Пояснювальна записка до проекту Закону України



Скачати 70.44 Kb.
Дата конвертації16.01.2017
Розмір70.44 Kb.
ТипПояснювальна записка
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту Закону України

"Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення продажу земельних ділянок державної або комунальної власності і нормативної грошової оцінки земельних ділянок"
1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Кількість операцій продажу земельних ділянок державної та комунальної власності без проведення земельних торгів залишається переважним способом набуття права приватної власності на платній основі на відповідні земельні ділянки.

Так, у 2015 році кількість земельних ділянок державної власності проданих на неконкурентних засадах перевищує у 18,5 разів кількість земельних ділянок проданих на земельних торгах (74 проти 4 земельних ділянок). Щодо земель комунальної власності, то при аналогічному порівнянні отримаємо результат у 12,3 разів (2982 проти 243 земельних ділянок).

Випадки у яких дозволяється придбати земельні ділянки із земель державної та комунальної власності без проведення земельних торгів передбачені частиною другої статті 134 Земельного кодексу України. Найбільш розповсюдженою підставою придбання земельних ділянок без проведення земельних торгів, є знаходження на земельній ділянці об'єктів нерухомості, які вже перебуваюсь у приватній власності землекористувача.

Значна кількість власників нерухомого майна не поспішає викупати земельні ділянки, по двох основних причинах:

- потрібно одразу оплатити значний обсяг коштів, капіталізація яких відбуватиметься тільки у достроковому періоді;

- процедура продажу земельної ділянки із земель державної та комунальної власності залишається зарегульованою, довгостроковою та такою, що містить значні корупційні ризики.

У результаті вищезазначених тенденцій, місцеві бюджети недоотримають значні обсяги коштів, які можливо було б направити на розвиток інфраструктури населених пунктів.

Даний проект закону спрямований насамперед зменшити кількість надмірних регуляторних процедур, що передбачені при продажі земельних ділянок із земель державної та комунальної власності на неконкурентних засадах. Зокрема пропонується:

1) Припинення прийняття рішень Кабінетом Міністрів України щодо продажу земельних ділянок державної та комунальної власності іноземним юридичним особам. Наприклад з 2006 року по 50-ти земельних ділянках у місті Києві Урядом так не було прийнято жодного рішення. Це свідчить про те, що відповідний регуляторний механізм не працює.

2) Припинення вимог щодо проведення одразу двох видів грошової оцінки при продажі земельних ділянок державної або комунальної власності (експертної та нормативної грошових оцінок). Проводитиметься лише один вид грошової оцінки - нормативна.

3) Припинення необхідності отримувати одразу два документи про земельну ділянку, відомості яких дублюють один одного (витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку та витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки). Продавцю достатньо буде самостійно сформувати витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку із відомостями про її нормативну грошову оцінку.

Також проект закону спрямований забезпечити збільшення надходжень до місцевих бюджетів, що відбуватиметься внаслідок наступних тенденцій:

- збільшення випадків викупу земельних ділянок іноземними юридичними особами;

- збільшення випадків викупу незабудованих земельних ділянок житлової та громадської забудови або промисловості, їх орендарями (по договорах оренди землі, які були укладені до 01.01.2016).

Вищевикладені пропозиції розроблені на основі проблематики, викладеної у листі департаменту промисловості та розвитку підприємництва Київської міської державної адміністрації до Державної регуляторної служби України від 20.11.2015 № 052-11662 у додатках до якого містяться пропозиції щодо регулювання земельних відносин, які підготовлені департаментом земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації.

Положення даного проекту закону сформовані на основі пунктів 1.2, 1.3, 1.4 та 1.6 пропозицій у сфері регулювання земельних відносин департаменту земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації.


2. Цілі і завдання прийняття проекту Закону
Мета прийняття проекту Закону - зменшити строк процедури продажу земельних ділянок із земель державної або комунальної власності на неконкурентних засадах і збільшити надходження до місцевих бюджетів за рахунок продажу земельних ділянок.

До пріоритетних завдань проекту Закону також можна віднести:

- зменшення кількості регуляторних документів під час продажу земельних ділянок державної або комунальної власності на неконкурентних засадах;

- встановлення вичерпних переліків документів, які подаються для придбання земельних ділянок та підстав для відмови у продажу земельних ділянок, які об'єктивно склалися у сучасних умовах земельних відносин;

- встановлення строків для етапів процедури продажу земельних ділянок державної або комунальної власності (встановлення строку для укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки та строків для рішень Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України, які залишились для процедури продажу земельних ділянок іноземним державам);

- розмежування процедур нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок;

- автоматизація процедури нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
3. Загальна характеристика та основні положення законопроекту
Проект закону складається з двох основних розділів. Перший розділ передбачає внесення змін до Земельного кодексу України і законів України "Про оцінку земель" та "Про Державний земельний кадастр". Другий розділ передбачає прикінцеві та перехідні положення, які спрямовані недопустити призупинення оформлення земельних ділянок, як це зазвичай відбувається внаслідок прийняття нових законів у сфері земельних відносин.

Основними положеннями законопроекту передбачено:

1) розширення переліку документів, які подаються для придбання земельної ділянки на неконкурентних засадах;

2) визначення вичерпного переліку підстав для відмови у продажу земельної ділянки на неконкурентних засадах;

3) припинення повноважень Кабінету Міністрів України продавати земельні ділянки державної власності та погоджувати продаж земельних ділянок комунальної власності іноземним юридичним особам;

4) припинення повноважень Верховної Ради України погоджувати продаж земельних ділянок державної власності іноземним юридичним особам;

5) встановлення двох тижневого строку для укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки з дня прийняття рішення про продаж земельної ділянки органом державної влади чи органом місцевого самоврядування;

6) встановлення одного виду грошової оцінки при продажі земельної ділянки на неконкурентних засадах - нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

7) встановлення, що ціна земельної ділянки, що продається, визначається на рівні її нормативної грошової оцінки;

8) встановлення можливості орендарям незабудованих земельних ділянок житлової та громадської забудови або промисловості викуповувати їх без проведення земельних торгів (тільки по договорах оренди земель укладених до 01.01.2016);

9) зміна строку сплати коштів за земельну ділянку придбану у результаті проведення земельних торгів з трьох до п'ятнадцяти банківських днів (пункт 1.6. пропозицій КМДА);

10) розмежування процедур нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок;

11) забезпечення автоматизації процедури нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

12) припинення процедури отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (видаватиметься лише витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, який міститиме відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки).


4. Стан нормативно-правової бази

у даній сфері правового регулювання
Основними нормативно-правовими актами, що регулюють відносини у сферах продажу земельних ділянок та оцінки земель є: Конституція України, Земельний та Цивільний кодекси України, Закони України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", "Про оцінку земель", "Про Державний земельний кадастр" та "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
5. Фінансово-економічне обґрунтування
У разі використання результатів робіт щодо оцифрування технічних документацій із нормативної грошової оцінки земельних ділянок населених пунктів, проведених у 2012 - 2013 роках, витрати з Державного бюджету України, що необхідні для внесення відомостей про нормативну грошову оцінку до Державного земельного кадастру, не перевищуватимуть 4 млн. грн.

У разі якщо застосовуватиметься виключно технологія формування електронних документів (формату XML) про нормативну грошову оцінку земель, потреба у витратах з Державного бюджету України становитиме 16,5 млн. грн.

Кошти на фінансування відповідних робіт пропонується віднайти у Державному бюджеті України за рахунок:

- коштів, які закладаються на проведення земельної реформи;

- кошти, які можливо зекономити за рахунок скорочення незавантажених роботою територіальних органів Держгеокадастру.

6. Прогноз результатів
У результаті впровадження положень Закону планується:

1) Скорочення строку продажу земельних ділянок із земель державної та комунальної власності на неконкурентних засадах на 1 - 2 місяці.



2) Збільшення надходжень до державного та місцевих бюджетів за рахунок продажу земельних ділянок іноземним юридичним особам та у зв'язку із збільшенням кількості земельних ділянок, які забажають викупити їх користувачі. Наприклад, тільки по м. Києву очікується надходження у розмірі 300 млн. грн. за рахунок продажу земельних ділянок іноземним юридичним особам.



Народні депутати України

















Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал