Пісня душа народу ( історичні пісні); українська історична пісня



Скачати 64.54 Kb.
Дата конвертації24.04.2017
Розмір64.54 Kb.
Тема: Пісня – душа народу ( історичні пісні); українська історична пісня

«За світ встали козаченьки»; М.Лисенко: сцена «Запорізька Січ»,

увертюра до опери «Тарас Бульба»; М.Балема «Козацькому роду

нема переводу».

Мета: ознайомити учнів з історичними піснями; прослухати і

охарактеризувати українську історичну пісню «За світ встали

козаченьки» та увертюру до опери «Тарас Бульба»; розучити пісню

«Козацькому роду нема переводу».



Обладнання: музичний центр, аудіо записи, музичний інструмент,

ілюстративний матеріал, портрет композитора.

Хід уроку.


  1. Музичне вітання.

  2. Оголошення теми і мети уроку.

  3. Актуалізація опорних знань.

На минулих уроках ми з вами знайомилися з найпоширенішим музичним жанром – з українськими народними піснями.

Гра «Мікрофон».

  • Що таке народні пісні? Авторські?

  • Які види української народної пісні вам відомі? (історичні, ліричні, жартівливі, жниварські, колискові)

  • Що оспівується в жниварських піснях, і як вони поділяються?

(Народні пісні, в яких розкривається працелюбність і душевна щедрість українського народу. Зажинкові – звеличують женців на перший сніп, провіщають добрий урожай, власне жниварські – змальовують нелегку працю хліборобів, обжинкові – оспівують задоволення і радість від завершення жнив.)

  • Що ви можете сказати про колискові пісні? ( матуся наспівує своїй дитині заколисуючи її, це перша пісня з якою ми зустрічаємось у житті).

  • Що оспівується в жартівливих піснях? ( народний гумор, дотепність, негативні риси – байдужість, лінь)

  • Які пісні співають на весіллях?

  • Що таке календарно-обрядові пісні? ( Пісні, які пов’язані з календарними святами, обрядами)

  • Які пісні співають на різдвяні, великодні свята, Івана Купала, зелені свята?

  • Як називаються пісні, які закликають прихід весни? (веснянки)



  1. Основна частина.

Українці співали завжди. Поряд із ліричними піснями про кохання, схвильованими творами про життєві турботи створено чимало народних пісень, що відображали історію боротьби українського народу за свободу та становлення національної самосвідомості.

В історичних піснях часто оспівуються безіменні герої, але їхня діяльність пов’язана з конкретним історичним періодом. Міфологічні образи та надприродні сили відсутні.

Поява історичних пісень є наслідком розвитку історичної свідомості народу і його художнього мислення. Вони з’явилися у XV ст., в період боротьби українського народу проти турецько-татарських загарбників, увібравши традиції героїчного епосу Київської Русі та українських дум.

Історичні пісні розкрили перед світом кращі риси характеру наших людей, їхню працьовитість, безмежну відданість батьківщині, волелюбність, мужність і стійкість у боротьбі проти соціального і національного гніту.

Отже, історичні пісні – це фольклорні твори, присвячені певній історичній події, чи відомій історичній постаті. У цих піснях висловлюється ставлення народу до історичних подій чи героїв.

Найдавніші історичні пісні пов’язані з добою козаччини, оспівують українських козаків-патріотів, вони називаються козацькі.

А хто в давнину був творцем, хранителем і передавачем народної творчості у формі історичних пісень, дум, а також казок і переказів, відповісти вам допоможе загадка:

Музикант сліпий співає –

Відчуваєш в серці жар.

Інструмент свій обнімає

Хто ж він є? Співець – … (кобзар)

Так, творцями і поширювачами пісень цього жанру були кобзарі, які в народній уяві також стали героями тієї неспокійної доби. Хлопчики-поводирі водили сліпих кобзарів від села до села, де ті грали на своєму інструменті для народу. Пісні бандуристів, як правило були про життя народу, про його героїв, про події, які відбувалися на рідній землі. Люди любили співців і підтримували їх, а гнобителі боялися їхніх правдивих слів і за це переслідували.

Ось зараз послухайте легенду «Про кобзу і кобзаря». (додаток)

Також ви можете переглянути картини художника Опанаса Сластіона, який зображував кобзарів з поводирями. (перегляд картин)

Історичні пісні передавались із покоління в покоління, і збереглись до сьогодні. Найбільш відомими історичними піснями є «Ой на горі та й женці жнуть», «За світ встали козаченьки» «Гей, там на горі Січ іде».


  1. Слухання музики.

Сьогодні ми з вами прослухаємо історичну пісню «За світ встали козаченьки», сцену «Запорізька Січ», увертюру до опери «Тарас Бульба» М.Лисенка.

Авторство пісні «За світ встали козаченьки приписують легендарній піснярці з Полтави Марусі Чурай (ілюстр. портрет, пам’ятник).

Донька козацького полковника тяжко переживаючи загибель батька, почала складати пісні, в яких виявився незвичайний поетичний дар. З її піснями козаки ходили в походи, набиралися сили духу й відваги.

В пісні «За світ встали козаченьки» говориться про те, що козак, вірний своєму обов’язку, вирушає в дорогу – захищати рідну землю.

Він змушений покинути рідну матір і кохану дівчину. І просить свою неньку, коли з ним щось трапиться, прийняти його дівчину Марусю, як за свою дитину.

Пісня побудована у формі діалогу. Відомо багато варіантів виконання пісні. Іноді виконується повільно з виразним ліричним забарвленням, іноді – швидко, у маршово-похідному темпі.

(слухання у виконанні заслуженої національної капели бандуристів)


  • У чиєму виконанні прозвучала пісня?

  • Який характер, темп пісні?

Ще ми прослухаємо увертюру до опери «Тарас Бульба» Миколи Лисенка.

М.Лисенко – славетний український композитор, диригент, піаніст. З дитячих років полюбляв музику. У 9 років написав свій перший музичний твір – «Польку». Дуже подобалися хлопчику українські народні пісні, обряди, свята.

Коли Лисенко виріс і став відомим композитором, він працював майже в усіх музичних жанрах. У музичній спадщині митця є опери «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка», «Різдвяна ніч» та ін. Він започаткував жанр дитячої опери, написав для дітей три музичні опери: «Коза Дереза» ,»Пан Коцький», «Зима і Весна».

Протягом усього життя він збирав український фольклор, і творчо застосовував його у власній музиці.

Над оперою «Тарас Бульба» М.Лисенко працював протягом 11 років. «Тарас Бульба» - за жанром історико-героїчна народна драма. Хоч у ній не відображені точні історичні факти, вона тісно пов’язана з відповідною історичною ситуацією в Україні XVII ст..: у ній узагальнено подана визвольна боротьба Запорізької Січі проти національного гноблення з боку польських поневолювачів.

Опера «Тарас Бульба», як і будь-яка опера, починається з увертюри.

Увертюра це оркестровий вступ до опери, балету, кантати чи кінофільму. Вона побудована на головних мелодіях опери чи балету.

Отже, слухаємо увертюру до опери «Тарас Бульба».

(слух. музики)


  • У чиєму виконанні прозвучала увертюра?

  • Мелодія якої пісні звучить в оркестровому виконанні?

Як я вже казала, композитор часто використовував у своїй музиці укр. нар. пісні, і в увертюрі ми могли почути мелодію пісні «За світ встали козаченьки».

  • Який характер і темп увертюри?

Кульмінацією опери є сцена «Запорізька Січ». Пісня «За світ встали козаченьки звучить тут широко та мужньо. Зверніть увагу на те, як неповторно звучить кожен куплет пісні. Ще за сценою починає, ніби здалеку звучати перший куплет і поступово видозмінюється і перетворюється у третьому куплеті на масову сцену, яскраве, емоційне завершення сцени на Запорізькій Січі.

Отже, слухаємо заключну сцену опери «Тарас Бульба» (слух.)



  • Який характер прослуханої сцени?

  • Якими перед нами постають козаки? (мужніми, відважними, сміливими)

  • Чи сподобалась вам увертюра і заключна сцена опери?



  1. Розспівування.

- на одному звуці (мі ме ма мо му)

- на двох звуках (до ре до ре до)

- гама до мажор (плавно в дві сторони; вгору плавно, назад уривчасто; з динамічними відтінками; тактуючи )


  1. Розучування пісні.

Тема козацтва, боротьби за незалежність рідної землі завжди хвилювали митців – музикантів, поетів, художників. У пісні, яку ми сьогодні розучимо, «Козацькому роду нема переводу, відображена саме ця тема. Послухайте її уважно.

(худ. показ пісні)



  • Про що розповідається в пісні? (

  • Як ви розумієте назву пісні «Козацькому роду нема переводу»?

(розучування пісні. Звертаю увагу на чистоту інтонування, дикцію)

  1. Підсумок уроку.

  • З яким жанром пісень ми сьогодні ознайомились?

  • Що таке історичні пісні?

  • Які музичні твори прослухали?

  • Що таке увертюра?

  • Яку пісню розучили?

  1. Домашнє завдання.

Пригадати літературні твори, фільм або пісні, у яких оспівані козаки.

  1. Оцінювання.

  2. Музичне прощання.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал