Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 10-11 класи. Українська література. Рівень стандарту. К.: 2010



Дата конвертації24.04.2017
Розмір38.4 Kb.
ТипПрограма
УРОК-СПОСТЕРЕЖЕННЯ

(ЗА РОМАНОМ УЛАСА САМЧУКА «МАРІЯ»)



ЯКЩО БУДЕМО НІЧИМ-НІЧИМ І ЗАЛИШИМОСЬ…

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА.111 КУРС.



РОЗДІЛ.ЕМІГРАЦІЙНА ЛІТЕРАТУРА(ОГЛЯД)

ТЕМА.УЛАС САМЧУК.РОМАН «МАРІЯ»

ТИП УРОКУ:КОМБІНОВАНИЙ

МИСЛИК ГАЛИНА ОЛЕКСІЇВНА, ВИКЛАДАЧ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ ДНЗ «БЕРЕЗАНСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ АГРАРНИЙ ЛІЦЕЙ» м.БЕРЕЗАНЬ КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ПРОГРАМА ДЛЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ.10-11 КЛАСИ.УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА.РІВЕНЬ СТАНДАРТУ.К.:2010.

МЕТА:опрацювати зміст роману «Марія»;донести до учнів,як у творі

зображено великий потенціал духовної і фізичної сили героїні,трагедію

жінки-матері;вчити учнів правильно виділяти проблеми твору й

зясовувати їх з точки зору авторського трактування,формувати навички

аналізу художнього твору на основі історичних явищ;допомогти

учнівській молоді усвідомити трагедію українського народу в роки

голодомору;виховувати любов до жінки;закріпити набуті знання з

теорії літератури(поняття роману-хроніки).



УЧНІ ПОВИННІ ЗНАТИ:

1.Зміст роману «Марія»У.Самчука.

2.Духовний світ персонажів роману.

3.Причини голодомору 1932-1933 років в Україні.

4.Наслідки геноциду українського селянства.

5.Поняття роману-хроніки.



УЧНІ ПОВИННІ ВМІТИ:

1.Переказувати епізоди роману та коментувати їх.

2.Аналізувати твір за розвитком дії.

3.Визначати проблематику роману і називати його сюжетні лінії.

4.Робити власні висновки.

ОБЛАДНАННЯ:твори У.Самчука;мультимедійний проектор; «Реквієм»Моцарта;К.Мотрич. «Молитва за убієнних»;пісня «Боже,Україну збережи…»

ХІД УРОКУ

1.Оголошення теми,мети та основних завдань уроку

2.Актуалізація опорних знань учнів

-Складання сенкану

Самчук

Найвизначніший,талановитий



Писав,відобразив,емігрував

Поєднав публіцистичність оповіді з поетизацією селянського життя

Правдолюб

-Запитання до учнів.

-Які віхи життя письменника У.Самчука вам найбільше запам’яталися?Чому?

-Про що мріяв і чого прагнув письменник?

-Чому його творчість залишалася невідомою для українського читача на протязі тривалого періоду?

3.Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

Слово викладача з елементами бесіди

Роман «Марія»-перший в українській літературі твір про голодомор і насильницьку колективізацію-закінчується страшно і трагічно…

В основі твору лежать реальні події.Германська красуня Мотря-прототип головної героїні,рідний дядько письменника-прототип Гната;Мартин Заруба також мав життєвого відповідника.

Роман «Марія» написано у 1934 році і присвячено українському селу,матерям,які загинули від голоду в 1932-1933 роках.Твір-обвинувачення більшовицької системи.

Треба було мати неабияку мужність,щоб у часи замовчування голодомору офіційною пропагандою підняти свій голос на захист затурканого,замордованого українського селянства…

-Що вам відомо про причини голодомору в Україні(1932-1933 р.р.)?

-Якими були наслідки геноциду українського селянства?

-Які думки викликають у вас сатанинські обіцянки «вождів»:

Багаті?-Старцюватимете!

Співучі?-Заплачете,затужите!

Горді?-Впадете на коліна!

Густолюдні?-Прополемо!

В історію зазирнете?-Очі виколемо!

4.Цілісний аналіз роману учнями(переказ епізодів,аналіз твору за розвитком дії.

5.Бесіда з учнями:

-Як доповнюється неореалістична документальність твору?(Біблійно-житійний пафос,який виявляється в назвах розділів: «Книга про народження Марії», «Книга днів Марії», «Книга про хліб»).

-Чому письменник так суворо дотримується опису героїні протягом усіх днів її життя?(Життя,яким не могла впитися Марія,несе їй тільки страждання…).

-Чи можна назвати Марію пересічною українською жінкою?

-У творі подається обряд весілля як народна драма,вивчена людьми напамять.Усі знають,як має бути.Яке порушення усталеного звичаю помітили односельці?

-Це було першим,ще віддаленим нагадуванням про майбутнє лихо.А що було другим лихом?

-Чи розуміє Гнат Марію?

-Які проблеми порушує письменник у творі?(Учні записують на великих аркушах( «Гронування»)перелік проблем,порушених автором у романі)

-Чи можна стверджувати:доля Марії-велика трагедія матері,Вітчизни?

6.Завершальне слово викладача

Нам несила висловити всі почуття,що викликає цей роман.Це було лише під силу авторові-за допомогою живих образів.Але все ж таки ми думаємо,що «ніч вічності»-це для тих,хто не витримав і впав.А для тих,хто зумів пережити,для тих,хто щойно народився,-є життя…І вони житимуть,боротимуться і продовжуватимуть вічне буття українського народу.Тому цей твір-не безнадійна розпука,не гнітючий песимізм.Це-трагедія,яка яка викликає в нас гнів і кличе до рішучої боротьби з тими,хто заподіяв і заподіює зло мільйонам Марій.

Отже,роман «Марія»-твір трагедійно-оптимістичний,що очищає нас від людських вад,гартує нашу свідомість і утверджує буття нашого народу.Цілком справедливими є слова С.Пінчука: «Саме Улас Самчук втілив у своїй творчості трагічну долю українського народу в ХХ столітті».

7.РЕФЛЕКСІЯ

-Що вам найбільше запам’яталося на цьому занятті?

-Що є символом життя,прощається з Марією,її пам’ятає і буде пам’ятати вічно?

8.Домашнє завдання.



Відповісти на запитання(письмово):чи можна стверджувати,що роман У.Самчука «Марія»трагічний?

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал