Рішенням обласної експертної комісії Чернівецького обласного центру практичної психології і



Сторінка1/2
Дата конвертації12.04.2017
Розмір0.5 Mb.
ТипРішення
  1   2
Міністерство освіти і науки України

Чернівецька обласна державна адміністрація

Департамент освіти і науки

Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області

«ЗАТВЕРДЖЕНО»

Рішенням обласної експертної

комісії Чернівецького обласного

центру практичної психології і

соціальної роботи ОІППО від

«____» 2016р.

протокол №__________

Голова обласної експертної комісії

Романовська Д.Д.

Тренінгова програма з розвитку психологічної готовності учнів до ЗНО

Автор-упорядник: Твардовська О.І.

Чернівецька ЗОШ №3

Чернівці

2016

Пояснювальна записка
Підготовка до ЗНО як правило, йде впродовж останніх років навчання в школі. Вчителі намагаються підготувати школярів за допомогою завдань у формі тестів, додаткових занять. Крім того, старшокласники відвідують курси, купують різні посібники для підготовки до ЗНО. Батьки наймають репетиторів, але ступінь тривожності, напруги у випускників не знижується. В свою чергу, підвищений рівень тривоги на іспиті призводить до дезорганізації діяльності, зниження концентрації уваги та працездатності. Чим більше дитина тривожиться, тим менше сил у неї залишається на навчальну діяльність.

Абсолютно очевидно, що перед психологами постає проблема охорони психічного здоров'я школярів, для вирішення якої необхідна продумана система заходів, що передбачає створення стабільної сприятливої атмосфери, зменшення ймовірності виникнення стресових ситуацій і підвищення функціональних можливостей школярів. Саме тому актуальною та доцільною є тренінгова програма з розвитку психологічної готовності учнів до ЗНО.



Метою програми – є формування психологічної готовності учнів до участі у ЗНО.

Завдання програми:

  • ознайомити із метою, цілями, процедурою проведення тестування, сформувати розуміння важливості ЗНО;

  • забезпечити розвиток пізнавальних процесів та особистісних ресурсів учнів;

  • сформувати в учнів базові вміння, навички емоційної саморегуляції, розвинути стресостійкість;

  • сформувати в учнів установку на системну самопідготовку до ЗНО.

Форми і методи роботи, які використовуються під час тренінгових занять: лекція-презентація; анкетування, психологічні ігори та тренінгових вправи

Цільова група: учні 11 класу.

Тривалість тренінгової програми: 12 годин.
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН



Тема

Кількість годин

1

«Що таке ЗНО?»

2

2

«Пам’ять і прийоми запам’ятовування у роботі із текстом»

2

3

«Знайомство із прийомами вольової мобілізації й володінням своїми почуттями»

2

4

«Навички релаксації»

2

5

«На ЗНО…»

2

6

«На ЗНО…»

2

Всього

12

Зміст та структура тренінгових занять

Заняття 1 «Що таке ЗНО?»

Мета заняття: Ознайомлення із метою, цілями ЗНО, процедурою проведення, визначення домінуючих емоційних ставлень до ЗНО у класі, знайомство із базовими навиками підготовки ЗНО.





Види роботи

Зміст роботи

Орієнтовна тривалість

Необхідні матеріали

Вправа

Всього

1

Привітання. Знайомство із структурою та метою заняття

«Доброго дня! Сьогодні починаємо груповий етап психологічної підготовки до ЗНО. В знаєте, що ЗНО це звичайний екзамен, але заснований на тестових технологіях. Така форма перевірки знань вже не нова, але настільки важлива, що все одно вимагає ретельної підготовки усіх його учасників. Ми з вами будемо працювати із психологічним компонентом готовності, з тим, щоб ви показали найкращий для себе результат, при цьому зберегли своє здоров’я і психологічне благополуччя. Зокрема, сьогодні поділимось очікуваннями від тренінгового курсу, домовимося про правила нашої взаємодій та трохи докладніше поговоримо про базові навики підготовки до ЗНО ».

5

5







Очікування

Гра про очікування проводиться у вигляді «годинника очікувань» чи «берег очікувань»: кожен учасник пише на стікері декілька слів про свої очікування та коротко презентує.

10 хв.

15

Плакат про очікування у вигляді пісочного годинника чи двох берегів із стікерами і вигляді корабликів

2

Правила. Контракт

Діти об’єднуються у 4-5 груп та пропонують правила взаємодії на наступні заняття. Потім презентують кожне правили, а весь клас приймає його чи ні. Прийняті правила психолог записує на ватмані. В кінці психолог та кожен учень ставить свій підпис.

10

25

Плакат «Правила нашої групи», декілька маркерів

3

Коротке інформаційне повідомлення

Опорний текст:

ЗНО вимагає завчасної підготовки, у тому числі і психологічної. Не варто перед собою надзвичайно складні завдання, адже чим менше часу до тестування – тим важче їх виконати. Краще сформулювати основну задачу, а потім розбити її на невеликі частини, які дійсно можна виконати у визначений проміжок часу. Це допоможе зменшити хвилювання, викликане майбутньою процедурою ЗНО, а сам шлях підготовки буде не таким тернистим.

Якщо складно відразу сконцентруватися на вивчення предмета, то варто почати із повторення матеріалу або з визначення легкої теми. Як тільки заняття стануть більш продуктивними, можна переходити до більш складних розділів. Такий підхід не дозволить зневіритися у власних силах.

Спочатку слід підготувати місце для занять. Приберіть зі столу всі зайві предмети, зручно розкладіть свої зошити, підручники, ручки, тощо.

Можна доповнити інтер’єр кімнати жовтим та фіолетовими кольорами, оскільки вони підвищують розумову активність . Не потрібно перефарбовувати стіни, достатньо додати картинку, постер, фіранки, лампу таких кольорів.

Також слід зауважити, що запах лимону (якщо нема індивідуальних алергічних реакцій, чи вам просто не подобається) теж добре стимулює розумову працездатність.

Важливим є чергувати заняття і відпочинок. У першій половині дня приблизно на 30-40 хвилин роботи робіть 10-15 хвилин відпочинку. У другій – кожну наступну перерву подовжуйте на 5 хв.

Перерви у роботі насичуйте зміною діяльності: рухами, прогулянками, розмовами по телефону чи скайпу, приготуванням їжі, слухайте музику. Уникайте заповнювати паузи переглядом відео, інтернету, серфінгом чи комп’ютерними іграми – ця діяльність не розвантажує пізнавальну діяльність а навпаки, втомлює її.

Не забувайте регулярно повторювати матеріал. Бажано через 10 хвилин після того як вивчили та через добу. Кожне наступне повторення має бути коротшим за попереднє.

Щодня ввечері заохочуйте себе словами: Сьогодні я добре попрацював і наблизився до своєї мети. Вчіться розслабляти пізнавальну та емоційну систему спеціальними вправами (про це пізніше )

Отже підсумуємо (спільно з учнями):


  • Структуруйте програму підготовки (складіть орієнтовну програму, дотримуйтесь її)

  • Структуруйте зовнішній простір (робоче місце без лишніх речей, колір, запах)

  • Структуруйте час підготовки

  • Структуруйте свій внутрішній стан (фантазуйте про успіх, хваліть себе за поступ, вчіться розслаблятись)

10

35

Картка з текстом

4

Вправа - рухавка

Ігри спрямовані на розвантаження пізнавальної системи, заняття психологічної та фізичної напруги, покращення настрою: «Об’єднуємось по …», «Рух (танець) по колу», «В коло виходить той хто… » та ін.

10

45

Додаток

5

Групова робота

Складання пам’ятки - колажу по підготовці до ЗНО. Інструкція: «Зараз у групах, використовуючи зображення глянцевих журналів, фарби, маркери, клей, фантазію, гумор та кмітливість складаєте пам’ятку для своєї групи. Можете використовувати всі художні засоби, які вам відомі і які доступні зараз. Кожна група буде презентувати свою роботу.»
Прослідкуйте, щоб учні перед презентацією прибрали робочі місця, а у моменти презентації учасники -глядачі уникали оціночних суджень.

30

75

Ватмани, підбірки журналів, набори для творчості(ножниці маркери олівці фарби, клей ,скоч, різнокольоровий папір, тощо)

6

Вправа - прощання

Кожен учень отримують папір із початком речення, що сформульоване у позитивному ключі та продовжує його по колу:

«Я успішно складу ЗНО тому, що…

Я успішно складу ЗНО навіть якщо…

Я успішно складу ЗНО не зважаючи на

Я успішно складу ЗНО так, що…

Я успішно складу ЗНО завдяки…

Я успішно складу ЗНО так само як, і

Я успішно складу ЗНО разом із

Я успішно складу ЗНО опираючись на…

Я успішно складу ЗНО бо прагну …

Я успішно складу ЗНО адже…»


10

85

Роздруківки із початком фрази

7

Підсумки

Опорний текст психолога:

«Сьогодні ми з вами добре попрацювали:



  • Ми домовились про правила нашої роботи, ви працювали дуже ………, особливо мені імпонують правила про……та ………..

  • Ми поділилися очікуваннями від нашого тренінгу, і я сподіваюсь. Що ми разом докладемо зусиль щоб очікування здійснились

  • Ви трохи дізнались як підготувати простір та себе до успішної здачі тестів. В подальшому ви зможете використовувати це знання.

  • Ви проявили …………..у роботі із колажем, ці колажі ви можете розвісити у тих класному кабінеті, та інформаційних стендах нашої школи.

  • Я сподіваюсь, що наступного разу ви ……………..

  • Дякую за співпрацю, до зустрічі!

5

90




Заняття 2 «Пам’ять і прийоми запам’ятовування у роботі із текстом»

Мета заняття: Ознайомлення із характеристиками пам’яті людини, навчання роботи із текстами, навчання приймам запам’ятовування, відпрацювання отриманих навичок.





Види роботи

Зміст роботи

Орієнтовна тривалість

Необхідні матеріали

Вправа

Всього

  1. 1

Привітання. Знайомство із структурою та метою заняття. Пригадуємо правила

«Доброго дня! Ми продовжуємо груповий етап психологічної підготовки до ЗНО. Сьогодні ви більше взнаєте про те, що таке пам’ять, про процеси пам’яті, навчитесь базовим мнемонічним технікам, весело та цікаво проведемо час.

Чи змінились ваші очікування? Ви можете дописати

Для початку пригадаємо правила….»

Учні, по колу, діляться своїми емоціями у форми однієї із ігор:



  • Рух по колу

  • Якби мій настрій був кольором (фруктом, предметом)….

Чи змінились ваші очікування? Ви можете дописати у наш плакат…




До 15

15






Коротке інформаційне повідомлення

«Пам’ять. Прийоми організації матеріалу, що запам’ятовується»

Кожній групі учнів видаються пам’ятки до лекції.

Що таке «пам’ять»?

Пам’ять — це процес запам’ятовування, збереження й наступне відтворення інформації. Для запису інформації на згадку необхідно надати думкам упорядковану структуру. Будь-яка організація матеріалу, що запам’ятовується, полегшує роботу пам’яті. Особливо ефективні мнемотехнічні прийоми (прийоми запам’ятовування), тому що наявність у пам’яті слідів — «розпізнавальних знаків», або «адрес», набагато спрощує доступ до них. Мистецтво гарного використання пам’яті складається в умінні вдало вибирати такі знаки.

Прийоми роботи із запам’ятовування матеріалу

  • Угруповання — поділення матеріалу на групи на будь-яких підставах (змісту, асоціаціям та ін.).

  • Виокремлення опорних пунктів — фіксація будь-якого короткого пункту, що служить опорою ширшого змісту (тези, заголовок, питання до тексту, приклади, цифрові дані, порівняння).

  • Планування — сукупність опорних пунктів.

  • Класифікація — розподіл будь-яких предметів, явищ, понять за класами, групами, розрядами на підставі певних загальних ознак.

  • Структурування — установлення взаємного розташування частин, що становлять ціле.

  • Схематизація (побудова графічних схем)зображення або опис чого-небудь в основних рисах або спрощене подання інформації, що запам’ятовується.

  • Серійна організація матеріалу встановлення або побудова різних послідовностей: розподіл за обсягом, за часом, упорядкування в просторі.

  • Асоціації — встановлення зв’язків за подібністю, суміжністю або протилежністю.




5хв.

20

Плакат про очікування у вигляді пісочного годинника чи двох берегів із стікерами і вигляді корабликів

  1. 2

Вправа рухавка - об’єднання у групи

Інструкція. Для того щоб робота з усім класом відбувалась ефективніше, ведучий об’єднує учнів в підгрупи. Розподіл можна провести двома способами.

  1. У сильному класі, де відносини між учнями рівні, можна розділити клас із урахуванням переваг самих учнів.

Якщо ви хочете об`єднати групу в чотири підгрупи, викликаються чотири добровольці із числа учнів, якщо на п’ять підгруп — п’ять добровольців тощо.

Ведучий ставить добровольцям питання: «Кого б ви взяли із собою в похід?» Добровольці вибирають по одному учню у свою команду. Тим, кого вибрали, ставиться наступне питання: «Кому б ви довірили нести рюкзак?». Інші питання ведучий може придумати сам, а може скористатися наступними: «З ким би ви поділилися яблуком?», «Кому б ви довірили свою таємницю?».

Якщо залишається кілька людей, яких не вибрали, можна запропонувати їм самим визначити команду, у якій вони б хотіли працювати.

  1. Якщо клас «різнорівневий» за знаннями і можливостями, у класі є явні угруповання, то доцільно використовувати авторитарний варіант об`єднання у підгрупи.

У цьому випадку учням вручаються кольорові картки зі шпильками, у кожної групи свій колір карток. Картки вручаються таким чином, щоб групи вийшли приблизно рівними й щоб в одну групу ввійшли учні з різних угруповань класу.

Новоствореній групі пропонується за 3 хвилини презентувати свою групу у рухах або танці.


10

30




  1. 3

Робота з текстом

Необхідно підготувати кілька невеликих текстів (1-2 стор.): розповіді, біографії, наукові статті про відкриття або природні явища (можна взяти зі шкільних підручників, дитячої енциклопедії). Учням можуть знадобитися великі аркуші паперу, фломастери, наприклад, для зображення схем.

Інструкція. Кожній групі буде запропоновано текст, який необхідно організувати таким чином, щоб його можна було запам’ятати за допомогою певного прийому (угруповання, виділення, опорних пунктів, план, класифікація, структурування, схематизація, асоціації). Коли завдання буде виконано, результат потрібно продемонструвати всій групі. На виконання завдання дається 15 хвилин. У роботі вам допоможуть пам’ятки.

Обговорення. Що викликало труднощі і як їх можна подолати? Який прийом виявився найбільш оптимальним і чому? Які прийоми, на ваш погляд, є кращими для роботи з текстами: з математики, літератури, російської мови, біології, географії тощо?


15

45

Картка з текстом ,пам’ятки для учнів: «Пам’ять. Прийоми організації матеріалу, що запам’ятовується»

  1. 4

Вправа - рухавка

Гра «Порожній стілець » Інструкція. Перед початком вправи потрібно організувати розташування стільців за формою кола, щоб стільців було на один більше, ніж учнів під номером один. Якщо учнів парна кількість, то ведучий теж бере участь у грі й починає гру. Якщо учнів непарна кількість, то грати можуть одні діти.

Ведучий. Розрахуйтеся на перший-другий. Учасники під номером один сідають у коло на стільці, під номером два — встають за їхніми стільцями. Один стілець має залишатися вільним. Завдання учасника, що знаходиться за вільним стільцем, — поглядом запросити кого-небудь із тих, хто сидить, на свій стілець. Учасник, що помітив, що його запрошують, повинен перебігти на вільний стілець. Завдання партнера, що знаходиться за ним, — затримати його.


10

45

Додаток

  1. 5

Міні-лекція

«Пам’ять і почуттєвий досвід»

Мета: ознайомлення з техніками запам’ятовування, заснованими на почуттєвому досвіді.

Ведучий. Емоції й почуття — кращі союзники пам’яті. Що більше почуттів бере участь у записі слідів пам’яті, то простіше витягти інформацію. Даніель Лапп порівнює спогад з риболовлею. Що більше гачків ми закидаємо, то більше риби можемо піймати. Так і з пам’яттю: що більше почуттів залучено, то легше згадати інформацію. Дайте простір для прояву своїх особливостей до сприйняття: дивіться, слухайте, торкайтесь, пробуйте на смак, рухайтеся.

Ми запам’ятовуємо краще:

  • ту інформацію, якою ми постійно користуємося;

  • те, що ми сприймаємо в певному контексті (до якого нам ще треба повернутися);

  • те, що нам приємно (тут залучено наші емоції, і це підвищує концентрацію уваги);

  • перервані , незавершені дії (тому що їх доводиться відновлювати).

При запам’ятовуванні ви можете скористатися прийомами зорової пам’яті.

Прийоми зорової пам’яті

  1. Подумки уявімо предмет, який ми хочемо запам’ятати. Розфарбуємо його у своїй уяві незвичайним кольором або уявімо його величезного розміру, повернімо й розглянемо предмет з різних боків. Важко забути його після таких дій, чи не правда?

(При запам’ятовуванні якого матеріалу можна скористатися цим прийомом?)

  1. Візуалізація в чистому вигляді. Для запам’ятовування коротких чисел цілком достатньо створити їх зоровий образ. Уявіть собі, що число, яке вам необхідно запам’ятати, написано великим червоним шрифтом на білій стіні або горить неоновими цифрами на тлі чорного неба. Змусьте цей напис блимати не менш 15 секунд у вашій уяві. Повторюючи число вголос, ви ще більше полегшите його запам’ятовування.

Коди

Деяким з нас при запам’ятовуванні числової інформації допомагають опори, або коди. До них можна віднести:

  1. Вербальний код

Люди з переважно вербальною (словесною, слуховою) пам’яттю сприйнятливіші до звукової сторони слова, їм може виявитися корисним запам’ятовування переліку приблизно такого типу: нуль — моль, один — блондин, три — осетри, чотири — чорти в тирі, шість — вість, сім — сім’я, вісім — осінь, дев’ять — діва.

  1. Візуальний (зоровий) код

Він може бути таким: нуль — коло або овал, один — стовп (свічка, кіл), два — близнюки (пара черевиків), три — трикутники (триколісний велосипед), чотири — квадрати (4 лапи тварини), п’ять — пальці руки, шість — шестигранна гральна кістка, сім — свічник на сім свічок, вісім — піщані годинники, дев’ять — равлик (вушна раковина), десять — пальці обох рук, одинадцять — футбольна команда, дванадцять — годинникова стрілка опівдні.

  1. Кодування інформації за зоровою подібністю

У цій системі цифра асоціюється з якою-небудь буквою за зовнішньою подібністю з нею: 0 — О, 1 = Т або Г (головний елемент — вертикальна паличка), 2 = П (буква на двох ніжках), 3 = 3, 4 = Ч, 5 = Б, 6 = С, 7 = У, 8 = В, 9 = Р.

Щоб запам’ятати число, потрібно перетворити цифри в букви, а з них будуть починатися слова, з яких ми складемо легко фразу, що запам’ятовується.

10

55




  1. 6

Робота з текстом

Можна користуватись попереднім матеріалом (кілька невеликих текстів (1-2 стор.): розповіді, біографії, наукові статті про відкриття або природні явища (можна взяти зі шкільних підручників, дитячої енциклопедії) але роздати іншим групам.

Учням можуть знадобитися великі аркуші паперу, фломастери, наприклад, для зображення схем.

Інструкція. Кожній групі буде запропоновано текст, який необхідно організувати таким чином, щоб його можна було запам’ятати за допомогою певного прийому (візуалізації, вербальний чи зоровий коди). Коли завдання буде виконано, результат потрібно презентувати всьому класу. На виконання завдання дається 15 хвилин. У роботі вам допоможуть пам’ятки.

Обговорення. Що викликало труднощі і як їх можна подолати? Який прийом виявився найбільш оптимальним і чому? Які прийоми, на ваш погляд, є кращими для роботи з текстами: з математики, літератури, російської мови, біології, географії тощо?

15

70

великі аркуші паперу, фломастери, пам’ятка для учня за міні-лекцією «Пам’ять і почуттєвий досвід»

  1. 7

Гра – рухавка

Інструкція. Робочий простір кімнати поділяється на дві чи чотири рівні частини, а клас об`єднається у дві або чотири команди простим розрахунком на перший-другий. Не можна залишатись у попередніх командах.

Газетні аркуші треба зім’яти в «сніжки». За сигналом ведучого команди кидають сніжки на територію супротивника. Переможці не визначаються.

5

75

Старі газети.

  1. 8

Зворотній зв'язок

Кожен учень отримує папір із початком речення, що сформульоване у позитивному ключі та продовжує його по колу:

«Я успішно складу ЗНО тому, що…

Я успішно складу ЗНО навіть якщо…

Я успішно складу ЗНО не зважаючи на

Я успішно складу ЗНО так, що…

Я успішно складу ЗНО завдяки…

Я успішно складу ЗНО так само як, і

Я успішно складу ЗНО разом із

Я успішно складу ЗНО опираючись на…

Я успішно складу ЗНО, бо прагну …

Я успішно складу ЗНО адже…»


10

85

Роздруківки із початком фрази

  1. 9

Підсумки

Опорний текст психолога:

«Сьогодні ми з вами добре попрацювали:



  • Ми вчились працювати із текстами на основі певних прийомів, ви працювали дуже ………,

  • Я сподіваюсь, що ми разом наблизилися до вашої мети – успішного складання ЗНО

  • Особливо сьогодні мені сподобалось (було приємно, захоплююче…)…..

  • Я сподіваюсь, що наступного разу ви ……………..

  • Дякую за співпрацю, до зустрічі!

5

90




Заняття 3 «Знайомство із прийомами вольової мобілізації й володінням своїми почуттями» Мета заняття: Ознайомити учнів з деякими прийомами вольової мобілізації; відпрацювати прийоми самовладання, необхідні учням під час складання іспиту.



Види роботи

Зміст роботи

Орієнтовна тривалість

Необхідні матеріали

Вправа

Всього

  1. 1

Привітання. Знайомство із структурою та метою заняття. Пригадуємо правила



«Доброго дня! Ми продовжуємо черговий етап психологічної підготовки до ЗНО. Я переконаний, що випускний клас дуже відповідальний, фактично — це переламний момент у вашому житті. Звичайно ж, іспити — це серйозне випробування, що змушує людину мобілізувати всі свої сили. На цьому занятті ми розберемо прийоми вольової мобілізації, які ви можете застосовувати під час підготовки до іспитів, навіть якщо вам здається, що у вас немає особистісних якостей, що дозволяють бути вольовим і цілеспрямованим. Ці прийоми дозволять включитися в роботу, налаштуватися на підготовку до іспитів. Навіть якщо вам не хочеться готуватися, ви зможете після виконання вправ з мобілізації подолати існуюче у вас небажання.

Застосовуючи регулярно ці вправи, ви побачите, як зміниться ваш навчальний настрій.

Учні по колу діляться своїми емоціями у форми однієї із ігор:



  • Рух по колу

  • Якби мій настрій був кольором (фруктом, предметом)….

Чи змінились ваші очікування? Ви можете дописати у наш плакат…


До 15

15






Гра -енергізатор

«Годинники»

У цій вправі беруть участь 13 учнів — 12 «годин» і 1 «диспетчер».

Ведучий. Станьте широким колом, розрахуйтеся один за одним зліва направо, від одиниці до дванадцяти. «Диспетчер» — посередині кола.

Якби це був циферблат великого годинника, а кожний з вас — певною годиною, то як можна було б відобразити на цих годинниках час? Зараз 11 година. Цифра 11, ударте в долоні, потім цифра 12 — проспівайте: «Вам-мм!» Так і розташовані стрілки на цю годину: одна на одинадцяти, інша на дванадцяти. Спочатку озвучується те, що показує маленька стрілка (оплеск), а те, що показує велика стрілка, при озвучуванні годин має бути іншим (звук дзвона).

Далі «диспетчер» називає різний час, темп гри прискорюється.


10

25






Мозковий штурм

«Об’єднуйтесь у групи, як ми робили це на попередньому занятті. Обговоріть у групі й запишіть, із чим у кожного з вас асоціюється слово «іспит».

Психолог записує на фліп-чаті спільні асоціації та заповнює таблицю використовуючи додаткове обговорення з учнями тих труднощів, про які сигналізує та або інша асоціація, і способів їхнього подолання

Група

асоціацій

Труднощі, які ми зазнаємо в процесі підготовки й складання іспитів

Способи

подолання

труднощів































15

40

Фліп-чат, маркери

  1. 2

Вправа -моделювання проблемної ситуації

«Експеримент»

Кожному учасникові видаються картки, на яких написані тексти з хаотичним на перший погляд набором букв, і дається завдання прочитати текст.

Ведучий. Вам необхідно за 30 секунд прочитати три послідовних уривки:
ШАРЛЬПІДНЯВЛЮСІНАСПИНУІСКАЗАВОБІЙМИМОЮШИЮ

Таяктерперповернутисянаестакадуякперенестицюстрашеннопереляканувбезпечнемісценар Ештіп ОЧУВСЯТО Піт ніг

Питання до обговорення

  • Чи відразу ви впоралися із завданням?

  • Що знадобилося вам для його швидкого виконання?

  • У чому полягає, на ваш погляд, самовладання?

  • Як розвинути самовладання?

  • Кому вдалось справитись із хвилюванням? Яким прийомами ви користувались?




20

60

Роздруківки із завданням на кожного із учасників.

  1. 3

Мобілізаційні вправи

«У складних умовах навчальної діяльності, наприклад, під час контрольних робіт, іспитів, фізичної підготовки, в учнів часто виникає необхідність здійснити вольову мобілізацію. У цьому випадку можуть виявитися зручними в застосуванні експрес-методи, які дозволять вирішити якесь власне завдання. Ці прийоми вольової саморегуляції взяті зі шкіл східних єдиноборств.

«Вольовий подих»

Прийміть вихідне положення стоячи, розслабтеся, встановіть глибокий, рівний подих. Потім, дихаючи рівно й спокійно, одночасно підніміть руки до рівня грудей долонями нагору, зігніть їх у ліктях і відведіть лікті назад. Після цього зробіть спокійний видих з одночасним повільним опусканням рук долонями донизу. Під час видиху послідовно напружуються м’язи рук, плечового пояса, живота, ніг. Можна уявити, що руки, що опускаються, пресують повітря, що перебуває в легенях, і направляють його долілиць, у землю. Після закінчення видиху напруга м’язів припиняється. Вправа повторюється до появи впевненості у своїх силах і готовності організму діяти з максимальною віддачею.

Вправа «Збудливий подих»

Прийміть вихідне положення стоячи, розслабтесь, установіть рівний, глибокий подих, одночасно піднімаючи руки нагору й схрещуючи їх перед собою. Після цього, напружуючи всі м’язи тіла, особливо м’язи живота, різко відкривши рот, опускаючи руки через сторони , зробіть видих. Наприкінці видиху зберіться із силою й різко виштовхніть із легенів залишок повітря. Під час видиху видайте гортанний звук. Вдих і видих робіть повільно. Трикратне повторення цієї вправи дозволяє мобілізувати сили й активізувати діяльність.



Вправа «Приємно згадати»

Вправа заснована на використанні такого механізму психічної саморегуляції, як само переконання. У випадку непевності у своїх силах при вирішенні будь-якого завдання рекомендується уявити й проаналізувати досвід успішного розв’язання аналогічних проблем у минулому. Зрештою потрібно твердо сказати собі: «Я вирішував завдання й складніше, вирішу й це!».

Ці вправи необхідно засвоїти з учнями під час занять. Далі варто повідомити учням про те, що вправи, з якими вони ознайомилися під час занять, бажано використовувати щодня в процесі підготовки до занять у школі, під час підготовки до іспитів.

15

75

Картка з текстом ,пам’ятки для учнів: «Пам’ять. Прийоми організації матеріалу, що запам’ятовується»

  1. 8

Зворотній зв'язок

Кожен учень отримує папір із початком речення, що сформульоване у позитивному ключі та продовжує його по колу:

« Сьогодні на занятті найцікавіше для мене було…

Сьогодні на занятті найбільш хвилюючим для мене було…

Сьогодні на занятті найменш цікавим для мене було…

В подальшому я використав би ……..

Наступного разу я б …

Самим потрібним важливим для мене було…

Мені б хотілось для себе взяти із заняття…»



10

85

Роздруківки із початком фрази

  1. 9

Підсумки

Опорний текст психолога:

  • «Сьогодні ми з вами ознайомились учнів з деякими прийомами вольової мобілізації; відпрацювати прийоми самовладання, необхідні учням під час складання іспиту

  • Ми разом зробили ще один впевнений крок до вашої мети – успішного складання ЗНО

  • Особливо сьогодні мені сподобалось (було приємно, захоплююче…)…..

  • Я сподіваюсь, що наступного разу ви ……………..

  • Дякую за співпрацю, до зустрічі!

5

90




Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал