Ренесанс. Бароко



Скачати 121.83 Kb.
Дата конвертації13.02.2017
Розмір121.83 Kb.
РЕНЕСАНС. БАРОКО

Мета: охарактеризувати епохи та основні напрями культурного розвитку європейських країн, зокрема стилі Відродження та бароко; ознайомлювати учнів із прикладами та зразками основних художніх напрямів XV—XVII ст.; розвивати вміння визначати характерні риси стилю, навички групової роботи та прийняття колективного рішення; стимулювати в учнів бажання поглиблювати свої знання із художньої культури; виховувати любов до мистецтва та інтерес до творчої діяльності.

Форма проведення уроку: урок-проект.

Зоровий ряд: презентація творів відомих художників, скульпторів, архітекторів XIV—XVIII ст.

Обладнання: ПК.

ХІД УРОКУ

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Фронтальне опитування

Які характеристики формують мистецьке поняття «стиль»?

Наведіть приклади відомих вам європейських стилів.



III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

Слово вчителя

Ми продовжуємо вивчати художні стилі та напрями. Перш ніж розглянути мистецьку палітру XIV—XVIII ст., дещо уточнимо. У мистецтвознавстві існують декілька теорій співіснування художніх стилів.

Одна з-поміж них — теорія рівноправності та значущості. Друга — «теорія маятника», за якою стилі змінюються за законом парності, поєднання протилежностей. Наприклад: романський стиль — готика; Ренесанс — бароко; реалізм — модернізм.

Наприкінці цього уроку, після ознайомлення із темою, ви матимете нагоду самостійно визначити характер мистецтва XIV—XVIII ст., а також виявити, яка із теорій, на вашу думку, відповідатиме стилям Ренесанс та бароко.

Сьогодні у нас незвичайний урок: урок-проект «Ренесанс. Бароко».

IV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Слово вчителя

Ми перегорнемо сторінки історії, щоб ближче ознайомитися з епохами, що нас цікавлять.

Демонстрація відеосюжету «Ренесанс. Бароко».

Ви підготували проекти за темою «Ренесанс. Бароко», що захищатиме зараз. Під час захисту однієї з команд інша заповнюватиме таблицю за темою команди-суперниці. Наприкінці уроку ми здійснимо порівняльну характеристику цих двох стилів.

Запрошуємо координатора першої команди для презентації свого проекту.



Виступ команди «Ренесанс»

Слово координатора команди

Завданням нашої частини спільного проекту було збирання інформації про епоху Відродження (Ренесанс).

«За однієї лише згадки слова «Ренесанс» наше серце б’ється сильніше, наша енергія збуджується, наша фантазія закипає. У нашій уяві постають картини яскравого святково-піднесеного життя, образи людей — могутніх, величних і прекрасних. Епоха Відродження — одна з найцікавіших в історії людства. Це синонім особистої свободи, досконалості в мистецтві, краси в житті, гармонії фізичних і духовних якостей людини» ( Б. Віппер)



Повідомлення групи «істориків»

Наприкінці XIV — на початку XV ст. у Європі, а точніше в Італії, почала формуватися нова культура, що отримала назву Відродження (Ренесанс). Це час розриву зі старим, недосконалим, темним світом, що поступався епосі розквіту нової думки, злету культури та мистецтва. Характерною рисою культури доби Відродження є постійне прагнення до античного ідеалу, що виявився в переоцінюванні поглядів на природу та людину, обожненні краси та пластики людського тіла.

У добу Відродження змінився погляд на роль діяльності людини в житті порівняно із Середньовіччям. У суспільній думці сформувалася течія — гуманізм, що проголосила найвищою цінністю людину та її благо. Ці ідеї найяскравіше втілилися у мистецтві, де провідною темою стала прекрасна, гармонійно розвинута людина, яка має необмежений духовний і творчий потенціал.

У мистецтві Ренесансу виокремлюють три періоди:


  • Раннє Відродження (друга половина XIV — початок XV ст.).

  • Високе Відродження (друга половина XV — перша половина XVI ст.).

  • Пізнє Відродження (кінець XVI ст.).

Повідомлення групи «архітекторів» та «скульпторів»

У епоху Відродження значних досягнень зазнала архітектура. Архітектурі Ренесансу були притаманні великий і вільний простір, криті галереї на арках, що підтримують колони із пілястрами або капітелями, симетричні форми, гармонія пропорцій, розподіл фасадів за допомогою карнизів. Відбулося творче переосмислення принципів античної ордерної системи, з’явилися нові типи громадських і житлових будівель — палаццо.



Демонстрація відеоряду (палаццо Медичі-Ріккардо, Флоренція, Італія).



ОСОБЛИВОСТІ НОВОГО СТИЛЮ

  • Аркада

  • Фасад, поділений на яруси

  • Оздоблення стін облицювальним каменем

  • Карніз, що сильно виступає

  • Низький дах

  • Наявність внутрішніх замкнутих дворів.

  • Вхідний портал (пілястри з обох боків дверей, що підтримують фронтон).

З-поміж майстрів визначальне місце посідають архітектор Ф. Брунеллескі, а також скульптор Донателло.

Демонстрація відеоряду (портрет Ф. Брунеллескі та його роботи; портрет Донателло та його роботи).

Донателло першим почав систематично вивчати механізм рухів тіла й спробував передати у скульптурі індивідуальний портрет.



Відомі споруди періоду Ренесансу: Собор Святого Петра (Рим, Італія); Вілла Ротонда (Віченца, Італія); собор Санта-Марія-дель-Фьоре (Флоренція Італія).



Повідомлення групи «художників»

Живописці оспівували красу тіла людини, її індивідуальні особливості. Увагу художників привертав реальний земний світ. Вони розуміли його й зображували, використовуючи наукові досягнення (закони перспективи, знання з анатомії, дії світла). Період Раннього Відродження характеризувався створенням кількох художніх шкіл. Одна із них — флорентійська, до якої належав італійський художник Мазаччо.

Він першим застосував закони перспективи. Його фрески в церкві Санта-Марія-дель - Карміне у Флоренції є монументальними та об’ємними. Класичним зразком вівтарної стіни стала його «Трійця», створена для церкви Санта-Марія Новелла.

Величезна відчуженість образів поєднана тут із небаченою реальністю передавання простору, з об’ємністю фігур, виразними портретними характеристиками облич і з дивовижним за силою стриманого почуття образом Богоматері.



Високе Відродження — це поглиблення зображення людини, опановування перспективи, світлотіні, багатства колориту. «Титанами» Високого Відродження вважають Леонардо да Вінчі, Рафаеля та Мікеланджело.

У фресці Леонардо да Вінчі «Тайна вечеря» міланського монастиря Санта-Марія-деллє-Ґраціє відчуваються внутрішнє напруження, драматизм. Автор писав її впродовж 16 років, але вважав незавершеною. До всесвітньовідомих шедеврів майстра також належить портрет молодої флорентійки Мони Лізи, який має ще одну назву «Джоконда».

Творчість видатного майстра Відродження Рафаеля сповнена гармонії та краси. Упродовж життя він звертався до образів Мадонни. Однією з вершин світового мистецтва є його картина «Сікстинська Мадонна».

Демонстрація відеоряду («Сікстинська Мадонна» Рафаеля).

Великим і різноманітним є творчий доробок Мікеланджело Буанарроті — скульптора, живописця, архітектора, поета, який створив знамениту статую Давида, фігури «Ранок» «Вечір», «День», «Ніч», що були виконані для капели Медичі. Мікеланджело розписав також стелі й стіни Сікстинської капели Ватиканського палацу. Одна із зображених сцен, що найбільше вражає,— сцена Страшного суду.

Видатний живописець Боттічеллі створив поетичні образи у своїх творах «Весна», «Народження Венери».



Демонстрація відеоряду (розпис Сікстинської капели Мікеланджело).

Демонстрація відеоряду (відеосюжет написання Леонардо да Вінчі фрески «Тайна вечеря» (Ісус із Апостолами).

Слово вчителя

До презентації другої частини проекту запрошуємо координатора другої команди.

Виступ команди «Бароко»

Слово координатора команди

Наша робота присвячена одному з яскравих, пишних і контрастних мистецьких стилів — бароко.

Повідомлення групи «істориків»

XVII століття — переломна епоха в розвитку суспільства, етап завершення Середньовіччя й початку Нового часу. Панівним художнім стилем цього століття був стиль бароко (з португальської — «перлина неправильної форми»).

У мистецтві бароко протиріччя епохи відобразилися в передаванні виру пристрастей і переживань, які людина намагалася подолати, відшукуючи гармонію життя в природі та суспільстві. Твори цього періоду сповнені містичних алегорій, монументальності, театральності, пишності й помпезнозності. Для них характерними є динамічність, контрастність і водночас гармонійність, цілісність, єдність.

Герої стилю бароко перебували між двома полюсами — добра й зла, насолоди та каяття, життя та смерті.

Риси, що властиві бароко: складні конструкції, значна кількість прикрас, контрастні форми, емоційна насиченість, ілюзорність.

Повідомлення групи «архітекторів»та «скульпторів»

Найяскравіше стиль бароко відбився в архітектурі. Вона дивує пишністю, багатством декоративних прикрас, криволінійністю форм і використанням оптичних ефектів. У кожній країні цей стиль набув власних національних рис.

В архітектурі прямі лінії поступилися звивистим і ламаним, значну роль відігравав декор, що набув витонченості.

У цей період було здійснено широкомасштабні проекти, зокрема такі, як: площа собору Святого Петра (Рим, Італія); Версальський палац разом із регулярним парком (Франція); палац Сан-Сусі (Потсдам, Німеччина); Єкатерининський палац у Царському селі, Зимовий палац (Санкт- Петербург), Петергоф (Росія).



Демонстрація відеоряду.

Для архітектури бароко характерними є розгорнуті масштабні колонади, безліч скульптур на фасадах та інтер’єрах. Куполи набувають складних форм, найчастіше вони є багатоярусними, як у соборі Святого Петра у Римі. Це найвідоміший витвір «генія бароко» — архітектора й скульптора Джованні Лоренцо Берніні. Берніні створював неповторний святковий образ «вічного міста». Оформлення колонади площі собору Святого Петра також належить Лоренцо Берніні.

Головна тема його творчості — роздуми про життя й почуття людини. Берніні прагнув «схопити мить», коли сутність характеру та внутрішній світ моделі розкривалися найяскравіше. Це «зупинена мить», яку він відтворював у камені (Фонтан Чотирьох рік, «Аполлон і Дафна», «Давид»).

Геніальне поєднання живопису, скульптури та архітектури ілюструє капела Корнаро церкви Санта-Марія-делла-Вітторіа.



Повідомлення групи «художників»

Пропонуємо здійснити мандрівку в ті далекі часи за допомогою творів великих майстрів, щоб зрозуміти, що саме хвилювало людей, які почуття панували в епоху Бароко.





Караваджо — найвизначніший майстер із- поміж італійських художників, який створив новий стиль у живописі. Його картини, написані на релігійні сюжети, нагадують реалістичні сцени життя тих часів. Героїв зображено в напівтемряві, з якої промені світла вихоплюють виразні жести персонажів («Покликання Апостола Матфея», «Лютняр»).

У Фландрії основними замовниками творів мистецтва були дворяни, представники високого бюргерства, церква. Тому місце провідних жанрів світського живопису посідали портрети знатних і багатих замовників, мисливські сцени, великі за розміром натюрморти.

Центром фламандського бароко стало місто Антверпен, а його уособленням — геніальний митець, приклад універсального таланту Пітер Пауль Рубенс. Саме його вважають найбільшим живописцем стилю бароко. Однією з найвеличніших картин Рубенса є «Зняття з хреста».

Сюжети картин майстра є доволі різноманітними, але всі вони проникнуті великою життєствердною силою. Полотна наповнені декоративним блиском і колоритом. Найвідоміші картини Рубенса: «Персей і Андромеда», «Коронування Мадонни», «Страшний суд».

За словами К. Паустовського, перед картинами Рубенса «небезпечно зупинятися. Вони не відпускають від себе. У них досконалість духу й влада генія, що проникають у наше серце. Під час споглядання таких картин виникає тривога, що передує нашому внутрішньому очищенню».

Міжнародного визнання набув ще один майстер фламандського бароко — славетний портретист Антоніс ван Дейк («Портрет Джеймса Стюарта», «Сусанна й старці»).

Найвищих вершин досягло голландське образотворче мистецтво, у якому домінував станковий живопис. Провідними жанрами були побутова картина, пейзаж (у XVII ст. виокремився у самостійний жанр).

Представником голландського мистецтва є Харменс ван Рейн Рембрандт. У його полотнах глибина психологічної характеристики поєднана з винятковою майстерністю живопису. Героїчний образ епохи Нідерландської революції відтворено в картині «Нічний дозор». Картини Рембрандта різноманітні: релігійні («Святе сімейство»); міфологічні («Даная»); психологічні портрети («Саскія»), Досконалою з художньої точки зору визнана картина «Повернення блудного сина».

Мабуть, жодна із картин Рембрандта не передає стільки почуттів, як картина «Повернення блудного сина». У цьому творі Рембрандт досліджував загальнолюдські взаємини.

Творчій спадок Рембрандта становить понад З тисячі полотен.



В барокко осеннего сада,

В изрезанность ярких тонов,

Что спрятано, смерть иль отрада,

Что видно меж черных стволов.

Чьи лица летят чередою

Под пьяным каскадом дождей,

Что кажется здесь мне порою

Средь легких узоров ветвей?

И сад мой не в силах угнаться,

Виденьям моим нет границ,

Не хочет никак обрываться

Чреда пролетающих лиц.

Кружат и кружат надо мною,

Ложатся на землю листом,

И будто бы спорят с судьбою,

И вертятся сказочным сном.

А я закружился в их круге,

Но знаю, меж лиц череды,

Мне память избавив от муки,

Средь многих появишься ты

И краски, и лица померкнут,

И сад вдруг исчезнет во тьме...

Для жизни глаза мои слепнут,

Вернувшись к твоей красоте.

И. Руденко

Під час перевірки заповнених таблиць учитель пропонує учням дати відповіді на запитання та виконати завдання.



Запитання до команди «Бароко»

Кожний із учнів має картки із літерами. Учитель зачитує запитання й три варіанти відповіді. Учні мають підняти картку із літерою, що позначає правильну відповідь.



1.Людина епохи Відродження — це:

а) представник переможного, розумного й прекрасного роду;

б) незадоволена людина, яка прагне недосяжної справедливості;

в)образ вольової, інтелектуально - розвиненої людини — творця своєї долі, самого себе.



2.Людське тіло, пластику його пози й жести, міміку вважав головним засобом своєї філософії «титан» Відродження:

а) Мікеланджело;

б) Джорджоне;

в) Тиціан.



3. Термін «Відродження» означає:

а) продовження середньовічної традиції;

б) засвоєння античної спадщини;

в) створення принципово нового, що відрізняється від епох Середньовіччя й Античності.



4.Завдання гуманістів епохи Відродження:

а) відтворення образу не реального, а потойбічного світу, використовуючи мову символів та алегорій;

б) напружений інтерес до власного внутрішнього світу, безупинна робота, самопізнання;

в) учення про життя у злагоді із природою й обмеження насущних потреб.



Запитання до команди «Ренесанс»

1.Коли і де виник стиль бароко? (Стиль виник у XVI ст. в Італії проіснував до XVIII ст.)

2.Назвіть відомі архітектурні споруди епохи Бароко. (Собор Святого Петра, Версальський палац, Палац Сан-Сусі, Зимовий палац, Петергоф)

3.Назвіть відомих представників бароко у живописі та їх картини. (Караваджо, Рубенс, Антоніс ван Дейк, Рембрандт)



V.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ. ПРАКТИЧНА РОБОТА

Творче завдання 1

Складіть мозаїку («Собор Святого Петра у Римі», «Весна» С. Боттічеллі, «Джоконда» (Мона Ліза) Лернардо да Вінчі, «Повернення блудного сина» Рембрандта).



Творче завдання 2

З’єднайте прізвище митця та його твір:

Рафаель Санті « Тайна вечеря»

С. Боттічеллі « Ранок», « Вечір»

Леонардо да Вінчі « Народження Венери

Тиціан « Сікстинська Мадонна»

Мікеланджело « Венера і Адоніс»

Творче завдання З

Вилучите помилкове судження.



Ознаки бароко в мистецтві:

  • використання в архітектурі строгих геометричних форм;

  • прагнення до синтезу мистецтв;

  • зіставлення контрастних образів;

  • використання ефектів ілюзорності та оптичних обманів;

  • тяжіння до архітектурних ансамблів і ландшафтних комплексів;

  • застосування вагових конструкцій із масивними стінами та вузькими вікнами.

Творче завдання 4

Установіть зв’язок.

Італія Мікеланджело

Фландрія Пітер Рубенс

Нідерланди Рембрандт

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.

ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ УРОКУ

Бесіда


Пропоную повернутися до початку уроку й згадати про дві теорії:

1) рівноправність, значущість кожного стилю;

2) поєднання пар-протилежностей.


  • Яка з теорій, на вашу думку, є правильною? (Відповіді учнів.)

Порівняльна характеристика художніх стилів

Учні порівнюють стилі Ренесанс і бароко.



Підсумкова бесіда

  • Чи стануть вам у пригоді знання, що ви здобули на сьогоднішньому уроці? Як саме?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти кросворд на тему «Ренесанс. Бароко».

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал