Психолого-педагогічна характеристика класу



Скачати 156.27 Kb.
Дата конвертації12.04.2017
Розмір156.27 Kb.
Психолого-педагогічна характеристика класу

У 6-Б класі навчається 28 учнів (13 хлопчиків і 15 дівчаток).

В цілому в учнів сформовані читацькі уміння. Усі учні уміють задавати запитання і відповідати на них, складати простий план. 60 % учнів вільно висловлюють свої думки.

Стан успішності в класі:

Високий рівень знань мають 7 % учнів (2 учні);

Достатній – 40 % (11 учнів)

Середній – 35 % (10 учнів)

Низький – 18 % (5 учнів)



30 % учнів уміють аналізувати матеріал, порівнювати, класифікувати, давати оцінку.

Психолого-педагогічні особливості:

– темперамент:


  • сангвініки – 7 учнів;

  • холерики – 12 учнів;

  • флегматики – 4 учні;

  • меланхоліки – 5 учнів.

– лівопівкульних – 19 учнів;

– правопівкульних – 9 учнів.

– переважаючий канал сприйняття:


  • візуали – 12 учнів;

  • аудіали – 7 учнів;

  • кінестетики – 6 учнів;

  • аудіали і візуали (в однаковій мірі) – 4 учні.

– індивідуальні особливості:

  • розвиток уяви:

  • дуже розвинена – 6 учнів;

  • розвинена – 6 учнів;

  • середньо розвинена – 5 учнів;

  • недостатньо розвинена – 10 учнів.

  • тривожність:

  • висока – 7 учнів;

  • середня – 19;

  • низька – 2 учні.

  • мислення:

  • образне – 18 учнів;

  • понятійне – 10 учнів.

  • мотивація до навчання:

  • висока – у 11 учнів;

  • середня – у 15 учнів;

  • низька – у 2 учнів.

Як і в кожному колективі, у класі є лідери та аутсайдери.



Технологія роботи класного керівника
Розглядаючи співвідношення понять «система роботи класного керівника» і «педагогічна технологія», в систему роботи можна включати кілька технологій або жодної, тобто перше поняття є більш широким і може зовсім не співвідноситися з другим. Однак сучасна соціально-педагогічна ситуація спонукує вчителя найбільш раціонально будувати свою діяльність, призводить до необхідності її технологізації.

Говорячи про технології, в них виділяють повторюваність дій і результату, алгоритм, рецепт. Говорячи про технологізацію діяльності, приходимо до необхідності її розумного нормування. Багато дослідників вважають, що педагогічна технологія являє собою впровадження в педагогіку системного способу мислення, яке можна інакше назвати «систематизацією утворення». У вчительському середовищі популярною є іронічна приказка: «Ніщо не цінується так дешево й не дається так дорого, як класне керівництво». Класний керівник не знає ні канікул, ні вихідних, ні свят, ні відпустки. Але чи так це неминуче? Досвід показує, що частіше така ситуація — виникає в наслідок непродуманої організації роботи класного керівника. А позиція керівництва школи, влади стосовно класного керівника ще більш точно виражається відомою фразою «І була б вона в мене на побігеньках». Разом із тим очевидно, що виправдати всі незліченні сподівання жодний класний керівник не має сил. Для того щоб ефективно працювати, одержувати задоволення від своєї праці та визнання за її якість, учителя, педагогічні колективи і керівництво шкіл прагнуть привести діяльність класного керівника в систему, знайти оптимальне сполучення бажаного і можливого.

Першим кроком на цьому шляху є виділення специфічних функцій класного керівника. У чому його особливе призначення? Що не можуть виконати вчителі - предметники? Без яких дій класного керівника неможливий нормальний навчально-виховний процес школи? При цьому поряд із загальними висновками формулюються специфічні вимоги до роботи класного керівника, які залежать від особливостей конкретної школи, її соціального оточення, контингенту учнів.

Результати цього аналізу оформляються, як правило, у посадовій інструкції класного керівника, що після затвердження її директором школи стає офіційним документом.

Робота класного керівника оцінюється за рівнем відповідального ставлення до виконання дійсних посадових обов'язків за підсумками:


  • перевірки виконання планів роботи;

  • перевірки встановленої документації;

  • відвідувань занять, проведених класним керівником;

  • співбесіди з адміністрацією школи;

  • анкетування учнів і їхніх батьків.

Оцінка роботи класного керівника знижується у випадках:

  • наявності обґрунтованих скарг на його роботу з боку батьків і учнів;

  • педагогічно необґрунтованих конфліктів з учнями;

  • порушення трудової дисципліни.

Зразки норми обліку робочого часу класного

керівника

Принципи розрахунку:



  • кожний вид роботи, включений в обов'язку, повинен бути забезпечений часом на його виконання;

  • сумарний час на роботу класного керівника передбачається з розрахунку 6 год виховної роботи (20 % від 30 год педагогічної роботи з дітьми);

  • різні види діяльності можуть виконуватися в один і той самий час.




з/п

Вид роботи

Періодичність

Норма часу, хв на тиждень

1

Індивідуальні бесіди, психолого-педагогічні консультації учня

Щотижня

25

2

Робота з активом класу

Щотижня

10

3

Класна година: анкетування, тестування

Щотижня

40

4

Екскурсії, походи, спортивні заходи, відвідування театру, проведення вечорів, свят та інших форм колективної виховної роботи

2 рази на

чверть по 1,5 год



20

5

Спостереження за учнями на уроках

1 урок

на 2 тижні



20

6

Відвідування родин

10 родин на рік, 1-1,5 год на відвідування

20

7

Зустрічі з учителями, іншими фахівцями школи. Малі педради, педагогічні консиліуми

3-4 зустрічі на тиждень, 2-3 педради на рік

30

8

Батьківські збори. Індивідуальні консультації батьків

1 раз на чверть 40-45 хв. Щотижня по 15 хв

20

9

Контроль відвідуваності, організація харчування

Щодня

20













10

Чергування по школі

За графіком

5

11

Організація прибирання кабінету

Щодня

40

12

Організація трудових справ

Щомісяця по 1 год

15

13

Перевірка щоденників

Щотижня

60

14

Ведення класного журналу

Щотижня

15

15

Ведення особистих справ учнів, складання характеристик, довідок,

У міру необхідності

10




планів, звітів






16

Підготовка сценаріїв, розробка позакласних заходів

1 сценарій або розробку на рік

10




РАЗОМ




360



Циклограма діяльності класного керівника

Щодня

  1. Зустріч дітей.

  2. Прибирання кабінету.

  3. Контроль відвідування.

  1. Зустріч із учителями-предметниками, заступником директора з виховної роботи.

  1. Організація харчування.

Щотижня

  1. Класна година.

  2. Перевірка щоденників.

  3. Індивідуальна робота з батьками та дітьми.

  4. Позакласні заходи щодо планів предметних тижнів.

  5. Ведення класного журналу.

  6. Робота з активом класу.

Щомісяця

1. Відвідування уроків свого класу.



Кожної чверті

  1. Батьківські збори.

  2. Генеральне прибирання кабінетів.

  3. Екскурсії та культпоходи.

  4. Підбиття підсумків чверті.

Щороку

Серпень: зустріч учнів по класах; перевірка особових справ; одержання підручників.

Вересень: День знань; День здоров'я; «трудовий десант».

Жовтень: Осінній бал.

Листопад: класні вечори; екскурсії.

Грудень: проведення предметних олімпіад, новорічних свят.

Січень: культпоходи на канікулах.

Лютий: вечір зустрічі випускників; День захисників Батьківщини.

Березень: свято 8 Березня.

Квітень: гуморина; «трудовий десант».

Травень: День фізкультурника; свято останнього дзвоника;

Червень: заповнення особових справ учнів; здача класних журналів; випускні іспити й вечір; ремонт навчальних кабінетів; здача підручників.

Індивідуальний стиль роботи класного керівника

Постійні зміни в системі освіти піднімають функціонування школи на новий, більш високий рівень, висувають якісно нові вимоги до управління навчально-виховним процесом у школі, до її керівників та їхньої діяльності.

Майстерність педагога як класного керівника проявляється перш за все у сфері його спілкування з учнями. Саме тому в останні роки збільшився інтерес педагогічної та психологічної науки до проблеми педагогічного спілкування як складного і багатоаспектного процесу взаємодії в системі «учитель — учень». Важливим аспектом даної проблеми є питання про індивідуальний стиль класного керівництва.

Одним із важливих резервів в управлінні процесом формування індивідуального стилю у класному керівництві є психологічний аспект.

Індивідуальний стиль у класному керівництві розуміється як І цілісна система операцій педагогічного спілкування, що забезпечує ефективну взаємодію вчителя з учнями і визначається цілями, задачами педагогічної діяльності та властивостями різних рівнів індивідуальності педагога.

Система операцій індивідуального стилю класного керівництва залежить від різнорівневих якостей інтегральної індивідуальності. При цьому між операціями педагогічного спілкування та різнорівневими індивідуальними якостями існує багатозначна залежність.

В індивідуальному стилі класного керівництва між операціями, що залежать від одних і тих саме якостей індивідуальності, є статистично значущі зв'язки, які і зумовлюють цілісність системи операцій.

Системі операцій індивідуального стилю класного керівництва властива широка зона невизначеності. Це означає, що досягнення однієї і тієї ж педагогічної мети, створення одних ї тих саме міжособистісних стосунків можливе з допомогою різних операцій педагогічного спілкування.

Системі операцій індивідуального стилю класного керівництва притаманні компенсаторні функції.

За даними низки досліджень, характер міжособистісного спілкування значною мірою зумовлений властивостями темпераменту суб'єкта. Так, екстраверсія впливає на ініціативність у спілкуванні, широту і легкість встановлення соціальних контактів; екстрапунитивність при фрустрації провокує виникнення зовнішньо вираженої роздратованості, нестриманості педагога в ситуаціях небажаної поведінки учнів і за певних умов може Сприяти застосуванню до них неадекватних способів спілкування; емоційна збуджуваність може впливати на тон спілкування учителя з учнями, дистанцію у спілкуванні, швидкість емоційного реагування на ті чи інші дії та вчинки учнів. Разом із тим серед різноманітних факторів успішності педагогічної діяльності важливу роль відіграють якості особистості класного керівника.

Встановлено також, що позитивне ставлення вчителя до учнів сприяє активності та різнобічності спілкування з учнями. І навпаки, прояви авторитарно-домінуючих тенденцій педагога утруднюють спілкування вчителя з учнями та спілкування учнів між собою. Крім того, дослідження вказують, що висока екстрапунитивність класних керівників у соціально фруструючих ситуаціях може негативно впливати на окремі компоненти педагогічної діяльності.

Індивідуальний стиль класного керівництва формується на основі самостійного вибору вчителем комунікативних операцій. Вибір, зроблений відповідно до вимог діяльності та якостей індивідуальності педагога, викликає в нього емоційний стан задоволення, і навпаки — якщо він суперечить індивідуальним якостям, настає протилежний стан емоційного дискомфорту. Таким чином, емоційний стан управляє процесом вибору. У зв'язку із цим допомога у формуванні індивідуального стилю педагогічного спілкування повинна бути спрямована головним чином на організацію самопізнання та професійного самовиховання учителя.



Заповіді класного керівника


  • Прийми все, що є в дитині (крім того, що загрожує її життю, здоров'ю).

  • Шукай істину разом з дитиною.

  • Щиро захоплюйся всім гарним, що є навкруги.

  • Пам'ятай: серйозне руйнується сміхом, сміх — серйозним!

  • Пам'ятай, що ти існуєш заради дитини, а вона — заради тебе!

  • Пам'ятай, що немає поганих дітей.

  • Пам'ятай, що дітям часто не вистачає любові та ласки, тому потрібно подарувати дітям якомога більше турботи.

  • Педагог — це великий приклад для дітей, тому поводитися слід відповідно, якщо не бажаєте, щоб діти перейняли ваші негативні якості!

  • Класному керівникові необхідно пам'ятати постулати з виховання емоційно здорової дитини А. Адлера:

  1. Надихай дитину, а не карай її.

  2. Будь твердим, але не домінуючим.

  3. Виявляй повагу до дитини.

  4. Дотримуйся правил, не перетворюй життя на хаос.

  5. Стимулюй кооперацію.

  6. Не змагайся з дитиною, демонструючи свою силу.

  7. Виявляй любов до дитини діями, а не словами.

  8. Не проявляй занадто явно велику любов.

  9. Будь послідовним у своїх діях.


Табу педагога

  • На будь-які риси казарменої педагогіки примусу і насильства над особистістю дитини.

  • На накази, команди, настанови: «Припини зараз же!», «Ще одне слово, і ти вилетиш із класу!» тощо.

  • На погрози, попередження, застереження у грубій формі.

  • На критику на адресу дітей.

  • На фамільярне ставлення до дитини, напарників й інших людей.

  • На безрезультатні нотації та нудні проповіді.

  • На все, що принижує гідність дитини: репліки, оцінки, підозри, висміювання, а тим більше образи.

  • Не можна бути нудним, похмурим, байдужим.

  • Не можна говорити що-небудь, а потім забороняти це ж.

  • Не можна зганяти свій поганий настрій на дітях.

  • Не потурати ледарям.

  • Не завжди шукати винного.

  • Не нав'язувати дітям свою волю.

  • Не займатися особистими справами у робочий час.

  • Не триматися ізольовано від дітей.


ПЛАН НАВЧАННЯ З МОЛОДИМИ КЛАСНИМИ КЕРІВНИКАМИ



Заходи

Термін



1

Діалог : «Система планування виховної роботи».
Обмін досвідом: «Планування виховної роботи з класним колективом».
Практикум: «Складання плану виховної роботи на І семестр»

Вересень

2

Ток-шоу: «Вибір форм і методів роботи з учнівським колективом».
Практичні поради: «Аналіз і оцінювання результатів діяльності класу».
Практикум: «Відвідування та обговорення годин спілкування у 5 класі»

Жовтень

3

Практичні поради: «Вивчення особистості школярів».
Практикум: «Конструювання години спілкування».
Обмін досвідом: «Відвідування та обговорення годин спілкування у 7 класі»

Листопад

4

Практичні поради : «Вивчення структури міжособистісних взаємин у класі».
Робота в шкільному методичному кабінеті: «Ознайомлення з науково-методичною літературою»

Грудень

5

Навчання в командах досягнень: «Складання плану виховної роботи на II семестр».
Синтез думок: «Організація та проведення на базі класу колективних творчих справ, класних годин»

Січень

6

«Спільний проект»: «Організація учнівського самоврядування»

Лютий

7


Пошук інформації:: «Методика вивчення сім'ї, умови виховання дітей».
Коло ідей: «Організація роботи з активом батьків»

Незакінчена пропозиція: «Планування й організація роботи з батьками».



Березень


8

Робота в шкільному методичному кабінеті: «Ознайомлення з новинками педагогічної літератури».
Ділова гра: «Досвід колеги, творче використання його в практичній діяльності»

Квітень

9

Творчі звіти «Мої перші педагогічні знахідки»

Травень



Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал