Рівні спілкування Примітивний рівень



Скачати 24.54 Kb.

Дата конвертації11.05.2017
Розмір24.54 Kb.

109
Рівні спілкування

Примітивний рівень
Загальна характеристика того, хто опускається до примітивного рівня в контакті, така: для нього співрозмовник не партнер, а предмет, потрібний або що заважає. Якщо потрібний, треба його опанувати, якщо заважає, треба його відіпхнути. Звідси позиція в спілкуванні:
“батьківська” або “дитяча”, якщо партнер дав гідну відсіч; інтересу і поваги до особистості співрозмовника немає при повній відкритості не найкращих сторін свого “Я”. Приклад: п’яниця-дебошир, що пристає до дівчини і зненацька одержав відсіч від стороннього зі спортивною фігурою.
Маніпулятивний рівень
Суб’єкт, який обирає партнерство на цьому рівні, за своїм підходом до іншої людини близький до примітивного рівня, але за виконавськи- ми можливостями наближається до конвенціонального рівня. Характе- ристика маніпулятора: для нього партнер – суперник у грі, яку неод- мінно треба виграти. Виграш означає вигоду: якщо не матеріальну або життєву, то принаймні психологічну, котра полягає в тому, щоб надій- но прилаштуватися до партнера “зверху” і мати можливість безкарно наносити йому “уколи”. На маніпулятивному рівні характерний інте- рес до слабких сторін особистості співрозмовника, закритість власного
“Я” і подвійність займаної позиції в спілкуванні; зовні прибудова може бути будь-якою, а внутрішня позиція – “батьківською”.
Стандартизований рівень
Справжньої рольової взаємодії на цьому рівні не відбувається.
Спілкування ґрунтується на якихось стандартах і являє собою по- стійне розгортання партнерами свого “рольового віяла” або контак- ту масок. Наприклад:
“Маска нуля”: “Я вас не чіпаю, і ви мене не чіпайте”. Маска бай- дужості, ввічливості, люб’язності.
“Маска тигра”: щоб боялися. Маска зарозумілості, маска непри- ступності.
“Маска зайця”.
“Маска клоуна”.
На стандартизованому рівні інтерес до партнера по спілкуванню виявляється як до носія визначеної соціальної ролі (як до пасажира у транспорті, продавця у магазині та ін.), щире “Я” приховане мас- кою, позиції – взаємодоповнюючі.

110
Конвенціональний рівень
Цей рівень займає середнє положення між вищими і нижчими рівнями, тому що його характеризують справжній інтерес до особи- стості партнера, турбота про нього, готовність зайняти його місце.
Виявляється власна відкритість, хоча і не цілком, а в межах тієї си- туації, у якій відбувається спілкування, позиції – різноманітні, взає- модоповнюючі.
Контакт на конвенціональному рівні вимагає від партнерів висо- кої культури спілкування, вміння підтримати діалог. Здатність
“приводити” до такого рівня спілкування можна уподобити склад- ному мистецтву, для оволодіння яким інша людина змушена рока- ми працювати над собою. Цей рівень оптимальний для вирішення особистих і міжособистісних проблем у людських контактах.
Діловий рівень
Спілкуючись на діловому рівні, люди можуть набувати з контак- тів не лише наявні “плоди” спільної діяльності, випробувати винят- ково стійкі почуття взаємної прихильності, довіри і теплоти, але і, навпаки, стверджуватися у майже непереборних антипатіях один до одного. Адже тільки у діяльності людина розкривається всебічно і з найбільш істотних сторін. Інтерес до особистості партнера виникає саме з погляду його ділових якостей, відкритість досить велика, позиції в спілкуванні різні: від взаємодоповнюючих “батько” –
“дорослий”, “дорослий” – “дорослий” до конфліктних.
Ігровий рівень
На ігровому рівні спілкування відрізняють повноту і людяність, тонкість змісту і багатство відтінків взаємин. На цьому рівні ми спілкуємося лише з тими людьми, яких хоча б небагато вже знаємо
і з якими нас зв’язують якщо не взаємні почуття, то принаймні ще не затьмарені образами і розчаруваннями. У спілкуванні партнери
“грають один в одного”, “відбивають один в одного” подібно гар- ним акторам. Даний рівень характеризується справжнім інтересом до особистості партнера, глибокою відкритістю і розмаїтістю при- будов, що робить спілкування святковим, захоплюючим і продукти- вним у плані взаєморозуміння, взаємопізнання. Ігровий рівень ефе- ктивний у педагогічному спілкуванні, коли вчитель відіграє роль розсіяного, нужденного в допомозі знаючих і добрих дітей, як це робить, наприклад, Ш.А. Амонашвілі.

111
Духовний рівень
Це вищий рівень людського спілкування. Партнер сприймається як носій духовного початку, що будить у нас почуття, яке схоже на благоговіння. Духовне спілкування поєднує в собі найкращі риси
ігрового і ділового (жвавий інтерес до особистості партнера, взаєм- не спонукання до спонтанності, спільний пошук істини, прагнення до єдності і згоди). Духовність досягається не добором тем, а гли- биною “діалогічного проникнення” один в одного, тому що інтерес до особистості партнера максимально глибокий, що дає імпульс до повної власної відкритості і взаємодоповнюваності позицій.


























Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал