Природні умови та ресурси. Географія світових природних ресурсів Викладач Чорномаз Т. М



Дата конвертації10.12.2016
Розмір72.5 Kb.
Тема: Природні умови та ресурси. Географія світових природних ресурсів

Викладач Чорномаз Т.М.


Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.

Зміст уроку:
І. Організаційні моменти.
II. Мотивація
ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Вчитель починає бесіду з класом.
З проблемою взаємодії в системі "суспільство - природа", з природними ресурсами і екологічними проблемами ви почали ознайомлюватися в попередніх курсах географії. Ми продовжимо їх вивчати. Це важливо тому, що взаємодія суспільства й природи - та галузь, де схрещуються інтереси і завдання багатьох наук.

? Питання класу
- Пригадайте поняття: "географічне середовище", "навколишнє середовище".

Визначаючи роль географічного середовища в житті суспільства, можна припуститися помилок двох видів: перебільшити цей вплив і недооцінити його. Обидві ці помилки протягом віків були поширені в науці і практиці і призвели до багатьох негативних наслідків, особливо друга.


(Див. "Словник-довідник".)

? Дайте визначення:
- природні умови?
- природні ресурси?

Суспільство стало вилучати з природи дедалі більше її ресурсів і водночас повертати в природу все більш численні відходи своєї діяльності. Так виникли дві взаємопов'язані проблеми:


- вичерпання природних ресурсів;
- забруднення навколишнього середовища.

IV Вивчення нового матеріалу


! Давайте ми оцінимо світові природні ресурси
(Запис у зошитах.)

Поняття "ресурсозабезпеченість" (див. словник)

На показник ресурсозабезпеченості впливає насамперед багатство чи бідність території на природні ресурси. А що ресурсозабезпеченість залежить також від масштабів їх вилучення (споживання), само це поняття є не природним, а соціально-економічним.

Зрозуміло, що в довгочасній перспективі рівень забезпеченості залежить і від того, до якого класу природних ресурсів належить той чи інший їх вид - до вичерпних чи невичерпних.


(Див. "Словник".)

Заповніть таблицю:


(! Завдання класу.)

Типи і види природних ресурсів



Вичерпні ресурси

Невичерпні ресурси

відновні

невідновні

 

- лісові ?

- мінеральні... ?

- енергія Сонця... ?




Давайте з'ясуємо, за якими принципами відбувається класифікація природних ресурсів.

Схема


image

(Малюнок, записи в зошитах.)

Користуючись підручником: стор. 65-71, атласом 14-19


Зробимо короткий аналіз природних ресурсів.
1. Мінеральні ресурси і чи досить їх?
Сьогодні людству до ніг покладено всю періодичну систему Менделєєва:
- паливні;
- рудні;
- нерудні.

Паливні ресурси:


- вугілля буре і кам'яне
90% вугільних ресурсів - Північна півкуля
Найбагатші на вугілля - є Азія (54%), Північна Америка (28%), Європа (9%).

Серед країн по найбільшим запасам виділяють:


- РФ (Російська Федерація), США, КНР (Китайська народна республіка) (разом 80%)
- Німеччина
- Великобританія
- Канада
- ПАР (Південно-Африканська республіка)
- Індія
- Ботсвана
(! Запаси вугілля розвідали у 75 країнах світу.)

Ресурси вугілля в найбільших вугільних басейнах світу



Назва басейну

Країни

Загальні запаси в млрд. т

1) Тунгуський

Росія

2299

2) Ленський

Росія

1647

3) Кансько-Ачинський

Росія

638

4) Кузнецький

Росія

637

5) Рурський

ФРН (Німеччина)

287

6) Аппалачський

США

284

7) Печорський

Росія

265

8) Таймирський

Росія

217

9) Західний

США

170

10) Донецький

Україна

141




Нафта і газ (дешевий видобуток)

Основні запаси нафти в ОПЕК - організація країн-експортерів нафти.


ОПЕК - міждержавна організація 13 країн-експортерів. Створена в 1960 р.
Входять:
1. Венесуела
2. Ірак
3. Іран
4. Кувейт
5. Саудівська Аравія
6. Катар
7. Індонезія
8. Лівія
9. Алжир
10. Нігерія
11. ОАЕ (Об'єднані Арабські Емірати)
12. Еквадор
13. Габон

По регіонах найбільші запаси:


Півнична Азія
- Росія

Південно-Західна Азія:
країни Перської затоки:
- Саудівська Аравія
- Кувейт
- Іран
- Ірак...

Південно-Східна Азія
- Індонезія
- Малайзія

Африка
- Алжир
- Лівія
- Нігерія
- Гвінейська затока

Латинська Америка:
- Венесуела
- Мексика
- Колумбія
- Еквадор

Запаси газу:
ОПЕК - 20% газу, СНД - 35% газу (світових запасів газу)
- Росія
- Іран
- США
- Канада
- Індонезія
- Туркменістан
- країни Близького Сходу

Рудні

руди чорних металів

руди кольорових металів

▲ - залізна руда - 230 млрд.т
СНД - 78%,
Австралія - 28%,
Канада - 26%,
США - 25%,
Бразилія - 17%,
Індія - 12%

характеризуються багатокомпонентністю (10-14 комп.)
Ванадій: ПАР, Зах. Австралія Ni: Пд.Сх. Канади, Росія, Австралія...
Кобальт: "мідний пояс" Конго, Замбія, Зімбабве
молібден: США (Колорадо)
мідь (400 млн. т) Пд. і Ц. Америка, Чилі, Перу, Панама, Мексика
Пн. Америка: США, Канада Африка: ПАР, Замбія, Конго
Олово (8 млн. т): Малайсько-Індонезійський пояс, М'янма, Бразилія, Нігерія, Конго
боксити - Гвінея, Австралія, Бразилія, Ямайка

- марганцева руда: Австралія, Габон, ПАР, Україна

Нефелінові руди: Кольський п-в і Забайкалля (Росія), Монголія, Мексика, США, Канада, Норвегія, Португалія, Італія

хромітові руди всього 5 млрд. т ПАР (3 млрд. т) Зімбабве (1,3 млрд. т)

 

Al включають боксити - 20 млрд. т Алунітові нефелінові руди

 

Алумітові руди: Азербайджан, Росія, США, Китай, Австралія

 

Поліметалеві руди: мінеральні утворення, які включають кольорові, рідкісні, благородні метали, використовують для одержання свинцю (200 млн. т) (США, Австралія, Намібія, Замбія) і цинку (220 млн. т) (США, Канада, Австралія)

 




Нерудні

Класифікація:


1) гірничохімічні ресурси:
- фосфати
- апатити
- калійні солі
- сірка
- бром
- розчин йоду

фосфати (35 млрд. т - розвідано 11,3 млрд.т):
Марокко (52%), ПАР (22%), США (11%), Бразилія (3%)

апатити: Кольський п-в (Хібіни) - Росія; Скандинавія (Швеція); Африка (Центр та Східна)

калійні солі: Урал (Росія), Зх Казахстан (Солікамськ), Зх Україна (Калуш, Стебник), Білорусь (Солігорськ), Німеччина, США, Канада, Франція

магнезіальні солі: Велике Солоне озеро США, Туркменістан, Росія

сірка: Україна (Роздольське, Яворівське), Росія, Туркменістан, Польща, Іран США, Мексика

2) Гірничо-металургійні ресурси:


магнезит, флюсові вапняки, формувальні глини, піски, азбест (вогнетривка сировина) - повсюдно

3) Мінеральні будівельні матеріали:


мармур (найбільше Росія, США, Канада), граніт, скляні піски, вапняк

4) Основні дорогоцінні каміння:


- алмаз →Якутія (Росія)
- рубін →Конго, Ангола, ПАР,
- яшма →Гана, Намібія, Венесуела
- агат →Бразилія
- гірський кришталь

! Цікава довідка: вміст заліза в руді чорних металів - 25-65%, вміст кольорових металів у руді - 0,5-2%+ руда багатокомпонентна (Що це означає?)

Висновки:
Для господарського освоєння найвигідніші територіальні поєднання (скуплення) корисних копалин, які полегшують комплексну переробку сировини, формування великих територіально-виробничих комплексів. На сьогодення розвішування корисних копалин іде двома головними напрямами - "углиб" і "вшир".
Напрям "углиб" характерний для Західної, Центральної та Східної Європи, США, де багато родовищ і басейнів дуже вироблені у верхніх шарах земної кори. Тому глибина розробки збільшується, хоч це й пов'язано з погіршенням гірничо-геологічних умов видобутку.
Напрям "ушир" переважає в азіатській частині Росії, Канаді, Австралії, Бразилії. Гірничо-геологічні умови тут для видобутку, як правило, більш сприятливі, глибина розробок порівняно невелика.

V. Узагальнення знань уроку:


Робота з підручником:
1) Зробити аналіз таблиці № 2 "Забезпеченість світових потреб запасами корисних копалин" за такою схемою:
(Стор. 63)

Корисні копалини та категорії запасів (Письмово):


Цілком достатні - ....... (залізо)
Відносно достатні - ....... (мідь)
Близьки до вичерпання - ...... (цинк, азбест)

Тривалість можливого споживання (роки)

2) Зробити письмово аналіз таблиці № 3 "Частка рідкого палива за регіонами у світі", за такою схемою (таблиця)


(Стор. підручника 67)

Регіон

Частка у світових запасах

Країни, що володіють найбільшими запасами

Африка .................... ....................

6,1% ..................... .....................

Нігерія, Алжир, Лівія .....................




3. Усно, зробити аналіз таблиці № 4 "Країни, що володіють найбільшими запасами палива"; країни ОПЕК (13 штук) позначити на к/карті.

VI. Домашнє завдання:


Творче! Спираючись на знання з попередніх курсів географії та аналіз карт мінеральних, земельних і водних ресурсів в атласі, назвіть країни і райони, які мають бідні природні ресурси, але досягли високого рівня економічного і соціального розвитку.

Зробіть висновок про роль ресурсозабезпеченості в житті суспільства. Чи є вона визначальною? Обгрунтуйте свою думку?

Запитання:
- Для яких видів ресурсів і чому міжнародне співробітництво щодо ресурсозабезпеченості особливо важливе?
- Чому під час добування корисних копалин найдоцільніше використовувати їхні територіальні поєднання?
- Чому саме в другій половині ХХ ст. різко зріс вплив людини на довкілля?
- Доведіть, що проблема природокористування є комплексною?

Домашнє завдання за бажанням (усно):


- Коротка характеристика ресурсів світу.
- Світові земельні ресурси.
- Світові лісові ресурси.
- Рекреаційні ресурси світу.

(Використовувати: підручник стор. 69-71, атлас - 14-19,


! додаткову літературу.)

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал