Робоча програма дисципліни Метою курсу є



Скачати 123.42 Kb.
Дата конвертації22.12.2016
Розмір123.42 Kb.
ТипРобоча програма
Навчальні матеріали дисциплін кафедри

Кафедра соціальної роботи та соціальної педагогіки

Спеціальність «Соціальна педагогіка»

Соціальний супровід сім’ї

Робоча програма дисципліни

Метою курсу є підготовка спеціалістів до надання практичної соціальної допомоги різним категоріям сімей, що здійснюється у формі соціального супроводу; надати теоретичні знання про методи роботи з сім’ями, форми здійснення, засоби та прийоми організації взаємодії з сім’єю; розвивати здатність творчо інтерпретувати свої знання в конкретних ситуаціях спілкування з сім’ями дітей; підготувати студентів до проведення різноманітних традиційних і нетрадиційних форм вдосконалення педагогічної культури батьків; навчити здійснювати індивідуальну роботу з батьками (бесіди, консультації); розвивати вміння створювати сприятливі умови для успішного спілкування з батьками, (доброзичлива атмосфера, уміння бачити бар’єри у спілкуванні, розуміння їх причин тощо).


ТЕМАТИКА ТА ЗМІСТ СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ

Семінар 1-2

І. Питання семінару

1. Сім’я як соціальний інститут

2. Складні життєві обставини

3. Сім’ї, котрі опинилися у складних життєвих обставинах

4. Криза. Вплив кризи на стан і розвиток сім’ї

5. Виявлення кризи



ІІ. Практичне завдання

Життєві історії сімей – клієнтів соціального супроводу

(знайти і прокоментувати, надати свою оцінку ситуації або проблемі).

ІІІ. Теми рефератів до семінару


  1. Роль соціального працівника у допомозі сім’ям, які опинились у складних життєвих обставинах.

  2. Соціальний захист сімей, що опинились у складних життєвих обставинах за кордоном (обрати будь-яку країну).

Семінар 3-4

І. Питання семінару

1. Криза. Життєва криза, види змін при кризі.

2. Етапи кризи. Типи життєвих криз.

3. Класифікація кризи.

4. Переконання. Переконання соціального працівника.

5. Етичні принципи соціального працівника.

6. Компетентність. Професійна компетентність.

7. Рівні професійної компетенції соціального працівника.

8. Специфічні сфери компетенції соціального працівника. Самоосвіта.

ІІ. Практичне завдання


  1. Намалюйте схему системи захисту прав людини\дитини.

[Див. Соціальна адаптація дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб з їх числа: Посібник до тренінгового курсу з підготовки спеціалістів центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді у трьох частинах. – Частина третя. – К. Держсоцслужба, 2008. – с 54.]

  1. Визначте позасудові органи захисту прав людини.

[Див. Соціальна адаптація дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб з їх числа: Посібник до тренінгового курсу з підготовки спеціалістів центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді у трьох частинах. – Частина третя. – К. Держсоцслужба, 2008. – с 47-52.]

  1. Назвіть та зазначте функції міжнародних правозахисних організацій

[Див. Соціальна адаптація дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб з їх числа: Посібник до тренінгового курсу з підготовки спеціалістів центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді у трьох частинах. – Частина третя. – К. Держсоцслужба, 2008. – с 52-53.]

ІІІ. Теми рефератів до семінару

  1. Значення компетентності соціального працівника у роботі з дітьми-сиротами.

  2. Психологічна та соціальна підтримка людей, які опинилися у стані кризи.

Семінар 5-6

І. Питання семінару

1. Соціальний супровід. Орієнтація соціального супроводу. Шляхи здійснення

соціального супроводу.

2. Соціальні послуги. Класифікація соціальних послуг.

3. Оцінка потреби сім’ї. методика діагностики сім’ї.

4. Сучасна діагностика сім’ї.

5. Оцінка потреб дітей у сім’ї. методи збору інформації, процес обробки.

6. Методи соціальної роботи. групи методів соціальної роботи.

7. Форми та методи індивідуальної групової та масової роботи.

ІІ. Практичне завдання


  1. Зазначте принципи побудови еко-карти.

  2. Намалювати генограму своєї сім’ї (або будь-якої здорової сім’ї) та тієї, про яку йдеться у ситуації, зазначеній у методичних матеріалах. Порівняйте їх.

ІІІ. Теми рефератів до семінару

  1. Методи соціальної діагностики.

  2. Діагностична та корекційно-реабілітаційна роль ігор.

Семінар 7-8

І. Питання семінару

1. Метод ведення випадку. Етапи робот из випадком

2. Нормативно-правова основа соціального супроводу сімей

3. Порядок організації здійснення соціального супроводу

4. Форми соціальної підтримки сім’ї

5. Особливості міжвідомчої співпраці у роботі з сім’ями, які опинились у складних життєвих обставинах



ІІ. Практичне завдання

Планування соціального супроводу

Планування соціального супроводу сім’ї, яка опинилась у складних життєвих обставинах за окремими життєвими історіями.



  1. Проаналізувати потреби та проблеми сім’ї, яка опинилася в складних життєвих обставинах (за життєвою історією) відповідно до таких напрямів:

  • юридичні питання;

  • психологічні проблеми;

  • стан здоров'я;

  • побутові навички;

  • рівень розвитку, освіта;

  • контакти з родичами;

  • соціальні проблеми.

  1. Розробити план соціального супроводу конкретної сім’ї.

Життєва історія:

Небагато зустрічається по-справжньому щасливих родин. Навіть і ті, що побрались по коханню, часто розтрушують його по дрібних житейських борозенках і вже за рік-два не мріють про тихий рай, а просто тягнуть скрипуче родинне ярмо.

Наталія, як і кожна молода жінка, мріяла про родинний затишок і міцну сім’ю. Народила семеро діток, була щаслива у своєму материнстві, а от з чоловіком стосунки не складались. Ображав, пригнічував, пив, залицявся до інших жінок, а іноді і синцями “нагороджував”. Все терпіла, з усім змирялася, щоб добре і мирно було в родині. Та покірність дружини викликала у Сергія лише злість. Наталія зважилась на рішучий крок – забрала всіх дітей і втекла від чоловіка до матері на Київщину.

Складно було великій родині з маленькими дітьми вижити в селі. Та Наталія, яка і сама зросла в багатодітній сім’ї, не втрачала надії. З самісінького ранку – на город, а потім до пізнього вечора – робота по господарству. Стомлювалася від тяжкої фізичної роботи, а невдовзі почалися проблеми зі здоров’ям. Жінка знаходилась у повному відчаї, не один раз закрадалася думка: “Здати б меншеньких дівчаток до інтернату, тоді б стало трохи легше…”. Але погляд зупинявся на русявих голівках двійнят, і вона хапалася за будь-яку роботу в селі, щоб заробити копійку.

ІІІ. Теми рефератів до семінару

  1. Соціальний супровід сімей, які опинились у складних життєвих обставинах.

  2. Запобігання відмов від новонароджених , виникненню соціального сирітства

Семінар 9-10

Питання

  1. школа усвідомленого батьківcтва

  2. система соціального захисту у Великій Британії

  3. система соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування в Україні

  4. Соціальні центри матері та дитини (мета, завдання)

  5. Розвиток сімейних форм влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування

  6. оптимізація соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування

  7. порівняння сімейних форм влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування з державними

Практичний блок

  1. дайте відповіді на запитання: яка кількість сиріт в Україні? Яка кількість інтернатів в Україні? \ДБСТ?\ Прийомних сімей?

  2. визначити недоліки і переваги прийомних сімей і інтернатних закладів

  3. заповнити таблицю «сімейні форми виховання» (див матеріали лекції)

доповіді

  1. роль сімейних форм виховання в сучасній Україні

  2. захист дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування в Україні

  3. соціальний супровід ДБСТ та прийомних сімей


САМОСТІЙНА РОБОТА

    1. Проаналізувати ситуації та розробити алгоритм дій соціального праціникм.

У Київській області проживає багато сімей, котрі опинилися в складних життєвих обставинах, й історії яких варті уваги. Проте, найбільш запам’ятовуються саме ті сім’ї, які за допомогою соціальних працівників, у результаті соціального супроводу стали вищими за всі негаразди, що підкинула їм доля. Як і більшість дівчат, Світлана С., шукала свою долю, і в пошуках приїхала з Росії до Києва. Тут вона вступила до навчального закладу і мріяла знайти престижну, високооплачувану роботу, влаштувати своє майбутнє. Проте, у долі свої плани: Світлана зустріла хлопця, який щойно вийшов з місць позбавлення волі, незабаром вони одружилися і народили дитину. Світлана не закінчила навчання, у неї не було роботи, так само, як і у її чоловіка Миколи. Жили вони у його батьків, з якими згодом почалися труднощі у стосунках. Побутові проблеми та життєві перипетії перекреслили усі світлі почуття, які колись переповнювали подружжя: потроху їх почали “з’їдати” злидні, й навіть щастя від народження дитини вже не було таким яскравим. Світлана та Микола намагалися знайти роботу, та спроби були марними – чоловік, обтяжений “вироком” у паспорті як колишній засуджений. У дружини існувала ще й інша проблема: вона не мала громадянства, а ще де діти на час роботи маленького сина Іванка, адже батьки чоловіка не бажали брати на себе такий тягар і взагалі чим-небудь допомагати молоді. Сім’я зайшла у глухий кут, вона була на грані розриву. У соціальну службу підтримки сім’ї інформація про цю сім’ю поступила від соціального педагога, що працював у селі, в якому проживало подружжя. Зусиллями соціальних працівників Броварського районного ЦСССДМ, сільської ради, районної адміністрації сім’я поступово вивелася із кризи: була проведена бесіда із членами родини та налагоджені стосунки між членами сім’ї. Миколу влаштували на роботу на будівництво, Світлана також з допомогою соціальних працівників знайшла роботу на ринку; бабуся з дідусем погодилися виховувати внука, поки батьки на роботі; Світлані допомогли прискорити оформлення усіх документів. Вирішення таких життєвих дрібниць допомогло зберегти цілісність однієї з родин України та подарувало можливість відчувати щастя сімейного затишку та благополуччя двохрічному Іванку, який кожного дня своєю посмішкою, блиском оченят радує найближчих людей: маму, тата, дідуся, бабусю. А нещастя, яке стояло так близько, сподіваємося, назавжди покинуло цю родину.
2. схему системи захисту прав людини\дитини.

[Див. Соціальна адаптація дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб з їх числа: Посібник до тренінгового курсу з підготовки спеціалістів центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді у трьох частинах. – Частина третя. – К. Держсоцслужба, 2008. – с 54.]


  1. Визначте позасудові органи захисту прав людини.

[Див. Соціальна адаптація дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб з їх числа: Посібник до тренінгового курсу з підготовки спеціалістів центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді у трьох частинах. – Частина третя. – К. Держсоцслужба, 2008. – с 47-52.]


  1. Назвіть та зазначте функції міжнародних правозахисних організацій

[Див. Соціальна адаптація дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб з їх числа: Посібник до тренінгового курсу з підготовки спеціалістів центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді у трьох частинах. – Частина третя. – К. Держсоцслужба, 2008. – с 52-53.]
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ, ІНДИВІДУАЛЬНІ НАВЧАЛЬНО-ДОСЛІДНИЦЬКІ ЗАВДАННЯ.

Теми рефератів:



  1. Роль соціального працівника у допомозі сім’ям, які опинились у складних життєвих обставинах.

  2. Соціальний захист сімей, що опинились у складних життєвих обставинах за кордоном (обрати будь-яку країну).

  3. Значення компетентності соціального працівника у роботі з дітьми-сиротами.

  4. Психологічна та соціальна підтримка людей, які опинилися у стані кризи.

  5. Методи соціальної діагностики.

  6. Діагностична та корекційно-реабілітаційна роль ігор.

  7. Соціальний супровід сімей, які опинились у складних життєвих обставинах.

  8. Запобігання відмов від новонароджених , виникненню соціального сирітства

  9. Роль сімейних форм виховання в сучасній Україні

  10. Захист дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування в Україні

  11. Соціальний супровід ДБСТ та прийомних сімей

Рекомендована література

Базова

    1. Зберегти сім'ю, соціальна робота з сім'ями, які опинилися у складних життєвих обставинах / [автори-упорядники: Мороз О.М., Постолюк Г.І., Семи-гіна Т.В., Шепіленко;О.С]. — К.: ЕКМО, 2014. — 160 с.

    2. Звєрєва І. Д., Безпалько О. В., Харченко С. Я. Соціальна робота в Україні: Навч. посіб. / [заг. ред. І. Д. Звєрєвої, Г. М. Лактіонової]. — К.: Наук, світ, 2013.— 117 с.

    3. Капська А.Й. Соціальна робота: деякі аспекти роботи з дітьми та молоддю: навчально-методичний посібник. — К.: УДДССМ, 2011. — 220 с.

    4. Комарова Н. М., Пєша І. В. Посібник для соціальних працівників щодо підготовки та соціального супроводу прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу. — К.: Держсоцслужба, 2012. — Кн. 1. -— 118с.

    5. Соціальна педагогіка: Підручник / [за ред. проф. А. Й. Капської]. — Київ: Центр навчальної літератури, 2009. — 412 с.

    6. Соціальна робота в Україні: навчальний посібник / І.Д. Зверева, О.В. Безпалько, СЯ. Харченко та ін., [за заг. ред. І.Д. Звєрєвої, Г.М. Лактіонової]. — Київ: ДЦССМ, 2004. — 256 с.

    7. Соціальний супровід сімей, які опинилися в складних життєвих обставинах: Методичний посібник. / [І. Д. Звєрєва та ін.]. — К.: Держсоцслужба, 2006. — 104 с.

    8. Створення та соціальний супровід прийомих сімей і дитячих будинків сімейного типу: Навч.-метод, комплекс / [за заг. ред. Г.М.Лактіонової, Ж.ВЛетрочко]. — К.: Науковий світ, 2006. — 270 с.

    9. Теорії і методики соціальної роботи. Підручник для студентів вищих навчальних закладів / [за ред. Т.В.Семигіної, І.І.Миговича]. — К.: Академвидав, 2005.—328 с.

    10. Технологии социальной работа: Учебник / [под общей ред. Е. И. Холостовой]. — М.: ИНФРА-М, 2003. — 400 с.

    11. Харченко С.Я., Краснова Н.П., Харченко Л.П. Соціально-педагогічні технології: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів. —Луганськ: Альма-матер, 2005. — 552 с.

Додаткова

  1. Аналітичний звіт: Моніторинг соціального супроводу сімей, які опинилися в складних життєвих обставинах. — К.: Держсоцслужба, 2006. — 136 с.

  2. Ведение случая / [под редакцией Н.С. Григорьевой ]. — М.: МВШСЭН, 1997. — 156 с.

  3. Впровадження програми надання соціальних послуг сім'ям з дітьми раннього та дошкільного віку, які опинилися у складних життєвих обставинах: Методичні рекомендації. — К.: «Р.К.Майсетр-принт», 2008. — 196 с.

  4. Громадська думка: Дослідження. Аналіз. Висновки. — К.: ДЦССМ, 2003. —125 с.

  5. Заводська Л.М. Технології професійної діяльності соціального педагога. Навчальний посібник для ВНЗ. — К. Видавничий Дім «Слово», 2008. — 240 с.

  6. Інтегровані соціальні служби: теорія, практика, інновації: Навч.-метод. комплекс / [за заг. ред. І.Д.Звєрєва, Ж.ВЛетрочко]. — К.: Фенікс, 2007. — 528 с.

  7. Козубовська Г. В., Керецман В. Ю., Товканець Г. В. Роль і фушсції соціально-психологічної служби в роботі з сім'єю. — Ужгород: Ужду, 1998. -170 с.

  8. Комарова Н.М., Пєша І. В. Методичні рекомендації для соціальних працівників, державних службовців щодо розвитку сімейних форм виховання. — К.: Державний інститут проблем сім'ї та молоді, 2006. — 92 с.

  9. Методичний посібник «Модель соціальної підтримки молоді з уразливих груп» (на прикладі досвіду впровадження проекту «Сприяння працевлаштуванню вихованців закладів для дітей-сиріт в Україні»). — Режим доступу: архів ДШСМ, 2006 р.

  10. Молода сім'я: проблеми та умови її становлення / [за ред. проф. А.Й.Капськоі1. — К.: ДЦССМ, 2003. — 184 с.

  11. Організація і технології соціальної роботи з дітьми вулиці / [за ред. проф. А. Й. Капської]. — К.: Інтернаціональний Союз. Ліга соціальних працівників України, 2003. — 260 с.

  12. Робота з сім'ями, які потребують професійної соціально-педагогічної підтримки. Тренінговий курс для спеціалістів соціальної сфери / [за заг. ред. Т.Ф.Алексєєнко]. — К.: Основа-Принт, 2007. — 128 с.

  13. Раймус Дж., Хьюз Р. Социально-психологыческая помощь семьям и детям групп риска.Практическое пособие. — СПб.: Питер, 2009. — Т.П. — 256 с.

  14. Соціальна робота: технологічний аспект. Навч. посібник / За ред. проф. Капської А.И. — К.: Центр навчальної літератури, 2004. — 352 с.

  15. Технологии социальной работа: Учебник / [под общей ред. Е. И. Холостовой]. — М.: ИНФРА-М, 2003. — 400 с.

  16. Технологии социальной работы: Учеб.пособие для вузов. — [2-е изд.]. - М.: Академический Прект; Трикста, 2009. — 428 с.

  17. Трубавіна І.М. Соціальний супровід неблагополучної' сім'ї. Науково-методичні матеріали. — К.: ДЦССМ, 2003. — 86 с.

  18. Фирсов М.В. Технология социальной работы: Уче. Пособие для вузов.

  19. М.: Академический Проект; Трикста, 2009. — 486 с.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал