Програма по збереженню та зміцненню здоров’я учнів «Бути сучасним, значить здоровим»



Сторінка1/4
Дата конвертації30.11.2016
Розмір0.74 Mb.
ТипПрограма
  1   2   3   4

ЗМІСТ

Творче використання ідей О. А. Захаренка у школі

сприяння здоров’ю……………………………………………………2
Проект «Школа сприяння здоров'ю»………………………………..12

Концепція «Школи сприяння здоров`ю»…………………………...19


Цільова творча програма по збереженню та зміцненню

здоров’я учнів «Бути сучасним, значить – здоровим»……………25


Проект «Вчимося бути здоровими»………………………………...39
Калейдоскоп здоров'я ……………………………………………….45
Презентація «Смільченецький НВК – школа сприяння

здоров’ю та успіху» …………………………………………………50


Література ……………………………………………………………63


ТВОРЧЕ ВИКОРИСТАННЯ IДЕЙ О. А. ЗАХАРЕНКА

У ШКОЛІ СПРИЯННЯ ЗДОРОВ’Ю

(з досвіду роботи Смільченецького НВК)
Здоров’я – це та вершина, яку кожен повинен досягти сам.

Завдання школи: допомагати кожній дитині у цій важливій, відповідальній, нелегкій справі.

«Бережіть і зміцнюйте постійно своє здоров'я! Це не прохання, це не заповідь! Це святість, яка стає зрозумілою лише тоді, коли воно втрачене безповоротно. Вам і вашим нащадкам воно потрібне не лише для себе, а й для того, аби не перевівся козацький рід, національні традиції», – підкреслював О. А. Захаренко.

Збереження і зміцнення здоров’я дітей видатний педагог сприймав як найважливіший аспект практичної діяльності директора школи і кожного вчителя. Цій проблемі він присвятив чимало наукових праць, окремі статті.

Досліджуючи причини неуспішності, Олександр Антонович прийшов до висновку, що у 85 процентів невстигаючих головна причина відставання, незадовільної роботи на уроках і вдома – поганий стан здоров’я, якесь захворювання чи нездужання. «Не буває недуг без причин. Знайти причини – завдання вчителя і лікаря. Шановний колего, лікарю, батько і мамо, особливо терпляче ставтесь до своєї дитини, якщо вона в стані депресії. Ця недуга небезпечна, і можливі фатальні наслідки. Бережіть дитячу психіку».

Питання зміцнення здоров’я дітей не сходили з порядку денного педагогічної ради Сахнівської школи, постійно розглядались на заняттях психологічного семінару.

Обговорювались такі питання:

- «Здоров’я і духовне життя дитини»;

- «Режим праці і відпочинку»;

- «Харчування і здоров’я дитини»;

- «Попередження захворювання серця»;

- «Слух і зір дитини»;

- «Діти з уповільненими мислительними процесами» та ін.

Про стан здоров’я першокласників педагогічній раді доповідав лікар.

Діти, у яких були виявлені слабкість серцево-судинної системи, дихальних шляхів, порушення обміну речовин, неврози, перебували під постійним наглядом.

«Лікар лікує тіло, а вчитель – душу. Добре було б, якби свої знання з психології вчитель використовував для лікування хворих. Переконливим словом він міг би застерегти учня від нервових стресів, попередив би сердечну травму або загоїв би рану, яка кровоточить. Учитель має бути психологом-аналітиком. Його справа – духовний світ дитини, який треба коректувати, підправляти, а значить, і лікувати», – писав видатний педагог.

Залежно від стану здоров’я, вважав він, кожна дитина потребує не тільки індивідуального підходу, а й цілої системи заходів, які б зберігали і зміцнювали здоров’я».

О. А. Захаренком чітко окреслені основні напрямки реалізації оздоровчої функції школи:

- санітарно-гігієнічні вимоги до зовнішніх умов життя і до режиму праці та відпочинку учнів;

- особливості організації фізичної праці дітей як важливого засобу зміцнення здоров’я;

- фізичне виховання на уроках фізичної культури і в процесі позакласної спортивно-масової роботи;

- організація активного діяльного відпочинку учнів.

Олександр Антонович запропонував ефективні шляхи зміцнення здоров’я дітей, удосконалення фізичного виховання учнів (апробовані в Сахнівській школі):

- система бесід про людину і особливості людського організму;

- оптимальне чергування розумової і фізичної праці ;

- оздоровча спрямованість системи фізкультурних занять: уроків фізичної культури, ранкової зарядки, фізкультхвилинок, динамічних перерв;

- створення широкої мережі спортивних секцій і залучення школярів до активної участі в них;

- спортивні ігри, змагання, спартакіади (легка атлетика, гімнастика, плавання; катання на ковзанах і лижах, велосипеді; зимові розваги тощо);

- утвердження у свідомості учнів необхідності уважного і дбайливого ставлення до свого здоров’я і здоров’я інших. Активна пропаганда і утвердження здорового способу життя;

- створення позитивного психологічного мікроклімату .

Олександр Захаренко створював свою педагогічну систему (дидактичну, виховну, управлінську) у 60 – 90-х роках минулого століття.

На порозі нове століття, а ситуація із здоров’ям учнів значно погіршилась.

Трагедія полягає в тому, – зазначають сучасні науковці, – що школа перетворилася на інструмент, який ще дає певні знання (якість яких постійно погіршується), але забирає головне – здоров’я учнів та природне бажання кожної дитини навчатися.

І справді, за висновками лікарів, шкільні роки зменшують кількість здорових дітей у 3 – 4 рази. Відповідно збільшується кількість хворих. Практично здоровими закінчують школу лише 5 –7% учнів.

Лікарі б’ють на сполох: мільйони дітей за роки навчання в школі втрачають психічну і фізичну стабільність.

Більшості учнів разом з випускним атестатом можна було б видавати довідки про хронічні хвороби. Третина випускників виходить зі школи «очкариками», ще більше – з шлунковими захворюваннями, з розладнаною нервовою системою. Дослідження також засвідчують, що половина дітей, які мають проблеми з фізичним та психічним здоров’ям, схильна до негативних виявів поведінки. У дітей розвивається агресивність, невдоволеність, почуття заниженої самооцінки. Все це нерідко приводить до конфліктів з однолітками, вчителями, батьками і навіть з законом. Як результат, кожний п’ятий важко засвоює навчальний матеріал. Такі діти втричі частіше, порівняно з іншими, піддаються впливу наркотиків, схильні до вживання алкоголю, пропусків занять, бродяжництва.

Школа погіршує здоров’я дітей. У цьому переконані батьки, лікарі, працівники військових комісаріатів.

Причин такого стану чимало. І однією з них (далеко не другорядною) є погана організація навчально-виховного процесу, кількість і якість уроків, які нерідко негативно впливають на фізичне і психічне здоров’я дітей, породжуючи тривожний стан, перевантаження, втому, стреси, неврози.

Виступаючи на засіданні АПН СРСР у 1989 році з доповіддю О. А. Захаренко значну увагу приділив питанню збереження здоров’я дітей..

Зокрема, він наголошував: «Сільська школа – це найсвятіше місце у селі, де вчать не тільки добру, миру, різним наукам, але й тому, як зміцнити і підтримати власне здоров'я все життя. Учитель без загальних знань з медицини такий же неук, як і вчитель без знань психології».

Видатний педагог вважав, що без серйозного підвищення педагогічної культури всіх учителів, без збагачення всього інтелектуального життя дитини, – нам доведеться розплачуватись здоров’ям дітей.

Він наполегливо і послідовно відстоював гуманний підхід до дитини, активно виступаючи проти засилля авторитарної педагогіки, яка нерідко є причиною конфліктних ситуацій, педагогічних неврозів. Він з тривогою писав: «Я за те, щоб і вчителі, як лікарі, приймали клятву Гіппократа, дотримуючись постулату: ні за яких обставин не зашкодити здоров’ю дітей».

Він був непримиренним до жорстокості, зневажливого, грубого ставлення до дітей, підкреслюючи, що «педагог повинен бачити в школяреві людину, а не об’єкт для виховання, і ставитися до цієї людини з високою повагою. Повагою глибокою і щирою, а не формальною і фальшивою».

На його думку, «своїм переконливим словом учитель може застерегти учня від зламу душі, запобігти сердечній травмі або загоїти рану, яка кровоточить», « коли дитина потрапляє у складні умови, виникає нагальна потреба пройняти взаємини з нею теплом, повсякденним піклуванням».

«У школі, – підкреслював видатний педагог, – учню має бути, як в батьківській хаті. До школи він має бігти, а не йти, знаючи, що в школі він пізнає радість відкриття своєї сутності в цьому мінливому світі. В школі його не образять на нього не гримнуть, а порадять підтримають, дадуть можливість розкрити себе, свою творчу обдарованість».

Лише увага до кожної індивідуальності, вдумливе ставлення до позитивних і негативних рис, недоліків кожної дитини можуть забезпечити успіх у навчанні й вихованні.

«Педколектив школи постійно ставить завдання навчити кожну дитину, а через неї і членів сімей, берегти своє здоров'я. атмосфера в колективі доброзичлива, тому що всі почуваються комфортно, знаючи, що в школі їх чекає не лише повсякденна навчально-пізнавальна праця, а й обов’язків щоденний сюрприз, досягнення, відзнака; не буде грубого осуду за не вивчений урок чи недоречну випадковість.

«Я біжу до школи…», «Я приходжу до школи, коли вона ще зачинена…», «Я люблю її, бо мені тут хороше, затишно і якось по-домашньому», – ось уривки з дитячих творів про свою школу-неньку».

Учень у Сахнівській школі – головна діюча особа навчально-виховного процесу, він сам вибирав для себе: темп навчання; рівень складності; час усної відповіді; час здачі заліку і ін.

Захаренко активно пропагував вибір індивідуальної освітньої траєкторії для кожного учня, створення в НВП «ситуації успіху».

У плані роботи школи на 1977 – 1978 н.р. передбачалось:


  • Прагнути, щоб кожен учень чимось захопився, у чомусь виявив свої здібності, досяг значного успіху.

  • У «Список учнівських захоплень» заносити окремі досягнення учнів, давати їм оцінку «Найвище досягнення в творчій праці».

  • У «Книзі знахідок» керівникам гуртків описувати випадки, коли «стійкий трієчник» переживає радість перемоги, творить щось досконале в очах товаришів.

  • Кожний вчитель повинен розширювати коло діяльності, в яких учні мають розвивати свої задатки.

  • Для стимулювання учнів до творчості в умовах позакласної роботи проводити традиційні виставки в школі, на яких демонструвати досягнення кожного члену колективу. Кращих учнів-умільців нагороджувати, а їх експонати залишати в музеї.

Ігнорування потреб учнів неминуче призводить до втрати у значної частини учнів інтересу до навчання, утвердження у їх свідомості ненависті до навчання, школи, вчителя.

Щоб уникнути цього, слід особливу увагу приділяти проблемам формування і збереження психічного здоров’я дітей шляхом індивідуалізації навчання і виховання

Кращі умови для цього створюються в школах сприяння здоров’ю.

Кожна із таких шкіл має своє творче обличчя, цікаві знахідки, особливості організації навчально-виховного процесу. Але всіх їх об’єднує глибоке розуміння актуальності й важливості даної проблеми і прагнення створити у своїх колективах оптимальні умови для комфортного навчання, спрямованого не лише на озброєння учнів певною сумою знань і практичних умінь, а й на збереження і зміцнення здоров’я дітей.

Смільченецький НВК працює в рамках даного проекту вже 5 рік.

Успішній реалізації оздоровчої функції нашого навчального закладу ефективно сприяють:

- запровадження інтегрованого курсу «Основи здоров’я»;

- введення третього уроку фізичної культури у1 – 4 класах;

- створення системи заходів щодо утвердження в свідомості учнів необхідності дбайливого ставлення до свого здоров’я і здоров’я інших;

- утвердження тенденції зняття навантаження дитячої пам’яті і статичного навантаження м’язів. Розвантаження змісту навчання.

У діяльності НВК першочерговими стали завдання:

- створення належних умов для навчання дітей і збереження їх здоров’я (тепло, світло, чистота, затишок, підвіз до школи, харчування та ін.);

- гуманізація навчально-виховного процесу;

- піднесення ефективності роботи психологічної служби;

- організація поглиблених медичних оглядів дітей і врахування їх результатів у навчально-виховному процесі;

- розширення мережі спортивних секцій;

- створення умов для оздоровлення дітей влітку та ін.

Адміністрація приділяє максимум уваги питанням:

- підвищення рівня компетентності і професійної майстерності педагогічних кадрів з питань збереження і зміцнення здоров’я дітей, гуманізації навчально-виховного процесу;

- моделювання, вивчення, узагальнення і впровадження перспективного педагогічного досвіду роботи кращих вчителів, класних керівників.

У системі роботи з педагогічними кадрами в НВК ефективно використовуються різні форми методичної роботи, зокрема, це:

- психолого-педагогічний семінар «Психологічні аспекти гуманізації навчально-виховного процесу»;

- семінари-практикуми:

«Збереження здоровʼя учнів: актуальні аспекти», «Як зрозуміти дитину, зберегти іі психічне здоровʼя»

Діяльність НВК спрямована на реалізацію цільової програми «Бути сучасним, значить – здоровим».

У школі забезпечується оздоровча спрямованість фізкультурних занять, проводяться тижні і місячники здоров’я та спорту «Збереження здоров’я на все життя», спортивні змагання «Веселі старти», яскраві фізкультурні свята. Ми намагаємося реалізувати твердження О. А. Захаренка «Здоровий спосіб життя – це панацея від усіх бід. Нехай не від усіх, але від більшості».

У дошкільній групі НВК розроблені комплекси сюжетно-рольових ігор на здоровʼязберігаючу тематику, запроваджується продумана система загартовуючих засобів, формується досвід зміцнення здоров’я вихованців, проведення ефективної профілактичної роботи.

У полі зору адміністрації НВК постійно перебувають питання:

- реалізації цільової комплексної програми «Фізичне виховання - здоров’я нації»;

- викладання курсу «Основи здоров’я», уроків фізичної культури;

- створення і функціонування спортивних секцій;

- зміцнення навчально-матеріальної бази;

- організація спортивно-масової роботи з учнями.

І ще про один важливий аспект збереження психічного і фізичного здоров’я писав О. А. Захаренко: «Здоров'я дитини – це усміхнене обличчя, щасливе дитинство, тому вважаємо, що найголовніший центр у нашій школі – центр здоров'я. Нині – це зимовий і літній плавальні басейни, спортивний зал, спортивні ігрові майданчики, дендропарк, 10 зон відпочинку. Щодня для заняття з фізкультури відводиться 1 година».

Ми прислухаємось до мудрих порад великого педагога-гуманіста: «Щастя без міцного здоров'я, свіжого подиху, весняної бадьорості не мислиме. У школі навчають бути здоровим, загартовують м’язи, розвивають тіло і душу».

Активну наступальну позицію у боротьбі з шкідливими звичками дітей та утвердженні здорового способу життя в НВК займає увесь педагогічний колектив. Адже «четвертою творчою таємницею вчителя» О.А. Захаренко назвав демократизацію навчання в поєднанні з високою вимогливістю, турботою про здоров'я дитини.

Особливу роль у здійсненні профілактичної роботи в НВК відіграє шкільна бібліотека.

В арсеналі її роботи ефективними є різні форми роботи, зокрема:

- книжково-ілюстративні виставки «Хочеш жити – кидай курити», «Небезпека Зеленого змія», «Куріння і здоров’я»;

- усні журнали «Шкідлива звичка», «Зарядка і режим дня», «Здоровий спосіб життя – гарантія довголіття», «Цінуй своє здоров’я»;

- диспут «Факти здоров’я і вибір професії», «У чому переваги здорового способу життя», «Складові доброго самопочуття. Які вони?»;

- групові та індивідуальні бесіди «Шкідливі звички і як їх позбутися?», «Причини погіршення здоров’я»;

- години спілкування «Ми за здоровий спосіб життя», «Молодь проти наркоманії, СНІДу», «Три шляхи передачі ВІЛ-інфекції», «Стиль життя і рівень здоров’я»;

- огляди газетних і журнальних статей «Допоможи собі сам», «Секрети активного довголіття», «Не будьмо самовбивцями».

Надійними і найбільш зацікавленими союзниками школи у вирішенні проблем збереження і зміцнення здоров’я дітей є батьки. Захаренко стверджував: «Родина – еліксир психічного і фізичного здоров'я дитини. Захистіть дітей від зла».

Класні керівники при плануванні роботи з батьками використовують таку проблематику: «Сімейне життя і здоров’я»; «Піклування про здоров’я – обов’язок кожного члена сім’ї»; «Шкідливі звички: як допомогти дитині їх позбутися»; «Основи здорового харчування»; «Модель здоров’я дитини» та ін.

Ми приділяємо більше уваги індивідуальній роботі з батьками, створенню для них міні-бібліотечок та ін. На засіданнях батьківського лекторію були розглянуті такі праці О. А. Захаренка: ««Школа над Россю», «Лелеки над Сахнівкою», «Поради колезі, народжені в школі на Россю».

Одним із суттєвих аспектів даної проблеми є збереження здоров’я вчителя, створення умов для плідного, творчого довголіття. Працюючи з молодими вчителями, учителі-наставники звертаються до спадщини О. А. Захаренка, знайомлять підопічних з його порадами щодо збереження власного здоровʼя:

«1. Не перевантажуй себе морально і фізично, бо шкода від цього непоправна.


  1. Намагайся їсти вчасно, за своїм режимом, вживаючи натуральні продукти.

  2. Не вживай без міри алкоголь, бо він передчасно з’їсть печінку.

  3. Бажано вживати підігріту їжу, не можна харчуватись систематично всухом’ятку.

  4. Не переїдай! Закінчуй трапезу, якщо ще трішки хочеться їсти.

  5. Стеж за своєю вагою. Найкраще, якщо вона стабільна.

  6. Використовуй всяку можливість перебувати там, де є свіже, незабруднене повітря.

  7. Систематично загартовуй свій організм. Ранкові вправи (фіззарядка) зберігають тонус на весь день. Роби легеневі вправи разом з дітьми.

  8. Обливайся холодною водою. Краще це починати влітку.

  9. Користуйся народними методами лікування й ліками. Вір їм, бо то досвід людства».

Особлива увага звертається на роботу молодих педагогів по збереженню здоровʼя дітей. Ось лише кілька думок і порад Захаренка: « Друже, колего, постав собі за ціль не лише навчити грамоти, чи математики, чи хімії, а й виробити здатність думати, що ні суспільству, ні сімʼї не потрібні хворі люди, а це означає закласти фундамент майбутнього здорового способу життя».

«Вчителю! Нікуди не дінешся! Ти уповноважений суспільством доглядати чужих дітей, як своїх рідних. Всім слід узимку зав’язати шарфики, берегти від протягів, а якщо мокрі ноги – потурбуватися, щоб дитина не застудилась. Та що й говорити, вчителеві треба подумати, як краще постійно загартовувати організм дитини. Це дуже важливо, адже вироблений імунітет залишається надовго».

Розлад здоров’я в педагога, на думку О.А. Захаренка, починається з недоброзичливості, підозрілості, озлобленості, злорадства, які виснажують душу, ослаблюють нерви.

Він визначає і засоби застереження від цього, стверджуючи, що «методика вивчення загальнолюдських цінностей категорично забороняє вчителю підтримувати порядок у класі, особливо на виховних годинах, методом крику чи підвищення голосу».

Варто прислухатись до мудрих порад видатного педагога-гуманіста: «Шановний колего! Повір мені і моєму досвіду: твоє здоров'я нікому, крім тебе, не потрібне, хіба що дружині, батькам, твоїм дітям. І ліки мало зарадять, адже будь-яка лікарня не може повністю повернути те, що безповоротно людина втратила. Живи якомога довше, почуваючись сильним і здоровим, бо немічні вчителі не викликають здорового інтересу в дітей. Якщо в тебе замолоду є здоров'я, намагайся зберегти його до глибокої старості».

У своїй доповіді на засіданні АПН Олександр Антонович Захаренко зазначив: « Яким має бути випускник школи у наступному столітті? Думаю, перш за все він має бути здоровим, вміти пристосовуватись до навколишнього світу, що змінюється. Цьому має навчити його учитель». На моє глибоке переконання, саме таке завдання має бути пріоритетним у роботі школи сприяння здоров’ю. Саме над реалізацією цієї проблеми наш НВК працюватиме й надалі.



Смільченецький НВК
Проект «Школа сприяння здоров'ю»
Щоб стати володарем свого здоров’я, слід знати, що таке

здоров’я і що саме забезпечує нормальний процес життєдіяльності людини.

З цією метою наш навчальний заклад обрав пріоритетним напрямом

своєї діяльності реалізацію проекту «Школа сприяння здоров’ю». Він має на меті вирішення проблем збереження і зміцнення здоров’я дітей, забезпечення виховання в учнів ціннісного ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих.

Змістом освітнього процесу в нашій школі є забезпечення умов для того, щоб кожна дитина могла знайти простір для розвитку своїх можливостей і змогла в повній мірі проявити свою індивідуальність. Наш НВК - школа щасливого дитинства, культу шляхетності, духовності, справедливості, милосердя, любові й добра.
Місія: формування середовища, в центрі якого - здоров’я та гармонійний розвиток кожної дитини.
Мета проекту «Школи сприяння здоров'ю»: залучення батьківської громадськості, представників медичної галузі, органів учнівського самоврядування, громадських організацій до проведення превентивних заходів щодо профілактики негативних проявів у дитячому та молодіжному середовищі; формування в учнів уявлення про основні поняття здорового способу життя, розуміння основ здорового способу життя.
Завдання «Школи сприяння здоров'ю»:

1. Створення умов для задоволення потреб кожного учня у зміцненні здоров'я, фізичному та духовному розвиткові.

2. Виховання в учнів відповідних мотиваційних та поведінкових характеристик, активної соціальної орієнтації на здоровий спосіб життя.

3. Досягнення виконання правил збереження здоров'я.

4. Залучення учнів до участі у плануванні оздоровлювальної діяльності в НВК.

5. Сприяння духовному й фізичному розвитку учнів, виховання в них почуття громадянської свідомості та патріотизму, бажання активно сприяти утвердженню державності в Україні.

6. Зміцнення здоров'я вихованців засобами виховання фізичної культури.

7. Організація здорового дозвілля: заняття спортом, музикою, мистецтвом, членство в гуртках.


Напрями діяльності «Школи сприяння здоров'ю»


Розробка власної моделі Школи сприяння здоров'ю


«Школа сприяння здоров'ю»


Створення системи комплексного моніторингу стану здоров'я

учнів (на основі медичних, психологічних обстежень)




Проведення масових акцій і заходів, пов'язаних із пропагандою

здорового способу життя




Підготовка методичних матеріалів із досвіду роботи Школи сприяння здоров'ю


Проведення тренінгів, семінарів із проблем здорового способу життя


Пошук соціально важливих справ, цільових програм із різних напрямів просвітницької діяльності щодо пропаганди здорового способу життя



Тематичне спрямування «Школи сприяння здоров'ю»

1. Профілактика шкідливих звичок (паління, алкоголізму, наркоманії, токсикоманії).

2. Попередження розповсюдження СНІДу.

3. Статеве виховання (попередження моральної розбещеності, венеричних захворювань, ранньої вагітності та абортів серед неповнолітніх).

4. Формування навичок ведення здорового способу життя.

5. Формування валеологічного світогляду.

6. Профілактика правопорушень та асоціальної поведінки серед дітей та молоді.

7. Організація збалансованого харчування учнів.

8. Медико-психолого-педагогічний розвиток учнів

Принципи реалізації проекту:

- інтегративність – здатність позитивного впливу на всю систему національної освіти і соціальної політики;

- комплексність – синтезує наукові досягнення різних галузей знань, зокрема педагогіки, психології, соціології, медицини, права;

- доступність – дає можливість упровадження на державному, регіональному і місцевому рівнях;

- наступність – поєднує профілактичні підходи з кращими надбаннями закордонної і вітчизняної практики;

- культуровідповідність – визначає взаємозв'язок особистісного розвитку людини з особливостями культурного і соціального середовища;

- превентивність - спрямованість на попередження негативних явищ;

- пріоритетність прав дитини - затвердження прав дітей в забезпеченні умов здорового способу життя;

- відповідальність – розвиває здатність об'єктів-суб'єктів профілактики приймати самостійні і відповідальні рішення;

- гласність, відкритість – сприяння поширенню правдивої інформації з приводу здорового способу життя, негативних явищ, доступності до процесу і результатів оцінки ефективності програми.


Шляхи реалізації проекту:

Проект реалізується через упровадження технологій:

- технології навчання;

- технології впровадження;

- педагогічна технологія;

- просвітницька технологія;

- технологія спонтанного спілкування;

- технологія мобілізації ресурсів.



План

заходів щодо реалізації проекту «Школа сприяння здоровʼю»

у Смільченецькому НВК

на 2009 – 2012рр.




Зміст

Хто відповідає

Термін виконання

1

Розробка концепції «Школи сприяння здоров'я»

Педагогічний колектив

2009 р.

2

Моніторинг стану здоров'я учнів і вчителів

Медичні працівники

2009 р.

3

Психодіагностика інтелектуального, духовного та психічного розвитку учнів

Практичний психолог

2009 р.

4

Вивчення соціально-психологічного клімату учнівського та педагогічного колективів

Соціальний педагог

2009 р.

5

Забезпечення необхідної нормативно-правової та матеріальної бази

Адміністрація НВК

2009 р.

6

Пропаганда здорового способу життя серед учнів, учителів, батьків

Вчителі

2009 р.

7

Забезпечення науково-методичної основи спецкурсів «Життя без гачка», «Школа проти СНІДу», ОБЖ

Адміністрація НВК

2009 р.

8

Розробка матеріалів семінару «Формування в учнів позитивної мотивації на здоровий спосіб життя»

Вчитель основ здоров’я

2009 р.

9

Переорієнтація шкільних МО учителів-предметників школи на пошук форм, методів реалізації проблеми

Керівники МО

2009 р.

10

Скласти план розвитку та реалізації інноваційного проекту

Заступник директора

2009 р.

11

Доповнити Статут НВК розділом «Організація оздоровчо-освітнього процесу»

Заступник директора

2009 р.

12

Створити координаційну раду з питань збереження здоров‘я учнів


Адміністрація НВК

2009 р.

13

Розробити власну модель «Школи сприяння здоров'ю»

Заступник директора

2009 р.

14

Здійснити анкетування учнів та батьків з метою вивчення здатності їх до впровадження шкільних оздоровчих програм

Практичний психолог

2009 р.

15

Впровадити індивідуальні паспорти здоров'я на кожного учня

Класні керівники

2009 р.

16

Створити та оформити кабінет здоров'я, згідно сучасних вимог (тренінговий клас).

Вчитель основ здоров’я

2010 р.

17

Облаштувати дитячий спортивний майданчик.

Вчитель фізичної культури

2010 р.

18

Пошук партнерів.

Адміністрація шкіл

Щорічно

19

Організація роботи гуртків, спортивних секцій.

Вчителі-предметники

Щорічно

20

Охопити гарячим раціональним харчуванням всіх школярів НВК та вихованців д/у.

Адміністрація НВК

2009-12р.р.

21

Покращити питний режим школярів (встановити фонтанчик питної води).

Адміністрація НВК

2009 р.

22

Забезпечити школу протипожежними засобами.

Адміністрація НВК

2009 р.

23

Систематично проводити профілактичні заходи проти інфекційних захворювань: вологе прибирання хлорним вапном і постійний нагляд за здоров'ям дітей.

Медичні працівники, технічний персонал

Щорічно

24

Провести декаду здорового способу життя, тиждень здоров'я, тиждень фізкультури та спорту, Олімпійський тиждень.

Учителі, класні керівники

Згідно річного плану роботи

25

Здійснити поглиблений медогляд всіх учнів НВК

ЦРЛ

Щорічно

26

Здійснити моніторингове дослідження рівня здоров'я, фізичного та психічного розвитку учнів

Заступник директора

2010 р.

27

Розробити модель здоров'язбережного уроку

Заступник директора

2010 р.

28

Розробити заходи щодо реалізації шкільної цільової програми «Бути сучасним, значить – здоровим»

Заступник директора

Щорічно

29

Спланувати роботу шкільних предметних МО в напрямі реалізації шкільної цільової програми

Заступники директора

2010 p.

30

Організувати роботу батьківського лекторію «Здорова родина – здорова дитина»

Адміністрація НВК

2010 р.

31

При Координаційній Раді створити комісію «Здоров'я»

Заступник

директора



2010 р.

32

Ввести в початковій школі «Сольові мішечки»

Класні керівники 1-4 кл.

2010 р.

33

Організувати роботу творчої групи для вчителів "Інтеграція знань про здоров'я, здоровий спосіб життя людини як засіб формування світогляду учнів»

Заступник директора

2010 р.

34

Створити шкільний інформаційно-освітній центр

Заступник директора

2011 р.

35

Організувати конкурс серед учителів на кращий виховний захід, що пропагує здоровий спосіб життя

Заступник директора, класні керівники

2011 p.

36

Впроваджувати нетрадиційні форми і методи роботи на уроках основ здоров’я, біології, фізичного виховання

Вчителі-предметники

Постійно

37

Створити картотеку передового досвіду з питань вироблення в дітей навичок здорового способу життя

Заступник директора

2011 р.

38

Розробити методичні збірники:

• Уроки здоров'я.

• Формування здорового способу життя в дітей і підлітків в процесі викладання основ наук.

• Створення моделі «Школи здоров'я»



Заступник директора

2012 р.

39

Проводити День здоров'я

Учитель фізичної культури

Двічі на рік

40

Взяти участь у міжнародних проектах та програмах «Рівний – рівному», «Діалог», Європейські мережі шкіл сприяння здоров'ю

Заступник директора

Постійно

41

Створити кабінет психологічного розвантаження

Адміністрація НВК

2012 р.


Концепція «Школи сприяння здоров`ю»

Вступ


«Найвища цінність у людини – це її здоров’я. Вона зможе його оцінити,

якщо його втратить», – так стверджував Олександр Захаренко у книзі «Поради

колезі, народжені в школі над Россю».

В Конституції України (ст. 3) визначено: «Людина, її життя і здоров’я,

честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою

соціальною цінністю...». Держава несе відповідальність перед людиною за свою

діяльність і зобов’язана забезпечити їх реалізацію. А найбільша цінність для

кожної людини – це її життя і здоров’я. Сьогодні кожен має усвідомити, що

«здоров’я – це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а

не лише відсутність хвороб або фізичних вад», – як визначено в Статуті

Всесвітньої організації охорони здоров’я.

«Конвенція ООН про права дитини», яка набула чинності в Україні

27.09.1991 року, «Всесвітня декларація виживання, захисту і розвитку

дітей» вимагають цілеспрямованих дій нашої держави, суспільства щодо

створення сприятливих умов розвитку особистості дитини, таких, як:

 пробудження її творчих можливостей;

 вдосконалення природних здібностей;

 гуманізація способу мислення;

 інтелектуальний розвиток дитини.

Відповідно до Концепції Міжнародного проекту «Європейська

мережа шкіл сприяння здоров’ю» (ЄМШСЗ), «Кожна дитина та підліток в

Європі має право та повинен мати можливість отримати освіту в школі

сприяння здоров’ю».

Тому потребує посиленої роботи координація та інтеграція зусиль

держави і громадськості по забезпеченню умов та механізмів щодо діяльності

Школи сприяння здоров’ю на базі кожного навчального закладу,

соціального становлення і розвитку здорового підростаючого покоління,

реалізації його конституційних прав та свобод.

2012 рік проголошено Роком спорту та здорового способу життя

(розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2011 року за №360-р «Про заходи щодо підготовки та проведення в Україні у 2012 році

Року спорту та здорового способу життя»).

Що ж сьогодні є загрозою здоров’ю дитини?

Як зазначають науковці, на стан здоров’я дітей впливають такі фактори,

як несприятливі соціальні та економічні умови. Але поряд з цим загрозою

здоров’ю дитини є багато факторів, які мають місце в навчальних закладах,

це вплив таких педагогічних чинників:

 Стресова педагогічна тактика.

 Інтенсифікація навчального процесу.

 Невідповідність методик і технологій навчання

віковим і функціональним можливостям школярів.

 Нераціональна організація навчальної діяльності.

 Невиконання елементарних фізіологічних та гігієнічних вимог до організації навчального процесу.

 Низька культура міжособистісних стосунків та психології взаємовідносин.

 Зниження рухової та фізичної активності.

 Функціональна неграмотність педагогів у питаннях охорони та зміцнення здоров’я.

 Безграмотність батьків у питаннях збереження здоров’я.

 Відсутність системи роботи з формування цінності здоров’я і здорового

способу життя (в тому числі профілактики шкідливих звичок, статевого

виховання та сексуальної освіти тощо).

 Нераціональне харчування.

 Наявність шкідливих звичок.

Найважливіша справа нашого НВК – турбота про здоров`я учнів. Від

здоров’я, гарного самопочуття і бадьорості дітей залежить їх духовне життя,

світосприйняття, розумовий розвиток, рівень навчальних досягнень, віра в свої

сили. Навчання учнів здоровому способу життя повинне бути системним і

сприяти гармонійному розвиткові їх психофізичних здібностей.

Концепція спрямована на реалізацію основних положень:


  • Конституції України,

  • Закону України «Про загальну середню освіту».

  • Закону України «Про освіту».

  • Національної доктрини розвитку освіти.

  • Постанова Кабінету Міністрів України від 10.01.2002 №14

  • «Про затвердження Міжгалузевої комплексної програми «Здоров’я нації»

  • на 2002-2011 роки»;

  • Розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.05.2008 №731-р.

  • «Про схвалення Концепції Загальнодержавної цільової соціальної програми

  • «Здорова нація» на 2009–2013 рр

Вони надають можливість організовувати та проводити роботу щодо зміцнення та збереження здоров`я дітей, профілактики шкідливих звичок та формування в учнів здорового способу життя.


Мета:


- визначити завдання, які повинні виконувати сім’я та школа у формуванні здорового способу життя дітей;

- привернути увагу підростаючого покоління до власного здоров’я;


- інформувати учнів про вплив згубних звичок на їх здоров’я;
- постійно пропагувати принципи здорового способу життя;
- залучати батьків, громадськість до утвердження принципів здорового способу життя;
- розвивати уміння та навички здорового способу життя;
- надавати реальну допомогу кожному в розвитку позитивних якостей, необхідних для повноцінного життя; - постійно формувати у свідомості дітей розуміння важливості ведення здорового способу життя.
Завдання:
- Сформувати в учнів потребу морального, психічного та фізичного самовдосконалення, виховати дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я навколишніх.
- Сформувати в учнів усвідомлення того, що людина залежить від здоров’я, природи й соціального оточення; що потрібно берегти природу як умову власного життя і здоров’я.

- Сформувати потребу займатися фізичною культурою, спортом та загартуванням як засобами формування власного здоров’я.


- Сформувати навички власної гігієни та санітарії; пояснити, що вони є складовими загальної культури особистості.
- Проводити ознайомлення дітей з негативним впливом шкідливих звичок на здоров’я і тривалість життя.
- Приділяти достатньо уваги морально-статевому вихованню підлітків, знайомити її з негативними наслідками абортів, венеричних захворювань, вживання алкоголю, наркотиків, тютюнопаління.

- Використовувати інтерактивні форми і методи роботи та особистісно – зорієнтований підхід при реалізації проекту.


Принципи:

- послідовність у діях педагогів, соціального педагога, батьків, громадськості;

- системність у профілактичній роботі;

- природовідповідність - урахування вікових, індивідуальних особливостей дитини;

- об'єктивність і достовірність інформації, що використовується;

- єдність поваги та вимогливості до особистості;

- єдність свободи та відповідальності особистості за свої дії;

- саморозвиток особистості, формування навичок здорового способу життя;

- свобода вибору особистості (участь у колективній діяльності, право на власну думку тощо).

 

Умови реалізації Концепції

Конкретними шляхами реалізації Концепції є:


  1. Розробка програми «Здорова дитина – майбутнє нашої країни»

  2. Вступ до районної мережі «Шкіл сприяння здоров’ю»

  3. Необхідність створення умов, щоб навчальний заклад став системою забезпечення гармонійного розвитку фізичного і психічного (духовного) здоров’я дитини.

  4. Моніторинг ефективності впровадження різних типів здоров’язберігаючих, здоров’ярозвиваючих, здоров’язміцнюючих технологій.

  5. Здійснення самоаналізу діяльності «Школи сприяння здоров’ю».

Ресурсне забезпечення


Для реалізації Концепції буде використано:

  1. Державне (бюджетне) фінансування;

  2. Спонсорські кошти;

  3. Кошти від самостійної господарської діяльності.

Очікувані результати


  1. Підвищення загального рівня фізичного здоров'я учнів, вчителів та батьків. Підвищення опірності організму до шкідливих факторів впливу навколишнього середовища і як наслідки-зниження показників захворюваності, тривалості гострої захворюваності.

  2. Покращення функціональних і резервних можливостей дітей та педагогів. Підвищення функціональних можливостей школярів, що виявиться у поліпшенні стану опорно-рухового апарату, серцево-судинної, дихальної та інших систем організму, а також у позитивній динаміці емоційного стану.

  3. Формування ціннісного ставлення до здоров'я, що включає свідоме й відповідальне ставлення учнів, батьків та вчителів до своєї поведінки, яка впливає на стан здоров'я.

  4. Створення гігієнічних умов, що забезпечить оптимізацію навчально-виховного процесу та валеологізацію життєвого середовища дітей та вчителів у НВК.

  5. Збільшення обсягу рухової активності дітей, вчителів та батьків відповідно до індивідуальної фізіологічної потреби у фізичному навантаженні.

  6. Створення умов для реалізації творчого потенціалу учнів, вчителів та батьків, спрямування їх на духовне та фізичне самовдосконалення засобами фізичної культури та гуманізації й демократизації навчально-виховного процесу.

  7. Зміна соціального менталітету батьків та формування у них навичок участі у різноманітних позашкільних формах виховної роботи.

  8. Гуманізація позашкільного спілкування батьків з дітьми та організації побуту сім'ї, що орієнтований на цінності здорового способу життя.

  9. Створення банку даних для аналізу та керування оздоровчим та виховним процесом.

  10. Зменшення процентного співвідношення кількості дітей, які мають відхилення у стані психічного, фізичного та духовного здоров'я, наслідком якої повинно бути підвищення загального стану здоров'я.


Цільова творча програма по збереженню

та зміцненню здоров’я учнів
Автор: соціальний педагог/практичний психолог Смільченецького НВК Тищик О.М.
«Бути сучасним, значить – здоровим»

Основним завданням цієї програми є:



Стимулювати учнів до здорового способу життя і позитивної соціальної орієнтації, сприяти валеологізація навчально – виховного процесу, навчавши з раннього віку навичкам охорони власного життя і здоров’я . Програма складається з таких розділів: „ Власне здоров’я – у власних руках”, "Здоровий дух дає здорове тіло”, „Я – за здоровий спосіб життя”, „Гармонія душі і тіла”
Основна мета програми – сформувати свідоме, відповідальне ставлення кожної дитини до питань особистої та колективної безпеки, пропаганди здорового способу життя, фізичної культури і спорту.
Програма передбачає:

  • оволодіти правилами особистої безпеки, психологічної готовності та вміння протидіяти небезпеці;

  • знання правил надання само і взаємодопомоги в різних життєвих та екстремальних ситуаціях;

  • формування у дітей навичок свідомого та відповідального ставлення до питань безпеки;

  • пропаганду та впровадження передового досвіду роботи з питань дитячої безпеки та занять фізичною культурою та спортом;

  • проведення масових заходів: випробувань, конкурсів, вікторин, семінарів, тренінгів, конференцій з питань основ безпеки життєдіяльності;

  • підготовку та апробацію програм, випуск методичної, довідкової літератури.


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал