Працюємо разом




Сторінка1/2
Дата конвертації23.12.2016
Розмір0.55 Mb.
  1   2

ПРАЦЮЄМО РАЗОМ
:
дитина з особливими потребами в школі.
Довідник для батьків
Досвід Канади

Київ 2012

Видання посібника «
Працюємо разом: динина з особливими потребами в школі. Довідник для батьків»
здійснено в межах діяльності канадсько-українського проекту «Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні» за фінансової підтримки Канадської агенції міжнародного розвитку
(СІДА)
«
Працюємо разом: динина з особливими потребами в школі. Довідник для батьків»
- це добірка практичних матеріалів щодо розвитку та підтримки партнерства батьків дітей з особливими потребами і звичайних закладів освіти задля розбудови інклюзії. В ній широко представлені такі питання як:
ідентифікація потреб дитини та планування роботи щодо їх забезпечення, розроблення плану оцінки потреб дитини, планування програми задоволення потреб у межах шкільного середовища та в громаді, окремі аспекти позитивної комунікації та врегулювання конфліктів.
Авторське право на цю публікацію належить
Міністерству освіти, громадянства та молоді провінції
Манітоба (Канада). Погоджено до перекладу та друку
Канадським центром вивчення питань
інвалідності. Жодна частина посібника та не може бути відтворена в будь-якому вигляді та будь-якими засобами без попередньої згоди Центру.
Англомовна версія посібника опублікована на веб-сайті Міністерства освіти, громадянства та молоді провінції Манітоба (Канада) за адресою .
Working together: a handbook for parents of children with special needs in school. ISBN 0-7711-3217-4
1. Special education—Parent participation—Manitoba—Handbooks, manuals, etc. 2. Children with disabilities—Education—Manitoba—
Handbooks, manuals, etc. I. Manitoba. Manitoba Education, Citizenship and Youth.

Розповсюджується безкоштовно

Зміст
ЗМІСТ
Подяка
Преамбула
1. Вступ
Партнерство між родиною і школою
Як користуватися цим посібником
Термінологія, якою користуються в школі
2. Ідентифікація та оцінка
Ідентифікація потреб вашої дитини та планування роботи щодо їх забезпечення
Розроблення плану оцінки для вашої дитини
3. План і програма
Планування програми для вашої дитини
Команда вашої дитини
Індивідуальний навчальний план
Види підтримки в межах програми
Планування перехідного періоду
4. Комунікація
Ставимо запитання
Врегулювання розбіжностей
5. Додаткова інформація
Команда моєї дитини
Питання та фахівці, які можуть дати компетентну відповідь
Використана література

Подяка
iv
ПОДЯКА
Канадсько – український проект «Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні» висловлює щиру подяку Міністерству освіти, громадянства та молоді провінції Манітоба, широкому колу фахівців та всім хто долучився до процесу підготовки посібника.
Асоціація керівників відділів учнівських послуг (Student Services Administrators’ Association of
Manitoba (SSAAM)), яка спільно з Міністерством працювала над написанням посібника та надавала приміщення для проведення регіональних консультацій. Міністерство особливо вдячне таким представникам SSAAM: Таня Едгар, шкільний округ Маунтін Вью, Сенді МакКрейг, шкільний округ міста Вінніпег.
Цінні зауваження й рекомендації щодо змісту і формату цієї книжки надали: Асоціація життя в громаді, регіональний осередок провінції Манітоба; Асоціація батьківських рад
(MAPC); Асоціація шкільних інспекторів Манітоби (MASS); Асоціація шкільних попечителів Манітоби (MAST); Товариство вчителів провінції Манітоба (MTS).
Особливі слова подяки 200 батькам і членам сімей дітей з особливими потребами, які надавали цінні поради й зауваження в процесі обговорення цих матеріалів, а також освітянам з організацій та навчальних округів, які на добровільних засадах забезпечували організаційну й технічну підтримку в проведенні робочих зустрічей в регіонах: Асоціація життя в громаді, регіональний осередок провінції Манітоба;
Навчальний округ міста Брандон; Навчальний округ селища Евергрін; Навчальний округ Гарден Веллі
Навчальний округ Гановер; Навчальний округ ім. лорда Селкірка; Навчальний округ ім. Луїса Ріла
Навчальний округ Пембіна Трейлз; Навчальний округ Свон Веллі
Міністерство освіти, громадянства та молоді провінції Манітоба також висловлює вдячність спеціалістам з відділу підтримки школи, який спеціалізується на проблемах навчання учнів з особливими потребами, за допомогу в проведенні робочих обговорень у регіонах, а також Трейсі Мур з Міністерства у справах родини та житлозабезпечення за підготовку змістовної рецензії на цей посібник.
Міністерство освіти, громадянства та молоді провінції Манітоба
Персонал департаменту освітніх програм:
-
Джоанна Блейз, менеджер проектів, відділ підтримки школи по роботі з учнями з особливими потребами, сектор програм і учнівських послуг
-
Лі-Іла Боус, координатор, відділ підготовки й поширення документації та методичних публікацій, сектор розроблення програм
-
Філіс Кунцевич, референт по проектам, відділ підтримки школи по роботі з учнями з особливими потребами, сектор програм та учнівських послуг.
-
Сьюзан Леткеманн, редактор відділ підготовки й поширення документації та методичних публікацій, сектор розроблення програм.
-
Мерілін Тейлор, керівник проектів, консультант у галузі спеціальної освіти, відділ підтримки школи по роботі з учнями з особливими потребами. Сектор програм і учнівських послуг.
-
Ліндсей Уолкер, спеціаліст з комп’ютерної верстки, відділ підготовки й поширення документації та методичних публікацій. сктор розроблення програм.

Передмова
1
ПЕРЕДМОВА


Канадьско-український проект «Інклюзивна освіта для дітей з особливим потребами в Україні» розпочав свою діяльність в Україні в 2008 році завдяки підтримці Канадської агенції з міжнародного розвитку (СІDA) та партнерської співпраці ряду канадських та українських громадських та державних організацій. Пілотними регіонами проекту обрано Львівську область та Автономну
Республіку Крим.
Метою проекту є змінення ставлення уряду, закладів освіти та неурядових організацій до проблем людей з інвалідністю, зокрема, в сфері освіти. Ідеологія проекту базується на соціально-правовій моделі інвалідності, на визнанні того, що «інвалідність є результатом взаємодії, яка відбувається між людьми з інвалідністю та перешкодами у стосунках і середовищі»; на партнерстві освітніх, урядових та громадських організацій, які об’єднують свої зусилля заради розбудови інклюзивної моделі освіти в Україні.
Проект розглядає розбудову інклюзивної освіти як системний процес, який спрямовано на забезпечення права кожної дитини на якісну, доступну освіту за місцем проживання, задоволення її освітніх потреб під час навчального процесу.
У компоненті «Соціальна політика» проект спрямовує свої зусилля на внесення змін в існуючі законодавчо–нормативні документи та розробку нових документів з урахуванням міжнародних стандартів; формування інтегрованих підходів до питань інвалідності; сприяння розвитку освітніх систем, які можуть стати частиною нової соціальної політики.
В компоненті «Освіта» проект розвиває інклюзивну практику на рівні загальноосвітнього навчального закладу, забезпечуючи педагогів, адміністрацію шкіл, батьків знаннями та вміннями, які сприяють досягненню успіху всіма дітьми; сприяє змінам у системі підготовки та перепідготовки педагогічних кадрів; формує новий підхід управління закладом освіти в умовах інклюзивного навчання.
У компоненті «Громадянське суспільство» проект ставить за мету розширення руху «Школа одна для всіх!» шляхом залучення батьків, що виховують дітей з інвалідністю/особливими потребами до учбового процесу; розбудови потенціалу громадських організацій, які опікуються питаннями освіти дітей з інвалідністю/особливими потребами, партнерства з державними установами, тим самим сприяючи розбудові інклюзивного суспільства, в якому цінується кожна особистість незалежно від стану здоров’я, особливих потреб, інвалідності, віку та статі тощо.
Для більш широкого залучення громадськості до діяльності в рамках проекту використовуються різні технології: проведення семінарів, тренінгів, конференцій, форумів, інформаційних компаній, акцій; розробка інформаційно-методичних матеріалів, навчальних курсів, видання практичних посібників, проведення наукових досліджень та публікація їх результатів, розміщення матеріалів з питань інклюзії на веб–сайті проекту http://www.education-inclusive.com тощо.
Партнерами у виконанні проекту є Канадський Центр вивчення інвалідності (Вінніпег, Канада),
Університет Грента МакЮєна. Українськими партнерами проекту виступають – Всеукраїнський
Фонд «Крок за кроком», Національна Асамблея Інвалідів України, Інститут спеціальної педагогіки
НАПН України.

2
ПРЕАМБУЛА

Батьки й освітяни, Міністерство освіти, громадянства та молоді провінції
Манітоба поділяють спільну мету:
– створити всі умови для того, щоб діти з особливими потребами
отримували таку освіту, яка, з одного боку, забезпечує якісні
можливості для навчання, а з іншого, до кожної дитини висуває
вимоги з урахуванням її індивідуальних потреб.
Фундаментальним принципом нашої роботи в провінції Манітоба є таке розуміння інклюзії:
Інклюзія – це спосіб мислення та дії, який дає змогу кожній особі
почуватися захищеною і знати, що її приймають і поважають.
Інклюзивна спільнота свідомо розвивається, щоб задовольняти мінливі
потреби своїх членів. Через визнання й надання підтримки вона
забезпечує умови для значимої участі й рівного доступу до переваг
громадянства.
У Манітобі ми обираємо інклюзію як засіб покращення добробуту
кожного члена нашої громади. Працюючи разом, ми більше здатні
створювати основу багатшого майбутнього для нас усіх.
Таку концепцію інклюзії було прийнято Міністерством у 2001 році. Ця філософія знайшла своє відображення в розробленні та власне в змісті пропонованого видання. Увесь процес підготовки книжки
«
Працюємо разом: динина з особливими потребами в школі. Довідник для батьків»
ґрунтувався на тісній взаємодії працівників Міністерства з представниками
Асоціації керівників відділів учнівських послуг, які надають поради й підтримку в роботі з дітьми з особливими потребами, а також містив численні консультації з батьками в різних регіонах провінції.
Автори посібника наголошують на тому, що потреби таких учнів
"У цьому посібнику
дуже різноманітні й можуть динамічно змінюватися. Ця
термін «батьки»
охоплює батьків
та опікунів і
вживається з
усвідомленням
того, що в певних
випадках до освіти
дитини може
бути залучений
лише один з них –
мати чи батько.
книжка покликана стати опорою й додавати впевненості батькам та іншим членам родин, де є такі діти. Посібник містить інформацію про деякі послуги й напрями роботи для забезпечення індивідуальних потреб учнів у навчальному закладі. Крім того, в ньому ви знайдете практичні поради й стратегії, які допоможуть вашій дитині успішно долати перехідні періоди, наприклад, при зміні середовища, умов навчання тощо; а також дадуть вам змогу відігравати значимішу роль у діяльності шкільної команди, створеної для роботи з нею, постійно бути в курсі подій.
Результати наукових досліджень показують, що активна участь батьків
і родин у процесі освіти дітей позитивно впливає на їхню успішність у школі. Цей висновок особливо важливий, коли йдеться про дитину з особливими потребами. Викладений тут довідковий матеріал стане вам у пригоді на багато років, поки ваша дитина відвідує навчальний заклад у провінції Манітоба.

Передмова
1
Примітки

2
Вступ

Вступ
3
ВСТУП
Партнерство
між родиною і
школою
Працюємо разом як партнери в освіті
У провінції Манітоба батьки є важливими партнерами в освіті. Адже ви знаєте свою дитину найкраще. Вам добре відомі її сильні сторони, здібності, труднощі й потреби, а тому вам належить відігравати істотну роль у її навчанні. Важливо, щоб ви й ваша дитина долучалися до процесу прийняття рішень стосовно її освіти. Ваша участь у плануванні освітньої програми, ваше постійне залучення й підтримка позитивно й суттєво впливатимуть на її навчання.
У Манітобі керівні органи навчальних округів – правління – мають забезпечувати освіту всім дітям і молоді шкільного віку, які проживають на їх території. Діти й підлітки мають право відвідувати школу з п’яти років до здобуття повної середньої освіти або до 21 року. Учням з особливими потребами, в тому числі з інвалідністю, необхідні належні освітні можливості, які відповідають характеру їхніх навчальних потреб, віковим особливостям та рівню шкільної успішності.
Ретроспективний погляд на розвиток спеціальної освіти
Починаючи з 1966 року, школи Манітоби зобов’язані навчати дітей з особливими потребами. За цей період у галузі спеціальної освіти відбулося багато змін та покращень.
Останні два десятиліття позначилися такими подіями:
Огляд стану спеціальної освіти в Манітобі, проведений 1995 року, передбачав всебічний аналіз послуг для дітей і молоді з особливими потребами.
Програма з розроблення положень і процедур за підсумками
Огляду, яку було започатковано на виконання рекомендацій опублікованого в 1998 році Остаточного звіту про результати огляду ситуації в галузі спеціальної освіти. Під час цієї програми було напрацьовано пакет допоміжних документів і проведено громадські консультації щодо формування нової політики, методик фінансування та процедур підзвітності.
Біль 13 — «Про належні освітні програми» (2004) – ці законодавчі норми, що є частиною Закону про державну школу, визначають стандарти належних освітніх програм для всіх учнів.
У Манітобі ми переконані в тому, що тісна партнерська співпраця між школами й родинами – запорука успіху наших дітей і молоді.

4
Працюємо

разом. Посібник для батьків дітей з особливими потребами в школі
Як
користуватися
цим посібником
Термінологія,
якою
користуються

в школі
Зміст і структура
Цей посібник адресований батькам дітей з особливими потребами, які навчаються в школі. Він складається з п’яти основних розділів.
Вступ. У вступному розділі йдеться про передумови появи цього видання, його зміст та принципи організації матеріалу. В ньому також подано визначення слів із площини спеціальної освіти, які далі зустрічатимуться читачам на сторінках посібника.
Ідентифікація та оцінка. Цей розділ коротко пояснює, хто бере участь у процесі виявлення й діагностики індивідуальних навчальних потреб, аби допомогти вашій дитині успішно адаптуватися до школи й засвоювати програму.
План і програма. Тут міститься інформація про організації й служби, які діють на базі вашої школи чи в межах округу та надають підтримку для планування й розроблення ефективної освітньої програми для дитини. Також подано рекомендації щодо варіантів вашої особистої участі в організації навчання своєї дитини.
Комунікація. Цей розділ присвячено необхідності регулярних контактів між школами й родинами, які слід підтримувати постійно впродовж усього періоду навчання вашої дитини. Він також містить поради щодо пошуку відповідей на важливі запитання і способів вирішення проблемних ситуацій.
Додаткова інформація. Тут ви знайдете корисні шаблони/списки, які допоможуть вам краще організувати власну діяльність і задовольняти потреби своєї дитини. На сторінці «Використана література» вміщено перелік публікацій та інших джерел, на які ми спиралися під час підготовки посібника.
Поради батьків
У посібнику вам зустрінуться поради від батьків з різних куточків провінції, які також брали участь у його підготовці.
Часто вживані слова та їх значення
Можливо, ваша дитина щойно перейшла до системи освіти, а можливо вона вже деякий час навчається в школі. Але так чи інакше, у спілкуванні з педагогами й іншими людьми, які з нею працюють, вам, напевно, доводиться чути деякі спеціальні слова, зокрема ті, що пояснюються нижче. Важливо запитувати педагогів та інших співрозмовників у школі вашої дитини про зміст слів, які вони вживають, просити їх уточнити, що той чи той термін може означати стосовно вашої дитини.

Вступ
5





Попросіть
уточнити.
Професійному
жаргону
можна дати
визначення.

Адаптація —

зміна методики, типів матеріалів та/або завдань і продуктів навчальної діяльності, які має підготувати учень, щоб досягти очікуваних результатів навчання.
Оцінка —

систематичний процес збирання інформації про те, що учень знає, вміє робити і навчається робити.
План поведінкового втручання (ППВ) —

план втручання, який розробляє команда для забезпечення соціальних і поведінкових потреб учня.
Клініцист —

особа, яка отримала сертифікат на здійснення клінічної діяльності в школі відповідно до Положення про сертифікацію та кваліфікаційні стандарти педагогічних працівників (Положення провінції Манітоба № 515/88)
Закону про державну школу і яка надає підтримку шкільному персоналу, батькам та учням у рамках забезпечення спеціальних освітніх послуг.
Психолог
-
консультант —

шкільний працівник, який надає підтримку за такими напрямами:

консультації для батьків та учнів;

оцінка учнівських здібностей;

допомога учням в плані особистого, соціального розвитку та професійної орієнтації
;

рекомендації щодо направлення до інших фахівців;

взаємодія з іншими членами персоналу в процесі планування та реалізації виховних програм для учнів.
План на день —

план, який визначає методику й заходи повсякденного впровадження індивідуального навчального плану (ІНП) учня. Як правило, він містить розклад учня на день та очікувані результати або цілі, над якими має працювати дитина цього дня
Диференційоване викладання —

підхід до викладання, який визнає
індивідуальні
особливості учнів і враховує їх у навчальному процесі.
Вчителі застосовують широкий діапазон методів, щоб сприяти засвоєнню нових знань, умінь і навичок
, допомагати кожному учневі досягати максимального успіху.
Асистент учителя —

особа, яку наймає школа/округ для надання підтримки вчителям та учням, безпосередньо підпорядкована вчителю або директору.
Інклюзія —

спосіб мислення та дії, який дає змогу кожній особі почуватися захищеною й знати, що її приймають і
поважають
Інклюзивна освіта —

надання всім учням необхідної підтримки й можливостей для активної участі в житті своєї шкільної спільноти.
Індивідуальний навчальний план (ІНП) —

письмовий план на рік, який складає і впроваджує команда для задоволення
індивідуальних навчальних потреб учня.

6
Працюємо

разом. Посібник для батьків дітей з особливими потребами в школі
(продовжено)
Індивідуалізовані програми



програми, які розробляються для забезпечення потреб учнів із важкою когнітивною інвалідністю.
Вони не входять до типового курикулуму й орієнтовані на формування когнітивних, соціальних/поведінкових, комунікативних навичок, навичок самообслуговування й розвиток моторики.
Офіційний опікун —

призначений у судовому порядку офіційний опікун чи опікунство, встановлене відповідно до положень Закону про охорону дитинства й родини (
The Child and Family Services Act
) або
Закону про розгляд питань спадку й опіки в Суді королівської лави (
The Court of Queen

s Bench Surrogate Practice Act
). Як правило, офіційним опікуном дитини є її соціальний працівник зі штату служби чи органу, що належить до структури Міністерства у справах дитини й родини.
Програми формування життєвих навичок —

програми, орієнтовані на розвиток функціональних навичок, якими мають володіти всі люди для життя, роботи, самообслуговування. В таких програмах увагу часто зосереджують на формуванні навичок, необхідних для незалежного життя.
Модифікація —

зміна кількості чи змісту навчальних цілей, яких має досягти учень відповідно до вимог провінційного курикулуму. Такі зміни здійснює вчитель або шкільна команда, що працює з ним
Трудотерапевт
(
клініцист
)


фахівець, який здобув спеціальну підготовку, щоб допомагати людям розвивати свою спроможність виконувати дії з повсякденного життя, наприклад
, для самообслуговування, роботи й проведення вільного часу. Мета трудотерапії полягає в покращенні й підтриманні здоров’я та
індивідуальної ефективності. Трудотерапевт проводить
індивідуалізовану оцінку, пропонує рекомендації щодо здійснення
індивідуалізованих адаптацій і модифікацій класного приладдя
, проводить навчання персоналу, щоб по його завершенні інші працівники також могли допомагати дітям повноцінно долучатися до навчального процесу й інших видів діяльності в школі.
Трудотерапевти часто працюють спільно з фізіотерапевтами.
Фізіотерапевт
(
клініцист
)


фахівець, який проводить оцінку, надає підтримку та допомагає покращувати фізичне функціонування й працездатність організму. Фізіотерапевти працюють з учнями, які мають проблеми руху, координації та підтримання рівноваги. Вони здійснюють індивідуалізовану оцінку, надають рекомендації
та навчають працівників практичних методик роботи з учнем для задоволення його фізичних потреб. Фізіотерапевти часто працюють спільно з трудотерапевтами.
Місце навчання (направлення до місця навчання) —

школа або спеціальне навчальне середовище, яке обирають для учня. Питання щодо направлення дитини до того чи іншого місця навчання визначаються політикою школи/округу або рішенням команди, яка з нею працює

Вступ
7
(продовжено)
Психолог
(
клініцист
)


шкільний психолог є фахівцем з психології й педагогіки. Шкільні психологи –
кваліфіковані
професіонали в галузі психіатрії та спеціалізуються на психолого
- педагогічній діагностиці, проблемах дитячого розвитку, управлінні поведінкою,
індивідуальній та груповій психологічній підтримці й наданні консультацій.
Справа учня —

окрема папка з добіркою письмових даних про освіту учня, яка зберігається в адміністрації школи або навчального округу.


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал