Перспективи впровадження



Скачати 38.45 Kb.
Pdf просмотр
Дата конвертації09.05.2017
Розмір38.45 Kb.

1
І. Г. СІДЕНКО

ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ
ЕЛЕКТРОННОГО ГОЛОСУВАННЯ В УКРАЇНІ

З наближенням дня голосування на чергових виборах до Верховної Ради все більше суспільної уваги привертається до виборчих питань. З’являються нові пропозиції, як щодо внесення змін до виборчого законодавства так і до процедури голосування, підрахунку голосів та порядку встановлення результату виборів.
Одним з варіантів є більш широке застосування інформаційно-телекомунікаційних технологій в виборчому процесі – перехід до електронного голосування. Однією з передумов цього стало внесення народним депутатом України О. І. Тищенком проекту постанови Верховної Ради України про схвалення Концепції запровадження системи електронного голосування в Україні [5]. Ініціатор змін переконаний, що від якісної підготовки і проведення виборів та референдумів залежать забезпечення конституційних прав громадян і розвиток демократії [1].
Електронне голосування (англ. e-voting) – є терміном, що використовується для різних типів голосування, охоплюючи як процес здійснення голосування за допомогою електронних засобів, так і процес автоматичного підрахунку голосів за допомогою електронних пристроїв та спеціального програмного забезпечення. [3]
На сьогоднішній день в багатьох країнах світу запроваджена система електронного голосування. Так, США, Канада, Бразилія, Індія, Бельгія,
Австралія, Естонія, Південна Корея використовують електронну систему голосування, а Великобританія, Німеччина, Франція, Іспанія, Португалія, Італія,
Норвегія, Швейцарія, Росія, Казахстан, Японія, Китай проводять експерименти по її використанню. Разом з цим є і держави, які здійснивши апробацію даної системи, повернулися до традиційних способів голосування (Фінляндія) [4].
Зазвичай комп’ютерні технології у виборчому процесі використовують для складання списків виборців та кандидатів, підрахунку голосів, визначення

2
результатів виборів. У цьому напрямку Україна має ряд успішних прикладів:
Єдина інформаційно-аналітична система “Вибори”, основним призначення якої
є інформатизація процесів, що здійснюються в ході підготовки і проведення виборів та референдумів в Україні та діяльності Центральної виборчої комісії і виборчих комісій; Автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система
“Державний реєстр виборців”, створена для забезпечення державного обліку виборців та складання списків виборців.
Але нажаль в напрямку безпосереднього наближення інформаційних технологій до виборця – електронної подачі голосів – Україна не має власного досвіду.
У світі електронне голосування проявляється у таких формах:
– голосування на виборчих дільницях за допомогою спеціально встановленого обладнання;
– голосування за допомогою пересувних електронних урн;
– голосування за допомогою комп’ютера приєднаного до мережі “Інтернет”;
– дистанційне електронне голосування за допомогою мобільного телефону або комунікатора [2].
Застосування надійних і об’єктивних засобів голосування і захисту їх результатів були предметом неодноразового обговорення на міжнародному та
європейському рівнях, що викладене зокрема у ряді доповідей Європейської комісії за Демократію через Право (Венеціанська Комісія) (European
Commission for Democracy through Law – Venice Commission), присвячених проблемам відповідності віддаленого голосування (голосування поштою або електронне голосування) стандартам Ради Європи. В докладі, що був схвалений
12-13 березня 2004 року Венеціанська Комісія попередила про необхідність вжиття додаткових заходів для мінімізації ризиків фальсифікацій та визначила 5 принципів, що відображають засади європейської демократії та однаково придатні як для виборчих кампаній, так і для референдумів:
– універсальне право голосу:
всі люди мають право голосу;
– рівні права голосу: кожен виборець має рівну кількість голосів;

3
– свобода права голосу;
– таємність права голосу;
– пряме право голосу.
Зважаючи на це, Венеціанська Комісія рекомендувала наступне:
– електронне голосування може використовуватися лише за умови, що система є безпечною/захищеною і надійною;
– система електронного голосування повинна бути прозорою, тобто надавати можливість перевірки щодо її функціонування;
– виборці повинні мати нагоду одержати підтвердження свого вибору і виправити його у разі допущення помилки;
– для полегшення перерахунку голосів у разі конфліктної ситуації може передбачатися процедура роздрукування голосів.
Було зауважено, що при дотриманні вказаних умов, електронне голосування не суперечить положенням “Кодексу правил належної практики виборів” та Європейській Конвенції про права людини. Таким чином, прийнятність систем електронного голосування визначається правовими, процедурними і технологічними стандартами, які використовуються в процесі голосування та забезпечують зазначені вимоги [2].
Чинне законодавство України не передбачає проведення електронного голосування, для народного волевиявлення застосовується традиційна процедура з використанням паперових бюлетенів. За таких умов, виборчий процес передбачає використання значних матеріальних та людських ресурсів, як в процесі підготовки до виборів так і в ході самого голосування та підрахунку голосів, що призводить до витрачання значних коштів з Державного бюджету України.
Окрім того слід зазначити, що на практиці визначена процедура підготовки і проведення виборів та референдумів зумовлює безліч непорозумінь серед суб’єктів виборчого процесу, зокрема кандидатів, членів виборчих комісій та виборців. Аналіз проведених в Україні виборів народних депутатів України
(2006, 2007), президентських (2004, 2010) та місцевих (2011) свідчить, що найбільше нарікань викликає процес голосування і підрахунку голосів, які

4
породили чимало сумнівів у правильності їх результатів. З часом ці сумніви намагалися вирішити шляхом перерахування голосів і позовних заяв у судові
інстанції, однак очевидно, що недосконала сама технологія виборів.
Зміна технології голосування шляхом її автоматизації та застосуванням комп’ютерних систем, які не мають політичних переваг і пристрастей, для підрахунку голосів, зробить її незалежною від зловживань, підтасувань і випадкових помилок.
Запровадження електронного голосування має цілий ряд, як переваг так і недоліків. До переваг можна віднести:
– збільшення частини виборців, які матимуть бажання брати участь у виборах з використанням нових інформаційних технологій (молодь);
– забезпечення комфортних умов для реалізації громадянами права голосу внаслідок можливості користування системою з будь-якого місця перебування;
– забезпечення широких можливостей для голосування інвалідам, для яких процес стає більш зручним;
– при грамотній і прозорій процедурі голосування абсолютно неможливо здійснити масову підтасовку результатів
– точний підрахунок результатів голосування;
– зменшення часу для обробки результатів голосування, надасть можливість постійної візуалізації результатів у режимі реального часу.
– зменшення витрат на проведення виборів (в остаточному підсумку);
– використання застосовуваних на виборах технологій в інших сферах суспільних послуг (вивчення громадської думки, розвиток мережі “Інтернет”);
Можливими аргументами проти застосування електронного голосування можуть бути такі:
– частина виборців не буде довіряти системі;
– потенційна можливість комп’ютерних збоїв і атак хакерів;
– значні початкові витрати на запровадження системи [2].
Переваги є більш суттєвими, а всі наведені аргументи проти можливо попередити зваженими діями з боку влади та учасників процесу.

5
Як висновок, слід зазначити, що електронне голосування є частиною поширених у світі нових технологій, отже, воно невідворотне. Час не стоїть на місці, і Україна як держава з високим науково-технічним потенціалом не повинна бути на узбіччі цього процесу.

Список використаних джерел
1. Вибори стануть електронними [Електрон. ресурс] // Закон і бізнес № 25 (1012),
18–24 червня 2011. – Режим доступу : http://zib.com.ua/ua/3537-vibori_stanut_elektronnimi.html
2. Готун A. Використання нових інформаційних технологій у виборчому процесі: світовий досвід і практика застосування в Україні / A. Готун // Вісник Київського НУ
ім. Шевченка. Філософія і політологія. – 2008. – C. 89-90.
3.
Електронне голосування
[Електрон. ресурс]. – Режим доступу : http://uk.wikipedia.org/wiki/Електронне голосування.
4. Питання впровадження електронної системи голосування [Електрон. ресурс] //
Державне будівництво і місцеве самоврядування в Україні. – Режим доступу : http://proeto.com.ua/pravo/derzhavne-budivnictvo-i-misceve-samovryaduvannya-v-ukrayini/pitannya- vprovadzhennya
5. Проект постанови Верховної Ради України про схвалення Концепції запровадження системи електронного голосування в Україні від 18.06.2012 р. № 10629.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал