Програма курсу за вибором зі світової літератури Міфологія стародавнього



Сторінка1/19
Дата конвертації26.12.2016
Розмір4.13 Mb.
ТипПрограма
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   19
Зміст

Передмова................................................................................................................9

Програма курсу за вибором зі світової літератури "Міфологія стародавнього

світу.........................................................................................................................10

Зміст навчального матеріалу курсу за вибором та вимоги до навчальних досягнень учнів.......................................................................................................13

Орієнтовне календарне-тематичне панування занять факультативу............21

ВСТУП. ЩО ТАКЕ МІФ І МІФОЛОГІЯ?...........................................................24

Космогонічні й антропогонічні міфи...................................................................26

Есхатологічні й календарні міфи..........................................................................28

Героїчні міфи. Міфи про тварин...........................................................................30

Культові міфи.........................................................................................................32

РОЗДІЛ I. НАЙДАВНІШІ МІФИ НАРОДІВ ПРО СТВОРЕННЯ СВІТУ, ЛЮДЕЙ І ТВАРИН

Міф про виникнення світу....................................................................................33

Прадавні міфи .......................................................................................................35

Світове дерево, вічне дерево життя.....................................................................36

Світове яйце...........................................................................................................44

Світова гора...........................................................................................................47

РОЗДІЛ II. СТАРОДАВНЯ МІФОЛОГІЯ.

ЄГИПЕТСЬКА МІФОЛОГІЯ.

Природно-географічні умови стародавнього Єгипту.....................................52

Релігія та міфи Єгипту..........................................................................................54

Кішка. Скарабей. Священний ібіс........................................................................62

Перше чудо світу...................................................................................................63

МІФИ МЕЖИРІЧЧЯ

Природа і населення Дворіччя.............................................................................66

Стародавній Вавилон. Ассирія.............................................................................68

Міфи Межиріччя і біблійні перекази..................................................................71

Всесвітній потоп....................................................................................................75

Боротьба з драконом або Перший священий Георгій.....................................81

Місто Марі і Біблія................................................................................................86

Міфи Месопотамії. Чвари між богами................................................................88

Мардук-переможець. Бунт ігигів. З глини і крові............................................89

Люди заважають Енлілю. Потоп..........................................................................90

Висячі сади Семіраміди у Вавилоні....................................................................91

ІНДІЙСЬКА МІФОЛОГІЯ

Природно-географічні умови Індії.Найдавніша цивілізація в долині Інду.93

Прихід аріїв. Поява цивілізації в долині Гангу..................................................94

Господарське та повсякденне життя.....................................................................95

Держава Ашоки. Найдавніші культури. Варни. Кастовий поділ

суспільства.............................................................................................................96

Буддизм..................................................................................................................98

Індуїзм. Культура Індії.........................................................................................99

Давньоіндійський епос........................................................................................100

"Рамаяна". Народження Рами.............................................................................106

Вигнання...............................................................................................................108

Смерть царя Дашаратхи......................................................................................121

Повернення Бгарати............................................................................................122

Рама сідає на царство..........................................................................................125

Царювання Рами..................................................................................................126

Сіта у вигнанні.....................................................................................................129

Смерть Лакшмана................................................................................................132

Закінчення............................................................................................................133

Давньоіндійські міфи про створення світу і людей.......................................134

Веди.......................................................................................................................135

КИТАЙСЬКА МІФОЛОГІЯ.

Природно-географічні умови.............................................................................136

Давньокитайська імперія Цінь...........................................................................137

Велика Китайська стіна. Імперія Хань..............................................................138

Конфуцій та його вчення. Даосизм......................................................................142

Культура Стародавнього Китаю...........................................................................143

Китайські церимонії. Китайська міфологі. Створення світу..........................146

РОЗДІЛ III. АНТИЧНА МІФОЛОГІЯ.

ГРЕЦЬКА МІФОЛОГІЯ.

Географічне положення стародавньої Греції....................................................149

"І суть забута, і втрачено сенс...". Знайомі незнайомці. Досконалі, як

люди.......................................................................................................................151

Інші імена богів та героїв. Як народився порядок у світі...............................154

Страшні діти неба та землі...................................................................................155

Як було врятовано Зевса.......................................................................................156

Дитинство бога богів. Ріг достатку......................................................................157

Звільнення богів. Війна з титанами, або титаномахія.....................................159

Чи глибоко Тартар. Грізний сицилійський вулкан..........................................161

Як поділили владу на Олімпі. Зевс.....................................................................162

Сильніший від усіх на світі. Зевс Олімпійський..............................................164

Гера. Морський бог..............................................................................................166

Царство Аїда.........................................................................................................168

Посланець Деметри. Прекрасний Аполлон......................................................171

Дельфійський оракул. Звідки лавровий вінок?................................................173

Знаки зодіака.........................................................................................................175

Великий зцілитель................................................................................................176

Богиня - мисливиця..............................................................................................179

Заради улюбленої матері... Афродіта, народжена з морської піни............180

Дев'ять муз ...........................................................................................................182

Звідки взялися сороки..........................................................................................183

Народження Афіни Паллади. Акрополь і Парфенон. Хитрун і витівник на ім'я Гермес....................................................................................................................184

Гермес визволяє ІО. Гефест, або Вулкан...........................................................187

Несамовитий Арес................................................................................................189

Викрадення Європи..............................................................................................190

Гіацинт. Псіхел та Ерот........................................................................................192

Дорога до щастя. Пірам і Фісба...........................................................................194

Вигнання Дедала. Крила.......................................................................................196

Смерть Міноса.......................................................................................................198

Орфей спускається до царства Аїда. У царстві Аїда.......................................199

"Замовкли звуки дивних пісень..."......................................................................202

Нарцис та Ехо........................................................................................................203

Народження віку героїв........................................................................................205

Прометей - ворог Зевса. Помста..........................................................................207

Пітьма століть самотності....................................................................................210

Геракл.....................................................................................................................212

Підступи богині Гери............................................................................................213

Не всі науки героєві на пожиток..........................................................................215

Немейський лев. Лернейська гідра......................................................................217

Гонитва завдовжки в рік. Вепр із Еримонфа......................................................220

Геракл-приборкувач. Коні царя Діомеда...........................................................222

Пояс цариці амазонок. Геркулесові стовпи.......................................................224

Викрадення корів Геріона. Найдовший і найважливіший шлях...................227

Сутичка з Антеєм. Яблука Гесперіди..................................................................229

Приборкання триголового пса..............................................................................231

Геракл і Деяніра.....................................................................................................233

Смерть героя..........................................................................................................234

Уперед на Трою. У пошуках Ахілла...................................................................235

Десятий рік війни. Чи існувала Троя...................................................................237

Крилаті вислови грецької міфології....................................................................239

ДИВА СВІТУ СТВОРЕНІ СТАРОДІВНІМИ ГРЕКАМИ

Храм Артеміди Ефеської......................................................................................242

Статуя Зевс в Олімпії, створена Фідієм..............................................................244

Мавзолей в Галікарнасі.........................................................................................245

Колос Родоський...................................................................................................247

РИМСЬКА МІФОЛОГІЯ

Хто збудував вічне місто?...................................................................................248

У зруйнованій Трої..............................................................................................249

Втеча......................................................................................................................250

На батьківщину пращурів. Помилка..................................................................251

Пророцтво.............................................................................................................252

Карфаген має бути збудовано.............................................................................254

"Вона його за муки покохала"............................................................................255

Полум'я ненависті та кохання............................................................................256

Хіба цей берег гірший? У царстві тіней...........................................................257

Образ майбуття. Земля обітована......................................................................259

Новий друг. Розбрат............................................................................................266

Полум'я війни. Післямова до "Енеїди".............................................................263

Смутні часи. Близнята........................................................................................265

Годувальниця. Тут буде засновано місто........................................................267

Крилаті вислови римської міфології................................................................271

РОЗДІЛ ІV БІБЛІЯ.

ХРИСТИЯНСЬКА МІФОЛОГІЯ......................................................................272

Літературознавчий коментар "Мотиви й образи Біблії у світовій

літературі"............................................................................................................273

Біблійні герої у творах видатних художників та скульпторів....................275

Зображення христа та Божої Матері у творах мистецтва............................277

Шедеври на біблійні теми: створювалися за велінням душі.......................278

ОСНОВНІ БІБЛІЙНІ ОПОВІДІ

Створення світу...................................................................................................279

Всесвітній потоп.................................................................................................282

Вавилонська вежа...............................................................................................287

Історія про блудного сина..................................................................................286

Мудрість Соломона ...........................................................................................288

Народження Ісуса Христа....................................................................................289

Мудреці..................................................................................................................290

Дванадцять Апостолів .........................................................................................292

Зрада Іуди. Христос і Пілат. ...............................................................................294

Ісус Христос на суді у царя Ірода.......................................................................297

Апокаліпсис...........................................................................................................298

Афористичні біблійні вислови............................................................................300

Список використаної літератури........................................................................302

Інтернет-джерела..................................................................................................305



Передмова

Сьогодні на першому плані - гуманістичні цінності національної та світової культури. На допомогу вчителеві у посібнику містяться цікаві інформаційні матеріали для розповіді, творчої дискусії, повідомлень під час факультативних занять із світової літератури " Міфологія стародавнього світу". Пропоновані матеріали можуть бути використані на уроках світової літератури, української літератури, історії, етнографії, релігії, образотворчого мистецтва, літератури національних меншин, у гуртковій роботі тощо.

Мета дослідження - закладення основ розуміння учнями історії та етапів культурного, світового надбання, знайомство учнів з категоріями міфічних героїв, з найдавнішими міфами народів світу та визначення місця серед них словянської міфології, пояснення особливостей давнього міфологічного світосприйняття, розуміння ролі України в історії розвитку світової спільноти, формування навичок дослідницької та самостійної творчої роботи.

Укладені інформаційні матеріали враховують культурологічні аспекти, проектні технології, компаративістику як засоби розвитку компетентностей учнів.

Характер посібнику дасть змогу вчителеві взяти з наведеної інформації необхідне і проводити дослідження будь-якого розділу до рівня шкільної наукової роботи.

До інформаційного посібника додаються електронні носії - презентації, фільм, музичний твір, що підтверджують дієвість системи роботи факультативних занять.




Програма курсів за вибором

" Збірник навчальних програм для учні

1-9 класів основної школи та 10-11 класів

суспільно-гуманітарного напряму старшої школи"

Чатина II

Програма курсу "Міфологія стародавнього світу"

6 клас. Автор: Нікітіна І. П.

Рекомендовано Міністерством освіти і науки України від 2010 р.

Гуманізація освіти передбачає забезпечення всебічного загальнокультурного розвитку, формування гармонійної, цілісної особистості, що є важливою передумовою й суттєвим чинником її професійного становлення і самореалізації. Сьогодні гуманізація освіти є одним з найголовніших засобів заповнення духовного вакууму, що виник унаслідок розпаду старих Ідеологічних схем, одним з основних джерел формування нової соціальної ідеології, здатної змінити менталітет суспільства.

Сьогодні на першому плані - гуманістичні цінності національної та світової культури. Отже, школа покликана формувати громадянина, якому притаманні висока культура, обізнаність зі здобутками людства в царині мистецтва, здатність до творчості. Відродження втрачених критеріїв моральності, які виробило людство впродовж тисячоліть, можливе в процесі утвердження вічних загальнолюдських уявлень про честь, совість, добро і зло, про красу і потворність.

Гармонійно розвинену особистість не можна уявити без глибоко усвідомленого почуття національної гідності. Вона має засвоїти систему наукових знань про природу, людину, суспільство та навколишній світ, тобто про культурні надбання людства. Однією зі складових цих культурних скарбів є міфологія, яка останніми роками ігнорувалась нашими навчальними закладами. Тому оволодіння міфологічним пластом культури людства є актуальною проблемою сьогодення, невідкладним завданням тих, хто вважає себе культурними й освіченими людьми.

Цей курс відчиняє вікно в історію світової культури. Він призначений для вивчення в середніх класах загальноосвітніх шкіл, гімназій та ліцеїв, краще паралельно із курсом всесвітньої історії.

Курс міфології передбачає тісний зв'язок з художньою літературою, історією, географією, біологією, образотворчим мистецтвом.

Як зазначено у Програмі ЮНЕСКО від 22 червня 1992 року «Освіта та навчання XXI ст.», «виникає потреба вийти за межі однієї культури. Ніколи жодна культура та її окремі етапи не дають відповіді на всі питання. Настав час зібрати мудрість з усієї планети». Одним з найважливіших завдань сучасної школи є поглиблення гуманітаризації навчання. Залучення до колись священних знань - знань про міфи - буде першою сходинкою на шляху до входження у світ культурних надбань.

Основною метою і завданням занять з міфології є ознайомлення школярів з категоріями міфічних героїв, з найдавнішими міфами народів світу та визначення місця серед них слов'янської міфології, пояснення особливостей давнього міфологічного світосприйняття, тобто закладання основ розуміння учнями історії та етапів культурного світового надбання. Учитель має показати вихованцям, яким чином використовуються скарби міфології в літературі та мистецтві.

Саме завдяки своїй не розчленованості міфологія стала тим підґрунтям, на якому згодом розвинулися наука і мистецтво. А тому без знання міфів неможливе вивчення історії, філософії, етнографії, релігії, літератури. Основними формами і методами занять, є: розповідь та лекція вчителя з використанням ілюстративного матеріалу, фонограм, фільмів; виступи окремих учнів із повідомленнями; бесіда; творча дискусія.

Наприкінці вивчення курсу можна провести залік, учнівську конференцію або захист курсових робіт з міфології, виставку доробок та малюнків учнів.

У процесі занять учні/учениці повинні відновити в пам'яті ті твори, які вже вивчалися на уроках української й зарубіжної літератур, історії. Вони мають прочитати певну кількість міфів, знати географічне положення, економічний стан тих країн, міфи яких вивчаються (на період появи цих міфів), використовувати у мовленні крилаті вислови та афоризми з Біблії, античної й слов’янської міфології.

ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ КУРСУ ЗА ВИБОРОМ ТА ВИМОГИ ДО НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ



6 клас

35 годин (1 год на тиждень)



К-ть

годин


Зміст навчального матеріалу


Вимоги до загальноосвітньої

підготовки учнів/учениць

Міфологія стародавнього світу, 6 клас (35 годин)

2

3

4




Вступ. Що таке міф і міфологія?

Міф як найдавніша форма пізнання світу, плід поетичної фантазії народу, що часто спирається на певні реальні події та факти. Анімалістичний погляд первісних людей на світ. Тотемізм як віра людини у своє походження від певного пращура (рослини чи тварини). Теогонія — сукупність давніх поглядів на походження богів і Всесвіту-Стоглав. Міфічний час. Міфічна модель часу. Герої міфів: першопредки, деміурги,

культурні герої, духи, боги. Символічне значення числа в міфах. Міфологія-найдавніша форма світог

ляду та основа культури людства взагалі.

Розділ І. Найдавніші міфи народів про створення світу, людей і тварин

Виникнення Всесвіту: креаційна ідея творення - світ створений надприрод ною істотою - Богом - творцем, чаклуном тощо. «Еволюційні ідеї» пояснюють виникнення Всесвіту із хаосу, мороку або води, яйця та ін. «Світове дерево» - модель будови світу, яка може бути розглянута по вертикалі згідно з давнім язичницьким уявленням про світобу дову: небо, гілки дерев, коріння із зображенням змій, жаб, риб, фантастичних чудовиськ. Горизон тальне бачення «світового дерева» - можливість визначення частин світу, пір року - літа, осені, зими, весни. Універсальність образу «світового

дерева», використання багатьма міфологіями світу, наприклад у «Рігведі», індійській міфології, ацтекській, нанайській, перській,

ассирійській, існує втілення образу

«світового дерева» у слов'янській художній культурі (вишиванки, поезії, пісні, образотворче мистецтво). Наприклад, опис його ми зустрічаємо у народній поезії («Я к далеко в чистому полі дуб стояв

корехів’ястий», «Стоїть яворець тонкий, високий гей, дай Боже!») і в літературі (М. В. Гоголь «Травнева ніч»). Образ «світового дерева», моделюючи структуру світу, здійснює іде одну важливу функцію -

зв’язок епох і часів, засвідчуючи спадковість культурних традицій людства, поєднання минулого, сучасного і майбутнього. Світова гора в міфах.

«Світове яйце» - символ творчої енергії, образ, з якого народжується Всесвіт у багатьох міфологіях світу. Зв’язок космогонічної функції яйця з ідеєю плодючості у багатьох народів. Великодні яйця-писанки як втілення оновлюючої сили «світового яйця». Образ «світового яйця» у слов’янсь ких казках, загадках. Створення світу за Біблією.

Космічне яйце, небесні стовпи, землетруси - сплетіння міфів. «Первісний хаос» - ілюстрація з книги В. Флудда «Про космічне дво- єднання». «Перший день творіння. Хай буде світло!» (там само). «Створення світу» (мініатюра зі свитку Хаггада). «Створення світу» (мозаїка Сан-Марко. Венеція ХІ-ХІІ ст.). «Шість днів творіння» (мініатюра «Кодексу Хальде-гарди». Німеччина. XII ст.). Есхатологічні міфи - пророцтва про кінець світу. «Легенда про потоп» у Старому Заповіті Біблії.



Розділ II. Стародавня міфологія Єгипетська міфологія

Географічне положення, економічне становище Стародавнього Єгипту. Річка Ніл та її відображення в давньоєгипетській міфології. Всесвіт, «світове дерево» в уявленнях стародавніх єгиптян. Релігія єгиптян. Верховний бог Сонця Ра, уславлення богів Амона, Осиріса, Анубіса, Нефоруси, Гора, Ізіди, Геба, Нут, Тота.

Божества на всі випадки життя. Боги темряви та померлих. Бальзам смерті.

Країна померлих в уявленні стародавніх єгиптян. Священні тварини, квіти. Роль релігійних вірувань у житті єгиптян. Відображення єгипетських божеству скульптурі: Ра, Маат, Нейт, Пта, Осиріс. Бронзова скульптура «Ізіда із сином Гором» (VII-VI ст.до н. е.). Походження крилатих висловів: покривало Ізіди, паніка, відродився, як птах Фенікс. Піраміди - диво світу, найвідоміші споруди на Землі. Міф про знищення людства. Міфи, які народжуються в наш час.



Міфи Межиріччя

Шумери, аккадці, вавилоняни. Географічне положення і природа Месопотамії. Шумерський та вавилонський міфи про створення світу. Закономірності у природі, зміни в господарському житті пояснювались подіями з життя богів. Уявлення про Всесвіт. Міфи, що стали праобразами християнського вчення: «Золота доба та її кінець» (біблійна «Вавилонська вежа»), «Щасливе життя на острові Дільмун» (схожість о. Дільмун 3 біблійним Едемом). «Сходження богині Іштар у підземне царство». Цей міф став праобразом християнського вчення про загиблого й воскреслого потім у славі Ісуса. Проповідь покори у міфі про Всесвітній потоп. Чому міф про Всесвітній потоп, який знищив майже все людство, виник саме на цій території? Потойбічний світ. Епічний цикл про Гільгамеша. Пантеон богів Межиріччя. Тварини. Міфічні істоти. Втілення образів міфології Межиріччя в образотворчому мистецтві; рельєфи, які зображують Гільгамеша (Париж, Дувр; Британський музей та музей образотворчого мистецтва ім.О.С. Пуш кіна в Москві). Вавилон - могутній владика Всесвіту, брама Бога на Землі. Сади Семіраміди - сьоме диво світу.



Індійський народний епос

Географічне положення та економічний стан стародавньої Індії. «Пуп землі» в міфології Індії. Релігія стародавніх аріїв. Брахманізм, джайнізм, буддизм. Індійський народний епос. Веди («Рігведа»), «Рамаяна» (опис пригод і діянь Рами), «Магабгарата». Уславлення в них богів Варуни, Індри, Віш- ну (Рами), Брахми (Брами), Агні, Мі фи, Крішни, Шиви. Будда — засновник буддизму. Уявлення про потойбічний світ. Тваринним і рослинний світу міфології Індії. Потоп.



Китайська міфологія

Географічне положення, економічний розвиток Давнього Китаю. Сукупність міфологічних систем давньокитайської, лаоської, буд дійської та пізньої народної міфології. Цикл міфів про праматір Кюй-Ва. Космогонічні міфи, які пояснювали виникнення людини і природи шляхом ділення та перетворення Янь та Інь. Тварини й рослини у китайських міфах. Міфи про стихійні лиха. Стародавні герої- автори найважливіших технічних досягнень глибокої давнини:

Су Жень здобув вогонь, Ючао побудував намет та ін. Напівлюди, напівтварини. Міф про потоп. Культ пращурів. Потойбічний світ у китайській міфології. Зв'язок релігії й міфології.

Розділ III. Антична міфологія Грецька міфологія

Географічне положення та природні умові Стародавньої Греції. Боги першого, другого, третього і четвертого поколінь. Грецький Олімп, Верховне божество грецької міфології - Зевс. Пантеон грецьких богів та героїв: Крон, Посейдон, Аїд, Гера, Артеміда, Афіна, Афродита, Ерот, Гефест, Деметра, Гермес, Арес, Геракл та інші. Найвідоміші міфи Стародавньої Греції: Прометей, подвиги Геракла, Дедал та Ікар, Троянська війна, аргонавти, Орфей, Нарцис. Походження квітів, рослин, тварин у міфах Греції.

Всесвіт, «світове дерево», «світова гора», «пуп Землі» в уявленні стародавніх греків. Міфічні істоти. Уявлення про потойбічний світ.

Крилаті вислови грецької міфології: бути на Олімпі, золоте руно, одіссея, царство Аїда, авгієві стайні, яблуко розбрату, геркулесові стопи, ахіллесова п'ята, драконівські закони, танталові муки, сізіфова праця, хаос, дамок- лів меч, дари данайців, гомеричний сміх, панічний страх, канути в Лету, ріг достатку та інші. Античні боги, в скульптурі: Аполлон Бельведерський, Асклепій та Гілея, Афіна, Гера, Діоніс та інші. Міфічні теми в живописі. Образ Орфея в музиці. «Орфей» Монтевері, «Орфей і Евридика» Глюка та інші. Дива світу, створені стародавніми греками.

Римська міфологія

Ступінь розвитку стародавнього Рима.

Всесвіт, світове дерево в уявленнях римлян. Пантеон Римських богів та героїв: Юпітер, Сатурн, Нептун, Плутон, Юнона, Діана, Мінерва, Венера, Купідон, Вулкан, Марс, Янус. Найвідоміші римські міфи. Походження тварин, квітів у римських міфах. Міфічні істоти. Потойбічний світ. Легенда про виникнення Рима. Крилаті вислови: колесо фортуни, вакханалія, поклоніння Вакху, дволикий Янус, Парнас. Вакх в уявленнях видатних художників: Якопо Сансовін «Вакх», Мікаланджело де Караваджо «Вакх з келихом вина», Гітер Паум «Вакх», Рубенс «Венера та Бахус». Вакханалія. Уявлення про красу в різні часи: Єлена Прекрасна (скульптура римських часів), С. Боттічеллі «Народження Венери». Мистецтво Рима, яке стало легендою.

Розділ IV. Біблія

Християнська міфологія

Книга книг Священного Письма Біблія. Старий та Новий Завіт.

Історичне, релігійне, міфологічне значення Біблії. Основні біблійні оповіді: Створіння Світу, Всесвітній потоп, Вавилонська вежа. Історія блудного сина. Мудрість Соломона, Народження Христа, Богородиця, апостоли, зрада Іуди, Христос і Пілат, Ірод, Апокаліпсис.

Афористичні біблійні вислови: за часів Адама; каїнова печать; Вавилон; Вавилонське стовпотворіння; єгипетська неволя; обітована земля; поцілунок Іуди; випити гірку чарку; нести свій хрест; зійти на Голгофу; Дантове пекло; кінець світу; кесарево кесарю, а богу богове; корінь зла пожне бурю; манна небесна, притча во язицех, Содом та Гоморра, умивати руки. Звернення художників, скульпторів та композиторів до Біблійних образів.


Учень/учениця:

називає хронологічні межі історії стародавнього світу, правильно застосовує відлік часу до н. е. та н. е.;



пояснює поняття: "стародав ній світ", "міф", "міологія"; "магія", "анімізм", "тоте мізм", "міфіч ний час";

наводить приклади міфів, як найдавнішої форми світогляду.


Учень/учениця:

називає найдавніші міфи народів світу про створення світу, людей і тварин, найвідоміші есхатонічні міфи;

застосовує та пояснює на прикладах поняття і терміни: "світове дерево", "світове яйце", креаційна та еволюційна ідея творення світу;

описує: образ світового дерева, використовуючи народну поезію та літературні твори, світобудову в уявленні язичників;

порівнює образ світового дерева у міфах різних народів світу;

висловлює судження про зв'язок епох і часів, засвідчуючи спадковість культурних традицій людства, поєднання минулого, сучасного і майбутнього у міфах про походження Всесвіту і людини.

Учень/учениця:

називає час утворення єдиної держави в Єгипті,

правильно застосовує відлік років до нашої ери; імена головних давньоєгипетських богів, найважливіші досягнення давньоєгипетської культури,

показує на карті долину ріки Ніл, територію Єгипетської держави, район найбільших пірамід, основні столиці Єгипту;

застосовує та пояснює на прикладах поняття і терміни: «релігія», «фараон», «жерці», «єгипетські піраміди», «мумія», «сфінкс», «ієрогліф», «папірус»; описує пантеон основних богів давніх єгиптян;

наводить приклади відобра ження в міфах та релігії життя єгиптян, розвитку культури; пояснює вплив природних умов на створення тих чи інших міфів Давнього Єгипту; висловлює судження про походження крилатих висловів: покривало Ізіди, паніка, відродився, як птах Фенікс.

Учень/учениця:

називає час, на який припадає поява міфів Вавилона, Ассирії, Фінікії, Давньоєврейського і Халдейського царств, Перської держави,

називає пантеон основних міфологічних

богів та героїв, культурні здобутки та

особливості релігії народів Передньої Азії;

міфи, що стали праобразами

християнського вчення:

показує на карті територію Дворіччя, Давнього Вавилона, Ассирії, Фінікії, Давньо євре йського і Халдейсь кого царств, Перської держави;

застосовує та пояснює на прикладах поняття і терміни: «Біблія», «пророки»,

«Вавилонська вежа», «Сади Семіраміди», «клинопис»;



описує найзначніші пам’ятки культури народів Передньої Азії; порівнює географічні умови Дворіччя та Давнього Єгипту, вірування їх народів, культурні здобутки населення Дворіччя та Давнього Єгипту;

пояснює вплив природних умов на життя людей та їх релігійні вірування у Дворіччі, причини загибелі держав у Передній Азії; визначає внесок держав Передньої Азії у світову культуру.

Учень/учениця:

називає час виникнення цивілізації в Індії та Китаї, розквіту Індії, появи могутньої держави в Китаї, засновників буддизму та конфуціанства; основні досягнення культури Індії та Китаю; називає пантеон основних богів та героїв Китаю та Індії;

показує на карті центри індійської та китайської цивілізацій, Велику китайську стіну;

застосовує та пояснює на прикладах поняття і терміни: «брахманізм», «брахман», «веди», «індуїзм», «буддизм», «конфуціанство»; описує пам’ятки культури; наводить приклади розвитку культури в Індії та Китаї, визначає вплив природних умов на життя людей у Індії та Китаї, внесок Давніх Індії та Китаю в скарбницю світової культури.
У чень/учениця:

називає час розквіту Критської та Ахейської цивілізацій, дату Троянської війни, Гомерівський період в історії Греції, основні грецькі міфи Критського та Троянського циклів, їх героїв, пантеон основних богів грецької міфології, дива світу, створені стародавніми греками;

показує на карті території Критської та Ахейської цивілізацій, Пелопоннес, Лаконі- ку, Аттику, напрямки морських походів героїв грецьких міфів;

застосовує та пояснює на прикладах поняття і терміни: «античність», «елліни», «боги- олімпійці», «грецькі міфи», «титани» наводить приклади культурних досягнень на Криті і в Міїсенах, відображення грецьких міфів в культурній спадщині Відродження, нового часу та сьогодення. визначає вплив природних умов на життя людей та їх релігійні вірування на Балканському півострові та островах Егейського моря;

пояснює відомі крилаті вислови: бути на Олімпі, золоте руно, одіссея, царство Аїда, авгієві стайні, яблуко розбрату, геркулесові стопи, ахіллесова п'ята, драконівські закони, танталові муки, сізіфова праця, хаос, дамок- лів меч, дари данайців, гомеричний сміх, панічний страх, канути в Лету, ріг достатку та інші

Учень/учениця:

називає пантеон основних богів та героїв римської міфології; найвідоміші римські міфи; показує на карті Апеннінський півострів, міста Рим, Карфаген, застосовує та пояснює на прикладах поняття і терміни: «християнство», «тріумф», «гладіатор»;

порівнює грецьку і римську міфологію та релігію;

наводить приклади відобра ження міфів стародавнього Риму в мистецьких образах. пояснює крилаті вислови: колесо фортуни, вакханалія, поклоніння Вакху, дволикий Янус, Парнас.

Учень/учениця:

називає час життя Ісуса Христа, виникнення христи янства; книгу книг Священ ного Письма;

показує на карті територію Римської імперії в І ст. н. е.;

застосовує та пояснює на прикладах поняття і терміни: «християнство», «Євангеліє», «апостоли», «церква», «Біблія»; порівнює христи янство і релігію греків і римлян, побут і традиції римлян і греків; пояснює афористичні біблійні вислови: за часів Адама; каїнова печать; Вавилон; Вавилонське стовпотворіння; єгипетська неволя; обітована земля; поцілунок Іуди; випити гірку чарку; нести свій хрест; зійти на Голгофу; Дантове пекло; кінець світу; кесарево кесарю, а богу богове; корінь зла пожне бурю; манна небесна, притча во язицех, Содом та Гоморра, умивати руки наводить приклади відобра ження біблійних образів в мистецтві.

ОРІЄНТОВНЕ КАЛЕНДАРНО –ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ ЗАНЯТЬ ФАКУЛЬТАТИВУ

17 годин (0,5 годин на тиждень)




Зміст заняття

1

Вступ. Що таке міф і міфологія? Міф як найдавніше форма пізнання світу, плід поетичної фантазії народу, що часто спирається на певні реальні події та факти. Міфологія - найдавніша форма світогляду та основа культури людства взагалі.





Розділ I. Найдавніші міфи народів про створення світу, людей іі тварин.

2-3

Виникнення Всесвіту: ідея творення - світ створений надприродною істотою - Богом - творецем тощо.

"Світове дерево" - модель будови світу. "Світове яйце" - символ творчої енергії, образ, з якого народжується Всесвіт у багатьох міфологіях світу. "Світова гора" в міфах.






Розділ II. Стародавня міфологія.

Єгипетська міфологія.



4

Географічне положення, економічне становище Стародавнього Єгипту. Релігія Єгиптян.

5

Верховний бог Сонця Ра; уславлення богів Осиріса, Анубіса, Гора, Ізіди, Нут, Тота.

Піраміди - диво світу, найвідоміші споруди на землі.






Міфи Межиріччя

6

Географічне положення і природа Месопотамії. Шумери, аккадці, вавилоняни.

7

Міфи, що стали праобразами християнського вчення і біблійна "Вавилонська вежа", "Сходження богині Іштар у підземне царство", міф про Всесвітній потоп. Епічний цикл про Гільгамеша. Сади Семіраміди - сьоме диво світу.



Індійський народний епос


8

Географічне положеня та економічний стан стародавньої Індії. Релігія стародавніх аріїв. Брахманізм, джайнізм, буддизм.

9

Веди ("Рігведа"). Рамаяна (опис пригод і діянь Рами), "Махабгарата".



Китайська міфологія



10

Географічне положення, економічний розвиток Давнього Китаю. Імперія Хань

11

Сукупність міфологічних систем народної міфології. Конфуціанство і даосизм.

Стародавні герої - автори найважливіших технічних досягнень глибокої давнини створення світу.






Розділ III. Антична міфологія.

Грецька міфологія.



12

Географічне положення та природні умови Стародавньої Греції. Пантеон богів. грецьких та героїв.

13

Найвідоміші міфи. Стародавньої Греції: "Прометей", "Подвиги Геракла", "Дедал та Ікар", "Троянська війна" , "Орфей і Еврідіка", "Нарцис", походження квітів, рослин і тварин у міфах Греції.

Крилаті вислови грецької міфології. Образ Орфея в музиці. Дива світу, створені Стародавніми греками.






Римська міфологія

14

Розвиток стародавнього Риму. Пантеон римських богів та героїв. Найвідоміші римські міфи. Легенда про виникнення Рима.

15


Крилаті вислови стародавнього Риму. Памятки Римської міфології в уявленнях художників та скульпторів.




Розділ IV. Біблія

Християнська міфологія.



16

Біблія - книга книг Священного Письма. Основні біблійні оповіді. Звернення художників, скульпторів до Біблії.

Афористичні біблійні вислови.



17

Узагальнення вивченого.


Вступ. Що таке міф і міфологія?

Міфоло́гія також мітологія (грец. μυθολογία від μῦθος — переказ та  λόγος — слово; тобто казкослів'я, виклад стародавніх казок, переказів) — сукупність міфівпереказівоповідань, де в наївно персоніфікованій, наочно-образній, несвідомо-художній формі подавалися  явища  природи  й суспільного життя.

Міф — це не казка. Найголовніша відмінність міфу від казки полягає у тому, що міф не показує різницю між добром і злом.

На ранній стадії людської історії в міфах химерно поєднувались елементи реалістичних знань про дійсність, художні образи, моральні приписи й норми, релігійні уявлення. Найпоширенішими були оповіді про виникнення й еволюцію світуСонцяМісяця,зірок та ін. (космогонія), про походження тварин, появу людини (антропогонія), про всесвітній потоп і т. д.

Сукупність міфів складає основу міфологічного світогляду, властивого первісним народам. На зміну міфологічному світогляду з часом приходить релігійний, філософський і науковий.

Головними героями міфів зазвичай є богинадприродні герої і люди. Як священні історії, міфи часто схвалювалися правителями, або священниками, чи людьми, які мали відношення до релігії та священних практик. У соціальних спільнотах, де був поширений певний міф, цей міф вважався правдивою історією про події що мали місце у минулому. Більшість спільнот має два види традиційних історій: «справжні історії», або міфи та «вигадані історії», або байки чи казки. Історія міфу зазвичай відбувається у прадавні часи, коли світ не був таким, яким він є зараз, і пояснює яким саме чином він став таким як тепер, та як виникли ті чи інші звичаїсоціальні нормисоціальні інститути чи табу.



Основні риси міфологічного світогляду:

  • синкретизм — людина з таким світоглядом сприймає світ як первісно нерозрізнений, пошук «справжнього» імені Бога.

  • символізм — міфи завжди глибоко символічні, мають не лише буквальне, але й опосередковане значення.

  • генетизм — сприйняття часу. В давнину час сприймався циклічно, тому старе було ціннішим ніж нове; основне питання — хто кого породив.

  • тотемізм — походження від тварини; проявляється в геральдиці.

  • анімізм — віра в існування душі й духів, які керують матеріальним світом.

  • фетишизм — речі з магічними силами.

  • магія — поєднання слів і дії; віра в те, що на людину можна впливати і словом, і фізично, а на предмети — тільки фізично, якщо предмети мають душу, то і з ними можна домовитись.

Міфологічні уявлення існували на певних стадіях розвитку практично у всіх народів світу. Це підтверджується як вивченням історії, так і вивченням архаїки сучасних народів, у кожного з яких існує той або інший вид міфології.

Якщо європейці до Епохи великих географічних відкриттів були знайомі лише з античними міфами, то потім поступово вони дізнавалися про наявність міфології в жителів Африки, Америки, Океанії, Австралії. В Біблії простежуються відгомони західно-семітської міфології. В арабів до прийняття іслама існувала своя міфологія.

У такий спосіб ми говоримо про іманентність міфології у людській свідомості. Час походження міфологічних образів не піддається визначенню, їхнє утворення нерозривно пов'язане з походженням мови й свідомості.

Головне завдання міфу полягає в тому, щоб задати зразки, моделі для всякої важливої дії, чиненої людиною, міф служить для ритуалізації повсякденності, даючи можливість людині знайти зміст у житті.

За версіями прихильників теорії палеоконтактів, міфи — це історія про події, що реально відбувались. Сучасним прикладом такого значення слова «міф» є «культ карго». Тому вони пропонують релігії й науці по-новому глянути на міфологію. Як приклади, вони наводять описи дивних явищ, наприклад з Біблії, і дають їм нові пояснення, використовуючи сучасні знання про науку, термінологію.



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   19


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал