Пам’ятки на всі випадки Пам’ятка №1 щодо виконання домашнього завдання



Скачати 262.38 Kb.
Дата конвертації08.05.2017
Розмір262.38 Kb.
Пам’ятки на всі випадки


Пам’ятка №1

щодо виконання домашнього завдання
1. Активно працюй на уроці: уважно слухай, відповідай на запитання.

 2. Став запитання, якщо чогось не зрозумів або з чимось не згодний.

 3. Навчися користуватися словниками й довідниками. З'ясуй значення незнайомих слів, знаходь потрібні факти й пояснення, правила, формули в довідниках.

 4. Якщо в тебе є комп'ютер, навчися з його допомогою знаходити потрібну інформацію, робити розрахунки за допомогою електронних таблиць тощо.

 5. Продумай послідовність виконання завдань з окремих предметів і спробуй визначити, скільки часу тобі знадобиться для виконання кожного завдання.

 6. Між уроками роби перерви.

 7. Спочатку спробуй зрозуміти матеріал, а потім його запам'ятати.

 8. Якщо матеріал, який треба вивчити, великий за обсягом або складний, розбий його на окремі частини й опрацюй кожну частину окремо. Використовуй метод ключових слів. (Ключові слова - найважливіші в кожному абзаці).

 9. Не залишай підготовку до доповідей, творів, творчих робіт на останній день, адже це потребує багато часу. Готуйся до них заздалегідь, рівномірно розподіляючи навантаження.

 10. Готуючись до усних уроків, використовуй карти, схеми. Вони допоможуть тобі краще зрозуміти й запам'ятати матеріал.

 11. Складай план усної відповіді.

 12. Перевіряй себе.





Пам’ятка №2

«Уміння правильно читати»

 


  1. Вибирай книги для читання відповідно до свого віку. Спершу довідайся, хто автор твору та як називається книжка чи оповідання.

  2. Ознайомся із змістом художнього твору за анотацією, перегляньте побіжно текст, ілюстрації до нього і приблизно визначте, про що читатимеш і наскільки тобі це цікаво.

  3. При читанні будьте уважними до кожного слова, речення; опанувавши рядок до кінця, не повертайтесь, якщо збагнули зміст.

  4. Читай вдумливо, отримуй задоволення від краси слова. Не пропускай описи.

  5. Після кожного абзацу робіть паузу.

  6. Намагайтеся зрозуміти, про що читаєте.

  7. Запам’ятайте імена героїв, послідовність подій.

  8. Спробуйте оцінити вчинки, стан персонажів. Які почуття, думки вони викликають у вас? Щоб ви сказали про них товаришам?

  9. Намагайся читати книги різної тематики.

Користуйся книгою обережно, охайно, бо вона -  твій друг



Пам’ятка №3

Як скласти план тексту

 

1. Прочитайте текст, з’ясуйте значення незрозумілих слів.



2. Визначте тему й основну думку.

3. Поділіть текст на смислові частини, дайте їм заголовки.

4. Напишіть чернетку плану. Порівняйте його з текстом. Простежте, чи все головне знайшло відображення у плані, чи зв’язані пункти плану за змістом, чи відображають вони тему і головну думку тексту.

5. Перевірте, чи можна за цим планом переказати текст.

6. Акуратно перепишіть удосконалений варіант плану.



Пам’ятка №4

Як аналізувати прочитане

 

Форма роботи з текстом поєднує читання з аналізом прочитаного шляхом розстановки знаків з конкретним логічним наповненням. Працюють з олівцем, позначаючи одиницю прочитаного тексту однією з позначок залежно від того, якому змісту вона відповідає:



« *» - це я знаю,

« +» - нова інформація,

«-» - суперечить тому, що я знаю,

«?» - інформація дивує мене.


 
  

 

 



                      


Пам’ятка №5

Як підготуватися до написання сенкана

Сенкан - п’ятирядковий неримований вірш, складається з одинадцяти слів:


 1. У першому рядку записується одне слово, іменник, який є темою сенкану.

2. У другому – два слова, прикметники, які є означеннями теми.

3. У третьому – три слова, дієслова, які вказують на активність, дієвість, пов’язану з темою.

4. У четвертому – фраза ( з чотирьох слів), якою висловлюється розуміння теми (чи ставлення до теми).

5. У п’ятому – одне слово, іменник – синонім ( висновок) до теми



Пам’ятка №6

Як готуватися до усного виступу

 1. Подумайте, з якою метою ви будете говорити.

Визначте тему, основну думку, тон вашого виступу( урочистий, спокійний, обурений, критичний).

2. Підберіть потрібний матеріал.

3. Вирішіть, який тип мовлення переважатиме у вашому виступі( роздум, опис, розповідь)

4. Визначте можливий стиль вашого виступу( розмовний, публіцистичний, науковий)

5. Складіть план.

6. Зробіть пробний виступ перед дзеркалом, слідкуючи за тоном, логічним наголосом, темпом мови, гучністю голосу, жестами, мімікою.

7. Попросіть кого-небудь із ваших друзів послухати вас, врахуйте їхні зауваження.

8. Використайте магнітофон: прослуховування запису допоможе вам вдосконалити свій виступ


 

.

 



.


Пам’ятка №7

Правила дискусії
1. Чітко визначте свою точку зору й аргументи до неї.

2. Вступаючи у дискусію, не починайте її з тих питань, з якими ваша думка не збігається з думкою вашого опонента.

3. Використайте метод Сократа, який полягає у тому, що свою думку ви ділите на маленькі частинки, і кожну пропонуєте у формі запитання.

4. Аргументи не слід пропонувати у низхідному порядку, краще розпочинати з більш сильних доведень і такими ж сильними завершувати.

5. Пам’ятайте дію психологічного закону роботи пам’яті, запропонованого Г. Еббінгаузом, на якому побудовано « правило рамки»: найбільше запам’ятовується початок і кінець виступу.

6. Уникайте категоричності, особливо якщо ви заперечуєте.

7. Умійте почути та зрозуміти опонента.

8. Не переривайте свого співрозмовника.

9. Волійте не перемогти, а знайти істину.

10. Майте мужність визнати свою неправоту і просити критичного обговорення питання


  

.                           



 


Пам’ятка №8

Як підготуватися до виразного читання тексту

 

1. Уважно перечитайте твір мовчки або вголос. Уявіть собі те, про що у ньому йдеться.



2. Подумайте, які думки та почуття висловлює автор.

3. Визначте тему, основну думку, основний тон висловлювання.

4. Сформулюй, що хотів передати автор у цьому творі і що хочеш підкреслити ти.

5. Подумайте з якою метою ви читатимете цей текст, чому будете переконувати своїх слухачів.

6. Підкресліть найважливіші у змісті слова, тобто логічно наголошені. Визначте логічні наголоси

7. Визначте паузи.

8. Продумайте, як ви можете використати інші засоби усного мовлення: темп мови, гучність голосу тощо.

9. Виразно прочитай вірш.





Пам’ятка №9
Як характеризувати літературного героя

Характеристика героя – це виявлення у характері, зовнішності, мові, діях героя певних особливостей.

План характеристики літературного героя

1. Ім’я героя

2. Його місце в системі образів (головний, другорядний)

3. Зовнішність, мова.

4. Соціальний стан.

5. Вид діяльності.

6. Здібності та інтереси.

7. Моральні якості.

8. Стосунки з людьми.

9. Ставлення до природи.

10. Вчинки.

11. Ставлення автора до героя

12. Ваше ставлення до даного героя




Пам’ятка №10

Написання анотації на художню книгу
1. Дати стислу характеристику книги та її теми.

2. Зробити перелік основних розділів чи питань, що висвітлюються у творі.

3. Критично оцінити зміст твору, його проблематику та образи.

4. Подати основні відомості про автора.

5. Вказати, на якого читача розрахована книга

.



  • Пам’ятка №11
    Як готувати завдання з позакласного читання
    1.  Розглянь уважно обкладинку і титульний аркуш книги.

    2. Прочитай прізвище автора, назву книги, видавництво.

    3. Прочитай передмову або вступ.

    4. Щодня по главах читай книгу, уважно розглядай ілюстрації, залишай закладки серед сторінок, які б ти хотів прочитати своїм товаришам.

    5. Коротко перекажи зміст прочитаної книги в домашньому крузі.

    6. Запиши про прочитану книгу в читацький щоденник, вказавши автора, заголовок і короткий зміст книги.

    7. Яскраво оформи карточку-відгук вказавши на:


    • лицьовій її стороні - прізвище й ініціали автора, серію книги, її заголовок, прізвище художника-ілюстратора, назву видавництва, кількість сторінок.

    • зворотному боці напиши, чому ти радиш прочитати її своїм товаришам

                                           




Пам’ятка №12
Як писати реферат(доповідь)

Етапи роботи:

  1. Вибрати тему. Вона має бути знайома і цікава. Бажано, щоб тема містила яку-небудь проблему або протиріччя і мала відношення до сучасного життя.

2. Визначити адресата і мету спілкування.

3. Дібрати відповідну літературу.

4.         Опрацювати дібрані джерела з робочими стислими помітками, закладками в книжці. Зробити виписки з книг і статей. (Звернути увагу на незрозумілі слова і вирази, уточнити їх значення в довідковій літературі).

4.        Скласти план відповідно до обсягу реферату (його пункти розкриваються приблизно на однаковій кількості сторінок).

5.        Оформити яскравий, привабливий вступ.

6.        Дати перелік основних висновків, узагальнень та рекомендацій.

7. Зробити список цієї літератури.

8. Написати чорновий варіант кожної глави.

9. Показати чернетку педагогові.

10. Написати реферат.

11.  Скласти повідомлення на 5-7 хвилин, не більше.
Вимоги:

1. Оптимальний обсяг реферату: 10-12 друкованих сторінок. Такий реферат потребує для усного викладу перед аудиторією 10-15 хвилин.

2. Реферат складається  з декількох частин:

• титульний аркуш (оформляється за вимогами учбового закладу);

• зміст (вміст) вимагає наявність номерів сторінок на кожен розділ реферату;

• введення (вступ);

• основна частина, що складається з глав;

• висновок;

• список використаної літератури

3.        Під час добору мовних засобів для написання реферату необхідно враховувати особливості наукового стилю мовлення.

4.        Під час усного виступу краще розповідати, а не читати реферат. Для цього скласти розгорнутий план-конспект на 2-4 сторінки.
Декілька НЕ:
* Реферат НЕ копіює дослівно книги і статті, НЕ є конспектом.

* Реферат НЕ пишеться по одному джерелу і НЕ є доповіддю.

* Реферат НЕ може бути оглядом літератури, тобто не розповідає про книги.
У рефераті зібраний по темі матеріал систематизується і узагальнюється.

      





Пам’ятка № 13

Про що говоримо у рефераті(доповіді)


  1. У введенні (вступі) пояснюється:

• чому вибрана така тема, чим вона важлива (особисте відношення до теми (проблеми), чим вона актуальна (відношення сучасного суспільства до цієї теми (проблеми), яку культурну або наукову цінність представляє (з точки зору дослідників, учених);

• яка література використана: дослідження, науково-популярна література, учбова, хто автори... (Кліше: “Матеріалом для написання реферату послужили ...”)

• з чого складається реферат (введення, к-ть розділів, висновок, додатки. Кліше: “У введенні показана ідея (мета) реферату. Розділ 1 присвячений.., у 2 розділі ... У висновках сформульовані основні виводи...”)


  1. Основна частина реферату складається з декількох розділів, що поступово розкривають тему. Кожен з розділів розглядає яку-небудь зі сторін основної теми. Ствердження позицій підкріплюються доказами, узятими з літератури (цитування, вказівка цифр, фактів, визначення).

Якщо докази запозичені в автора використовуваної літератури, – це оформляється як посилання на джерело і має порядковий номер.

Посилання оформлюються внизу тексту під межею, де вказуються порядковий номер посилання і дані книги або статті. У кінці кожного розділу основної частини обов’язково формулюється висновок. (Кліше: “Таким чином… Можна зробити висновок, що...      У результаті можна прийти до висновку... ”).



  1. У кінці (дуже коротко) формулюються спільні висновки по основній темі, перспективи розвитку дослідження, власний погляд на вирішення проблеми і на позиції авторів використовуваної літератури, про свою згоду або незгоду з ними.

4. Список літератури складається в алфавітному порядку в кінці реферату за певними правилами.
Опис книг

Автор(и). Заголовок. – Місце видання: Видавництво, рік видання. – Сторінки


Опис збірок

Заголовок. – Місце видання: Видавництво, рік видання. – Сторінки.

Література: Справ. шк. – К.: Освіта, 1996. – 600с.
Опис статей

Автор(и). Заголовок //Назва журналу (газети). – Рік. – Номер. – Сторінки статті.



.


Пам’ятка №14

Анкета головного героя




Ім’я героя

Вік

Портрет, особливі прикмети

Соціальний стан, походження

Освіта

Родина

Місце проживання

Кредо. Життєвий девіз

Спосіб життя.

Коло спілкування: друзі, недруги

Захоплення, уподобання

Риси характеру

Вчинки, поведінка

Ставлення до нього автора

Ваше сприйняття героя, над чим змусив замислитись












Пам’ятка №15
Як писати твір

 

1. Вибери  одну з запропонованих тем.



2. Запиши питання, на які ти хочеш відповісти у творі.

3. Сформулюй та запиши головну ідею свого твору. Добери епіграф.

4. Подумай над послідовністю майбутнього твору, склади план.

5. Подумай, з чого ти почнеш свою розповідь.

6. Вислови своє враження в кінці твору.

 

ІІ. Як обдумати тему твору

 1. Проаналізувати кожне слово у формуванні теми.

2. Визначити, яке із них вміщує у собі основне зерно теми.

3. Якщо тема сформульована цитатною, то звернути увагу на те, чи є там роз’яснення, чи вказано лише прізвище автора.

4. Якщо тема розпочинається словами « Моє ставлення..», « Мої роздуми...», то в ній звичайно має бути елемент самоаналізу.

 

ІІІ. Як вибрати  жанр твору

 Щоб вибрати жанр написання твору, потрібно провести самоаналіз, ставлячи собі такі запитання:

1. Чи знаю я матеріал?

2. Мені ця тема цікава?

3. Чи є у мене досвід у написанні цього жанру?

4. Чи допоможуть роботі мій характер і настрій?

 

ІV. Як дібрати до твору матеріал

 1. Подумки перегорни сторінки твору.

2. Відбери сцени, які безпосередньо  пов’язані з основним « зерном теми».

3. Уточни лексичне значення слова.

4. Вичлени аргументи, деталі для доведення думки.

5. Яким має бути план?

а) план повинен пояснити, про що твір, його основна думка.

б) кожен пункт плану має нести визначену інформацію.

в) він повинен доводити оцінку, позицію, тобто « відповідати», а не запитувати.

 

                                           

 

                  




Пам’ятка №16
Як написати твір-опис за картиною

 

1. Чітко визначити своє розуміння картини, відчуття настрою художника.



2. Створити портретну характеристику героя(героїні) картини.

3. Звернути увагу на деталі, що розкривають образ головного героя.

4. Зробити необхідні повідомлення про художника – виконавця картини.

5. Викладаючи свої думки, обов’язково їх аргументуйте, проаналізуйте кольорову палітру картини.

6. Вживати тільки ті слова, значення яких ви знаєте.

7. Прочитати написане, перевірити зміст, послідовність викладу, грамотність.





Пам’ятка №17
Як підготуватися до твору – метаморфози
1. Розпочинаючи роботу над твором, ґрунтовно продумайте його тему.

2. Визначте основну думку.

3. Придивіться уважно до того, про що ви будете писати: намагайтесь побачити найхарактерніше, що спостерігаєте.

4. Запишіть коротко найголовніше, що помітили.

5. Спробуйте ввійти в даний образ для кращого висвітлення даного твору.

6. Спочатку напишіть твір на чернетці.

7. Звертайте увагу на співмірність частин твору.

8. Стежте за тим, щоб думки розкривалися послідовно, аби кожне попереднє речення було логічно пов’язано з наступним.

9. Прочитайте написане, перевірте послідовність викладу, грамотність, використання розділових знаків.

10. Перепишіть роботу начисто.

11. Перевірте написане, пильнуючи описки і пропуски літер.

.

 



 

                   

 

 


Пам’ятка №18

Як писати твір-роздум у жанрі есе
1. Розпочинаючи роботу над твором, ґрунтовно продумайте його тему.

2. Викладаючи в есе свої думки, не забувайте, що воно не претендує на вичерпне трактування теми.

3. Стежте за тим, щоб ваші думки були власні.

4. Визначте свої враження з конкретного питання.

5. Викладайте свої враження з конкретного питання.

6. Дбайливо ставтесь до художньої форми есе.

7. Виражайте суб’єктивну думку.

8. Продумайте, щоб есе було філософського або публіцистичного характеру.

9. Формулюючи речення, намагайтеся використовувати свіжі метафори, афоризми.

10. Визначте головну ідею твору – есе.

 

 



Пам’ятка №19

Як написати твір компаративного характеру

 

1. Розпочинаючи роботу над твором, ґрунтовно продумайте його тему.



2. Визначте головну ідею твору.

3. Складіть план, доберіть епіграф, що відповідає темі твору та розкриває його головну думку.

4. Визначте, що об’єднує та вирізняє аналізовані твори.

5. Продумайте, який цитатний матеріал з обох творів доречно використати для аргументації своєї думки.

6. Порівнюючи твори, не забувайте про композиційні засоби викладу думок:

а) інтригуючий початок,

б) послідовне розгортання теми,

в) хід роздумів у формі « запитання – відповідь»,

г) контрастне зіставлення аргументів,

д) експресивний висновок.

7. Викладаючи у творі свої думки, не забувайте, що вони мають бути пов’язані з темою та головною думкою.

8. Звертайте увагу на співрозмірність частин твору.

9. Стежте за тим, щоб думки розвивалися послідовно, щоб кожне попереднє речення було логічно пов’язане з наступним.

10. Формулюючи речення, намагайтеся, щоб ваша думка була висловлена точно, просто, ясно, образно та не допускала логічного тлумачення.





Пам’ятка № 20

Як підготуватися до написання відгуку

 

1. Приступаючи до написання відгуку на прочитану книгу, важливо продумати:


* мету вашої творчої роботи ( поділитися враженням про книжку, посперечатися з приводу оцінки героїв твору, поставити проблемне запитання, що виникло під час читання до адресата – того,  до кого ви хочете звернутися у своїй роботі – до автора твору, ваших друзів, батьків та ін.);

* його форму: твір-роздум, нотатки до шкільної газети тощо.

* головні і другорядні герої кіноповісті, які запам'яталися найбільше.
2. У вступній частині дайте загальну оцінку прочитаному, висловіть свої враження від твору, про який ви пишете відгук

* тема й основна думка твору;

* "таємниця" назви;

* проблеми, порушені в творі.


3. В основній частині докладніше зупиніться на своїх враженнях від прочитаного, конкретно їх аргументуйте, зверніть увагу на позицію автора.

Мандрівка улюбленими сторінками:

* що сподобалося (не сподобалося)?

* що найбільше зацікавило?


4. Зробіть висновки щодо прочитаного твору.

* над чим змусив задуматися твір?

* чого навчив?

* запитання, які я поставив би авторові, коли б зустрівся з ним.


 


Пам’ятка №21
Як працювати над тематичними виписками
1. Вибрати з тексту необхідний матеріал і виписати його на картки у вигляді цитати; прізвище та ініціали автора твору, назву твору, видавництво і місце видання, розділ книги чи том, сторінку.

2.        Якщо з цієї сторінки беруться ще цитати, то посилання на джерело робиться так: «Там само». Коли ж цитата береться з іншої сторінки книжки, то пишеться: «Там само» й зазначається сторінка.

3.        Чужі слова треба наводити з абсолютною точністю, не вириваючи їх із контексту.

4.        Якщо під час цитування доводиться робити пропуски окремих слів, то в цитаті замість пропущених слів ставляться три крапки (...).

5.        Цитати у вигляді самостійного речення оформляються за правилами пунктуації при прямій мові.

6.        Якщо цитата є складовою частиною думки того, хто пише, то вона береться в лапки і пишеться з малої букви.

7. На полях перед цитатою або у верхній частині доцільно давати її короткий заголовок, тобто одним чи декількома словами передати основний зміст цитованого тексту.




Пам’ятка №22

Як готувати доповідь
1.  Визначити адресата мовлення і мету спілкування.

2.        Вдуматися в тему, визначити основну думку майбутньої доповіді.

3.        Опрацювати літературу з цієї теми, осмислити її.

4.        Добираючи матеріал, звернути увагу на ті факти, які будуть цікавими для аудиторії, перед якою буде виголошено доповідь. Зробити певні виписки.

5.        Скласти робочий план і відповідно до нього систематизувати дібраний матеріал.

6.        Узагальнити основні положення кількох джерел, і тоді думки, викладені в кількох працях, звучатимуть повніше, переконливіше.

7.        Записати текст доповіді повністю або частково (початок, кінцівку)

8.        Виділити терміни, незнайомі слова, уточнити вимову і наголошення слів.

9.        Говорити повільно, робити паузи, дотримуватися правильної інтонації.

10. Виступаючи, завжди стежити за слухачами: якщо вас перестали слухати, змінити тон мовлення, навести цікавий факт, ніколи не намагатися перекричати аудиторію.

11. Якщо потрібно заглянути до рукопису, опустіть очі, не нахиляючи голови

12. Стежити за своїм мовленням: уникати слів-паразитів, не заповнювати паузи звуками («е-е-е», «ну-ну») тощо.



13. Переказати усно текст доповіді вдома (відводиться 15 – 20 хв).

Примітка. Переконливе, яскраве закінчення доповіді запам’ятовується слухачам, залишає приємне враження про неї. Тому рекомендується наприкінці доповіді повторити основну думку, підсумувати найважливіші положення. Якщо перші слова оратора повинні завоювати увагу слухачів, то останні – покликані посилити ефект виступу.

Слід пам’ятати, що слухачам не байдуже, куди дивиться доповідач. Нерідко можна спостерігати таку картину: учень робить доповідь, виступає на зборах і час від часу поглядає у вікно, кидає погляд на стіни, опускає очі, піднімає до стелі, розглядає свої руки, тобто дивиться куди завгодно, тільки не на слухачів. Буває гірше: виступаючий дивиться на аудиторію «відсутнім» поглядом. Чи можна говорити про взаєморозуміння між виступаючим і аудиторією? Звичайно, ні. Якщо ж під час виступу переводити повільно погляд з однієї частини аудиторії на іншу, то можна створити враження гарного зорового контакту зі слухачами. Саме за таких умов можна розраховувати на успіх.




Пам'ятка № 23

Як писати диктант

  1. Уважно прослухайте текст диктанту.

  2. Коли вчитель зачитуватиме кожне речення в цілому, слухайте його до кінця й не робіть ніяких записів.

  3. Починайте записувати речення лише тоді, коли вчитель почне його чи тати частинами, роблячи тривалі паузи.

  4. Під час записування речення більше звертайте увагу на орфографію (написання слів), але не треба забувати й про розділові знаки.

  5. Під час перевірки записаного речення потрібно передусім зважати на інтонацію й особливо ретельно перевіряти поставлені розділові знаки (у цьому важливу роль відіграють паузи:

  • ледь помітну паузу роблять у тих місцях, де треба поставити кому,

  • більш помітну — на місці двокрапки чи тире;

  • явна пауза означає, що треба поставити крапку з комою).

  1. Сконцентруйте свою увагу й не відволікайтеся під час написання диктанту.

  2. Не «збирайте» помилки, зазираючи під час написання диктанту в роботу сусіда (як показує практика, на це, по-перше, витрачається час, якого й так мало, а по-друге, потім часто доводиться шкодувати через помилку, допущену внаслідок такого виправлення).

Успіхів!


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал