Правила пожежної безпеки порадник для населення Житомир, 2013



Скачати 468.39 Kb.
Pdf просмотр
Сторінка1/4
Дата конвертації16.02.2017
Розмір468.39 Kb.
ТипПравила
  1   2   3   4

1
Навчально-методичний центр цивільного захисту та безпеки життєдіяльності
Житомирської області


ПРАВИЛА
ПОЖЕЖНОЇ БЕЗПЕКИ
Порадник для населення
Житомир, 2013 р.

2
Порадник для населення «Правила пожежної безпеки» підготовлено та розроблено завідувачем методичного кабінету Шейгас М.П. та методистом
Алексейчук Ж.О.
Запропонований посібник вміщує матеріали щодо правил пожежної безпеки. Порадник призначений вчителям, вихователям, організаторам навчальної та виховної роботи, які працюють з дітьми та молоддю у напрямку профілактичної освіти з питань пожежної безпеки.

























Затверджено на засіданні методичної комісії навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Житомирської області, протокол №2 від 22.02.2013 р.


3
Горючі, легкозаймисті та
вибухонебезпечні матеріали

Горючі матеріали
— матеріали, які загоряються за температури вище за 61°С: лаки, фарби, емалі тощо.
Легкозаймисті матеріали
— ті матеріали, які загоряються за тем- ператури не вище за 61°С: ацетон, бензин, бензол, сірководень, гас, білий фосфор, вата, папір, торф тощо.
Суміші пари горючих речовин з температурою спалаху вище 45°С відносять до вогнебезпечних. Не можна зберігати разом сірчану кислоту і
Калій, а також сірчану кислоту і Натрій — це може викликати спалах.
До
вибухонебезпечних
відносяться суміші з повітрям горючих газів і пари легкозаймистих речовин з температурою спалаху 45°С і нижче (суміші з повітрям Метану, Пропану, ефіру, природного газу, пари бензину, ацетону, бензолу, гасу).
Слід пям’ятати, що зберігання деяких хімічних речовин і матеріалів нерідко бувають вибухонебезпечними. Наприклад, сусідство Натрію і Брому може призвести до вибуху від удару. Якщо разом зберігаються такі речовини, як перекис калію, Алюміній, Сірка, Фосфор — вибуху не уникнути.
Правила поводження з легкозаймистими, пожежонебезпечними і вибухонебезпечними речовинами мають дотримуватись від моменту їх придбання. Необхідно уважно прочитати, вивчити і суворо виконувати правила зберігання і користування матеріалами і речовинами, вказаними на упаковці або в інструкції. У разі відсутності вказаних правил на упаковці або в
інструкції, а також неможливості прочитати інструкцію щодо зберігання і застосування матеріалів, їх придбання категорично забороняється.










4
Загальні правила роботи
з будь-якими хімічними продуктами

▪ Перевірити цілісність упаковки (особливо уважними необхідно бути при покупці матеріалів у скляних і пластмасових упаковках);
▪ перевірити щільність закупорювання (бувають випадки, коли при транспортуванні кришка відкривається, і речовина виливається, утворюючи легкозаймисті пари);
▪ під час транспортування перекласти банки, пляшки та інше картоном або папером, щоб не розбити;
▪ не допускати зберігання горючих, легкозаймистих, пожежо- і вибу- хонебезпечних матеріалів у великих кількостях у домашніх умовах, особливо на балконах, куди випадково може потрапити джерело вогню;
▪ не допускати зберігання вказаних матеріалів поблизу відкритого вогню, джерел опалювання та працюючих електропобутових приладів;
▪ зберігати вказані матеріали необхідно за температури не вище від 26°С;
▪ усі хімічні речовини, що зберігаються, повинні мати етикетки із чітким, розбірливим написом;
▪ за можливості скорочувати терміни зберігання в домашніх умовах горючих, легкозаймистих, пожежонебезпечних і вибухонебезпечних речовин;
▪ усі вказані речовини рекомендується зберігати в шафах або ящиках, які щільно закриваються, в цьому випадку вони являють меншу небезпеку в пожежному відношенні. Лакофарбні матеріали слід оберігати від потрапляння вологи і прямого сонячного проміння;
▪ за тривалої перерви в користуванні лакофарбними речовинами рекомендується кришку додатково герметизувати, змочивши лакофарбним матеріалом. Після висихання матеріалу кришка буде щільно закрита;
▪ зберігати фарбу в аерозольній упаковці необхідно у вертикальному положенні, далеко від вогню і в місцях, недоступних для дітей, балончики не можна розбирати або розкривати, поки не використана вся фарба, оскільки тиск пари фреону в балоні за кімнатної температури утричі вищий за атмосферний.


5
Заходи пожежної безпеки
при роботі з горючими, легкозаймистими,
пожежонебезпечними і вибухонебезпечними речовинами:
▪ категорично забороняється палити;
▪ не залишати матеріали без нагляду, щоб уникнути випадкового потрапляння джерела вогню;
▪ працюючи фарборозпилювачем, не розпиляти фарбу та інші по- жежонебезпечні речовини поблизу вогню або працюючих електроприладів;
▪ працювати з летючими (тими, що легко випаровуються) речовинами необхідно при відкритому вікні, щоб уникнути створення високої концентрації легкозаймистої пари;
▪ при користуванні фарбою в аерозольній упаковці дотримуватися правил роботи з фарборозпилювачем;
▪ категорично забороняється використання розчинників невідомого вмісту для розбавлення лакофарбних матеріалів, а також для очищення пофарбованої поверхні;
▪ після закінчення робіт, щоб уникнути самозаймання, потрібно викинути обтиральні, промаслені та забруднені фарбою матеріали, а також упаковку.
Дії у разі спалаху
при проведенні лакофарбних робіт, а також
у разі спалаху легкозаймистих, пожежонебезпечних
і вибухонебезпечних речовин і матеріалів:
▪ застосовувати для гасіння аерозольний хладоновий вогнегасник, починаючи гасити вогнище від його країв до середини;
▪ при використанні підручних засобів краще за все користуватися щільним мокрим покривалом або ковдрою, швидко накинувши його на осередок спалаху для ізоляції від доступу повітря;
▪ для гасіння горючих рідин можливе (і бажане) застосування піску і землі, причому гасити вогнище необхідно починати від країв до його центру, щоб вогнище не розпливалося.


6
Правила пожежної безпеки в гаражах
▪ Гараж повинен бути забезпечений буксирними тросами і засобами пожежогасіння (вогнегасник, пісок, лопата, відро);
▪ забороняється тримати транспортні засоби з відкритою горловиною баку пального, а також при витоку пального і масла;
▪ зберігати бензин, дизельне пальне, балони з газом, за винятком пального в баках і газу в балонах, поміщених на автомобілі;
▪ заправляти баки в гаражі;
▪ зберігати тару з-під пального;
▪ захаращувати виїзні ворота;
▪ проводити ковальські, термічні, зварювальні, малярні роботи, а також роботи з використанням горючих і легкозаймистих матеріалів і речовин;
▪ заряджати акумулятори безпосередньо на транспортних засобах;
▪ підігрівати двигуни відкритим вогнем, а також користуватися відкритими джерелами вогню для освітлення;
▪ після закінчення роботи залишати промаслені обтиральні матеріали;
▪ залишати під напругою автомобіль із включеним запаленням;
▪ допускати накопичення на двигуні та його картері бруду і масла.
Щороку унаслідок пожеж гине і страждає значна кількість людей. На дим і попіл перетворюються цінності на мільярди гривень.

7
Основні причини виникнення пожеж

▪ Несправність печей, камінів, димарів, порушення правил користування ними;
▪ несправність електроустаткування і електропроводки;
▪ несправність електропобутових приладів і оргтехніки;
▪ залишені без нагляду електропобутові прилади і оргтехніка (горять всі телевізори всіх країн і всіх марок, під час роботи електропобутових приладів може відбутися коротке замикання і зажевріти електропроводка);
▪ користування саморобними електропобутовими приладами, ялинковими гірляндами тощо;
▪ вмикання в розетку декількох побутових приладів великої потужності (від перевантаження може відбутися коротке замикання і зажевріти розетка, електропроводка та ін.);
▪ несправність газового устаткування і витік газу, як наслідок цього;
▪ сушка речей над газовою плитою;
▪ залишені без нагляду газові плити та інші газові прилади (колонки, автономні газові опалювальні системи);
▪ пустощі дітей з вогнем;
▪ необережне поводження з відкритим вогнем;
▪ паління в ліжку і викидання не погашених недопалків з балкона, вікна тощо;
▪ необережне користування бенгальськими вогнями, петардами та
іншими святковими атрибутами;
▪ купівля бенгальських вогнів без сертифікату якості;
▪ використання легкозаймистих маскарадних костюмів із паперу, пластика, вати;
▪ безлад на горищах, балконах, сходових майданчиках, сходах, у сміттєпроводах;

8
▪ зберігання на балконах, у гаражах та інших не пристосованих для цього місцях паливно-мастильних матеріалів
і легкозаймистих, вибухонебезпечних речовин;
▪ захаращення горищ, сходів, балконів;
▪ удари блискавок;
▪ підпали.

9
Правила пожежної безпеки при
користуванні пічним опалюванням і
камінами в зимовий період

▪ До початку опалювального сезону необхідно полагодити печі та димарі;
▪ кожні три місяці димарі необхідно очищати і білити;
▪ розпалювати дрова в печах за допомогою горючих рідин категорично забороняється
▪ необхідно щільно закривати дверці топок, щоб уникнути випадання вуглинок, каміни мають бути забезпечені камінними гратами, топка повинна знаходитися на великій відстані від краю каміна, край каміна має бути захищений достатньо високим виступом;
▪ не допускати до розтоплення печей і камінів дітей молодшого віку;
▪ не можна сушити речі над піччю або на камінних гратах;
▪ не зберігати поблизу печей і камінів легкозаймисті та вибухонебезпечні матеріали і предмети;
▪ не залишати без нагляду печі та каміни, що горять.

10
Правила пожежної безпеки в
приміщенні

▪ Підтримувати в справному стані печі, каміни, димарі, газове та електроустаткування, а також електропобутові прилади і оргтехніку;
▪ не залишати без нагляду печі й каміни, працюючі газові та елек- троприлади, а також оргтехніку;
▪ не користуватися саморобними газовими та електроприладами;
▪ дотримуватися правил експлуатації печей, камінів, газових та елек- троприладів, оргтехніки;
▪ не включати в одну розетку два чи більше електропобутових приладів великої потужності;
▪ при виявленні запаху газу не включати світло, не запалювати сірники, не користуватися відкритим вогнем;
▪ не сушити над плитою, газовою піччю, на електронагрівальних приладах речі, які можуть загорітись;
▪ не палити в ліжку, не викидати непогашені недопалки з вікон;
▪ не користуватися саморобними електрогірляндами на ялинках, хлопавками, бенгальськими вогнями та ін;
▪ не зберігати на горищах і балконах, а також на сходах і сходових майданчиках легкозаймисті та вибухонебезпечні матеріали, не захаращувати
їх, не допускати великого скупчення пилу;
▪ дотримуватися правил поведінки під час грози (встановити громовідвід, відключити всі електроприлади, закрити вікна, двері, кватирки);
▪ стежити за пожежною безпекою не тільки своєї квартири, але і всього будинку, двору: горища повинні бути закриті; будь-які господарські або виробничі приміщення в житловому будинку являють пожежну небезпеку, при порушенні правил їх експлуатації слід звертатися до пожежної інспекції за місцем проживання.

11
Правила пожежної безпеки
в навчальних кабінетах, школі

1. У навчальних і навчально-виробничих приміщеннях школи необхідно розміщувати тільки необхідні для забезпечення навчально-виховного процесу меблі, прилади.
2. Усі навчально-наочні засоби повинні зберігатися у спеціально відведених для цього приміщеннях, шафах, стелажах.
3. У навчальних і навчально-виробничих приміщеннях зберігаються тільки ті прилади, устаткування і ТЗН, проводяться тільки ті досліди і роботи, які передбачені навчальними програмами.
4. Зберігання фільмокопій, слайдів, діапозитивів та ін. має проводитися тільки у спеціально відведених для цього приміщеннях. Забороняється зберігання кіно-, фотоплівок, відео- і аудіокасет в загальних ящиках з паперами та іншими матеріалами.
5. Після закінчення занять всі пожежо- і вибухонебезпечні матеріали та речовини повинні бути прибрані з класів і кабінетів, а також майстерень до спеціально відведених та обладнаних приміщень
6. Кількість парт (столів) у класах і кабінетах не повинна перевищувати граничнодопустимих норм, які встановлюються Міністерством освіти і погоджуються з Міністерством охорони здоров’я.
7. Всі учасники навчально-виховного процесу (учні, вчителі, співробітники кабінетів, лабораторій і майстерень) повинні знати правила пожежної безпеки і правила поведінки під час пожежі.
8. Перед початком проведення лабораторних занять вчитель повинен провести інструктаж щодо пожежної безпеки, а учні, прослухавши його, розписатися в журналі.
9. Усі роботи, пов’язані з виділенням токсичних, пожежо- і вибухо- небезпечних газів і пари, необхідно проводити у витяжній шафі.
10. Лабораторні приміщення, робочі майстерні, коридори і рекреації школи мають бути забезпечені вогнегасниками. Учасники навчально-виховного процесу повинні знати місця розміщення вогнегасників і вміти користуватися ними.

12 11. Усі двері евакуаційних та інших виходів повинні завжди перебувати у справному стані, відчинятися у напрямі виходу людей із приміщення.
12. Не дозволяється влаштовувати перегородки та сховища на сходах, сходових клітках і шляхах евакуації, захаращувати вказані ділянки евакуаційних шляхів.
13. Не дозволяється користуватися електронагрівачами в класах і ад- міністративних приміщеннях.
14. У приміщенні школи на видному місці повинен бути розташований план евакуації з приміщення. У навчальному закладі має бути призначено співробітника, який відповідає за пожежну безпеку та евакуацію дітей із приміщення школи.
15. У навчальному закладі повинна бути створена дружина юних по- жежників.
16. Приміщення навчального закладу має бути обладнане засобами оповіщення людей про пожежу (АПС, внутрішня телефонна або радіотрансляційна мережа, спеціально змонтовані мережі оповіщення і т.
ін.).
17. Після закінчення всіх робіт необхідно провести обов’язковий огляд усіх приміщень із відключенням електроустаткування, за винятком апаратів і приладів безперервної дії.
















13
Захист при пожежах

При пожежах, зрозуміло, головною метою є порятунок людського життя. У системі заходів, спрямованих на порятунок людського життя і забезпечення безпеки людей під час пожежі в будівлях і спорудах, важливе місце посідає евакуація.
Евакуація
— це процес самостійного руху людей, які знаходяться під загрозою небезпечних для людини чинників пожежі, із приміщення в безпечну зону через заздалегідь передбачені ходи і виходи.
Із метою організації безпечної евакуації у разі виникнення над- звичайних ситуацій, у тому числі й пожежі, в кожній установі та організації мають бути вжиті попередні профілактичні заходи.
Усі суспільні та виробничі приміщення повинні бути забезпечені аварійними виходами, виразно позначеними, не дуже довгими, га- рантуючими швидкий, без перешкод, прохід. Двері повинні завжди відчинятися зсередини. У цих проходах не має бути сторанніх предметів, сходи , двері повинні бути зроблені з вогнестійких матеріалів.
Окремо мають бути передбачені інші шляхи порятунку: зовнішні сходи, виходи на дахи, балкони і вікна. Сходи повинні бути без єдиного замка і готові до використання у будь-який момент, навіть тоді, коли за звичай користуються тільки ліфтом. На жаль, часто цих правил не дотримуються: виходи закриті на ключ, щоб уникнути непрошених гостей.
Філософія « із ким завгодно, тільки не зі мною» може призвести до трагічних наслідків. Не забувайте також, що ліфт не вважається шляхом евакуації, навпаки ,ним не слід користуватися на випадок пожежі.
Під час пожежі, як і при інших катастрофах, можливим є виникнення паніки. Найчастіше це зустрічається в місцях випадкових скупчень людей: кінотеатрах, театрах, ресторанах, готелях тощо. На роботі та в навчальних закладах, де люди добре знають приміщення і один одного, паніка виникає рідше, хоча завжди існує можливість її виникнення, яку не можна ні виключити, ні передбачити.
Кожна людина мусить знати, яким чином швидко покинути при- міщення при виникненні пожежі. Для цього необхідно проводити загальні спеціальні навчання у всіх організаціях, установах і підприємствах, а також вивішувати на видних місцях плани евакуації з приміщень.

14
Показником ефективності процесу евакуації є час, протягом якого люди можуть, за необхідності , покинути приміщення.
При виникненні пожежі в школі необхідно:
1. Негайно закрити двері приміщення, в якому виникла пожежа, для запобігання розповсюдженню вогню і доступу повітря в приміщення, а також задимлення шляхів евакуації.
2. Негайно повідомити про виникнення пожежі у службу пожежної охорони, при цьому слід чітко назвати адресу, місце виникнення пожежі, своє прізвище та ім’я. Виклик повинен бути продубльований через декілька хвилин.
3. Повідомити персонал школи про місце виникнення пожежі. Задіяти систему оповіщення при пожежі.
4. Не допускати паніки. За сигналом тривоги учні стають біля своїх парт і за вказівкою вчителя залишають приміщення поодинці розміреним кроком евакуаційними шляхами. Замикає хід учитель із класним журналом.
Необхідно закрити двері класу і всі двері, що зустрічаються на шляху, під час пожежі вони перешкоджають розповсюдженню вогню.
5. Діти з одного класу спускаються сходами поодинці, залишаючи місце для дітей іншого класу. Заборонено обганяти одне одного.
6. У першу чергу необхідно евакуювати дітей початкової школи. Усі, хто не був присутній у класі під час тривоги (був у туалеті, чергував у їдальні і т.
ін.), повинні йти до місця збору і приєднатися до свого класу чи групи.
7. Увесь адміністративний та технічний персонал школи повинен за сигналом тривоги негайно прямувати до місця збору.
8. У разі потреби організовуються пошуки людей, яких не виявили на місці збору.
9. На місці збору клас або група строго займають заздалегідь визначене йому місце. На місці проводиться перекличка за класними журналами для з’ясування, чи всі евакуювались зі школи. Про результати переклички доповідають директору школи.
10. Для дітей-інвалідів та дітей із неврівноваженою психікою перед- бачаються спеціальні заходи евакуації.

15 11. Один раз на півроку, в перший день чверті, необхідно проводити бесіди про порядок здійснення евакуації.







Забороняється:

Повертатися в будівлю доти, доки не буде надано дозвіл пожежної охорони;

голосно розмовляти, сміятися або кричати під час евакуації, шоб чути команди;

обганяти одне одного на шляхах евакуації, особливо на сходах;

бігти до місця збору, відлучатися з місця збору куди-небудь, у тому числі й додому, без дозволу вчителя.


16
Правила поведінки при пожежі
1.

Зателефонувати в пожежну службу за телефоном 101. Викликаючи пожежників, необхідно точно і чітко назвати повну адресу приміщення, де сталася пожежа, своє прізвище та ім’я, телефон, кількість поверхів у будинку, як до нього під’їхати. Не дивуйтеся безлічі запитань, які вам поставлять по телефону, це не уповільнить виїзд пожежної команди — вона вже виїжджає, а диспетчер потім по рації повідомляє їй додаткові дані, які необхідні для правильного і якнайшвидшого гасіння пожежі. Докладні відомості про те, хто повідомляє про пожежу, необхідні задля уникнення
«жартів» по телефону.
2.

Вивести дітей і людей похилого віку із приміщення, покликати на допомогу дорослих і лише після цього почати гасити вогонь самотужки, використовуючи вогнегасники і підручні засоби. Підручними засобами можуть бути мокра тканина, пісок, вода тощо.

Увага!
Перш ніж почати гасити пожежу, що виникла в електро- устаткуванні та електропроводці, необхідно відключити живлення. Не використовувати для гасіння електропроводки та електроприладів воду.
Вікна і двері не відкривати, щоб уникнути потрапляння кисню (горіння
— процес окислення).
Штори, що зажевріли, зірвати, затоптати, кинути у ванну, так само слід гасити ковдри і подушки, телевізор накрити щільною тканиною, ковдрою або подушкою для запобігання потрапляння повітря.
3.

Намагайтесь якнайшвидше покинути приміщення, якщо пожежу не вдається загасити.

Увага!
Маленькі діти можуть сховатися у шафу, під ліжко, під стіл, до туалету, ванної, під ковдру і, частіше за все, не відгукуватися. Перед виходом, якщо це можливо, відключіть світло і газ, погасіть вогонь у печі, візьміть документи і все найнеобхідніше.
4.

Просуватися до виходу через задимлене приміщення треба обережно, повзучи. За можливості , йти всім разом, орієнтуючись по стінах, органи дихання захищати мокрою тканиною, щоб уникнути отруєння чадним газом (більшість людей гине під час пожежі не від полум’я, а від отруєння чадним газом або продуктами горіння синтетичних матеріалів).
5.

Двері відкривати обережно — вогонь може вирватися назовні. По дорозі закривати за собою всі двері — кожні зачинені двері затримують пожежу на 15 хв.

17
6.

При загорянні одягу, волосся, тощо у жодному разі не можна бігти.
Необхідно спробувати збити полум’я ,катаючись по землі, або облившись водою, можна також закрити одяг або волосся, що горить, щільною тканиною, ковдрою і т. ін.
7.

На початковій стадії пожежу можна гасити хімічними пінними (ВП) або вуглекислотними вогнегасниками (ВВ), у яких власне діючою речовиною є піна.
8.

Перед використанням вогнегасника необхідно прочитати інструкцію з користування ним, яка чітко і стисло викладена на кожному вогнегаснику.
9.

Під час гасіння пожежі за допомогою вогнегасника необхідно до- тримуватись таких правил:

при гасінні твердих предметів струмінь потрібно направляти в місце найінтенсивнішого полум’я, поступово покриваючи піною
(вуглекислотою) всю поверхню горіння. Збивати полум’я потрібно зверху вниз;

при гасінні горючих рідин, які знаходяться в судинах з низькими бортами, не можна направляти струмінь піни в рідину, оскільки вона розбризкуватиметься і горіння посилиться. Струмінь потрібно направляти в борт місткості — тоді піна плавно розійдеться по поверхні рідини і швидко згасить полум’я;

розлиту на підлозі або будь-якій поверхні рідину потрібно гасити, починаючи з країв, локалізуючи осередок пожежі, та поступово переходити до його середини;

електропроводку, що зажевріла, необхідно гасити за допомогою вуглекислотного вогнегасника.


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал