Першоджерела до іспиту Равич-Щербо И. В. Исследование природы индивидуальных различий методом близнецов



Скачати 104.86 Kb.
Дата конвертації05.04.2017
Розмір104.86 Kb.
Першоджерела до іспиту


  1. Равич-Щербо И.В. Исследование природы индивидуальных различий методом близнецов.

  2. Логинова Н.А. Антропологическая психология Б.Г. Ананьева // Вопросы психологии. 2007. №5. – С. 127-137.

  3. Белоус В.В, Боязитова И.В. B.C. Мерлин – творец учения об интегральной индивидуальности (к 110-летию со дня рождения) // Психологический журнал, 2008, том 29, № 1. – С. 126-132.

  4. Анцыферова Л.И. Психологическое учение о человеке: теория Б.Г. Ананьева, зарубежные концепции, актуальные проблемы. // Психологический журнал, 1998, № 1. – С. 3-15.

  5. Русалов В.М. Теоретические проблемы построения специальной теории индивидуальности человека \\ Психологический журнал, 1986, том 7. №4. – С. 23-35.

  6. Батуев А.С, Соколова Л.В. О соотношении биологического и социального в природе человека // Вопросы психологии. 1994. №1. – С. 81-92.

  7. Кабаева В.М. Особенности физиологического созревания и психического развития мальчиков и девочек. Различия в обучении и воспитании. – М.: МГППУ, 2007

  8. Корниенко Д.С. Генетические и средовые факторы в свойствах формально-динамического уровня интегральной индивидуальности // Психол. журнал, 2010, том 31, №2. – С. 58–65.

  9. Русалов В.М., Манолова О.Н. Взаимосвязь характера и темперамента в структуре индивидуальности // Психологический журнал, 2005, том 26, №3, с. 65–73.

  10. Бороздина Л.В. Проблема характера в психологии // Вопросы психологии. 2012. №1. – С. 36–42.

  11. Палмер Джек, Палмер Линда. Эволюционная психология. Секреты поведения Homo sapiens. СПб.: Прайм-Еврознак, 2003. Глава 5. Сексуальные отношения и продолжение рода.

  12. Савенков А.І. Психологія дитячої обдарованості. – М.: Genesis, 2010. – 440 с. Глава 3. Сучасні концепції дитячої обдарованості:

    1. Обдарованість як якісне поєднання здібностей

    2. Модель «Структура інтелекту»

    3. Вікова обдарованість

    4. Інтелектуальна і творча обдарованість

    5. Концепції творчої обдарованості

    6. Модель людського потенціалу

    7. Розвиток ідеї потенціалу

    8. Обдарованість як прояв своєрідності індивідуального досвіду ментального

    9. Однофакторні і багатофакторні моделі обдарованості

    10. Мюнхенська модель обдарованості

    11. Обдарованість як динамічна характеристика особистості

    12. Динамічна концепція обдарованості

    13. Продуктивність діяльності і загальні здатності

    14. Обдарованість і здібності

    15. Структурно-динамічна теорія інтелекту

    16. «Робоча концепція обдарованості»

    17. Інтегративна концепція обдарованості

  1. Тихомирова Т.Н. «Середовищні чинники розвитку обдарованості».

  2. Панкратова А.А. «Практический, социальный и эмоциональный виды интеллекта: сравнительный анализ» // Вопр. психологии. 2010. № 2. – С. 111–119..

  3. Белавина О.В. Одарённые дети: Проблемы диагностики и адаптации // Психол. журнал, 2010, том 31, № 1. С. 41–54.

  4. Обухова Л.Ф. Социокогнитивный подход к исследованию интеллектуального развития ребенка // Электронный журнал «Психологическая наука и образование» www.psyedu.ru / ISSN: 2074-5885 / E-mail: psyedu@mgppu.ru 2010, № 5. С. 91–103.

  5. Айзенк Г.Ю. Интеллект: новый взгляд // Вопросы психологии, 1995. – № 1. – С. 111–131.

  6. Бурлачук Л.Ф. Психодиагностика интеллекта: иллюзии и реальность // Психология. 2004. №4. – C. 64–71.

  7. Богоявленская Д.Б. Что выявляют тесты интеллекта и креативности? // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2004. Т. 1. № 2. С.54–65.

  8. Рабочая концепция одаренности. (Богоявленская Д.Б., Брушлинский А.В., Холодная М.А., Шадриков В.Д. и другие). М.: ИЧП «Издательство Магистр», 1998. – 68 с. – С. 3–34.

  9. Богоявленская Д.Б., Богоявленская М.Е. Психология одаренности: понятие, виды, проблемы. Выпуск 1 – М.: МИОО, 2005. – 176 с. Глава II. Теоретичні основи і методи діагностики обдарованості:

2.1. Загальна ситуація дослідження та діагностики креативності.
Теорії креативності Дж. Гілфорда

2.2. 2.2.1. Аналіз критеріїв креативності

2.2.2. Поняття «дивергентність»

2.2.3. Дивергентне мислення

2.3. Природа творчих здібностей

2.3.1. Одиниця аналізу творчості

2.3.2. Типологія творчості

2.3.3. Структура творчих здібностей

2.4. 2.4.1. Метод «Креативне поле»

2.4.2. Порівняльний аналіз методів

2.4.3. Що ж вимірюють діагностичні процедури творчості й обдарованості?

Програмові вимоги складені доцентом кафедри загальної та експериментальної психології

Палієм А.А.
Затверджені на засіданні кафедри загальної та експериментальної психології,

протокол №2 від 21 вересня 2011 р.

Основні положення і висновки статті: Белавіної О.В. «Обдаровані діти: проблеми діагностики й адаптації».

Основні положення і висновки статті Т.Н. Тихомирової «Середовищні чинники розвитку обдарованості».

Основні положення і висновки статті А.О. Панкратової «Практичний, соціальний і емоційний види інтелекту».

Секретар Вольська С.Л.


Зав. кафедрою Москалець В.П.

Диференціальна когнітологія.

Контрольна робота з ДП для студентів 3 курсу.




  1. Здібності в структурі індивідуальності. Концепції здібностей. Здібності в теорії Б.М. Теплова.

  2. Структура здібностей, їх якісні й кількісні характеристики.

  3. Загальний аналіз основних підходів до дослідження інтелектуальних здібностей у ХХ столітті:
    Ч. Спірмен, Р.Б. Кеттелл, Ж. Піаже, Дж. Келлі, Дж. Гілфорд, Л. Терстоун, С. Барт, Ф. Вернон.

  4. Тестування загальних, спеціальних і академічних здібностей. Їх надійність, валідність і прогностичність.

  5. Тестування здібностей: аналіз IQ-тестів.

  6. Тестування здібностей: багатофакторні тести здібностей.

  7. Загальна характеристика підходів до розуміння інтелекту: Ч. Спірмен, Р. Стернберг, Г. Айзенк, Х. Гарднер, Р.Б. Кеттелл, П. Бальтес.

  8. Джерела варіативності інтелекту.

  9. Поняття про обдарованість в сучасній психології.

  10. Характеристика основних підходів до феномену геніальності.

  11. Характеристика типів інтелектуальної обдарованості (М.О. Холодна).

  12. Аналіз результатів експериментальних досліджень інтелектуальної обдарованості (Л. Термен, В. Русалов, В. Дружинін, М. Холодна, П. Торранс, Дж. Рензуллі, Р. Стернберг та ін.).

  13. Психологічні механізми компетентності як форми інтелектуальної обдарованості.

  14. Психологічні механізми таланту як форми інтелектуальної обдарованості.

  15. Психологічні механізми мудрості як форми інтелектуальної обдарованості.

  16. Геніальність як прояв обдарованості.

  17. Класифікація розумової відсталості (МКХ-10).

  18. Передумови геніальності у працях В.П. Ефроімсона.

  19. Сутність інтелекту як психічної реальності. Аналіз поняття «інтелект» в ДП ("види інтелектів").

  20. Історія досліджень і розвиток проблематики психології інтелекту (Ф. Гальтон, А. Біне. Ж. Піаже.

  21. Поняття про задатки здібностей і їх детермінанти.

  22. Дослідження здібностей у контексті ДП: (Рубінштейн, Теплов, Анохін, Шадриков, Завалішина, Зайонц та ін..).

  23. Характеристика підходів до феномену обдарованості.

  24. Аналіз підходів до загальних інтелектуальних здібностей (Штерн, Піаже, Полані, Пономарьов, Акімова, Голубєва, Стенберг).

  25. Загальна характеристика базових властивостей інтелекту: рівневі, комбінаторні, процесуальні та регуляторні (Холодна).

  26. Методологія факторного (операціонального) підходу до інтелекту (за Дружиніним) та його критика.

  27. Характеристика конвергентних здібностей: рівневі властивості інтелекту.

  28. Характеристика конвергентних здібностей: комбінаторні властивості інтелекту.

  29. Характеристика конвергентних здібностей: процесуальні властивості інтелекту.

  30. Характеристика дивергентних (креативних) здібностей (Гілфорд).

  31. Характеристика критеріїв креативного продукту (Джексон, Месик).

  32. Уявлення про научуваність як прояв рівня інтелекту, критерії научуваності.

  33. Стильові властивості інтелекту: стилі кодування інформації.

  34. Стильові властивості інтелекту: інтелектуальні стилі.

  35. Стильові властивості інтелекту: епістемологічні стилі.

  36. Становлення тестологічного підходу до інтелекту (Гальтон, Біне і Сімон, Штерн, Термен).

  37. Концепція інтелекту Ч. Спірмена: фактор G, фактор S, рівневі і комбінаторні властивості інтелекту.

  38. Концепція інтелекту Р.Б. Кеттелла: поняття про поточний (Gf) і кристалізований (Gc) інтелект і взаємозв’язок між ними. Додаткові фактори інтелектуальних здібностей (gv, gm, gs)/

  39. Концепція інтелекту Дж. Равена: аналіз тесту «Прогресивні матриці».

  40. Концепція інтелекту Ф. Вернона: фактор G, групові фактори (V:ED, K:M), другорядні групові фактори, специфічні фактори.

  41. Берлінська модель структури інтелекту (А. Ягер): типи і зміст інтелектуальних операцій.

  42. Концепція інтелекту Д. Векслера: шкала WAIS, фактори інтелекту: вербальне розуміння, просторова організація, оперативна пам'ять/увага. Рівні обробки й інтерпретації показників WAIS. Класифікація IQ-показників

  43. Багатофакторна теорія інтелекту Л. Терстоуна: концепція профілю рівня розвитку первинних розумових здібностей.

  44. Структурна модель інтелекту Дж. Гілфорда: характеристика трьох сторін інтелектуальної діяльності.

  45. Факторна концепція інтелекту Р. Мейлі: аналіз факторів.

  46. Теорія множинного інтелекту Г. Гарднера: види інтелектуальних здібностей.

  47. Теорія інтелекту і когнітивного розвитку М. Андерсона: базові механізми переробки інформації, концепція "модульної" психіки, "специфічні процесори".

  48. Триархічна теорія інтелекту Р. Стернберга: субтеорії інтелекту, типи компонентів мислення.

  49. Біоекологічна теорія С. Цесі: «множинні когнітивні потенціали», поняття про контекст.

  50. Експериментально-психологічні теорії інтелекту: феноменологічний підхід; генетичний підхід.

  51. Експериментально-психологічні теорії інтелекту: соціокультурний підхід; процесуально-діяльнісний підхід.

  52. Експериментально-психологічні теорії інтелекту: освітній підхід; інформаційний підхід

  53. Експериментально-психологічні теорії інтелекту: функціонально-рівневий підхід, регуляційний підхід.

  54. Експериментально-психологічні теорії інтелекту: онтологічний підхід.

  55. Основні проблеми і суперечності дослідження інтелектуальних здібностей.

  56. Стійкість інтелектуальних вимірювань.

  57. Загальний інтелект і шкільна успішність.

  58. Спадковість і середовище у детермінації інтелектуальних відмінностей.

  59. Інтелект у структурі індивідуальних властивостей.

  60. Становлення проблематики стильових характеристик індивідуальності.

  61. Теоретичні витоки стильового підходу: теорія психологічної диференціації, теорія когнітивних контролів і когнітивного темпу.

  62. Психологічна характеристика когнітивних стилів: полезалежність/поленезалежність; вузький/широкий діапазон еквівалентності.

  63. Психологічна характеристика когнітивних стилів: вузькість/широта категорії; ригідний/лабільний (гнучкий) пізнавальний контроль; толерантність до нереалістичного досвіду.

  64. Психологічна характеристика когнітивних стилів: вузькість/широта сканування; загострювання/згладжування; імпульсивність/рефлективність.

  65. Психологічна характеристика когнітивних стилів: конкретна/абстрактна концептуалізація; когнітивна простота/складність.

  66. Проблема взаємозв’язку когнітивних стилів.

  67. Співвідношення продуктивних і стильових аспектів інтелектуальної діяльності.

  68. Когнітивні стилі в структурі індивідуальності.

  69. Когнітивні стилі як "інші здібності"?

  70. Індивідуальний стиль діяльності.

  71. Загальна теорія стилю людини в концепції О.В. Лібіна. Контури загальної теорії стилю.

  72. Єдина концепція стилю людини. Стильові метаморфози.

  73. Інтерпретація гіпотези про внутрішній і зовнішній статус стилю.

  74. Стиль у структурі індивідуальності. Стиль людини: структура і функції.

  75. Стильова сфера: внутрішній і зовнішній контур.

  76. Типологія стильової поведінки.

  77. Я-концепція як основа життєвого стилю.

  78. Поняття психологічного подолання (coping strategies) і його варіації.

  79. Стиль життя і самоактуалізація.

  80. Феноменологія креативності.

  81. Проблема здібності до творчості. Концепція редукції творчості до інтелекту.

  82. Концепція взаємозв’язку креативності й інтелекту М. Воллаха і Н. Когана.

  83. Аналіз концептуальних підходів до креативності.

  84. На межі божевілля або геніальності: творчість як форма душевного розладу.

  85. Творчість як форма унікального самовираження.

  86. Обдарованість, талановитість, геніальність – у чому відмінність?

  87. Механізми креативності.

  88. Інтуїція як механізм творчості.

  89. Життєвий шлях творчої особистості.

  90. Портрет генія.

  91. Конструктивні тенденції індивідуальності.

  92. Креативність, її діагностика і можливість розвитку.





Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал