ОРГАНІЗАЦІЯ ЗВ’ЯЗКІВ З ГРОМАДСЬКІСТЮ У ОРГАНАХ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ к.е.н., доц. Лук’янихін В. О.,
студент Сокура А. В. Вихід на соціальну арену безлічі політичних партій, лобістських організацій, суспільних рухів і інших активних груп ставить в
число першочергових проблем соціального управління координацію спрямованості векторів різних сил по відношенню до громадянського суспільства. В умовах становлення і розвитку демократичної державної системи органи управління через необхідність вступають
у сферу публічної політики, здійснюють у великому спектрі політичні функції, зокрема, зв’язки з громадськістю. Муніципальне управління (також які державне,
таким чином, формується як відкрита система, життєздатність якої залежить від стійкості внутрішньо системних відносин, збалансованості
складових її елементів, і від ступеня адаптивності до зовнішніх умов, що змінюються,
наявність механізмів, що забезпечують пристосування системи до цих умов. Встановленню інтерактивних зв’язків між всіма партнерами в системі влада – суспільство сприяють служби по зв’язках з громадськістю. Вони мають різні назви – департамент по зв’язках з громадськістю, інформаційно- аналітичний відділ,
прес-служба, служба «паблік рілейшнз»тощо. Функції служб по зв’язках з громадськістю органів місцевого самоврядування і державного управління пов’язані із завданням служити суспільству, від якого вони отримали право на владні повноваження.
Основними функціями відділу «паблік рілейшнз» (
PR) при органах державної виконавчої влади та місцевого самоврядування є зв’язки із засобами масової інформації зв’язки з місцевим населенням взаємозв’язки з інформаційними центрами створення та підтримання узагальненого іміджу органу державної влади або органу місцевого самоврядування організація виставок організація зборів і лекцій робота на підвищення ролі й авторитету органу державного управління. Органи державного і місцевого управління прагнуть до того, щоб їх рішення
були реалізовані на практиці, були зрозумілі і прийняті громадянами.
У свою чергу, кожен керований (будь то громадянин або організація) намагається спонукати керівників взяти до уваги свої інтереси. Цей двонаправлений, зустрічний
хід інформації регулюється, зокрема, за допомогою служб по зв’язках з громадськістю, які, з одного боку, впливають
на сам процес рішення, з іншого – стимулюють узгодження інтересів органів влади і громадських організацій. В умовах відкритості державного і муніципального управління
PR служби виконують роль політичного інституту, що діє в межах державної служби. Розвиток служб по зв’язках з громадськістю в органах влади відбувається під впливом двох різноспрямованих векторів один відтворює пропагандистський (у крайньому виразі – маніпулятивний) тип зв’язків, інший орієнтований на глибоке узгодження інтересів і формування паритетних принципів управління. Державне і муніципальне управління тільки тоді знаходить динамічну
і ефективну конфігурацію, коли, уряді інших умов, створює і повно масштабно використовує функціональні структури публік рілейшнз, включені в
систему політичних відносин, і які органічно вписуються в процес управління.
Напрями діяльності служб по зв’язках з громадськістю в органах місцевого самоврядування такі встановлення,
підтримка, розширення контактів з громадянами і організаціями інформування громадськості про сутність схвалюваних рішень вивчення громадської думки (соціально-політичний моніторинг аналіз суспільної реакції надії посадовців і органи влади в цілому прогнозування соціально-політичного процесу забезпечення органів влади прогнозними аналітичними розробками формування сприятливого іміджу влади і посадовців. Таким чином, представляючи владу і будучи її інструментом, служби по зв’язках з громадськістю разом
з тим представляють громадян, суспільні формування, тобто виступають посередниками і у взаєминах органів влади і населення. Тому дуже важливо, щоб сама структура служб по зв’язках з громадськістю працювала
на вирішення надзадачі, сприяла усуненню односторонньої політичної орієнтації, страхувала від клієнтської спрямованості на обслуговування особистих, кар’єрних інтересів
керівників адміністрації, створювала клімат довіри і взаєморозуміння між органом влади і населенням. Ще одна характерна особливість регіонального рівня громадянського суспільства – нерозвиненість його структурі патерналістський вплив влади, що зберігається в багатьох регіонах, на політичний процес. Навіть
при обмеженому фінансуванні, співробітників у відділі повинно бути не менше чотирьох начальник, спеціаліст по організації заходів, відповідальний по зв’язкам
зі ЗМІ і різними організаціями, ІТ- спеціаліст (комп’ютерний набір, друк, тиражування, розробка і наповнюваність сайту органу. Однак, виходячи з практики, така кількість співробітників недостатня. Сама служба
повинна складатися із секторів, на які б були покладені функції збору і аналізу інформації (наприклад, аналітичний секторі розповсюдження інформації (прес-служба). Можливий варіант залучення до роботи на певний період спіч-райтерів, відео операторів, фотографів. Важливість зв’язків з громадськістю зростає з кожним днем. Подальше розкриття проблеми потребує розгляду сучасного стану відносин між органами місцевого самоврядування і громадськістю.