Проект роботи дошкільного навчального закладу по забезпеченню полегшення соціально-педагогічної адаптації дитини до закладу. Передмова



Скачати 239.67 Kb.
Дата конвертації08.01.2017
Розмір239.67 Kb.
Бурлаченко Світлана Юріївна ,завідувач ДНЗ № 15

Мишолов Наталія Володимирівна ,вихователь-методист ДНЗ №15

м.Умань,Черкаська область
ПРОЕКТ

роботи дошкільного навчального закладу по забезпеченню полегшення соціально-педагогічної адаптації дитини до закладу .

ПЕРЕДМОВА

Питання адаптації до дошкільного закладу вивчали спеціалісти різних фахів: психологи, педагоги, педіатри, невропатологи, фізіологи. Це обумовлено широтою проблем, які пов'язані з процесом пристосування до нових умов життя, тим паче, що ці проблеми постають вперше в житті людини і стосуються маленької дитини.



Адаптація — це складний процес пристосування організму, що відбувається на різних рівнях — фізіологічному, соціальному, психологічному. Фізіологічна адаптація передбачає зміни діяльності функціональних систем організму (дихальної, травної, серцево-судинної та інших), спрямованих на пристосування до нових умов навколишнього природного середовища. Психічна адаптація — перебудову динамічного стереотипу відповідно до нових вимог оточення. Соціальна адаптація — встановлення оптимальної взаємодії особистості та групи, засвоєння її норм і традицій, оволодіння новими засобами і новим стереотипом поведінки; входження у рольову структуру групи.

Несприятливі особливості впливу на дитину дошкільного закладу

  • Дефіцит інтимного, індивідуального спілкування з вихователем призводить до переважання ділових контактів над особистісними ;

  • Усередненість вимог до знань, умінь та навичок дитини, переважання орієнтації на слабших порівняно із сильними, дефіцит уваги до дітей різної статі, темпераменту, здібностей, життєвого досвіду збіднює виховний процес;

  • Недостатня збалансованість інтересів колективу та індивідуальності, обмеженість права дитини на вибір, відсутність особистого часу негативно позначається на особистісному зростанні дитини;

  • Жорстка регламентованість буднів, змагальність, стресогенні чинники, порівняння дітей між собою, шумність середовища пригнічують дитину, призводять до негативного самопочуття;

  • Розподіл дітей по групах за паспортним віком нівелює відмінності їхнього біологічного, психологічного та соціального віку, роз'єднує представників однієї сім'ї;

  • Вплив на дитину жіночої моделі організації життя нівелює ознаки маскулінної поведінки хлопчиків; переважання педагогів-предметників штучно підтягує дитяче буття до шкільної моделі існування, знецінює дитячу субкультуру та дитячі види діяльності;

Вступаючи до дошкільного закладу ламається стереотип життя дитини , в якому вона почувалась впевнено і спокійно .Період соціально-психологічної адаптації триває від 10—18 днів до 1—3 місяців і супроводжується змінами в емоційній сфері дитини (зростання внутрішньої напруженості, рівня тривожності, імпульсивна взаємодія з дорослими тощо).Лікарі розрізняють ІІІ ступені адаптації

Легкий ступінь адаптації За легкої адаптації впродовж місяця у дитини нормалізується поведінка за всіма переліченими показниками. Малюк починає спокійно чи радісно ставитися до дитячої групи. Настрій бадьорий, проявляє зацікавленість довколишнім, у поєднанні з незначним ранковим плачем. Апетит погіршується, проте не дуже і на кінець першого тижня досягає звичайного рівня, сон поновлюється протягом 10—15 днів.Стосунки з близькими людьми за легкої адаптації у дитини не порушуються, малюк піддається ритуалам прощання, швидко відволікається, його цікавлять й інші дорослі, він доволі активний, але не збуджений. Ставлення до дітей може бути як індиферентним, так і зацікавленим. Інтерес до навколишнього поновлюється впродовж 2-3 тижнів за участі дорослого.

Мова загальмовується, але дитина відгукується і виконує певні прохання чи вказівки дорослого. До кінця першого місяця поновлюється активне мовлення.



Зниження захисних сил організму значно не виражено і до кінця 2-3 тижня відновлюється. Захворювання не більше разу, тривалістю не більше десяти днів, без ускладнень. Ознак невротичних реакцій і змін у діяльності вегетативної нервової системи не простежується.

Середній ступінь адаптації Під час адаптації середнього ступеня порушення в поведінці і загальному стані дитини виражені виразніше і триваліше. Сон нормалізується лише через 20—40 днів, якість сну теж незадовільна. Апетит поновлюється в такі самі строки. Настрій нестійкий впродовж всього місяця, значно знижується активність: малюк стає плаксивим, малорухливим, не намагається досліджувати нове оточення, не використовує набутих раніше побутових навичок. Мова або не використовується, або мовленнєва активність знижується. У грі дитина також не застосовує набутих навичок, гра ситуативна. Всі ці зміни тримаються протягом 5—6 тижнів. Ставлення дитини до близьких — емоційно-збуджене (плач, крик під час розлучення). Ставлення до дорослих вибіркове. Ставлення до дітей, як правило, байдуже, проте може бути й зацікавленим. Захворюваність — до двох разів, терміном не більше 12 днів, без ускладнень. Вага не змінюється або дещо знижується. З'являються ознаки невротичних реакцій: вибірковість у ставленні до дорослих і однолітків, спілкування лише за певних умов. Яскраво виражені зміни в діяльності вегетативної нервової системи: це можуть бути функціональні порушення випорожнень (травлення) блідість, пітливість, «тіні» під очима, «палаючі» щоки, можуть посилюватися прояви ексудативного діатезу. Особливо яскраво вони виражені перед початком захворювання, яке зазвичай має перебіг у формі гострої респіраторної інфекції.

Важкий ступінь адаптації Особливу тривогу викликає стан важкої адаптації. Дитина починає тривалий час і важко хворіти, одне захворювання майже без перерви змінює інше, захисні сили організму підірвані і вже не виконують своєї ролі — не запобігають численним інфекційним захворюванням, з якими постійно доводиться стикатися малюку. Це несприятливо позначається на його фізичному і психічному розвиткові. Інша форма перебігу важкої адаптації: неадекватна поведінка дитини настільки виражена, що межує з невротичним станом. Дитина погано засинає, сон короткий, скрикує, плаче уві сні, прокидається зі слізьми. Сон чутливий, короткий. Апетит погіршується сильно і надовго, у дитини може виникнути стійка відмова від їжі або невротична блювота за спроби її нагодувати, можуть виникати функціональні порушення випорожнень, безконтрольні випорожнення. Під час періоду неспання дитина пригнічена, не цікавиться оточенням. Ставлення до дітей відчужене, однолітків уникає або проявляє агресію. Ставлення до близьких емоційно-збуджене, позбавлене практичної взаємодії. Не реагує на запрошення взяти участь у будь-чому. Мовою не користується або простежується затримка мовленнєвого розвитку на значний період. Немає настрою, дитина тривалий час плаче, напружено стискає у кулачку носову хустинку чи домашню іграшку. Нам, дорослим, важко усвідомити ступінь її страждань.

Дитина, яка бурхливо виражає свій протест проти нових умов криком, голосним плачем, вередуванням, чіпляється за маму, падає в сльозах на підлогу, незручна і бентежлива для батьків і вихователів, проте викликає менше хвилювань у дитячих психологів і психіатрів, ніж дитина, яка ціпеніє, стає байдужою до того, що з нею відбувається, до їжі, мокрих штанців, навіть холоду. Така апатія є типовим проявом дитячої депресії. Страждає загальний стан організму: простежується втрата ваги, немає захисту від інфекцій, можуть з'являтися ознаки нейродерміту абощо. Покращення стану відбувається вкрай повільно, впродовж кількох місяців.



Схема реалізації проекту .

ПРОЕКТ

роботи дошкільного навчального закладу по забезпеченню полегшення соціально-педагогічної адаптації дитини до дошкільного навчального закладу

МЕТА : забезпечення відповідних психологічних умов для нормального самопочуття дитини в дошкільному навчальному закладі ; профілактика порушень у динаміці розвитку та усунення перешкод , що гальмують або деформують розвиток особистості ; запобігання психологічним переживанням та невротичним зривам ; сприяння забезпечення повноцінного її розвитку .

ЗАВДАННЯ :

1. Створення сприятливих умов для полегшення адаптації дитини до ДНЗ



  • забезпечення соціально-психологічного комфорту дитини

  • своєчасний прояв емоційної чуйності та педагогічної підтримки

  • тілесна терапія

  • розвиток інтересів та уподобань дитини

2. Розвиток творчих здібностей та мовлення , подолання бар’єрів в спілкуванні

3. Розвиток здібностей розуміння емоційного стану оточуючих

4. Зняття психомоторного напруження та вміння само розслаблятися

5. Забезпечення умови розвитку емоційно зрілої , впевненої в своїх силах , цілеспрямованої особистості

6. Допомога дитині виявити свої емоції , почуття та навчитися їх передавати в різних видах діяльності

7. Розвиток уміння дітей жити в суспільстві поруч з однолітками та дорослими

8.Підвищення психологічно-педагогічної компетенції педагогічних працівників та батьків

УЧАСНИКИ ПРОЕКТУ :

Діти , вихователі , батьки, практичний психолог , соціальний педагог, , лікар , вихователь-методист завідувач



ТЕРМІН РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ :

Вересень – Листопад


ФУНКЦІЇ УЧАСНИКІВ ПРОЕКТУ

Завідувач ДНЗ :

  • озброює батьків знаннями про дошкільний заклад , та розширює їх уявлення про роботу закладу ;

  • координує роботу всіх служб

  • проводить першу бесіду з батьками та дітьми

  • контролює процес входження дитини в колектив

Вихователь-методист :

  • виконує просвітницьку функцію з усіма учасниками навчально-виховного процесу

  • регулює та контролює психологічне навантаження на малюка

  • консультує батьків щодо особливостей введення дитини в групу

Практичний психолог :

  • здійснює корекційну роботу розвитку особистісної сфери та полегшує соціально-психологічну адаптацію дитини

  • контролює входження малюка в нову ситуацію життєдіяльності

Лікар :

  • вивчає стан дитини , дає поради , щодо збереження його фізичного та психологічного здоров’я

Соціальний педагог:

  • вивчає мікроклімат сім’ї

  • знайомить батьків з режимом дня , вимогами перебування в закладі

  • готує рекомендації вихователям щодо полегшення адаптації дитини входження в дошкільний заклад

Вихователь :

  • забезпечує комфортне педагогічно-психологічне оточення, безпосередньо працює з дітьми здійснюючи роботу по адаптації дитини до дошкільного закладу

  • проводить просвітницьку роботу з батьками надаючи поради , консультації щодо полегшення адаптації дитини



ПЛАН РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ



Зміст роботи

Форма проведення

Термін

Відповідальний

І

Методична робота

1.

„Новачок в дошкільному закладі ”

Проблемний семінар

Вересень

Завідувач ДНЗ

Вихователь-методист

Практичний психолог


1.1

Труднощі під час адаптації дитини

Доповідь




Завідувач ДНЗ

1.2

Приймаємо дитину

Майстер-клас




Вихователь-методист

1.3

Ведення адаптаційного листа

Пам’ятка для вихователів




Вихователь-методист

2.

„Зняття психологічної напруги ”

Майстер-клас

Жовтень

Практичний психолог

3

„Проведення аналітичного збору інформації про дитину та сім’ю в якій виховується дитина ”

Консультація

Вересень

Соціальний педагог

4

„Робота в адаптаційний

період ”


Тренінг

Вересень

Вихователь-методист

ІІ

Робота з дітьми

1

Використання в роботі корекційно розвивальної програми розвитку особистісної сфери та полегшення соціально-психологічної адаптації дітей до ДНЗ

Корекційна програма „Новачок”

Вересень – листопад

Соціальний педагог

Вихователі



2

психолого – педагогічна корекція


Ігрові вправи

Бесіди


Етюди

протягом дня

Вихователі

Практичний психолог



3

Художня продуктивна діяльність та музика

Корекційні

вправи


протягом дня.

Вихователі

4

підвищення самооцінки, почуття захищеності і впевненості дитини в собі.

ігродіяльність

протягом дня.

Практичний психолог

Вихователі



5

дотримання порад по роботі з дітьми під час адаптації.

експрес – допомога у разі виражених проблем у дітей, що виникли в ході адаптації



Ігрові вправи

Бесіди


Етюди

протягом

часу адаптації



Практичний психолог

6

  1. Пам'ятка щодо диспансеризації дитини

  2. Поради для батьків, діти яких уперше підуть до дитячого садка

  3. Інформація про розпорядок дня у дошкільному закладі та поради щодо введення подібного розпорядку дня вдома.

  4. Регламент роботи завідувача та медсестри




Інформаційний стенд


протягом

часу адаптації



Завідувач ДНЗ

Ст. медсестра



ІІІ

Робота з батьками

1

перша зустріч з батьками.

Бесіда з завідуючою

Серпень

Завідувач ДНЗ

2

«Вперше до дитячого садка»

  1. як підготувати дитину до дитячого садка

  2. порада вихователів (з досвіду роботи).

    1. гігієнічні вимоги ДНЗ

    2. розвиваємо комунікативність дитини.

    3. ознайомлення з ДНЗ, групою «Перші години без мами»

  3. як полегшити дитині адаптацію та індивідуальні особливості адаптування

  4. ще раз про хвороби або як покращити здоров’я дитини

Батьківські збори
Доповідь
З досвіду роботи

Екскурсія –огляд

Бліц – поради
Інформація


Вересень

Завідувач ДНЗ

Вихователі

Соціальний педагог
Завідувач ДНЗ
Вихователь-методист або психолог

лікар


3

„Діамант”

(Полегшення адаптації дитини)



Інтерактивна гра

Жовтень

Практичний психолог

4

«Зрозумійте мене».


пам’ятка дорослому




Практичний психолог

5

соціально – психологічна діагностика

Тест




Практичний психолог

6

соціально – педагогічне обстеження сім’ї.

Анкетування




Соціальний педагог

7

  • «Схвалення та покарання»

  • «Дитина вступає в ДНЗ»

консультація




Практичний психолог

Соціальний педагог




ШЛЯХИ СТВОРЕННЯ ПОЗИТИВНИХ УМОВ ДЛЯ АДАПТАЦІЇ ДИТИНИ ДО УМОВ ДОШКІЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

  1. створення умов для набуття дитиною позитивного досвіду взаємодії з товаришами, позитивного сприйняття її групою і навколишнім

( соціально-психологічна готовність дитини до вступу в ДНЗ , створення сучасного розвивального середовища , )

  1. вивчити індивідуальні, психологічні, вікові особливості дитини, її інтереси та вподобання.

  2. любов до дітей

  3. працювати з дитиною за девізом : «Допоможи мені це зробити самому».

  4. оцінювати зусилля вкладені у досягнення мети, прояви творчості, порівнювати дитину з саму з собою.

  5. врахування гендерної приналежності.

  6. застосування тілесної терапії.

  7. навчання способів розслаблення і зняття напруги.

  8. вправляння моторики рук (пальчикові ігри, нанизування на шнур предметів)

  9. ігри з водою, піскотерапія, казкотерапія тощо.

  10. дотримання рухового режиму дня.

  11. налагодження стосунків з дітьми та батьками по полегшенню адаптації дитини до групи

Моменти які допомагають в адаптації :

  1. знання вихователів імені дитини, як називають вдома

  2. частинка дому (іграшка, речі тощо)

  3. перебування дитини на прогулянці в ДНЗ разом з мамою, особливо в вечері коли всіх забирають додому.

  4. розповіді про дошкільний заклад, читання художньої літератури, обігрування ситуації „в дошкільному закладі”

  5. режим дня наближений до ДНЗ


ФОРМИ ТА МЕТОДИ РОБОТИ З ДІТЬМИ

  • спостереження

  • бесіди

  • етюди з рольовим програванням ситуацій

  • вправи на самопізнання

  • психогімнастика, ауторелаксія, психологічне тестування

  • художня продуктивна діяльність та музика

ФОРМИ ТА МЕТОДИ РОБОТИ З БАТЬКАМИ

  • анкетування

  • бесіди

  • консультації

  • збори

  • круглі столи

  • інтерактивні ігри


ВИСНОВОК

Адаптація в дошкільному закладі — період складний і відповідальний, але що швидше він мине, то швидше дошкільний заклад і сім'я узгодять свої дії, піклуючись про здоров'я і нормальний розвиток маленької людини. Адаптація-це процес пристосування дитини до нових умов та розпорядку дня, до вихователів і дитячого колективу, до форм співіснування, відмінних від тих, що існують у родині. На те, як легко та швидко малюк адаптується, впливають:



  • рівень психічного та фізичного розвитку;

  • загартованість організму;

  • сформованість навичок самообслуговування;

  • розвиненість навичок спілкування з дорослими та однолітками.

Пам'ятаючи про те, що будь-яку проблему легше попередити, ніж потім виправляти стан речей, будемо сподіватися, що і батьки, і педагоги дошкільного закладу дослухаються до порад щодо оптимізації процесу адаптації дитини до дошкільного закладу .
КОРЕКЦІЙНО- РОЗВИВАЛЬНА ПРОГРАМА

розвитку особистісної сфери та полегшення соціально – психологічної адаптації дітей дошкільного віку „ Новачок ”

Структура програми : 12 занять (вересень , жовтень, листопад) 1 заняття на тиждень

Діагностичний блок : 2 заняття

Реконструктивно – формуючий блок : 7 занять

Закріплювальний блок : 3 заняття



КРИТЕРІЇ ДІАНОСТИЧНОГО ОБСТЕЖЕННЯ

  1. рівень тривожності , імпульсивності, агресії

  2. соціальний статус дитини в групі однолітків

  3. комунікативні навички

  4. сімейна ситуація

КОМПЛЕКС ПСИХОЛОГО – ПЕДАГОГІЧНИХ МЕТОДИК ТА ІГОР

  1. гра „Секрет” (вибір у дії Я.Коломінського)

  2. бесіда (вербальний варіант соціометричної методики А.Киричук)

  3. мікро практикум „Моя група ”

  4. застосування методики М.Шутя „Ігромайстерія”

  5. психомалюнки „Я в дитячому садку ”, „Мої страхи”, „ Моя радість ”

  6. анкетування та опитування дорослих щодо вивчення особистості дитини та сім’ї

  7. спостереження за поведінкою дітей в різних видах діяльності

КРИТЕРІЇ АКТИВНОСТІ ДИТИНИ

  1. дитина вправна, витривала, активна, бере участь у різноманітних іграх, вправах, заняттях.

  2. сприйнятлива до переживань інших, емпатійна, вносить корективу у власну поведінку, намагається бути емоційною з іншими.

  3. знає, як позитивні так і негативні переживання які впливають на емоційний стан інших.

  4. вміє стримувати негативні емоції. Регулювати свої почуття.

  5. швидко звикає до нових умов життя, добре орієнтується в новому середовищі, пристає до його вимог, конструктивно впливає для інших.

  6. налагоджує дружні стосунки з приємними однолітками.

  7. намагається визначити свій статус у колі значущих ровесників, узгоджує дії з партнерами по спільній діяльності.

  8. поводиться відповідально, може обґрунтувати свої вчинки та рішення.

  9. знає головні правила моральної поведінки, намагається дотримуватися їх.

  10. ініціює допомогу і підтримку всім хто цього потребує, намагається втішити, заспокоїти.

  11. через творче досягнення самовиражається, висуває різноманітні гіпотези.

  12. відстоює власну гідність, не погоджується з несправедливими оцінками, чинить опір приниженням.

ЩО ПОТРІБНО БАТЬКАМ НА ЧАС АДАПТАЦІЇ

  1. позитивне на лаштування та інформованість .

  2. підтримати дитину, а не її страхи.

  3. створити спокійний, безконфліктний клімат в сім’ї.

  4. дотримуватись до режиму дня дошкільного закладу


ОРІЄНТОВНА СИСТЕМА ЗАНЯТЬ КОРЕКЦІЙНОЇ ПРОГРАМИ „НОВАЧОК”

Заняття № 1

Мета :Вивчити емоційний настрій дитини .Виявити почуття напруги, тривожності та дискомфорту та вчасно надати їй потрібну допомогу

1. гра –«Знайомство»

Діти стоять у колі, керівник каже: Якщо серед нас є Олі - плесніть у долоні! Якщо серед нас є Іванки – присядьте. Так повторюється поки не назвуть всі імена, рухи при цьому змінюються. Якщо серед нас є дівчатка – прокружляйтеся, а якщо є хлопчики – зробіть пружинку. А тепер подаруйте один одному посмішку.

2. тестове завдання «Я у своїй групі дитячого садка».

3. гра з бульбашками. Дітям пропонують уявити себе бульбашками і виконувати рухи під музику. Бульбашки летять вгору – вниз, кружляють. Керівник роздає іграшки для утворення бульбашок, діти бавляться ними під веселу музику.


Заняття № 2

Мета : формувати думку про себе , як с частину колективу .Навчати розуміти , що кожна людина – унікальна , здібна , любима. Розвивати почуття належності до своєї сім’ї , групи , дошкільного закладу , статі .

1.Комунікативна гра „Вітання ” діти посміхаються , дивляться один одному в очі .Вітаються пальчиками , долоньками , носиками тощо

придумати як вітаються іноземці , інопланетяни

2.Хороводна гра „Наше коло мов сім’я ”

3.Гра „Гімн імені ” за сигналом ведучого всі діти повторюють ім’я , проспівують його в різній тональності , повторюють міміку та жести того хто починав

4. Бесіда „Хто ти ?”

Хто ти такий ? Чим схожі ми один з одним ? Чим ти відрізняєшся ? Ким хочеш стати в майбутньому ?

5.Гра „Поділись успіхом ” (що вмієш робити найкраще )

6.Гра „Сонячний зайчик ” вихователь дарує сонячного зайчика який гладить дитину по щічці , сидить на долоньках . Його можна подарувати другу , виховательці

Заняття № 3

Мета : Розкрити комунікативні уміння .Визначити наскільки збігаються уподобання групи . сприяти згрупованості колективу .Підтримувати позитивний емоційний стан дитини. Розвивати вміння жити поруч з своїми однолітками.

1. комунікативна вправа – вітання «Хто привітався »

2. Бесіда « Що мені подобається ?»

Чим тобі більше подобається займатись ?

Який твій улюблений день тижня ?

Який улюблений колір , квітка, пора року , дерево, число, геометрична фігура , частина доби , страва , гра ? Хто твій друг ?

3. гра «Усмішка» діти беруться за руки , дивлячись у вічі дарують усмішку ; тепло сердець

4. гра «Мій настрій»

Діти за допомогою фішок згадують емоційні стани . Уточнюють якій настрій . Вихователь пропонує намалювати сум . Коли намалюють пропонує його скласти та вкинути в скриньку суму . Пропонує порадити , що потрібно зробити , щоб не бути сумним . Можливі відповіді дітей : пожаліти того хто сумує , розповісти щось веселе , пригостити солодощами , погратись з ним , поділитись іграшкою тощо

5. етюд «Квіти»

Кожна дитина уявляє себе квіткою . Квітка росте на лісовій галявині, її зігріває сонце. Вона красива, гарно пахне, її злегка хитає вітерець, а ось на неї сів метелик, квіточка дуже зраділа.

Заняття № 4

Мета: Розвивати розуміння себе та інших, навчити елементів виразності рухів, зняти бар’єри під час спілкування, навчити прийомів само релаксації.

1. Гра – вітання «Потяг»

Діти у вигляді потягу рухаються на зустріч один одному. За сигналом вихователя (станція «Привітна», «Усмішка», «Зніми капелюх», «Потисни руку», «Обійманнячко»). Діти зустрічних потягів протягують руку, кланяються, обіймаються, махають рукою тощо.

2. Етюд «Зачарована дитина»

Дитину зачарували, вона не може говорити, тому на всі запитання відповідає жестами, показуючи рукою предмети чи напрямки. Це – я, ти, ми, там, далеко, вгорі, внизу, за дверима, я тобі дуже рада.

3. Гра «Компліменти»

Діти передають по колу запалену свічку і дарують комплімент.

4. гра „Кошенята ”

Психолог пропонує дітям з допомогою чарівної палички перетворитися на кошенят: М’яв – м’яв – м’яв – пер, кошенятком стань тепер!

Ой, а де ж це кошенята, якісь чарівні клубочки лежать. А ось встало сонечко, кошенята прокинулись, потягнулись, помахали лапками, вигнули спинку, ще потягнулися, покотилися два рази праворуч, три рази ліворуч, стали, вмилися, тихенько пішли попили молочко з мисочки, витерли вусики. Покликали свою маму жалісно, а потім її зустріли і весело замуркотіли. Співають свою пісеньку.



Заняття № 5

Мета:Розвивати здатність розуміти емоційний стан іншої людини; здатність висловлювати свої почуття та приязнь до інших людей. Розпізнавати емоції за піктограмою настрою.

1. Гра – вітання «На чарівній галявині»

На галявині рослини, тварини й предмети є живими і вміють розмовляти. Ведучий ходить галявиною і вітається з усіма. Діти перетворюються на струнку сосну, дзюркотливе джерельце, веселу мурашку, пташку, скрипучого пня намагаючись передати образ.

2. Вправа «Наші емоції» (робота з піктограмами)

Кожен розповідає про настрій зображений на піктограмі.

3. Словесна гра «Скажи навпаки»

Закріплення слів – ознак настрою. (веселий – сумний, добрий – злий, радісний – сумний)

4. Етюд «Зустріч з другом»

Діти імітують зустріч.

5. Гра «Розсміши ляльку»

Ведучий пропонує дітям розсмішити сумну ляльку.

Заняття № 6

Мета: Розвивати вміння дітей здійснювати розумові операції: аналіз, синтез, узагальнення; мовлення, спостережливість, ознайомлювати з протиріччями

1. Гра – вітання «На стежинці»

Діти ідуть одне за одним і по ланцюжку називають не повторюючись вітання. Якщо слів не залишилося то потрібно вимовити в іншій інтонації або в іншому настрої, жестом.

2. Бесіда «Що погано, а що добре» - велосипед, друг, вогонь.

3. Гра «Скажи навпаки»

Вгадують емоцію і придумують протилежну (радість - сум).

Як ти дізнаєшся який в тебе настрій?

Що означає добре себе почувати?

Від чого псуються твій настрій?

Як ти себе почуваєш? Чому?

Як ти можеш сприяти поліпшенню свого настрою?

4. Етюд «Радощі спілкування»

Ми потрапили до лісу, там холодно. Що можна зробити для того щоб зігрітися? Щоб наше вогнище спалахнуло потрібно передати один одному добро і тепло наших сердець, гарячі посмішки. Станьте в коло, я передаю вам тепло свого серця, на моєму обличчі запалюється посмішка і запалюю наступну посмішку, коли тепло знову торкнеться мого серця, моєї руки то вогнище спалахне. Піднімаємо руки вгору, підходимо близько один до одного, утворилося тісне коло. Ну як ви зігрілися?

Заняття № 7

Мета:Сприяти підтриманню гарного настрою дітей. Виховувати бажання допомогти товаришу, розвивати мислення, уяву, вміння самовиражатися, бути впевненим у собі.

1. Гра - вітання «Планета усмішок»

Сьогодні ми відправимось на планету усмішок. Одягаємо скафандр, сідаємо в ракету, відправляємось в політ. Прилетіли. Придумаємо привітання жителів планети Усмішка.

2. Гра «Знайомство» - як познайомитися з жителями планети усмішка? Якими ви уявляєте жителів цієї планети?

3. Розв’язання ситуації. З’являється житель планети Усмішка. Сумним виразом обличчя. Діти, чому він не усміхнений? (причини називають діти) Що потрібно зробити щоб він став веселим? Давайте подаруємо наші усмішки.

4. Діти танцюють танок планети Усмішок. Показуючи з вихователем веселі рухи.

5. Ось на планеті запанувала радість. Але нам час додому, нас чекає дитячий садок.

6. Етюд «Діти в невагомості»




Заняття № 8

Мета :Вчити дітей долати сором’язливість , невпевненість в собі .Вправляти в називанні компліментів. Розвивати почуття дружелюбності . Виховувати товариськість.

1. вправа – вітання Добрий день ! вітаю вас ! поспішайте всі до нас я бажаю вам добра і здоров’я та тепла (ідуть по колу )

раз , два , три – грати почали руки вгору підняли присідати почали

чотири, п’ять , шість , сім – дуже весело нам всім наша гарна й нова тож почнемо її знову

2. гра „Зустріч з бегемотиком ”

діти сьогодні по дорозі до садочка я зустріла сумного, сором’язливого бегемотика він розповів мені , що боїться гратися з іншими , що його можуть образити не зрозуміти . Тому він завжди один . А самому дуже погано . Як ви думаєте чому ? давайте зобразимо такого бегемотика (він зіщулився , брови догори підняв , оченята широко відкрив , боїться поворухнутися ) А що потрібно зробити щоб йому допомогти ? (відповіді дітей ) Давайте підійдемо та подаруємо посмішку , полоскочемо його і скажемо „Ми тебе любимо ”, ніколи не образимо і хочемо з тобою гратися . А тепер давайте потанцюємо з бегемотиком під веселу музику

3. гра „Подружилися ”

діти розбиваються на пари , придумують як можна познайомитись і подружитись . Гра проходить у формі діалогу .Першу репліку бере на себе керівник - дає зразок знайомства і запрошення до спільної діяльності (ролі змінюються )

4.завершення . Давайте заспіваємо разом веселу пісеньку за бажанням дітей

Заняття № 9

Мета :Вербалізувати та корегувати почуття страху . Моделювати ситуації що викликають страх .Виражати глибинні переживання , та мобілізувати життєві сили дитини на їх захищення .Розвивати почуття захищеності , відчуття любові до себе

1. вправа „Наші емоції” (з м’ячем , кому кидає той відповідає)

закінчи речення . Я боюсь коли...., Мені страшно коли....., Понад усе боюсь коли...

2. Бесіда „Наші страхи ”

діти пригадують ситуації коли їм було страшно . Які відчуття переживали ? Чим все скінчилось ? Чи побороли страх ? Як? Хто допоміг ? Чого боїшся ? З ким хотів бути коли страшно ? Яким треба бути щоб нікого не боятися ? На якого казкового героя хотіли б бути схожими , чому ?

3. вправа „Страху більше немає ”

діти з кольорового паперу виготовляють страх , а потім знищують його промовляючи : Я не боюсь і більше ніколи не буду боятися

4.вправа „ У феї доброти ”

сьогодні завітала до нас фея доброти . Хоче погратися .Вона задає дітям завдання . 1,2,3 – красива фігура замри 1,2,3- смілива фігура замри

1,2,3,- спортивна фігура замри .....

5.в кінці діти стають в коло і дарують одне одному іскорку сміливості

Заняття № 10

Мета :Вчити дітей само розслаблятися для зняття психологічного напруження. здійснювати психом’язове тренування .розвивати уяву . Провести тренінг групової взаємодії та навичок культурної поведінки . Розвивати вміння правильної самооцінки

1.вправа „Відлуння ” .

Діти сідають у коло .Ведучий говорить той хто сидить від мене праворуч плескає в долоні , а ми дружно як відлуння повторюємо за ним

2. айс-брейнер „Диригент ” Діти сидять у колі за командою керівника співають звук [А] [О] [У] .Диригент керує командним співом в цілому

3.етюд „У світі звуків ” діти імітують ходу , поведінку , характер улюбленого звіра .Розповідають на яку тваринку хотіли б бути схожими ? Чому ?

4. гра „Дружні долоньки ” . Керівник пропонує виготовити панно „Дружні долоньки” Пропонуються фарба різнокольорова , ватман . Діти вмочують долоньки в улюблений колір фарбу і роблять відбиток на папері

5.вправа „Павутинка радості ” Діти стоять у колі передаючи клубок з яскравих ниток один одному при цьому називаючи „чарівні слова ” або побажання .Павутинка з’єднує справжніх друзів

Використані джерела :

1. Васильева Н. К вопросу о социально-психологической адаптации / H. Васильева // До­школьное воспитание. - 2010. - № 8. - С. 16-18.

2. Ватутина Н. Д. Ребенок поступает в детский сад / Н. Д. Ватутина. - М. : Просвещение, 1983.-С. 7-88.

3. Кононко О. А. Соціально-емоційний розвиток особистості : навч. посібник / О. Л. Кононко. - К. : Освіта, 1998. - 256 с.



4. Маценко Ж. Незабаром у дитячий садок : Особливості психолого-педагогічного під­ходу до дітей, що вступають до дошкільного закладу / Ж. Маценко // Психолог. - 2003. - № 17. - Вкладка.

5. Науменко T. І. В дитячий садок прийшли новенькі (Соціальна адаптація дітей молод­шого дошкільного віку) /1. Т. Науменко. - Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2002. - 72 с.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал