Речення. Види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням



Скачати 77.03 Kb.
Дата конвертації09.05.2017
Розмір77.03 Kb.
ТипУрок
Тема уроку: Речення. Види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

Мета уроку: поглибити знання учнів про види речень за метою висловлювання, забезпечити засвоєння учнями поняття про види речень за метою висловлювання та інтонацією, їх комунікативну функцію,продовжити роботу над формуванням комунікативної компетентності учнів, збагачувати їх словниковий запас, продовжити формування вмінь працювати в групі, колективі, формувати соціальну компетентність учнів,сприяти вихованню любові до природи.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть



  • Пояснити принципи поділу речень на види за метою висловлювання та інтонацією,

Обладнання: картки з завданнями, схема “Види речень за метою висловлювання та інтонацією”.


Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційна хвилина.

Вступне слово вчителя

Добрий день! Сідайте, діти.

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

А активно працювати.

Щоб не було нам мороки --

Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаймо,

І урок розпочинаймо!

– Який у вас сьогодні настрій, учні?

Виберіть, будь ласка, той колір конверта, який відповідає вашому настрою. Зверніть увагу, на дошці є запис відповідності кольору настрою:

червоний – піднесеність,

жовтий – приємність,

зелений – спокій,

синій – сум,

чорний – незадоволення.


Ви в руках тримаєте конверти. У вас не виникло питання, чому саме конверти?

Сьогодні на календарі 9 жовтня. А 9 жовтня у всьому світі відзначається День пошти.

Історія розвитку поштового справи міцно пов'язана з історією людства. Суттєвий стрибок у розвитку пов'язані з появою писемності. З зародженням останньої інформація стала передаватися у письмовому вигляді, що поклало початок поштового зв'язку.
ІІ. Активізація розумової діяльності.

Потреба в отриманні звісток з деяких інших місцевостей і більш перегукується з давнину і спочатку задовольнялася за посередництвом гінців, які приносили повідомлення, як усні, і письмові. Гінці спочатку були піші, а згодом зявилися – кінні. Наше перше завдання нам доставив кінний гонець.

1. Бліц-опитування.

  1. Розділ науки про мову, де вивчається речення. {Синтаксис.)

  2. Головний член речення. {Підмет.)

  3. Розділ мовознавства, що вивчає правила вживання розділових знаків. (Пунктуація.)

  4. Одиниці мови, з яких складаються словосполучення. ( Слово )

  5. Засіб встановлення змістового зв’язку між словами. ( Запитання)

  6. Слово, що відповідає на запитання, поставлене від головного слова у словосполученні. ( Залежне)

2. Робота за картками.

Часто люди для обміну інформацією використовували спеціально навчених поштових голубів. Давайте подивимося, яке ж завдання приніс нам голуб?

1. Пара.

Виписати словосполучення й зробити синтаксичний розбір.

Ліс і поле. Золота осінь. Прийшла осінь.

2.Пара.


Підкреслити головні члени речення.

Пісня до правди доводить. Пісню калинову я співаю знову.

3. Пара.

Визначити двоскладне і односкладне речення.

Кілька днів замітало колючим снігом. Вода залила дороги.
ІІІ. Організація пізнавальної діяльності учнів.

Хто розносить нам листи,


Телеграми і газети?
Ой, важка у нього ноша!
Діти, хто він? (Листоноша)

Хто ж був першим листоношею України?

Спочатку роль поштарів на Запоріжжі виконували люди, які випадково приїжджали на Січ. Пізніше випадкових людей замінили навченими фахівцями-поштарями. Від запорожців ми теж отримали листа.

1. Слово вчителя. — Послухайте казочку-загадку,

Одного разу зібрала Мати Мова своїх дітей, це були речення, і запитала:

- Скажіть, діти мої, яку користь людям ви приносите?

- Залежно від потреби - промовили речення, що стояли справа.

– Ми, наприклад, потрібні, коли людина хоче щось повідомити, розповісти.

- А ми допомагаємо людині запитати про все, що її цікавить – сказали ті, що стояли по середині.

- А без нас не обійтись – гукнули ті, що зліва.

– Коли треба попросити про щось, а то й наказати.

- Тепер я спокійна, - сказала Мати Мова. – Ви вірно служите людям.
Відгадайте, як називаються діти-речення.
ІV. Оголошення теми і завдань уроку. Вивчення нового матеріалу.

- як ви гадаєте, про що піде мова на нашому уроці?

- чого ми навчимося?

- робота за таблицею «Види речень за метою висловлювання», - теоретичний матеріал – ст.. 41

Залежно від того, виражають чи не виражають речення емоційні переживання того, хто говорить, - його радість, сум, здивування, захоплення, - вони поділяються на окличні і неокличні.

Схема « окличні і неокличні речення» ст.. 43
V. Закріплення вивченого.

У ХІХ столітті суттєвий переворот у поштовій справі був викликаний поширенням залізниць та пароплавства. Поява на початку ХІХ століття паровоза і пароплава, а початку ХХ століття літака значно збільшило швидкість пересилки поштових відправлень. Поштова зв'язок став загальнодержавною справою для обслуговування всього населення.


1. Вправа 80.

2. Вибіркова робота в парах. Вправа 82.

Наприкінці XX — початку ХХІ сторіччя поштова зв'язок залишалася наймасовішим і дешевим виглядом зв'язку. Попри створення умов та швидке розвиток автоматизованих систем електрозв'язку, космічній і електронної зв'язку, поштова зв'язок збереже своє важливого значення й у найближчому майбутньому. Зараз ми з вами часто користуємося електронною поштою.


3. Творча робота. Подане розповідне речення переробіть так, щоб воно було питальним, а потім – спонукальним.

Учні відвідали поштове відділення. Кожному народові дорога його мова.

  • Доки не вигадали електронної пошти, величезну роль відігравали люди, що доставляють листи. Єдиний у світі пам'ятник листоноші було зведено у закарпатському селі Тур'ї Ремети Перечинського району в середині XIX століття.

Щодня листоноша, якого тоді шанобливо називали «послом», долав 60 кілометрів, доставляючи землякам з Ужгорода газетилистигрошові переказитощо. Шлях пролягав через гориструмки і річки. Посол не раз зустрічав ведмедів і рисей, але завжди вчасно приносив пошту. Якось його все ж спіткала біда. За однією з легенд, листоноша провалився під кригу і втонув, а за іншою він усе ж таки піднявся з крижаної води і прибув до села, але потім помер відзапалення легень.

Та селяни не забули легендарного листоношу. Пам'ятник листоноші встановлено 1838 року на стіні православної церкви святого Михаїла.




  • Ви всі, мабуть, любите мультфільми? А чи знаєте ви, хто це? А Печкін теж приготував вам завдання.


4. Графічний диктант.

- Визначити види речень за метою висловлювання, використовуючи умовні позначки: розповідне неокличне речення – Р; розповідне окличне – Р!; питальне неокличне – П?; питальне окличне – П?!; спонукальне неокличне – С; спонукальне окличне – С!



1. Рідна мово, перше слово ти в устах моїх плекала, першу пісню колискову наді мною вознесла! (Б. Стельмах)

2.Не одцурайсь, мій сину, мови, у тебе іншої нема! ( М.Шевченко )

3.Володіння рідною мовою – це за слуга чи обов’язок патріота?

4.А у тім просторім світі добра научайтесь, рідної своєї мови й пісні не цурайтесь!

5.Як не любити мову нашу?!

6. Мова – запорука існування народу.

7.Як парость виноградної лози, плекайте мову (М. Рильський)

1)Р! 2)С! 3)П 4)С! 5)П? 6)Р 7)С

- яка тема об’єднує групи почутих речень?

VІ.   Підведення підсумків уроку, оцінювання


  • 1994 року в Україні було створено Українське державне підприємство поштового зв'язку «Укрпошта».  Укрпошта сьогодні — це понад 13 тисяч поштових відділень по всій території країни, з них близько 10 тисяч — у сільській місцевості. Укрпошта надає споживачам 50 видів послуг, серед яких універсальні послуги поштового зв'язку (пересилання простих і рекомендованих поштових карток, листів, бандеролей), а також рекламні та фінансові послуги, послуги з передплати та розповсюдження періодичних друкованих видань, виплата пенсій та інші комерційні послуги. Укрпошта приготувала вам гру.

  1. Гра «Вірю – не вірю»

- Чи вірите ви, що…

1. За метою висловлювання речення поділяються на розповідні, питальні, спонукальні. (Вірю).

2. Речення « Зоре моя вечірняя, зійди над горою» є розповідним. (Не вірю).

3. У кінці питального речення ставиться знак оклику (Не вірю).

4. Речення, які вимовляються з підвищеною інтонацією, називаються окличними (Вірю).
А зараз я прошу вас закінчити речення:

“Цей урок навчив мене...”

“На уроці я дізнався про...”

“За метою висловлювання речення поділяються на...”

“Урок мені сподобався/не сподобався, бо...”

V. Домашнє завдання. §10, вправа 84, або написати листа, використовуючи речення різних типів мовлення.

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки.

Вище руки підніміть,

А тепер їх опустіть.



Плесніть, діти, кілька раз,

За роботу, все гаразд.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал