Пояснювальна записка та структура дисципліни структура І зміст дисципліни



Скачати 184.01 Kb.
Дата конвертації27.03.2017
Розмір184.01 Kb.
ТипПояснювальна записка
 

РОБОЧА ПРОГРАМА

з фармакогнозії для інтернів

Спеціальність 7. 110 206 – клінічний провізор

Очна форма навчання

 

План навчального процесу



Кількість годин

Вид контролю

Всього

Аудиторних

СПРС

Лекції

Практичні заняття

Семінарські заняття

36

2

6

24

4

Комплексний екзамен

 

 

1. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА ТА СТРУКТУРА ДИСЦИПЛІНИ



СТРУКТУРА І ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ

Загальна частина

1.     Сировинна база ЛР. Організація заготівлі та виробництва ЛРС.

2.     Особливості сушіння сировини різноманітних морфологічних груп  залежно від хімічного складу.

3.     Хімічний склад і класифікація ЛРС.

4.     Основи заготівельного процесу ЛРС.

5.     Стандартизація ЛРС.

6.     Основні напрямки наукових досліджень нових ЛРС: вивчення і використання досвіду народної медицини, хімічний скринінг, філогенетичний принцип.

Спеціальна частина

1.Аналіз ЛР за хімічними групами та фармакологічною дією.

2. Фармакогностичний аналіз.

3. контроль якості ЛРС. АНД на ЛРС.

4. встановлення тотожності ЛРС макроскопічним методом.

5. Сучасний стан виробництва фітопрепаратів та перспективи розвитку.

6. Загальні поняття та основні принципи фітотерапії.

7.     БАД, сучасний стан, перспективи використання у медицині  та контроль якості. Огляд сировини, що входить до складу БАД та СХП.

 

2. МЕТА І ЗАВДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ

Мета курсу – сформувати професійні знання та вміння фармацевта вищої кваліфікації – провізора, виробничі функції якого пов’язані з заготівлею, збереженням, аналізом та переробкою ЛРС.

В результаті вивчення фармакогнозії інтерн повинен знати:

-         предмет і завдання фармакогнозії;

-         її роль в практичній діяльності провізора;

-         зв’язок з базисними та профілюючими дисциплінами;

-         роль та значення робіт вітчизняних учених в дослідженні лікарських рослин;

-         характеристику сировинної бази ЛР;

-         організацію та загальні правила заготівлі ЛРС;

-         основні заготівельні організації та їх функції;

-         систему державних заходів з раціонального використання та охорони ЛР в Україні;

-         основи промислового вирощування ЛР;

-         систему стандартизації сировини рослинного та тваринного походження;

-         основні відомості про поширення та місцезнаходження ЛР;

-         морфолого-анатомічні ознаки виробляючих рослин та сировини;


основні групи БАР природного походження;

-         шляхи виділення основних БАР із рослин;

-         основні методи якісного та кількісного визначення БАР в ЛРС;

-         упаковку та зберігання ЛРС відповідно з вимогами аналітично-нормативної документації (АНД);

-         основні шляхи використання ЛРС в фармацевтичній практиці та промисловому виробництві;

-         відомості про використання в медичній практиці лікарських препаратів рослинного та тваринного походження;

-         правила техніки безпеки при роботі з ЛР та ЛРС.

Інтерн повинен знати:

1.      Основні поняття фармакогнозії, методи фармакогностичного аналізу,  предмет і завдання фармакогнозії, її значення для практичної діяльності провізора.

2.      Основні етапи розвитку фармакогнозії. Головні сучасні напрямки наукових досліджень у галузі лікарських рослин.

3.      Характеристику сировинної бази лікарських рослин (дикорослих і культивованих). 

4.      Організацію заготівлі ЛРС; основні заготівельні організації і їх функції.

5.      Систему раціонального використання, охорони і відтворення ресурсів ЛР.

6.      Методи ресурсних досліджень щодо встановлення природних запасів ЛРС.

7.      Загальні правила заготівлі ЛРС і заходи щодо охорони природних експлуатаційних  заростей ЛР.

8.      Основи промислового вирощування лікарських рослин. 

9.      Систему стандартизації лікарської рослинної сировини.

10.  Види класифікації ЛРС (хімічна, фармакологічна, ботанічна, морфологічна).

11.  Номенклатуру ЛР, ЛРС і лікарських засобів рослинного та тваринного походження, дозволених до застосування в медичній практиці і використання в промисловому виробництві.

12.  Основні відомості про розповсюдження і місце зростання лікарських рослин, що застосовуються в науковій медицині.

13.  Вплив географічних і екологічних факторів на продуктивність ЛР.

14.  Методи макроскопічного і мікроскопічного аналізу цільної,  подрібненої, таблетованої та брикетованої лікарської рослинної сировини. Аналіз зборів.

15.  Морфолого-анатомічні ознаки ЛР і ЛРС, дозволених до застосування в медичній практиці. Можливі домішки. 

16.  Основні групи БАР природного походження та їх фізико-хімічні властивості. Головні шляхи біосинтезу основних груп БАР. 

17.  Методи виділення і очищення основних діючих речовин ЛРС.

18.  Основні методи якісного та кількісного визначення діючих речовин у ЛРС; біологічну стандартизацію ЛРС.

19.  Числові показники, які регламентують доброякісність ЛРС, та методи їх визначення. 

20.  Вимоги до упакування, маркірування, транспортування та зберігання лікарської рослинної сировини відповідно до АНД. 

21.  Документальне оформлення результатів аналізу ЛРС. Юридичне значення фармакогностичного аналізу. 

22.  Основні способи і форми застосування ЛРС у фармацевтичній практиці і промисловому виробництві; 

23.  Основні, відомості про застосування в медицині лікарських препаратів рослинного і тваринного походження.

24.  Правила техніки безпеки під час роботи з лікарськими рослинами і лікарською сировиною. 

Інтерн повинен вміти:

1.      Визначати за морфологічними ознаками лікарські рослини у живому та гербаризованому вигляді; 

2.      Проводити заготівлю та сушіння, первинну обробку і зберігання лікарської сировини; 

3.      Ідентифікувати ЛРС на основі мікроскопічного аналізу: корінь алтеї,  листя подорожника великого, траву грициків звичайних, кору калини,  плоди шипшини, листя кропиви, листя мучниці, листя брусниці, кореневище папороті чоловічої, листя сени, кору крушини, корінь ревеню,  траву звіробою, траву череди, траву собачої кропиви п'ятилопатевої,  траву гірчака перцевого і почечуйного, траву споришу, кору дуба, кореневище гірчака зміїного, корінь родовика, листя бобівника, корінь кульбаби, листя м'яти перцевої, листя шавлії, листя евкаліпта, корінь валеріани, кореневище аїру, корінь оману, траву полину гіркого, траву деревію, траву чебрецю сланкого та чебрецю звичайного, плоди анісу звичайного, плоди фенхелю, корінь солодки, траву хвоща, листя наперстянки пурпурової, листя конвалії, траву горицвіту, траву жовтушника, листя беладонни, листя блекоти, листя дурману, траву термопсису ланцетовидного, траву чистотілу; 

4.      Володіти технікою макроскопічного аналізу лікарської рослинної сировини; 

5.      Визначати тотожність лікарської рослинної сировини різних морфологічних груп у цільному, рiзаному та порошкованому вигляді, а також у вигляді брикетів, таблеток та ін. формах за допомогою визначника; 

6.      Визначати склад офіцінальних лікарських зборів;

7.      Розпізнавати домішки ботанічно близьких рослин при збиранні, прийманні та аналізі сировини; 

8.      Проводити якісні і гістохімічні реакції на основні групи біологічно активних речовин, які містяться у лікарських рослинах і сировині (полісахариди, жирні олії, антраценпохідні, флавоноїди, кумарини, дубильні речовини, іридоїди, ефірні олії, сапоніни, серцеві глікозиди, алкалоїди, вітаміни та ін.); 

9.      Застосовувати відповідні методи хроматографії для аналізу лікарської рослинної сировини; 

10.  Визначати кількісний вміст у сировині: антраценпохідних, флавоноїдів,  кумаринів, дубильних речовин, ефірних олій, сапонінів, серцевих глікозидів, аскорбінової кислоти, алкалоїдів та ін. методами, передбаченими відповідною АНД; 

11.  Проводити визначення вологи, золи та екстрактивних речовин у .сировині методами, передбаченими АНД; 

 

 

3. ЗМІСТ ПРОГРАМИ



 

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ЛЕКЦІЙ З ФАРМАКОГНОЗІЇ ДЛЯ ІНТЕРНІВ


п/п

Теми лекцій

К-ть

год

1.

Сучасний стан та перспективи використання  лікарських рослин та фітозасобів. Нові перспективні лікарські рослини.

2

 

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ПРАКТИЧНИХ (СЕМІНАРСЬКИХ)

 ЗАНЯТЬ ДЛЯ ІНТЕРНІВ

на 2012-2013 н. р.

№ п/п

Теми практичних (семінарських) занять

 


К-ть год

1.

Методи фармакогностичного аналізу та контролю

якості ЛРС (практичне заняття).



6

2.

Заготівля, сушіння, первинна обробка та зберігання ЛРС, Аналіз ЛР за хімічними групами та фармакологічною дією (семінарське заняття).

8

3.

Сучасний стан виробництва фітопрепаратів та перспективи розвитку (семінарське заняття). Загальні поняття та основні принципи фітотерапії (семінарське заняття).

8

 

 



4.

БАД. Сучасний стан, перспективи використання у медицині та контроль якості (семінарське заняття).

8

 


 

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ІНТЕРНІВ

п/п

Теми самостійної роботи

Год

 

1.


 

Організація заготівлі ЛРС. Правила збирання ЛРС.



1

 

2.

 



 

Огляд фітопрепаратів на фармацевтичному ринку України.



1

 

3.


 

Загальні положення про БАД та СХП.



2

 

 
 


4. ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ, ЩО ВИНОСЯТЬСЯ НА ІСПИТ

 

1.Організація заготівлі лікарської рослинної сировини (ЛРС); правила зберігання сировини залежно від різних морфологічних груп і хімічного складу. 



2.Основні напрямки наукових досліджень у галузі вивчення ЛР. Методи виявлення нових ЛР, роль наукових досліджень і навчальних закладів. 

3.Сировинна база лікарських рослин України, їх раціональне використання,  охорона і відтворення. 

Фармакогностичний аналіз ЛРС: приймання ЛРС, відбір проб для аналізу,  встановлення тотожності, чистоти та доброякісності сировини. Що таке партія сировини? 

ЛР і ЛРС, що містить полісахариди.

ЛР і ЛРС, що містять вітаміни.

7.ЛР і ЛРС, які містять ферменти і фітогормони. Фітопрепарати. Їх застосування. 

8.ЛР та ЛРС, які містять прості феноли та фенологлікозиди. Якісні  реакції на арбутин. Шляхи використання сировини. 

9.Класифікація ЛР та ЛРС, які містять лігнани.  Застосування. 

10.Класифікація. ЛР та ЛРС, які містять ксантони. Застосування. 

11.Розповсюдження антраценпохідних у природі. ЛР та ЛРС, які містять антраценпохідні. Застосування. 

12.Медико-біологічне значення флавоноїдів. ЛР та ЛРС, які містять катехіни, антоціани, флаванони, флавоноли, флавони,  ізофлавони, аурони, халкони. 

13.Медико-біологічне значення, застосування кумаринів, фурохромонів. ЛР та ЛРС, які містять кумарини та фурохромони. Правила техніки безпеки при роботі з ЛРС. 

14.ЛР та ЛРС, які містять дубильні речовини. Шляхи використання.  

15.Визначення поняття "терпеноїди". Класифікація. Біосинтез. Правило Ружички. Розповсюдження БАР ізопреноїдної структури в рослинному світі; 

16.ЛР та ЛРС, які містять іридоїди. 

17. ЛР та ЛРС, які містять: ациклічні, моноциклічні і біциклічні монотерпеноїди; сесквітепеноїди та 

сесквітерпеновілактони (евдесманоліди та гваяноліди), сполуки ароматичного ряду. Їх застосування. 

18.ЛР та ЛРС, які містять три терпенові та стероїдні сапоніни. Шляхи використання.

19.ЛР та ЛРС, які містять кардіостероїди. Шляхи використання. Техніка безпеки під час роботи з ЛР і ЛРС, які містять кардіостероїди. 

20.ЛР і ЛРС, які містять: протоалкалоїди, псевдоалкалоїди, справжні алкалоїди - тропанові, пірролізидинові, піридинові та піперидинові,  хінолізидинові, ізохінолінові, індольні, пуринові. 

21.Лiкарські рослини, сировина яких переробляється на фармацевтичних підприємствах (латинські назви сировини, рослини, родини, сировинна база,  хімічний склад, препарати і застосування): ламінарія, мигдаль звичайний,  персик звичайний, абрикос звичайний, соняшник однорічний, рицина звичайна, зайцегуб п’янкий, обліпиха крушиновидна, гірчиця, лавровишня, папороть чоловіча, родіола рожева, лимонник китайський, левзея сафлоровидна, подофіл щитовидний, елеутерокок колючий, солодушка альпійська, алое деревовидне, марена красильна, софора японська, аронія чорноплода, шоломниця байкальська датиска коноплева, леспедеца, ласкавець багатожильчатий, смоковниця, каштан афінський, амі велика, пастернак посівний, псоралея кістянкова, вздутоплілник сибірський, віснага моркововидна, сосна звичайна, ялиця сибірська, аралія манчжурська, заманиха висока, женьшень,  діоскорея ніпонська, якірці сланкі, наперстянка шерстиста, жовтушник сірий, строфант Комбе, жовтозілля плосколисте, дурман індійський, софора товстоплода, термопсис черговоквітковий, латаття жовте, мачок жовтий,  маклея, барбарис звичайний, стефанія гладенька, унгернія Віктора, унгернія Северцева, маткові річки чилібуха, барвінок малий, катарантус рожевий,  раувольфія, секурінега півкущева, пасифлора інкарнатна, гармала звичайна,  пасльон дольчатий, чемериця, дельфіній сітчатоплодий. аконіт біловусий,  ефедра хвощова, перець  однорічний, пізньоцвіт.

22. Фітотерапія та перспективи її розвитку. 

23. БАД та їх використання у медицині.
5. ФОРМИ КОНТРОЛЮ І КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ

Оцінка за диференційний залік складається з середнього балу поточних оцінок вивченої дисципліни. Для покращання своєї оцінки відносно показника середнього балу, студенту дозволяється здавати диференційований залік.

У свою чергу оцінка за відповідь на питання диференційованого заліку складається із оцінок за 2 запитання усного характеру (60%) і однієї ситуаційної задачі (40%), на які студенти відповідають у письмовій формі.

Оцінка “Відмінно” за відповідь на дані питання виставляється при умові: свідомого правильного і повного засвоєння матеріалу. Відповіді впевнені, аргументовані, логічні і переконливі. Студент самостійно, творчо здатний застосувати знання і вміння у змінених ситуаціях.

Оцінка “Добре” виставляється: за свідому і повну відповідь, але з деякими неточностями і прогалинами в другорядному матеріалі, які студент сам виправляє. Відповідь достатньо обґрунтована, незначне порушення послідовності. Студент самостійно, але з певною допомогою викладача здатний застосувати свої знання і вміння.

Оцінка “Задовільно” виставляється за свідому, з незначними помилками відповідь, які студент виправляє з допомогою викладача. Мають місце деякі порушення логічності і послідовності, не зовсім достатня самостійність мислення. Студент здатний самостійно, репродуктивно застосувати знання і навички за вказівками викладача.

Оцінка “Незадовільно” виставляється за відповідь з несвідомим, механічним викладом, з великими помилками і прогалинами, де мають місце лише фрагменти знань. Відсутність самостійності у використанні набутих знань і навичок.

 

6. ПЕРЕЛІК МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ

1. Тексти лекцій (додаються).

2. Методичні матеріали для проведення практичних занять:

1) методичні рекомендації до практичних занять для студентів з фармакогнозії .

2) методичні рекомендації для викладачів до практичних занять з фармакогнозії.

3) методичні рекомендації до самостійної позааудиторної роботи для студентів з фармакогнозії.

3. Перелік навчального обладнання, технічні засоби навчання:

1)                 мікроскопи;

2)                 набори комп’ютерних слайдів;

3)                 навчальні таблиці;

4)                 комп'ютерні системи;

5)                 зразки лікарської рослинної сировини для макро- та мікроскопічного аналізу

6)                 гербарії лікарських рослин

 

7. ПЕРЕЛІК НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

А – Основні

1.      Ковальов В.М., Павлій О.І., Ісакова Т.І. Фармакогнозія з основами біохімії рослин. – Харків: “Прапор” Видавництво НФАУ, 2000.  – 704 с.

2.      Солодовніченко Н.М., Журавльов М.С., Ковальов В.М. Лікарська рослинна сировина та фітопрепарати: Навч. посіб. з фармакогнозії з основами біохімії лікар. рослин для студ. вищих фарм. навч. закладів ІІІ-ІV рівнів акрид. (2-е вид.). – Ч.: Вид-во НфаУ; МТК-книга, 2003. – 408 с.

3.      Державна Фармакопея України / МОЗ України. ― 1 вид., ― Х. : РІРЕГ, ― 2001. ― 556 с.

4.      Державна Фармакопея України / Державне підприємство “Науково-експертний фармакопейний центр. ― 1 вид., ― Доповн. 2. ― Х. : Державне підприємство “Науково-експертний фармакопейний центр, ― 2008. ― 620 с.

5.      Муравьева Д.А., Самылина И.А., Яковлева Г.П. Фармакогнозия: Учебник. – 4-е изд., перераб. и доп. – М.: Медицина, 2002. – 656 с.: ил.

6.      Практикум по фармакогнозии : учеб. пособие для студ. вузов / [Ковалев В. Н, Попова Н. В., Кисличенко В. С. и др.] ; под общ. ред. В. Н. Ковалева. ― Харьков : Изд-во НФаУ; Золотые страницы, 2003. ― 512 с.



В – Додаткові

1.      Атлас ареалов и ресурсов лекарственных растений СССР. – М., 1976.

2.       Лікарські рослини: Енциклопедичний довідник / Відповід. ред. А.М. Гродзінський. – Київ: Видав. “Укр. енциклопедія”, 1992.

3.            Муравьева Д.А., Гаммерман А.Ф. Тропические и субтропические лекарственные растения. – М.: Медицина, 1974.

4.      Растительные лекарственные средства /Н.П. Максютина, Н.Ф. Комисаренко, А.П. Прокопенко и др. – Киев: Урожай, 1985.

5.      Яковлев Г.П., Блинова К.Ф. Ботанико-фармакогностический словарь. – М.: Высш. шк., 1991.

6.      Георгиевский В. П. Биологически активные вещества лекарственных растений / Георгиевский В. П., Комиссаренко Н. Ф., Дмитрук С. Е. ―Новосибирск: Наука, 1990. ― 336 с.

7.  Бобкова І.А. Фармакогнозія: підручник / І.А. Бобкова, Л.В. Варлахова, М.М. Маньковська. – 2-е вид., перероб. та доп. – К.: Медицина, 2010. – 512 с.

8.  Химический анализ лекарственных растений /под ред. Н.И. Гринкевич, Л.Н. Сафронич. – М.: Высш. шк., 1983.

9.  Государственная фармакопея СССР. – 11-е изд. – М.: Медицина, 1987. – Вып.1; 1990. – Вып.2.

10.  Фармакогнозия. Атлас /под ред. Н.И. Гринкевич, Е.Я. Ладыгиной. - М.: Медицина, 1989.

11.  Руководство к практическим занятиям по фармакогнозии: Учебное пособие / Под. ред. И.А. Самылиной, А.А. Сорокиной. – М.: ООО «Медицинское информационное агентство», 2007. – 672.





Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал