Профілактика конфліктів у шкільному середовищі



Скачати 43.05 Kb.
Дата конвертації22.01.2017
Розмір43.05 Kb.
Профілактика конфліктів у шкільному середовищі
Спілкування з іншими людьми – невід’ємна частина, необхідна умова повноцінного життя кожної людини. Найкраще в нашому житті пов'язане із спілкуванням. А саме неприємне? Також із спілкуванням, із взаємостосунками вдома, на роботі, у школі. Роздумуючи про те, що заважає нормальному спілкуванню, взаємодії, ми частіше всього згадуємо про конфлікти і про те, що з ними пов’язано: відсутність взаєморозуміння, ворожнеча, образи, спроби довести свою правоту... Конфліктні процеси мало хто схвалює, але майже всі в них беруть участь.

Конфлікти між дітьми і підлітками в межах школи, класу частіше за все засновані на емоціях і особистісній неприязні. Конфлікт загострюється і охоплює все більше людей.

Міжособистісні та міжгрупові конфлікти негативно позначаються на всіх процесах життєдіяльності школи. Конфлікти між учнями негативно впливають як на самих учасників конфлікту, так і на весь класс. В класі, де склався несприятливий соціально-психологічний клімат, діти погано засвоюють програмний матеріал, проста образа може, зрештою, призвести до вияву жорстокості по відношенню до своїх супротивників і т.д. Займатися своєчасною діагностикою та профілактикою конфліктів у шкільних колективах вкрай необхідно.



По-перше, профілактика конфліктів, поза сумнівом, сприятиме підвищенню якості навчального процесу. Учні та вчителі стануть витрачати інтелектуальні та моральні сили не на боротьбу з опонентами, а на свою основну діяльність.

По-друге, конфлікти роблять помітний негативний вплив на психічний стан і настрій учнів. Стрес, що виникає в ході конфліктів, може бути причиною серйозних захворювань. Тому своєчасні профілактичні заходи повинні позитивно впливати на психологічне та фізичне здоров'я учнів та вчителів.

По-третє, саме у школі у дитини, підлітка формуються навички розв’язання суперечностей в міжособистісній взаємодії, які трапляються в житті кожної людини.

На сьогоднішній день існує три загальновідомих методи вирішення конфліктів:

1. Застосування сили – використання підходу з позиції сили означає примус сторони до дій, яких ви хочете від неї домогтись.

2. Підхід з позиції права – звернення до закону чи адміністративних процедур.

3. Обговорення інтересів – можливість сфокусуватися на проблемі, з урахуванням прихованих потреб сторін.

Чи дійсно використання цих 3-х методів є ефективним для обох сторін конфлікту?

За даними досліджень, проведених в Україні,б ільша частина дорослого населення України обирає насильницький підхід до розв’язання конфліктів, що, у свою чергу, є наслідком відсутності можливості засвоєння принципово інших підходів реагування на конфлікт як у школах, так і в родинах. Діти, в свою чергу, у шкільному навчанні дуже вдало копіюють «дорослі» насильницькі методи вирішення конфліктів. Як правило, будь-які дисциплінарні методи впливу адміністрації школи не дають ніякого ефекту, а скоріше навпаки, сприймаються підлітками як типова демонстрація сили, тільки в іншій, «узаконеній» формі.

Для того, щоб навчити дітей вирішувати власні конфлікти ненасильницькими, мирними методами у школах створюються служби розв’язання конфліктів, так звані шкільні медіації. Ці служби у школах представляють спеціально підготовлені учні – медіатори, які і є помічниками у вирішенні шкільних конфліктів. Створення служб медіації однолітків дозволило багатьом школам зробити суттєві зміни в шкільній атмосфері, загальній дисципліні й навіть у ставленні учнів до занять. За даними закордонної статистики, у навчальних закладах, де діють програми шкільної медіації, спостерігається зниження рівня конфліктності (зареєстрованих бійок) на 80% і на 75% –зменшення кількості прогулів.

Наш Первомайський район теж вирішив створити таку службу для вирішення конфліктів. Базовою школою для створення шкільної медіації було обрано Олексіївську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів. У школі вже почалася активна робота з підготовки підлітків-медіаторів. Практичним психологом школи 28 лютого було проведено районний семінар на тему: «Шкільна медіація – основний помічник у вирішенні конфліктів», куди були запрошені усі практичні психологи району. З учнями 10 класу було проведено тренінгове заняття на тему: «Конфлікти та шляхи їх розв’язання». На цьому занятті діти познайомилися з поняттям конфлікту, його складовими та основними функціями, а також стратегіями мирного вирішення конфліктів. Учні брали активну участь у проведенні тренінгу, показали добрі знання та уміння і довели, що гідні займати посади шкільних медіаторів.

Тож, ми абсолютно впевнені в тому, що свідомий і зацікавлений розвиток практики медіації однолітків в школах нашого району здатний змінити суспільство, у якому ми будемо жити через 10-15 років. Може тоді ми будемо лише дивуватися, згадуючи про бійки та сварки у школі. Може тоді нам стане зрозуміло, що наше життя набуло набагато більше кольорів та різноманітності завдяки тому, що ми позбулися негативних насильницьких проявів нашого характеру, які роблять наше існування у суспільстві чорно-білим.




Глущенко Н.В., практичний психолог Олексіївської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал