»; науковий проект «День Комети»»; туристсько-краєзнавчі і експедиції «Мій рідний край – моя земля»; історико-географічні експедиції «Історія міст і сіл України», «Моя Батьківщина – Україна». Багато всеукраїнських та регіональних конкурсів, фестивалів, змагань проводиться саме для дітей, із сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, вихованців інтернатних закладів: конкурси дитячої художньої творчості “Первоцвіт”; “Повір у себе”; дитячої поезії “Край моїх мрій”; фестивалі “Назустріч мрії”, “Щасливі долоні”, “Пісенна перлина”тощо.

Для розвитку науково-дослідницької діяльності дітей, виявлення та підтримки науково обдарованої молоді з кожним роком до наукового пошуку залучається дедалі більше дітей. У 2014  р. налічується 148 тис. учнів-членів МАН, а з урахуванням кількості дітей, охоплених пропедевтичною діяльність Національного центру «Мала академія наук України», загальна кількість вихованців МАН, у тому числі учасників масових заходів, досягла 247 тис. осіб. Значна увага приділяється залученню до наукової діяльності обдарованих дітей із сільської місцевості, які складають майже 25 % від загальної кількості учнів МАН.

Національним центром «Мала академія наук України» організовано роботу 15 Всеукраїнських літніх шкіл для обдарованих дітей (філологічна, журналістики науково-технічна, фізико-математична, інформаційно-телекомунікаційних технологій, робототехніки, історико-краєзнавча, фольклорно-етнографічна, хіміко-біологічна, екологічна, з теології, релігієзнавства та історії релігії, мистецтвознавства, астрономічна, природо- збереження та біотехнологій рослин ).

Крім позашкільних закладів, 82,7 тис. гуртків працюють в загальноосвітніх навчальних закладах, які відвідують 1,3 млн. учнів, що складає 38, 4 % дітей шкільного віку.



До п.4. Вжити заходів для подальшого розвитку учнівського самоврядування та волонтерського руху у навчальних закладах як форм громадського виховання толерантної особистості та набуття учнями життєвого досвід.

Відповідно до плану роботи Міністерства у березні 2014 року у партнерстві з проектом Ради Європи «Зміцнення та захист прав дітей в Україні» проведено Всеукраїнський Форум представників учнівського самоврядування «Майбутнє без насилля» (далі - Форум). Учасниками Форуму стали 56 членів правових комітетів, консультаційних пунктів, бюро захисту прав особистості органів учнівського самоврядування та 24 її координатори.

Протягом двох днів активної роботи Форуму лідери взяли участь в тренінгових навчаннях, тематичній грі - квесті, були учасниками інтерактивних дебат - груп з метою поповнення знань, умінь, навичок з питань подолання насилля в дитячому середовищі; обговорили шляхи вирішення проблемних ситуацій у шкільному середовищі, презентували цікаві власні проекти.

28 – 30 жовтня цього року у м. Києві на базі Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді та Київського Палацу дітей та юнацтва Міністерство провело Всеукраїнський збір лідерів учнівського самоврядування. Темою заходу стала реалізація проекту «Делегати дитячих прав».

У роботі школи взяли участь 90 лідерів з усіх куточків України. Робота Школи розпочалась з презентації діяльності правових міністерств обласних рад учнівського самоврядування Київської, Вінницької, Львівської, Хмельницької та Сумської областей. Делегати ділилися досвідом з питань захисту прав дитини, обговорювали проблеми шкільного  насильства та насильства у сім'ї.

Важливим компонентом у формуванні особистості дітей і підлітків є громадянське виховання, яке спрямоване на розвиток і підтримку внутрішньої свободи людини, формування активної життєвої позиції. Реалізації цих виховних завдань школи сприяє активізація роботи учнівського самоврядування.

До пошуку своєї структури учнівського самоврядування кожний заклад підходить творчо, виходячи з умов, потреб і бажань колективу, рівня його розвитку, що забезпечує демократизацію навчально-виховного процесу.

В одних навчальних закладах використовується методика колективної творчої справи, в інших вся система учнівського самоврядування підпорядкована різновіковим організаціям, клубам, центрам, діють дитячі об’єднання, спілки школярів: учнівський “Парламент”, учнівська (президентська) рада, СПОУ (спілка піонерських організацій України), скаутські та волонтерські загони. Відродженню кращих традицій українського народу служить і система організації учнівського самоврядування, яка побудована на засадах козацької педагогіки. В загальноосвітніх навчальних закладах створено та діють дитячі об’єднання, спілки школярів: “Козацька республіка”, “Козачата”, “Кіш”, “Соколина республіка”, “Козацька община”, основними завданнями яких є сприяння вихованню в учнів патріотичних почуттів, любові до Батьківщини.

Так на початку 2014/2015 навчального року відбувся очний етап Полтавського обласного фестивалю-конкурсу учнівських проектів самоврядування «Ми віримо в гарне майбутнє» серед учнів загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів. Головна мета заходу: активізація діяльності органів дитячого самоврядування, сприяння розвитку учнівської проектної діяльності, набуття досвіду громадянських дій та демократичної поведінки школярів у вирішенні соціально важливих суспільних проблем. На фестивалі 20 кращих команд учнівського самоврядування області презентували свої проекти в шести номінаціях:«Відповідальність починається з мене», «Охороняти природу – це здорово», «Я – громадянин України», «Ми знаємо свої права», «Лідерський рух»,«Допоможи ближньому своєму».

З 2007 року на базі Комунального закладу «Харківський обласний Палац дитячої та юнацької творчості» працює Харківська обласна рада старшокласників, до складу якої входять представники всіх районів Харківської області. Лідери учнівського самоврядування області обрали проектну систему, за якою працюють лідери Харківщини за напрямками діяльності. За зазначений період посилилася робота шкільної громади, значне місце приділяється правам дітей, у кожній школі запроваджено роботу правозахисних центрів, комісій, що опікуються правами дітей.

Впродовж 2013/2014 навчального року лідерами Харківської обласної ради старшокласників впроваджено проект «Шкільний омбудсмен», що сприяло збільшенню правозахисних центрів у школах районів (міст) області. У рамках цієї роботи в школах області обрано шкільних омбудсменів, які опікуються захистом прав дітей; з метою поповнення знань, умінь, навичок з питань подолання насилля в дитячому середовищі створюються інтерактивні дебат-групи, обговорюються шляхи вирішення проблемних ситуацій у шкільному середовищі, проводяться тренінги з виховання толерантних відношень між дітьми та учнівською молоддю.

На базі обласного Палацу дітей та юнацтва з 2001 року працює Чернігівська обласна Рада старшокласників, до складу якої входять представники районних рад старшокласників та учнівський Парламент м.Чернігів. Одним із шляхів посилення ефективності роботи Обласної ради старшокласників є налагодження партнерських зв’язків із місцевими органами виконавчої влади, обласною радою, громадськими організаціями, загальноосвітніми навчальними закладами міста Чернігова та батьківською громадськістю. Результатом такої роботи стало укладання тристоронньої угоди між Обласною радою старшокласників, батьківською громадськістю та управлінням освіти і науки облдержадміністрації, яка включає перспективний план спільних дій до 2015 року.



До 5 п. Розробити та забезпечити видання навчально-методичних посібників «Система просвітницько-профілактичних заходів щодо запобігання правопорушенням та проявам насильства серед неповнолітніх, попередження дитячої бездоглядності та безпритульності. Впровадження відновних технологій у практику діяльності навчальних закладів» та «Інноваційна організація виховного процесу в сучасному навчальному закладі».

На реалізацію Постанови Верховної Ради України від 20 грудня 2011 року №4183 «Про рекомендації парламентських слухань на тему «Інститут сім’ї в Україні: стан, проблеми та шляхи вирішення» та відповідно до рішення Комітету Верховної Ради України щодо рекомендацій круглого столу на тему: «Деякі аспекти реалізації державної сімейної політики в Україні» (протокол № 10 від 14 травня 2013 року) проводиться відповідна робота щодо впровадження курсу за вибором «Сімейні цінності» в навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів України, який сприятиме продуктивності і якості виховної роботи щодо формування відповідального батьківства.

Для запровадження курсу за вибором «Сімейні цінності» були розроблені, прийняті та затверджені: Концепція сімейного виховання в системі освіти України «Щаслива родина», яка схвалена Вченою радою Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України (протокол № 9 від 14.11.2012);практико-орієнтований посібник навчальної програми «Сімейні цінності» (9 годин) для педагогічних працівників /авт. колектив: О. В. Мельник, Т. В. Кравченко, Л. В. Канішевська, В. Г. Панок/; навчально-методичний посібник до навчальної програми «Сімейні цінності» (35 годин) для педагогічних працівників /авт. В. І. Прит,С. І. Тесленко, З. В. Охрименко, Л. В. Корецька/; навчально-методичний посібник до зазначеної програми (70 годин) для педагогічних працівників /авт. колектив: О. В. Мельник, Т. В. Кравченко, Л. В. Канішевська, В. Г. Панок/; робочий зошит до навчальної програми «Сімейні цінності» (35 годин) /автори: О. О. Барліт,І. О. Назаренко, В. І. Прит/; програма підготовки педагогів до реалізації курсу «Сімейні цінності» в системі післядипломної освіти /автори: О. В. Мельник, Л. В. Корецька, В. І. Прит/.

На базі інститутів післядипломної педагогічної освіти Запорізької, Рівненської, Донецької, Миколаївської, Дніпропетровської, Кіровоградської, Харківської областей та міста Києва проведено семінари-практикуми з підготовки класних керівників, психологів, соціальних педагогів, вчителів до викладання курсу за вибором «Сімейні цінності».

Впорядковано та затверджено на засіданні Чернівецької обласної Експертної комісії науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи: методичний посібник для педагогічних працівників «Насильство: профілактика і протидія». Автор-укладач: Романовська Д.Д., завідувач НМЦ ППСР ІППО ЧО; програму корекційно-відновлювальних занять для дітей з девіантною поведінкою (учнів 6-11 класів). Автор: Маяковська О.Є., практичний психолог ЗОШ №3 м. Чернівці.

Хмельницьким обласним центром практичної психології та соціальної роботи було розроблено: індивідуальну картку психолого-педагогічного супроводу учнів, що знаходяться на внутрішкільному обліку, яка була запроваджена у якості обов’язкової документації класного керівника, практичного психолога, соціального педагога з метою удосконалення системи психолого-педагогічного діагностування дітей з девіантною поведінкою, надання їм психолого-педагогічної підтримки, проведення індивідуальної правової та виховної роботи; картку індивідуального психологічного супроводу для дітей, що змушені переселитися і зараз навчаються не за місцем основного проживання.

Працівниками лабораторії практичної психології, соціальної роботи та інклюзивного навчання Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти розроблені шаблони та приклади ведення індивідуальної картки соціально-педагогічного патронажу учня (студента, дитини), акту обстеження житлово-побутових умов проживання дитини. Вищезазначені шаблони та приклади ведення документації розміщені в навчально-методичному посібнику для працівників психологічної служби області

Науково-методичною радою Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти розроблено, затверджено та надано для використання навчальними закладами області методичний посібник „Насильство над дітьми в сім’ї: причини та напрямки протидії” (автор Шевчук В.В.). У ході профілактичної та корекційної роботи з дітьми використовується також методичний посібник В. Петрище „Профілактика асоціальної поведінки”.

Полтавським обласним центром практичної психології і соціальної роботи:

розроблено Програму тренінгового курсу «Впровадження корекційних програм для осіб, які вчинили насильство в сім’ї» для спеціалістів райдержадміністрацій (міськвиконкомів); на базі Пирятинського району проведений тренінг «Організація роботи з розв’язання проблем насильства в школі» для працівників психологічної служби (Тренер - К.М. Муліка, 17осіб). Учасники забезпечені відповідними навчальними-методичними матеріалами у електронному вигляді; проведено 2 тренінги для спеціалістів райдержадміністрацій (міськвиконкомів) «Впровадження корекційних програм для осіб, які вчинили насильство в сім’ї» (Тренер – Муліка К.М., загалом 29 осіб).Учасники забезпечені відповідними навчальними-методичними матеріалами у електронному вигляді.

У 2014 році працівниками психологічної служби Черкаської області видано методичні рекомендації для керівників місцевих органів управління освітою, керівників закладів освіти, керівників психологічних служб районів/міст про діяльність психологічної служби у 2014-2015 н.р., а саме : Боголій В.М. Психологічна служба: тенденції і реалії сьогодення:[методичні рекомендації] // Педагогічний вісник. – 2014. – № 3. – С. 87-89; Войцях Т.В. Здійснення професійної діяльності соціальних педагогів закладів освіти Черкаської області у 2014-2015н.р.: [методичні рекомендації] // Педагогічний вісник. – 2014. – № 3. – С. 90-94; Артеменко Т.Б. Психологічна служба області у ситуації соціальних викликів:[методичні рекомендації] // Педагогічний вісник. – 2014. – № 3. – С. 95-96.

Також розроблено та направлено для керування у роботі спеціалістів психологічної служби закладів та установ освіти усіх типів та форм власності Черкаської області «Методичні рекомендації щодо особливостей організації в закладах освіти соціально-педагогічної роботи з дітьми у конфліктний та постконфліктний період» та «Методичні рекомендації щодо організації в закладі освіти психологічного та соціально-педагогічного супроводу дітей, які пережили втрату батьків внаслідок військових дій», а також електронний збірник методичних матеріалів та методичних посібників з означених питань.

З метою підвищення професійного рівня практичних психологів, соціальних педагогів, забезпечення ефективного функціонування регіональної психологічної служби протягом вересня-листопада 2014 року Сумським обласним центром практичної психології і соціальної роботи проведено 4 науково-практичних семінари з тем: «Підвищення психологічної культури учасників навчально-виховного процесу», «Соціально-педагогічна та психологічна підтримка дітей та підлітків у конфліктних та психотравмуючих ситуаціях», «Психологічний супровід дітей із родин, які опинилися в складних життєвих обставинах».

Центром практичної психології і соціальної роботи Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д.Ушинського проведено навчальний семінар для практичних психологів загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладів I-II рівня акредитації міста Чернігова з проблеми «Психолого-педагогічний супровід дітей – вимушених переселенців»; у рамках курсів підвищення кваліфікації практичних психологів дошкільних навчальних закладів, навчально-виховних комплексів проводився тренінг «Психологічна допомога дітям, які перебувають у кризовому стані», надавалися індивідуальні консультації слухачам курсів.; в роботі з дітьми з девіантною поведінкою активно використовуються картки «Креатив» 1 та 2 частини; для роботи з дітьми, сім’ї яких опинилися в складних життєвих обставинах підготовлені методичні рекомендації (Третиннікова Л.А. Організація роботи з дітьми, сім’ї яких опинилися в складних життєвих обставинах / Л.А.Третиннікова. – Чернігів: ОІППО ім. К.Д.Ушинського, 2014. – 46 с.).

Українським НМЦ практичної психології і соціальної роботи розроблено та видано : посібник «Психолого-педагогічна робота з дітьми, схильними до прояву девіантної, делінквентної поведінки (з досвіду роботи спеціалістів психологічної служби системи освіти України) [Електронний ресурс] / авт. кол.: О. П. Абухажар, Н. М. Акімова, В. В. Білецька та ін ; упор.: В. Г. Панок, Ю. А. Луценко – К. : Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи; 1 електрон. опт. диск ( CD - ROM ) ; 12 см. - С. 5-10 – ISBN 978-617-7118-10-6 ; методичні рекомендації: Адаптація дітей до навчання у школі в діяльності психологічної служби [Електронний ресурс] / за наук. ред. В. Г. Панка. – К. : Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2013. – 1 електрон. опт. диск ( CD-ROM), 12 см. – ISBN 978-617-7118-05-2; навчально-методичний комплекс «Наскрізна програма практик» фахової підготовки студентів спеціальності 6.030103 «Практична психологія» / упор. З. О. Гаркавенко (відп. ред.), І. В. Каськов, І. О. Лапченко, О. В. Лептяк та ін. ; за наук ред. В. І. Бондаря, В. Г. Панка. – К.: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. – 78 с. методичні рекомендації «Організація профілактичної і корекційної роботи з дітьми з різними проявами девіантної поведінки» { Луценко Ю. А. : Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи}. 

Впродовж 2014 року Український науково-методичний центр практичної психології та соціальної роботи впроваджував на базі 11 областей (Запорізькій, Донецькій, Дніпропетровській, Кіровоградській, Івано-Франківській, Харківській, Львівській, Чернігівській, Миколаївській, Чернівецькій та м. Києві) інформаційно-освітню протиалкогольну програму для дітей та учнівської молоді «Сімейна розмова». Кількість учнів, які включені у програму постійно зростає. Так у 2011 році вона становила – 12 тис., у 2012 році – понад 21 тис. відповідно, за вказаний період у програмі брало участь 35 тис. учнів 7-8 класів. Головна мета програми - формування здорового способу життя, свідомого ставлення до вживання алкогольних речовин, налагодження взаємодіє між батьками та дітьми в ході виконання спільних завдань.

З метою профілактики насилля та агресії в навчальних закладах, расистських, ксенофобських проявів серед підлітків Центром практичної психології і соціальної роботи Комунального вищого навчального закладу «Харківська академія неперервної освіти» проведено організаційно-методичний вебінар для педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів «Планування діяльності медіаційних осередків у районах (містах) Харківської області та районах містах Харкова у 2014/2015 н.р.: проблеми, цілі, завдання»; другий рік поспіль проводиться обласний фестиваль «Світ медіації» для підлітків-медіаторів; підготовлено методичні рекомендації,створено базу даних стосовно використання Інтернет-ресурсів із нормативно-правовими документами щодо профілактики правопорушень.Загальноосвітні навчальні заклади області разом із Харківським окружним судом беруть участь у реалізації пілотного проекту «Суд – шляхи довіри». Під час реалізації проекту учні Харківської області беруть участь в екскурсіях (4 у цьому році) до Харківського окружного адміністративного суду (98 учнів).

В Черкаській області в усіх навчальних закладах встановлено програмне забезпечення, що блокує доступ користувачів до веб-сайтів з порнографічним змістом, програми автоматичного блокування ресурсів аморального характеру та багато інших. На батьківських зборах розглядаються питання правової освіти, надаються практичні рекомендації щодо налагодження взаємин між батьками і дітьми, створення сприятливого мікроклімату в сім’ї.

На засіданні міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення Рівненської облдержадміністрації слухалося питання «Формування правової культури та підвищення правової свідомості молоді через молодіжні правові клуби та правові лекторії, огляди-конкурси на кращу організацію правової роботи у закладах освіти».

Міністерство разом із Українським науково-методичним центром практичної психології та соціальної роботи, Всеукраїнською громадською організацією «Жіночий консорціум України» і Міжнародним жіночим правозахисним центром «Ла Страда-Україна» підготовили методичні рекомендації для практичних психологів і соціальних педагогів: «Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний період », які містять практичні поради з організації діяльності з дітьми в період переживання соціально-політичних конфліктних та постконфліктних ситуацій. Окрему увагу також приділено роботі з педагогічними працівниками та батьками. Скористатися електронною версією зазначених методичних рекомендацій можна на сайтах www.mon.gov.ua, www.psyua.com.ua . По цій темі проведено навчальні семінари 25 вересня і 9 жовтня 2014 року для працівників психологічної служби системи освіти України.



Зважаючи на надзвичайну актуальність соціально-педагогічної та психологічної роботи з дітьми, які мають високий рівень стресу внаслідок військового конфлікту в Україні та з метою зміцнення психосоціального реагування на стрес серед школярів Міністерство освіти і науки України підтримало ініціативу Дитячого Фонду ЮНІСЕФ, який спільно з Національним Університетом «Києво-Могилянська Академія» та Українським науково-методичним центром практичної психології та соціальної роботи впроваджують в рамках проектної діяльності навчання для 300 практичних психологів та соціальних педагогів навчальних закладів із Донецької, Дніпропетровської, Запорізької Луганської та Харківської областей із навичок кризового консультування. За підсумками роботи передбачено підготувати навчальну програму для підвищення кваліфікації працівників психологічної служби з навичок кризового консультування та подолання психотравмуючих подій.

З метою виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 . № 1209 “Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері профілактики правопорушень на період до 2015 року” просимо інформувати відділ позашкільної освіти, виховної роботи та захисту прав дитини до 1 грудня 2015 року щодо виконання наказу від 03.08.2012 №888 «Про затвердження Плану заходів Міністерства освіти і науки, молоді та спорту щодо профілактики правопорушень серед дітей та учнівської молоді на період до 2015 року » .

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал